1. Nacionalismus. Šovinismus. Rasismus a jeho projevy v dějinách. 2. Teorie demokracie v dějinách politického myšlení (R. Dahl, S. Huntington, F. Fukuyama,..). 3. Stát jako společenská smlouva (přirozenoprávní škola 17. a 18. století; J. Rawls, Tofflerovi, J. Habermas,...). 4. Totalitarismus (G. Sartori, H. Arendtová, K. Jaspers, R. Aron, K. Popper,…). 5. Historie evropské integrace (1945 – 2014). 1. Stát (vznik, znaky, funkce vnitřní a vnější, formy státu). 2. Ústava České republiky. Ústavní pořádek ČR (ústavní zákon o hranicích, o bezpečnosti ČR, o referendu ke vstupu do EU,..). 3. Volební systém ČR. 4. Státní správa a samospráva. 5. Politická moc. Politický systém (podstata, struktura, funkce). 1. Národnostní, etnické i náboženské konflikty v současné Evropě (Španělsko, Belgie, Itálie, V. Británie, Kypr,..). 2. Ohniska napětí v Asii (Afganistan, Pákistán, Indie, Kašmír, Čína,…) 3. Charakter konfliktů na území Afriky (Rwanda, Súdán). 4. Hlavní zdroje nestability Blízkého východu (izraelsko-palestinský konflikt). 5. Mezinárodní organizace: OSN, Rada Evropy, NATO, Varšavská smlouva, RVHP, EU, ESVO, Visegrádská skupina, CEFTA, GATT (WTO), OECD, G-7 (G-8), Africká unie, MERCOSUR, NAFTA, ASEAN, ANZUS, OPEC, ... 1. Měření výkonnosti ekonomiky (HNP, ND, HDP- přednosti a nedostatky). 2. Nezaměstnanost, ekonomické (mikroekonomické, makroekonomické), důsledky. 3. J. M. Keynes a jeho pokračovatelé . 4. Monetární a fiskální politika. 5. Klasická, neoklasická ekonomie. 1. Sociální status a sociální role ve společnosti. 2. Typologie sociálních skupin. 3. Sociologie výchovy a vzdělávání. Nejdůležitější socializační vlivy - charakteristika. 4. Životní styl a subkultury v současné společnosti. 5. Kriminalita, nezaměstnanost a chudoba v dnešní společnosti. 1. Počátky kultury a umění v době pravěku 2. Kulturně historická a estetická charakteristika antiky (Řecko a Řím) 3. Kulturně historická a estetická charakteristika středověku (období předrománské, románské a gotiky) 4. Kulturně historická a estetická charakteristika novověku (renesance, baroka a klasicismu) 5. Kulturně historická a estetická charakteristika moderní doby (romantismus, moderna a postmoderna) 1. Původ a obsah pojmů kultura, umění, estetika 2. Moderní umění a jeho vliv v současnosti 3. Charakteristika pojmu kýč a jeho esteticko-etická defektnost 4. Vybraná témata soudobé kulturologie, nebo estetiky (kultura demokratická versus totalitní; masová kultura a konzumerismus; estetizace zboží a reklamy; masová média a ideologie; význam estetické výchovy, atp.) 5. Přínos české kultury světu (vlastní volba) 1. Platónova teorie dvou světů a jeho kritika v metafysice Aristotelově. 2. Základní otázka helénismu a její řešení. 3. Racionalistické modely v evropském novověkém myšlení 4. Empirické modely v evropském novověkém myšlení. 5. Kantova reakce na Humův skeptický vztah k vědě. 1. Filosofie života a voluntarismus. 2. Existencialismus a filosofie existence. 3. Pozitivismus. 4. Frankfurtská škola. 5. Postmoderna ve filosofii. 1. Filosofické stránky díla J. A. Komenského. 2. T. G. Masaryk – filosof. 3. Vývoj a představitelé naší filosofie po 2. svět. válce. 4. Filosofie v exilu a samizdatu. 5. Soudobá podoba naší filosofie. 1. Ekologie a etika. 2. Historické kořeny totalitních postojů a hodnot. 3. Morální základy demokracie. 4. Morální problémy v éře postmoderny. 5. Morální aspekty globalizace. 1. Základní funkce náboženství v životě člověka a jeho nahrazování v sekularizované společnosti 2. Proudy v dějinách křesťanství a jejich charakteristika. 3. Islám. 4. Religionistická povaha hinduismu a jeho základní božstva. 5. Zakladatel buddhismu, povaha a další osudy tohoto učení. 1. Udržitelnost současné konzumní společnosti v populačním i spotřebním růstu 2. Války jako globální ohrožení člověka 3. Vliv nemocí na změny v lidské společnosti 4. Projevy klimatických změn ve společnosti 21. století 5. Globální migrace lidstva jako hrozba Zemi 1. Vyučovací předmět občanská výchova na ZŠ, vývoj a jeho současné pojetí. 2. Principy a hodnoty demokracie v občanské výchově, lidská práva, participace žáka, evropská dimenze ve výuce občanské výchovy, multikulturalita a výchova k toleranci. 3. Kritické myšlení a principy globální výchovy v občanské výchově, význam projektového vyučování. 4. Základní metody, specifika jejich využívání v občanské výchově. Sociální přístup k výuce, induktivní a deduktivní výuka, hodnocení v občanské výchově. 5. Problematika výuky ekonomického (finanční gramotnost) a právního povědomí v občanské výchově.