www.ped.muni.cz Vysoké školství v pohybu: výzvy a odezvy seriál význačných přednášek — jaro 2019 — na Pedagogické fakultě MU Chtěné i nechtěné, plánované i neplánované, komunikované i nekomunikované, naplněné i nenaplněné změny uvádějí vysoké školství do pohybu… Prezentují se jako výzvy a mají své odezvy… Cílem seriálu přednášek je nabídnout prostor pro prezentaci, analýzu a hodnocení aktuálních problémů vysokého školství a vysokoškolské pedagogiky… Přednášky se konají vždy od 14:00 do 15:30 v Galerii RUV v prostorách Pedagogické fakulty MU, Poříčí 9 (suterén). 14. 3. 2019 Inter- a transdisciplinarita ako stratégie premeny univerzitnej vedy a vzdelávania — Dr.h.c. prof. PhDr. Beata Kosová, CSc. — (PdF UMB, Banská Bystrica) Na svetových univerzitách sa prejavujú búrlivé premeny, ktoré súvisia s novým pohľadom na budúcnosť vedy ako takej. Prevažujúca organizácia iba podľa vedných odborov je považovaná za bariéru pokroku. Univerzity preto cielene dynamizujú obrat k interdisciplinarite a transdisciplinarite, ktoré sú označované aj za evolučnú stratégiu reformy univerzít. V prednáške bude objasnené, ako sú tieto pojmy chápané, aké sú formy a podmienky rozvoja interdisciplinárneho výskumu a interdisciplinárnych štúdií, aké stratégie výučby im zodpovedajú, ale aj aké sú výskumné zistenia o ich vplyve a najvážnejšie bariéry roz- voja – komparované so slovenskou (a pravdepodobne aj českou) situáciou. Za najperspektívnejšie sa vo svete považujú premeny doktorandského štúdia a programov rozvoja mladých výskumníkov hlavne prostredníctvom doktorandských škôl. Príklady dobrej praxe doktorandských škôl budú doplnené o skúsenosti jedinej slovenskej doktorandskej školy na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. 2. 5. 2019 Citování a citace: příklady (ne)dobré praxe — doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. — (PdF MUNI, Brno) V přednášce se podrobněji zaměřím na fenomén citací a citování. Ačkoli počty citací tradičně vypovídaly zejména o reputaci a přínosnosti vědců v akademické komunitě, aktuálně se začíná citacím přiřazovat také určitá ekonomická hodnota. Vědci s větším počtem citací získávají více peněz na vědu, dříve dosahují akademické graduace a získávají atraktivnější pracovní pozice. Nejprve pojednám o obecnějším pozadí vědeckého citování a vymezím jeho možné podoby, upozorním na související oborová specifika a odkážu na vybraná doporučení a příklady dobré praxe. Následně upozorním na eticky závadné a sporné citační praktiky a popíšu jejich konkrétní dopady na fungování vědeckých komunit. Zvláštní pozornost budu věnovat zejména citačním kartelům a účelovým citacím (darovaným, vynuceným, recipročním, autocitacím). 30. 5. 2019 Výzkum a/nebo výuka, aneb jak se rozejít s Humboldtem? — Mgr. Karel Šima, Ph.D. — (FF UK, Praha) V posledních letech se po opadnutí rychlé a téměř šokové expanze soustředily debaty o  českém vysokém školství především na dvě oblasti – zajišťování kvality vzdělávání pomocí akreditací a hodnocení a financování výzkumu. V přednášce se pokusím jít dále a věnovat se tomu, jaký obecnější problém spočívá v tom, jaké se tyto dvě oblasti vůči sobě vztahují. Principy moderního univerzitního školství, které se k nám v 90. letech vrátily s tzv. Humboldtovským modelem univerzity, neříkají jen něco o tom, jak má vypadat výzkum/věda a výuka/výchova, ale také o jejich vzájemném poměru a vztahu. Podíváme-li se ovšem do dávné i nedávné historie tyto principy se velmi významně rozcházely s realitou fungování univerzit. Jednak byla tradičně výuka centrem pozornosti, jen pokud odpovídala výzkumným zájmům profesorů. V posledních letech se pak s důrazem na excelentní výzkum, který přináší domácí i mezinárodní prestiž a peníze, stále více odhlíží od samotného procesu vyučování a učení. To je přitom v zahraničí předmětem rozsáhlého výzkumu, který u nás s utlumením vysokoškolské pedagogiky výrazně chybí. Na příkladech z autorových přechozích výzkumů bude v přednášce ukázáno, jak se výuka a výzkum dostaly do konkurenčního vztahu, jak se s tím snaží vyučující a studující vyrovnat a jak potřebujeme změnit naši představu o výzkumu a výuce, abychom z této situace našli východisko.