Základy krizové intervence pro pomoc zasaženým válkou Válka, pronásledování a extrémním útrapy mají vliv na psychický stav člověka. Osoba, která prožila traumatické zážitky, potřebuje citlivé zacházení, proto by všichni, kdo se zapojí do pomoci uprchlicím a uprchlíkům, měli mít základní povědomí o tom, jak dávat první psychickou pomoc a podporu. Lidé na útěku mohou zažívat pocit bezmoci a zoufalství. Nejčastějším problémem v oblasti duševního zdraví uprchlíků je posttraumatická stresováporuchaa s níspojenépříznakyjakodeprese, úzkost, nepozornost, potíže se spánkem, nočnímůry,panickéataky,flashbackya pocitviny z přežití. Projevy posttraumatické stresové poruchy (PTSD) V různých vývojových fázích se mohou velmi lišit Děti 0 – 5 let Malé děti mají potíže s vysvětlením svého traumatu, ale projevují ho tím, že se drží matky, třesou se a zdánlivě bezdůvodně pláčou. Své trauma mohou projevovat také hrou a  chováním nevhodným pro jejich věk, jako je cucání palce, kousání nehtů, pomočování, vyděšená mimika, strach ze tmy nebo ze spaní o samotě a malá sociální interakce. Rodiče nemusí případné trauma rozpoznat, protože se mylně domnívají, že "dítě se nedívalo, když setostalo"nebo"bylopřílišmalé, aby chápalo, co se děje". Děti však od narození vnímají vše, co se kolem nich děje. Ty nejmenší především skrze své rodiče, jejich emoce, miminka například skrze mimiku a svalové napětí. U této věkové skupiny záleží na rozpoložení nejbližšího člověka dítěte, protože skrze něj vnímají svět. U něho hledají bezpečí. Děti 6 – 11 let Děti v tomto věku mohou být úzkostné, depresivní, vzteklé, neschopné soustředit se nebo se stýkat s vrstevníky a mohou odmítat chodit do školy. Jiné mohou mít problémy se spánkem, noční můry,strachzetmya fyzicképotíže, jako je zvracení, bolesti hlavy nebo žaludku. Pro tuto věkovou skupinu je typická somatizace, tj. různé tělesné projevy nemocí a bolestí. Tyto děti neumí dění plně pochopit a racionalizovat, a proto se jejich psychické problémy somatizují. Teenageři Mohou se cítit, jako by zamrzli v minulosti, bez vyhlídky na budoucnost. Jejich trauma se projevuje školními obtížemi, poruchami příjmu potravy, zneužíváním alkoholu, promiskuitou a nechráněným sexem, myšlenkami na sebevraždu nebo celkovým odmítavým postojem. Nejvíce ohroženi jsou ti, kteří ztratili rodinné a společenské vazby. Dospělí Traumatizovaní dospělí mají tendenci trpět zvýšenou bdělostí, vyplašeností, emoční otupělostí a flashbacky čili opětovným prožíváním traumatu. Mohou se snadno vylekat, reagovat podrážděně, naštvaně, konfliktně či na- opaksnahousestáhnout,mohou trpět nočními můrami, emočním odstupem od sebe i  druhých. Mohou zneužívat drogy nebo alkohol, mohou být depresivní, nepřátelští a sebevražední. Výzkumy prokázaly také genderové rozdíly. Dívky a ženy mají tendenci trauma internalizovat a stávajíseúzkostnými,uzavřený- mia depresivními.Chlapcia muži mají tendenci trauma externalizovat a jsou častěji nepozorní, impulzivní a hyperaktivní nebo jsou agresivní. Neplatí to však absolutně, jednotlivci se mohou projevovat odlišně. Zpracováno na PdF MU v rámci MUNI pomáhá Ukrajině ≈  Zacházejte se všemi lidmi s důstojností a respektem i pokud reagují z vašeho pohledu nepřiměřeně, podrážděně, nezúčastněně či způsobem, který se vám nelíbí. Neočekávejte vděčnost, nejste v  roli zachránců a spasitelů,pouzev roliprůvodců. ≈  V první chvíli zajistěte fyzický pocit bezpečí teplo, klid, ujištění, že pro následující hodiny jsou v bezpečí. Za- měřtesenajídloa pití,pokudmají problém s přijímáním potravy, tak třeba i na velmi malé dávky, v kratším časovém intervalu. ≈  Zaměřte jejich pozornost na krátký časový horizont pomozte jim naplánovat splnitelné kroky pro následující minuty – umýt se, najíst se, vybalit si, zatelefonovat příbuzným, prospat se. Horizont postupně můžete rozšiřovat na hodiny a dny – spojit se s rodinou, vyřídit registraci. Můžete jim pomoci sepsat seznam, co dělat dnes, co zítra. ≈  Důležité je pomalé tempo a srozumitelnost ≈  Empaticky registrujte jejich emoce Empatie neznamená, že na sebe necháme přejít emoci druhého. Pokudječlověksmutnýnebozou- falý,nijakmunepomůžemetím,že mu ukážeme, že jsme také smutní a zoufalí. Naopak, je třeba zůstat pevně nohama na zemi, dbát na vlastní stabilitu a vytvořit prostor pro vyjádření jejich emocí, které však neprohlubujeme, nerozdmýcháváme ani nezpochybňujeme. Neříkejme: Neplač, všechno bude dobré. Ani: Je to strašné, jsme z toho všichni zdrcení. Můžete říct: Slyším tě/vás. Rozumím. Jsem tu pro vás. ≈  Napomožte porozumění jejich reakcí Lidé s PTSD a v krizi často reagují nepřiměřeně. Rychle se rozčílí, propukají v nekontrolovaný pláč a  podobně. Následně se pak mohou za tyto reakce stydět či omlouvat. Tyto reakce se mohou i eskalovat, pokud jim je začnete rozmlouvatnebovyčítat.Jedůleži- téjeakceptovat.Bertelidii situace takové, jaké jsou. Zkuste je vždy v prvnířaděpozorovat,nežzačnete reagovat. Ujistěte je, že tyto re- akcejsouv danésituacinormální. Můžete reagovat slovy: „Vidím, že jsi hodně rozrušená. Je to v této situaci úplně pochopitelné.