1 Vážená paní JUDr. Markéta Vaňková primátorka města Brna Magistrát města Brna Dominikánské nám.1 601 67 Brno VÝZVA rektorů, rektorek, děkanů a děkanek brněnských vysokých škol k podpoře rozvoje cyklistické infrastruktury v Brně Vážená paní primátorko, obracíme se na Vás prostřednictvím této otevřené výzvy, abychom upozornili na velice neuspokojivé podmínky pro lidi jezdící v Brně na kole. Chceme iniciovat opatření, která zaručí, že se v nadcházejícím funkčním období nastaví systémové kroky pro vytváření bezpečného prostoru pro lidi na kolech. Vysoké školy ve městě Brně přispěly v dekádách polistopadového vývoje k zásadnímu rozvoji města v oblastech vzdělání, vědy i kultury. Vysoký kulturní a vzdělanostní potenciál našich studentů a absolventů je zárukou další prosperity a ekonomického růstu města. Aby však mohlo město Brno obstát v konkurenci podobných univerzitních evropských měst, je nezbytné, aby se zásadním způsobem změnila politika města vůči cyklistické dopravě. Proto my, čelní představitelé a představitelky brněnských vysokých škol, žádáme, aby problematika cyklistické dopravy v Brně byla jednou z priorit ve strategii rozvoje města a tato skutečnost byla doložena vyčleněním adekvátních finančních prostředků z rozpočtu města. Dovolíme si uvést několik argumentů:  Popularita cyklistické dopravy se každý rok zvyšuje, zejména je oblíbená u mladých lidí. Ve školním roce 2017/2018 působilo ve městě Brně téměř 65 000 studentů a studentek vysokých škol. Mnoho z nich k přepravě využívá jízdní kolo a není pochyb o tom, že množství uživatelů jízdních kol by se dále zvýšilo, pokud by zde existovala tolik potřebná infrastruktura.  Brno hostí každý semestr tisíce zahraničních studentů (v rámci výměnných pobytů a dalších aktivit). Mnozí z nich považují kolo za běžný dopravní prostředek, v Brně jsou však zaskočeni nevhodnými podmínkami. 2  Se změnou klimatu se rozšiřuje počet vhodných měsíců pro využívání kol jako dopravního prostředku. Navíc řada studentů a studentek již nyní využívá kolo celoročně. Doprava po městě na kole není sezónní záležitost.  Masivnější rozšíření cyklodopravy ve městě Brně bude mít příznivý dopad na kvalitu ovzduší a zlepšení životního prostředí. Užitek z ní tak budou mít všichni obyvatelé města.  S postupným rozšiřováním elektrokol se lichými stávají argumenty, že Brno nemá vhodné geografické podmínky tedy, že je kopcovité. Využívání kol jako regulérního dopravního prostředku ve městě Brně je v současné době na mnoha místech velice nebezpečné! Přestože jsou rekonstruovány mnohé ulice s povahou sběrných komunikací, často se nepočítá s vytvořením bezpečného prostoru pro lidi na kolech formou cyklopruhů nebo cyklostezek. Vyčlenění cyklistických pruhů a realizace dalších opatření povede ke zvýšení bezpečnosti lidí na kolech, chodců i ostatních účastníků dopravy. Velice inspirující může být zkušenost z německého univerzitního města Heidelbergu, kde ve velkém rozsahu využívají sdílení chodníků. Toto řešení je asi nejméně finančně náročné, avšak Brno ho v současnosti zcela ignoruje, přestože míst, kde by tento systém mohl být uplatněn, je hned několik. Inspirující koncept najdeme i v mnohých partnerských městech, např. v Utrechtu. Příležitostí pro rozšíření cyklodopravy uvnitř města je také existence bikesharingových služeb. Vážená paní primátorko, jedná se jen o neúplný ilustrativní výčet, který může být i nadále doplňován. Za důležité považujeme, aby město Brno již na příští rok 2019 a v následujících letech vyčlenilo v rozpočtu částku na realizaci tzv. cykloopatření (cyklopruhy, cyklo-obousměrky), která mohou být realizována prakticky ihned bez zdlouhavé, složité a koncepční přípravy projektů a budou mít okamžitý dopad na zvýšení bezpečnosti. Cyklodoprava pro mnohé obyvatele Brna znamená každodenní způsob přepravy na kole do práce, do školy nebo na nákupy. Nezaměňujte prosím cyklodopravu s rekreační sportovní aktivitou. Je třeba se zaměřit zejména na území MČ Brno-střed, kde se nachází většina objektů vysokých škol. Zároveň nabízíme expertízu k této problematice, kterou disponují naši kolegové a kolegyně na fakultách a budeme rádi, pokud tito experti budou přizváni k řešení problémů a odstraňování bariér pro cyklodopravu ve městě Brně. Vážená paní primátorko, děkujeme Vám, že se touto problematikou budete zabývat a těšíme se na další spolupráci. V Brně 12. 12. 2018 V kopii: členové Rady města Brna, zastupitelé města Brna 3 Signatáři výzvy: Masarykova univerzita Mikuláš Bek, rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš, děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity Břetislav Dančák, děkan Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Tomáš Kašparovský, děkan Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Jiří Němec, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Milan Pol, děkan Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Markéta Selucká, děkanka Právnické fakulty Masarykovy univerzity Antonín Slaný, děkan Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Jiří Zlatuška, děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity Martin Zvonař, děkan Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity