Podání e-přihlášky Do navazujícího magisterského studijního programu je možné podat elektronickou přihlášku (e-přihlášku) od 1. února 2018 do 30. dubna 2018. Další informace k podání přihlášky a přijímacímu řízení naleznete zde: http://www.ped.muni.cz/. Katedra českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity realizuje žádaný studijní program! Podle údajů Českého statistického úřadu navštěvovalo ve školním roce 2016/17 české základní školy 20 237 žáků-cizinců a střední školy 9 063 těchto žáků. V současné době se na pedagogických fakultách objevuje téma výuky žáků s odlišným mateřským jazykem sporadicky. Většina pedagogů z praxe se shoduje na tom, že na práci s touto skupinou žáků nebyla během svého studia takřka vůbec připravena. Studijní program je proto z hlediska společenských potřeb a školské praxe nanejvýš aktuální. Rozhodněte se pro něj i Vy! Další informace k obsahu studia naleznete zde: http://www.ped.muni.cz/ katedry-a-instituty/cesky-jazyk/studium. Případné dotazy ohledně obsahu studia zodpoví garantka programu doc. Milena Šubrtová (subrtova@ped.muni.cz) nebo dr. Marek Lollok (134815@mail.muni.cz). (navazující dvouletý magisterský program prezenčního studia) Studijní plán programu Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem je připraven tak, aby studenty v průběhu dvou let systematicky seznámil se všemi oborovými (tj. jazykovými i literárními) disciplínami, včetně jejich didaktik. Součástí kurikula jsou také předměty pedagogicko-psychologického základu a  předměty související s povinnou učitelskou praxí. Prostřednictvím profilových předmětů (jazykových i  literárních, včetně oborových didaktik) se studenti seznámí s  klíčovými tématy oboru a osvojí si teoretické i praktické poznatky nezbytné pro práci ve třídách se žáky s OMJ. K povinným, povinně volitelným či volitelným předmětům patří: fonetika češtiny pro cizince; teorie bilingvismu; mluvená čeština; testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem; komunikace s cizincem; žák s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému; literární komparatistika; literatura v kontextu náboženství; světová literatura 20. století; učebnice, výukové materiály a autentické texty ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem; didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem; didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem; didaktika češtiny jako cizího jazyka pro dospělé a další. Kdo jsou žáci s OMJ? Žáci s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ) dnes již nepochybně tvoří významnou skupinu mezi žáky a studenty na všech stupních škol, přičemž poslední vývoj naznačuje jejich vzrůstající počet. Nejde přitom jen o tzv. žáky-cizince, ale o všechny jedince, kteří se v souladu s požadavky českého vzdělávacího systému vzdělávají v českém jazyce, i když ten není jejich mateřštinou. V převážné většině případů jsou žáci s OMJ zařazení do „běžné“ třídy s českými rodilými mluvčími a vytvářejí tak specifickou – jazykově a kulturně heterogenní – skupinu. Práce v takové třídě klade na pedagoga nadstandardní požadavky. Pro úspěšné působení v takové třídě musí učitel disponovat všestrannou profesní kompetencí, a to jak pedagogicko-didaktickou, tak komunikativní, organizační, sociální i osobnostní. Jazykově a kulturně heterogenní třídy Absolvent programu je plně kvalifikován k výkonu profese učitele českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy a na odpovídajícím stupni víceletých gymnázií, přičemž disponuje specializovanou profesní kompetencí pro výuku žáků s odlišným mateřským jazykem. Kromě toho se absolvent může uplatnit jako lektor, respektive kvalifikovaný pracovník center pro podporu integrace cizinců, jako učitel v krajanských centrech či na českých lektorátech v zahraničí, lektor jazykových škol nabízejících výuku češtiny pro cizince apod. Absolvent programu Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s OMJ Kurikulum