Prezenční studium Bakalářské studium 1. semestr: Exkurze do odborných zařízení - SV4BP_ExOZ  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení – z, 1 kredit Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Studenti s vyučujícím během celého semestru navštěvují vybraná zařízení a seznamují se s jejich chodem a hlavními činnostmi. Learning outcomes: Na základě absolvovaní jednotlivých exkurzí do vybraných zařízení získají studenti základní přehled o činnostech (sociálních, volnočasových i výchovných), které mají své specifikum ve vztahu k cílovým skupinám. Seznámí se s posláním daného zařízení, s charakterem cílových skupin, s metodami výchovné a sociální práce, s marketingem, základními legislativními a finančními aspekty apod. Požadované výstupy: Osvojení přehledu navštívených zařízení student doloží jejich stručným popisem a jednou detailně rozpracovanou kazuistikou vybrané instituce, jejíž činnost ho zaujala. Při zpracování vyjde z analýzy dostupných dokumentů (výroční zpráva, výchovné programy, metodiky činností apod.), které rozšíří o vlastní reflexi z dané návštěvy a rozhovor s příslušnými pracovníky. Kazuistika obsahuje: název zařízení a zřizovatele, popis hlavního poslaní, cílů výchovné (sociální) práce, přehled základních strategií a metod, forem práce, marketingových strategií apod. (cílová skupina, poskytované služby, atd.) Organizační instrukce: Na základě pokynů vyučujících předmětu studenti hromadně navštěvují (vždy cca 1 x za 14 dní v rozsahu min. 2 hod.) příslušná zařízení. O návštěvě si vedou podrobné záznamy do svého portfolia (deníku pedagogické praxe). 2. semestr: Pedagogická praxe průběžná 1 (aktivity ve volném čase) - SV4BP_PPX1  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení – z, 0/0/2 (2 hod./týdně přímé výchovné práce = 26 hodin), 2 kredity Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Student/ka si vybere instituci, nebo občanské sdružení, které se profiluje na výchovu dětí, mládeže nebo dospělých v oblasti volného času a během celého semestru vede nebo asistuje při vedení vybraných činností. Learning outcomes: Cílem této praxe je osvojení základních dovedností (komunikace s cílovou skupinou, uvádění her a činností, jejich volba ve vztahu k výchovnému cíli, příprava a vedení aktivit) souvisejících s realizací volnočasových aktivit (např. her, ale též rozmanitých činností – dle volby a zájmu studenta/ky). Požadované výstupy: Student/ka na konci semestru předloží stručný popis instituce, ve které působil/a (např. skautský oddíl - družina, školní družina - klub apod.) ve vztahu k cílové skupině, se kterou pracoval/a. Součástí požadovaného výstupu bude také 13 - 15 detailně rozpracovaných příprav na vedení aktivit v rozsahu 2 hodin přímé pedagogické práce (nejlépe vlastní pedagogický deník). Požadovaná struktura: Cíl činnosti, volba metod a prostředků, konkrétní popis her nebo činností vedoucí k požadovanému cíli – vše včetně časového rozpisu. Každá jednotka (kurz) je zakončena vlastní reflexí popisující reakce cílové skupiny a např. vlastní pocity a zhodnocení naplnění cílů kurzu (lekce apod.). Organizační instrukce: Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Doporučeny jsou zařízení, ve kterých můžete uplatnit své schopnosti (např. rozvoj konkrétních sportovních nebo turistických aktivit, přírodovědné zájmy – akvaristika, teraristika, rozvoj komunikačních dovedností apod.) Student předloží odsouhlasené přípravy metodikem praxí (ten kdo v praxi realizuje supervizi v daném zařízení) a vyučujícím (garantem praxí katedry). Kde lze praxi absolvovat? Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas (např.: centra volného času, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, zájmové organizace, dobrovolnické organizace, školní družiny a kluby, internátní zařízení, apod.). Co na praxi dělat? vedení kroužků a zájmových činností, realizace volnočasových aktivit. 