Metodologické workshopy pro studenty doktorských studijních programů — jaro 2019 — 28. 2.  dr. Kateřina Lojdová: Narativní výzkumy v pedagogice Účastníci workshopu se seznámí s vybranými narativními výzkumy realizovanými v pedagogických vědách. Pozornost bude věnována vymezení narativů a různým přístupům k jejich analýze. Podrobněji se budeme zabývat metodologickým přístupem narativně orientovaného výzkumu (NOI) dle Čermáka, Hilese a Chrze (2007), který bude ilustrován na studii "opileckých historek" vyprávěných ve vynořující se dospělosti. Účastníci si vyzkouší analytické postupy NOI a budou diskutovat o možnostech a limitech jejich využití ve vlastních výzkumných projektech.  7. 3.  dr. Marcela Janíková: Úvod do statistického zpracování dat pomocí software SPSS Kurz je určen pro začátečníky, kteří mají žádné, nebo pouze mírné zkušenosti se statistickým programem SPSS. Žádoucí je, aby si účastníci metodologického workshopu přinesli své vlastní notebooky, kde tento program budou mít nainstalován (na MU je k dispozici hromadná licence, prosím verzi SPSS 25). Obsahem workshopu bude vysvětlení základních statistických pojmů, založení souboru v SPSS, úprava dat, základní statistické operace a  interpretace získaných dat. Zmíníme také nejčastější chyby, které mohou při statistickém zpracování dat vznikat. Účastníci dostanou k dispozici soubor dat, se kterým budou sami pracovat na svých noteboocích pod supervizí lektorky workshopu.  21. 3.  dr. Jan Nehyba: (Kvazi)experimenty v pedagogice? V rámci semináře si představíme téma (kvazi)experimentů v pedagogické vědě na základě jedné konkrétní studie. Blíže se podíváme na měření sociální interakce skrze elektronická zařízení, která dokáží zaznamenávat některé proměnné lidské interakce. Krátce se zmíníme o problematice „open hardware“ versus „closed hardware“. Následně si ukážeme prostředí Python a R, které slouží k analýze získaných dat. V  závěru budeme podrobněji diskutovat užitečnost experimentů v kontextu k ostatním disciplínám (psychologie, kognitivní věda) a fenoménu replikační krize. 4. 4.  dr. Petr Svojanovský: Analýza a interpretace kvalitativních dat Workshop je určen pro ty, kteří chtějí posílit svou dovednost analyzovat a  interpretovat kvalitativní data. Setkání bude mít pracovní charakter – budeme zkoušet otevřené kódování, učit se vnímat rozdíly v různých úrovních interpretace a zkoušet formulovat zjištění. Trénovat budeme na přepisech hloubkových rozhovorů, které na setkání přinesu.  11. 4.  dr. Denisa Denglerová: Situační analýza v pedagogickém výzkumu V rámci workshopu se zaměříme na situační analýzu jako metodu práce s daty v pedagogickém prostředí. Základním výchozím předpoklad SA je pochopení, že klíčovou jednotkou analýzy není jedinec, jednotka (učitel, dítě, třída), ale je to situace, která dané chování a interakce umožňuje/vytváří. Na svět se díváme jako na relační uspořádání. Není kontext jevu, ale pouze situace. Využívanými postupy v rámci SA jsou především projektové mapy, mapy situací, relační analýzy, mapy sociálních světů a arén, poziční mapy. Tyto principy budeme ilustrovat na vlastním aktuálně řešenému výzkumu, který se týká proinkluzivních škol v ČR.  25. 4.  dr. Jinjin Lu: Mixed-Methods Research (MMR) in Applied Linguistics Quantitative and qualitative research methods can be used separately in different stages in a  study. Using both quantitative and qualitative methods in a research are very important and helpful. Traditionally, researchers believe that research studies are either quantitative or qualitative, however, there are increases in methodological work undertaken by a mixed method research paradigm in recent years. Now, mixed methods research is seen as the third research paradigm that can help bridge the schism between the qualitative and quantitative research. In  this workshop, first we use examples to show how to use mixed methods in language teaching and learning projects. Second, we discuss trends in MMR in language teaching and learning, and review recent published papers in high impact academic journals related to this field, coving one decade from 2008-2018. Meanwhile, issues and challenges of MMR are discussed. Finally, we conclude by presenting prospects and developments of MMR. 2. 5.  dr. Vojtěch Žák: Výhody a limity interview ve výzkumu vzdělávání aneb proč, na co a jak se ptát V metodologickém semináři bude prezentováno použití interview jako metody sběru dat ve výzkumech vzdělávání. S  účastníky budou diskutovány různé podoby rozhovorů, které je možné realizovat pro výzkumné účely. Rozebrány a diskutovány budou dva dlouhodobější výzkumy lektora využívající interview – jednak výzkum kvality výuky, jednak výzkum kurikula. Dále bude analyzováno využití interview jako metody sběru dat v  oblasti výzkumu fyzikálního vzdělávání v mezinárodním měřítku. Metodologicky se budeme zabývat zejména výzkumy využívajícími jako výzkumný plán případovou studii a zakotvenou teorii. V semináři bude věnován prostor diskuzi konkrétních otázek spojených s dizertačními výzkumy účastníků.  9. 5.  dr. Denisa Sukolová: Q-metodológia a možnosti jej využitia vo výskume sociálnych, behaviorálnych a pedagogických vied Q-dizajn predstavuje jednu z najrobustnejších zmiešaných metód, ktorá kombinuje kvantitatívnu analýzu dát s  kvalitatívnym interpretačným rámcom. Využíva sa na tvorbu typológií, ktoré zahŕňajú identifikáciu postojových systémov v populácii k rôznym témam alebo pojmom. Ide o  komplexný prístup k spracovaniu dizertačnej práce za možnosti využitia rôznej programovej a online podpory pre proces zberu a analýzy dát. Cieľom workshopu je predstaviť teoretické východiská prístupu a  praktické ukážky jednotlivých fáz v procese aplikácie uvedeného metodologického rámca. Čtvrtek 12–13:30 učebna 79 – zasedací místnost Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU Poříčí 31, budova CVIDOS, 5. nadzemní podlaží, první dveře vlevo www.ped.muni.cz Přihlásit se můžete na e-mailu: najvarova@ped.muni.cz (alespoň 14 dní předem, semináře budou uskutečněny při minimálním počtu 8 účastníků). Semináře jsou nabízeny i zájemcům z řad akademiků.