“ ≈  Nesnažte se o terapii Ačkolividíte,žeosobamápsychic- képotížečiposttraumatickoustresovou poruchu, nesnažte se její stav analyzovat a terapeutizovat. Tomůžedělatjenodborníkv dlou- hodobéterapii.Nevyzývejteje,aby mluvilio tom,coprožili,abysevám svěřovali. Nepoužívejte slova jako „traumatický“ či „stres“, ani klinické termíny jako „posttraumatická stresová porucha“. Nevyptávejte se na více, než na údaje, které po- třebujetevědětpropomoc,kterou poskytujete. ≈  Nabídněte telefonickou nebo online krizovou intervenci https://www.opatruj.se/ Sluchátko tel.: +420 212 812 540 nabízícizincůmzasaženýmděním na Ukrajině službu v ukrajinštině ve čtvrtek od 9:00 do 11:00 a v an- gličtiněvestředuod9:00do18:00 (může se měnit, aktuální stav zjistíte na www.sluchatko.cz) ≈  Přemýšlejte o spouštěčích (triggers) Naléhavé projevy PTSD mohou být spuštěny nějakým podnětem. Přisvéčinnostipřemýšlejte,coby jimimohlobýt.Napříkladpuštěné zprávyv televizičirádiu,střelbave filmuatd.Některéspouštěčejsou očekávatelné, jiné budou specifické. Třeba počasí, které aktuálně vládlo v době, kdy k traumatic- kýmzážitkůmdošlo.Mohoutobýt pachy, zvuky, melodie, rysy ve tváři někoho. Například pach kouře může připomenout hořící domy a člověka může retraumatizovat táborák či grilování. Zvažte, jaké aktivity budete s uprchlíky dělat a zda by se nemohly stát spouštěčem. Řekněte jim, co chystáte a zjistěte, zda jim to vyhovuje. Hlavně žádná překvapení. Buďte připraveni,žereakcemůžebýtnegativní i na jinak příjemné aktivity. ≈  Dbejte na své pocity a svou duševní stabilitu Člověku v krizi můžete pomáhat pouze v  případě, že jste sami v přiměřeně dobrém duševním rozpoložení. Je samozřejmé, že vásmohouněkterésituacerozplakat. V takové situaci je dobré pojmenovat i své emoce, ale snažte se vyvarovat, že svou nepohodu budete zpět vracet uprchlíkům. Můžete říci „Váš příběh mě zasáhl, ale zkusme se teď soustředit na nejbližší kroky, které pro vás můžeme udělat.“ Pokud se cítíte zavaleni těžkými pocity, vezměte si volno. Věnujte se nejdříve sobě a až načerpáte síly, vraťte se k pomoci druhým. Když jste vy sami v klidu, přenášíte klid i na ostatní. Tón hlasu, gesta, vnitřní naladění, klidjsouprokomunikaciklíčovější, nežsamotnýjazyk.Poraditsea najít tu vhodnou míru můžete také kontaktem na linku důvěry. Například na Modré lince, tel.: +420 608 902 410, Skype: modralinka ≈  Podporujte jejich soběstačnost Pamatujte, že jste v roli průvodce, nikoli spasitele a zachránce. Daného člověka pouze doprovázíte na jeho vlastní nelehké cestě. Snažte se neřešit problémy za ně, ale pouze pomoci s řešením pro- blému.K psychickéstabilitělidem pomáhá, pokud mohou rozhodovat o svém osudu. Do ničeho je netlačte.Ptejtesenapotřebya na to,cok jejichuspokojeníjemožné udělat.Comohouudělatoni,covy a co někdo další. ≈  Fyzické, psychické a spirituální potřeby Pamatujte, že potřeby jsou komplexní, jedno bez druhého nejde. Myslete i  na spirituální potřeby uprchlic a uprchlíků. Pokud projeví zájem, pomozte jim najít kostel či modlitebnu či způsob, jakým můžou uspokojit své spirituální potřeby. Jejich uspokojení jde ruku v ruce s potřebami psy- chickými. Jak reagovat? ≈  Nesnažte se jim zalíbit Člověk má snahu se s ostatními spojit, dát jim najevo podporu a sounáležitost. Chce navázat spojení. Netlačte ale na pilu. Nesnažte se předjímat, co by jim udělalo radost, například nepouštějte naschvál ukrajinskou hudbu, nenadávejte na Rusy. Tyto projevy můžou lidem přitížit, rozdmýchat silné emoce. Pozorujte, vyčkávejte, reagujte na jejich podněty, ujišťujte se, co oni potřebují a chtějí. ≈  Poskytněte informace Nastudujte si informace o službách ve vašem městě, o dostupné podpoře a zákonných právech a povinnostech.Zkustejepřeložit pomocí google překladače nebo deepl.com Reakce na extrémní zážitky se liší. Pokud prchající lidé nemají či neprojevují psychické obtíže, neznamená to, že jejich situace není obtížná, nebo že nepotřebují naši solidaritu. Pomáhejme citlivě a sebevědomě.