3. semestr: Pedagogická praxe souvislá 1 (aktivity ve volném čase) - SV4BP_SPX1  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení – z, 0/0/1 (10 dní/ souvislé přímé výchovné práce), 2 kredity Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Student/ka se zúčastní souvislého minimálně desetidenního pobytu na letním táboře (intenzivním kurzu, škole v přírodě apod.), na kterém se aktivně zapojí do přímé výchovné práce s cílovou skupinou prostřednictvím přípravy, ale též vlastního vedení činností. Learning outcomes: Student/ka je schopen/a připravit program pro konkrétní cílovou skupinu (charakteristickou věkem, dovednostmi a dalšími specifiky, např. děti cizinců – uprchlíků, z dětských domovů, školní třída, nadané děti apod.) a zprostředkovat ho cílové skupině. Požadované výstupy: Student/ka předloží přípravu desetidenního projektu dětského tábora (nebo obdobného kurzu), který bude obsahovat: Popis pobytu, cílové skupiny, režim dne, legendu (motivaci) a její rozpracování do náplně konkrétních dnů (etapové hry a popis konkrétních činností, které souvisejí s námětem tábora – kurzu), vlastní reflexi jednotlivých činností a hodnocení metodikem praxe (hlavní vedoucí, vedoucí kurzu apod.). Organizační instrukce: Minimálně měsíc před nástup na praxi student/ka oznámí rozsah, podobu a místo pedagogické praxe a vyzvedne si potřebná pověření a smlouvu. Po ukončení akce odevzdá požadované výstupy vyučujícímu. Kde lze praxi absolvovat? Pobyt na souvislé výchovně-vzdělávací akci (např.: letní tábory, adaptační kurzy, pobytové akce pro dospělé, seniory, školy v přírodě, lyžařské výcviky, příměstské tábory (min. 14 dní), apod.). Co na praxi dělat? Podílet se na organizaci programu pobytového výjezdu a jeho realizaci v praxi. 3. semestr: Pedagogická praxe průběžná 2 (sociální) - SV4BP_PPX2  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení – z, 0/0/2 (2 hod./týdně přímé sociálně pedagogické praxe = 26hod. za semestr), 2 kredity Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Ve 2. ročníku studia studenti sociální pedagogiky absolvují svoji první sociální praxi. Ta spočívá v získání vhledu do fungování zařízení a organizací se sociální profilací, kde mohou studenti pracovat se širokým spektrem cílových skupin (lidé se sociálním znevýhodněním, lidé bez přístřeší, lidé v nouzi, vybrané skupiny dětí, seniorů, nezaměstnaní, lidé po výkonu trestu atd.). Studenti se v rámci praxe pohybují v oblastech sociální práce, sociální péče, sociální pedagogiky či multikulturní výchovy. Praxe je logicky zařazena do třetího semestru, kdy se vyučuje předmět sociální práce, a studenti již absolvovali nebo právě studují další předměty spojené s tímto tématem (sociální politika, sociální patologie atd.). Learning outcomes: Student/ka bude schopen/a prakticky realizovat vybrané metody sociální práce, které zná z teoretické výuky. Studenti získají přehled o sociálních službách v praxi a budou schopni je vztáhnout k popisům vyplývajícím ze zákona o sociálních službách č. 108/2006. Současně si student/ka osvojí etické principy a zásady sociálního pracovníka. Student/ka může získat vztah k cílovým skupinám a bude schopen/a připravit plán sociální intervence. Požadované výstupy: Studenti v průběhu praxe zpracovávají vlastní reflexi, která zahrnuje charakteristiku zařízení/organizace, v které působí, dále pak charakteristiku cílové skupiny (obecně), popis metod a služeb, které organizace nabízí, současně kriticky zreflektují svoje praktické činnosti a zhodnotí celý přínos praxe. Součástí zpracované reflexe je i kazuistika jednoho konkrétního klienta a jeho případu. Organizační instrukce: Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Student/ka samostatně organizaci/zařízení osloví a požádá o možnou realizaci sociální praxe. Charakter praxe předpokládá vždy nejméně dvě hodiny týdně pod garancí vybraného pracoviště v průběhu celého semestru (tzn. 26 hodin přímé práce). Kde lze praxi absolvovat? Navrhovaná zařízení pro praxi jsou například ústavy sociální péče, sociální úřady, centra drogové prevence, azylové domy, odlehčovací služby, chráněná bydlení, služby následné péče, krizová centra, domy s pečovatelskou službou, diagnostické ústavy, mediační a probační služba, aktivizační centra zaměřená na různou klientelu, centra určená lidem bez přístřeší, nízkoprahová denní zařízení pro děti, mládež a dospělé, centra