Platné od jara 2019 Celkem bude student odpovídat na tři otázky, jednu z každého okruhu. Komise vybere jedno libovolné téma (1-15) z každého ze tří okruhů a konkretizuje zadání otázky. Na písemnou přípravu má student cca 30 minut. 1. Česká filosofie od středověku po osvícenství (Hus, Chelčický, Komenský, Bolzano). 2. Směry a představitelé české filosofie 19. století (hegeliánství, herbartismus, pozitivismus). 3. Vnitřní diferenciace české filosofie od počátku 20. století po 2. světovou válku. 4. Peripetie české filosofie v době socialismu. 5. Česká filosofie v exilu a samizdatu, polistopadová proměna české filosofie. 6. Problém překonávání dědictví totalitních režimů, morální viny podle K. Jasperse, problém moralizování; Zamlčovaná vina a ničivá moc dvojí morálky u G. Schwanové. Zodpovězení české otázky viny podle M. Valacha. 7. Postmoderní etika a postmoderní doba. Kritika postmoderny. 8. Aplikovaná etika a její oblasti. Úlohy profesní etiky. Funkce etického kodexu. Problémy a přístupy v učitelské etice. 9. Základní problémy a východiska bioetiky. 10.Evoluční ontologie a etika. Vztah příroda – kultura. Morální výzvy a rizika konstituování biofilní kultury (otázka štěstí člověka v protipřírodní kultuře, rozporuplnost techniky, nový význam společenských věd). 11.Humanistická morálka a výchova podle E. Fromma. Otázky svědomí, svobody, vztahů, konzumu, seberealizace, samostatnosti, štěstí. 12.Etická výchova v ČR. Východiska, cíle, nástroje, různé možnosti formy uplatnění EV. Kritika aktuálního konceptu EV. Další možnosti mravní výchovy ve škole (formování prostředí a klimatu školy jako prevence zneuznání, postoje ve výkonovém standardu v RVP, využití etiky cnosti. 13.Původ a vznik kulturní a sociální antropologie. 14.Základní pojmy kulturní a sociální antropologie, antropologický pojem kultury (E. B. Tylor). 15.Přehled směrů a škol kulturní a sociální antropologie. 1. Druhá světová válka (příčiny, průběh, důsledky). Poválečné uspořádání Evropy. 2. Evropa v letech 1945-1985 (První a druhá berlínská krize. Poválečný vývoj Rakouska. Rok 1956 (Maďarsko, Polsko). Helsinky 1975). 3. Rozpad sovětského bloku po nástupu M. Gorbačova v roce 1985. Rok 1989. Rozpad Československa, SSSR, Jugoslávie. Znovusjednocení Německa. 4. Válka na Balkáně. Daytonské dohody. Postavení zemí bývalé Jugoslávie v současnosti. 5. Národnostní, etnické a náboženské konflikty v současné Evropě (Baskové a Katalánci ve Španělsku, Valoni a Vlámové v Belgii, V. Británie a Severní Irsko, rozdělení Kypru...). 6. Československo v letech 1918-1949 (vznik Československa; Mnichov; Protektorát Čechy a Morava; odbojové hnutí; Košický vládní program; Benešovy dekrety; únor 1948). 7. Československo v letech 1948-1989. Československo a mezinárodní organizace (OSN, Rada Evropy, Varšavská smlouva, NATO, RVHP, EU, Visegrádská skupina, CEFTA, Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, OECD). 8. Pojem práva, právo objektivní a subjektivní, prameny práva, velké právní kultury. Vztah práva a morálky. 9. Právní normy, znaky právních norem, působnost právních norem. Právní normy Evropské unie. 10.Právo soukromé a veřejné, charakteristika základních právních odvětví, právo hmotné a procesní. 11.Právní řád ČR, hierarchie právních norem podle právní síly, platnost a účinnost právních norem. Právní vztahy, právní skutečnosti. Použití retroaktivity a analogie v právu. 12.Soudní soustava v ČR, role Ústavního soudu ČR. 13.Charakteristika právnických profesí – soudce, státní zástupce, advokát, notář, exekutor. 14.Lidská populace, její početní růst a tendence dalšího vývoje. Udržitelnost konzumní společnosti v populačním a spotřebním růstu. 15.Globální problémy lidstva, členění a vzájemná propojenost. 1. Problematika hodnocení ve výchově k občanství (VkO). 2. Průřezová témata a VkO. 3. Didaktická analýza učiva na konkrétním tématu VkO. 4. Projektová výuka ve VkO, teoretické vymezení, možnosti využití. 5. Transmisivní a konstruktivistický přístup (model E-U-R), teoretické vymezení, možnosti využití ve VkO. 6. Diskusní metody, metoda řešení morálních dilemat, teoretické vymezení, možnosti využití ve VkO. 7. Přístupy k výuce (induktivní, deduktivní, sociální), teoretické vymezení, možnosti využití ve VkO. 8. Didaktické texty a možnosti jejich využití ve výuce VkO (funkce, strukturální prvky, prezentace na konkrétním příkladu). 9. Prožitkové metody, teoretické vymezení a možnosti využití ve VkO. 10.Kulturně-standardní a transkulturní přístup, teoretické vymezení, využití ve výuce VkO. 11.Principiální rozdíly v tzv. kvalitativních přístupech k výzkumu a kvantitativním přístupu k výzkumu (výzkumné strategie, získaná data a výsledky, typy výzkumných otázek). 12.Hloubkový rozhovor a dotazníkové šetření – hlavní rozdíly v kvalitativním a kvantitativním výzkumném přístupu (zásady dobře vedeného hloubkového rozhovoru, zásady tvorby otázek v dotazníkovém šetření, přestup ke členům společnosti v logice kvalitativního výzkumu a v logice kvantitativního výzkumu). 13.Obsahová stránka projektu výzkumu (základní informace, rozhodnutí výzkumníka při psaní projektu, před započetím výzkumné fáze, odlišnost plánu v rámci kvalitativního a kvantitativního šetření). 14.Význam a nutnost estetické výchovy. 15.Současná témata estetické výchovy.