pro uprchlíky/ migranty, poradny pro osoby v tísni, sociálně aktivizační služby apod. Kontakty na tato zařízení je možné nalézt v adresáři sociálních služeb na webu každého krajského úřadu. Co na praxi dělat? Studenti se seznámí s metodami sociální práce a se sociálními službami konkrétní organizace/instituce. Studenti se účastní činností jako je poradenství, depistáže, terénní práce, doprovody na úřady a instituce, sociálně-aktivizační činnosti, nácvik sociálních dovedností, organizace a realizace osvětových aktivit, administrativa. Student/ka se nesmí v průběhu praxe profilovat pouze na jednostrannou činnost, ale musí je střídat. 4. semestr: Pedagogická praxe souvislá 2 (sociální) - SV4BP_SPX2  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení – z, 0/0/2 (2 týdny/ 10 dnů: 6h denně + 1h na zápisky/ reflexe = celkem 70h), 2 kredity Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Tato praxe je založena na souvislém pobytu studenta v zařízení či organizaci se sociální profilací, kde student stráví dva týdny (tzn. 10 pracovních dní). Praxe je zaměřena na oblast sociální práce, sociální péče, sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. V průběhu dvou týdnů má student možnost proniknout hlouběji do sociální problematiky a fungování organizace (již předpokládáme intenzivnější práci s vybranou cílovou skupinou a metodou/metodami sociální práce). Studenti se mohou postupně seznámit s přístupem ke klientovi, s metodami, se službami, se supervizí a výzkumem v sociální oblasti. Mohou pokračovat ve vybraném zařízení nebo tématu, které je zaujalo v sociální praxi průběžné. Tato praxe by měla studentům poskytnout ucelenější pohled na práci s klienty nebo s vybranou metodou (službou) sociální práce. Learning outcomes: Student se bude bezproblémově orientovat ve službách vyplývajících ze zákona o sociálních službách č. 108/2006. Bude schopen aplikovat specifické metody a způsoby práce vlastní sociální práci a sociální pedagogice. Zvládne připravit kazuistiku klienta a navrhnout možné způsoby řešení jeho životní situace. Požadované výstupy: Studenti v průběhu praxe zpracovávají deník praxe, který zahrnuje stručnou charakteristiku zařízení/organizace, v které působí, charakteristiku cílové skupiny (obecně), popis metod a služeb, které organizace nabízí, současně kriticky zhodnotí svoje praktické činnosti a zhodnotí celý přínos praxe. Součástí deníku praxe jsou také stručné denní záznamy z realizovaných činností. V deníku praxe student také představí podrobný individuální plán práce s klientem, který bude zahrnovat kasuistiku klienta a možná řešení jeho životní situace (řešení již realizovaná či do budoucna možná). Organizační instrukce: Studenti po dohodě s garantem praxe osloví zařízení, vyplní smlouvu o praxi a nastoupí na dvoutýdenní intenzivní praxi, která předpokládá šest hodin přímé práce s klientem nebo s klienty denně. Studenti docházejí pravidelně do zařízení, kde vykonávají přímou sociální činnost buď pod garancí odborníka, nebo pracují již samostatně, podle potřeb organizace. Kde lze praxi absolvovat? Navrhovaná zařízení pro praxi jsou například ústavy sociální péče, sociální úřady, centra drogové prevence, azylové domy, odlehčovací služby, chráněná bydlení, služby následné péče, krizová centra, domy s pečovatelskou službou, diagnostické ústavy, mediační a probační služba, aktivizační centra zaměřená na různou klientelu, centra určená lidem bez přístřeší, nízkoprahová denní zařízení pro děti, mládež a dospělé, centra pro uprchlíky/ migranty, poradny pro osoby v tísni, sociálně aktivizační služby apod. Co na praxi dělat? Studenti budou v konkrétním zařízení/ organizaci pomáhat v přímé i nepřímé práci s klienty. Studenti se účastní činností jako je poradenství, depistáže, terénní práce, doprovody na úřady a instituce, sociálně-aktivizační činnosti, nácvik sociálních dovedností, organizace a realizace osvětových aktivit, administrativa. Student/ka se nesmí v průběhu praxe profilovat pouze na jednostrannou činnost, ale musí tyto činnosti střídat. 5. semestr: Pedagogická praxe souvislá 3 (výběrová) - SV4BP_SPX3  L. Gulová, M. Vodičková, ukončení - z, 0/0/3 (4 týdny/20 dnů: 6h denně + 1h na zápisky/reflexe = celkem 140 h.), 3 kredity Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Praxe je zařazena do předposledního semestru studia, ve kterém již účastník zná své téma bakalářské práce. Ideální stav je takový, v rámci kterého se studentovi/ce podaří v době souvislé výběrové praxe zvolit zařízení (instituci), ve kterém může sbírat data pro svůj výzkum realizovaný v rámci bakalářské práce. V opačném případě si student/ka vybere zařízení, které ho profesně zajímá a výzkum realizuje paralelně s jinou cílovou skupinou (v jiném prostředí apod.). Learning outcomes: Student prokáže dovednost výchovné práce prostřednictvím aplikace vhodného obsahu a adekvátních metod práce (sociálních a pedagogických). Reaguje přitom na určitou skutečnost, kterou se snaží ovlivnit (nebo přímo intervenovat), prostřednictvím vhodně zvolených edukačních strategií. Příkladem intervence může být např. koncept akčního výzkumu nebo určité obdoby. Požadované výstupy: Student si vede detailní záznam o souvislé praxi. Jeho součástí je: popis výchozího stavu, popis cílového stavu, kterého by bylo vhodné dosáhnout, volba strategií a konkrétních metod práce, detailní záznam z pozorování a reflexe realizovaných aktivit, kritéria posuzování a evaluace cílového stavu. Organizační instrukce: Vzhledem k charakteru praxe je nezbytné, aby pedagogický záměr odsouhlasil garant (vyučují) předmětu (praxe). Student si vybere vhodné místo pro praxi, seznámí se s chodem zařízení, prodiskutuje možné metody práce (aktivity, popřípadě intervenci s metodikem praxí), vytvoří koncept svého působení, který následně prodiskutuje s garantem (vyučujícím). Kde lze praxi absolvovat? Praxi lze absolvovat v nestátních neziskových organizacích nebo ve státní sféře (sociální úřady, sociální/ školské odbory, příspěvkové organizace). Student by měl realizovat praxi v oblasti sociální pedagogiky, sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. Co na praxi dělat? Studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se věnují různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Konkrétní činnosti na praxi souvisejí s výběrem zařízení a cílem praxe, kterou si částečně určuje student sám. Navazující magisterské studium Souvislá pedagogická a badatelská praxe - SV4MP_PX  Zápočet uděluje vedoucí diplomové práce, vyučující katedry: T. Čech, D. Denglerová, L. Gulová, D. Klapko, J. Němec, L. Remsová, P. Soják, R. Šíp, E. Štěpařová, M. Vodičková,  0/0/1. 60 dnů. 12 kr. Ukončení: z. Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Souvislá pedagogická a badatelská praxe vytváří prostor pro završení plné kvalifikace sociálního pedagoga, v rámci níž se kombinují dovednosti pedagogické a výzkumné. Student má velký prostor pro sběr a následnou analýzu dat a jejich interpretaci a to přímo v daném prostředí svého výzkumu. Learning outcomes: Na konci praxe student prokáže dovednost pedagogické nebo sociální práce s cílovou skupinou a adekvátnost užití edukačních strategií a výzkumných postupů, které jsou z danou edukační činností úzce provázány. Požadované výstupy: Výstupem je koncept výzkumné části diplomové práce, ale též popis intervenční strategie a reflexe z její aplikace v konkrétním případě. Organizační instrukce: Ukončení praxe uděluje vedoucí práce. Souvislý pobyt studenta/ky je připravován již v rámci předchozích semestrů, ve kterých se student/ka zaměřuje na svůj projekt diplomové práce a zpracovává koncept a záměr svého výzkumu. Rozsah vlastní praxe umožňuje důvěrné (dlouhodobé) poznání zkoumaného jevu (fenoménu), to je také jeden z klíčových důvodů pro tento typ praxí. Kde lze praxi absolvovat? Praxi lze absolvovat v nestátních neziskových organizacích nebo ve státní sféře (sociální úřady, sociální/ školské odbory, příspěvkové organizace). Student by měl realizovat praxi v oblasti sociální pedagogiky, sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. Co na praxi dělat? Studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Konkrétní činnosti na praxi souvisejí s výběrem zařízení a cílem praxe, kterou si částečně určuje student sám.