ZDRAVÁ ŠKOLNÍ JÍDELNA MVDr. Anna Niklová, SZÚ Praha o představuje praktickou ukázku k plnění cílů programu Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí – nastartování systému veřejného zdraví formou sítě zainteresovaných subjektů o vybudování sítě zdravých školních jídelen s poskytováním zdravé a vyvážené stravy dětem o s individuálním odborným přístupem o s možností vzájemné inspirace o poskytování receptů, publikací o získání certifikátu Zdravá školní jídelna Zdravá školní jídelna – cíle o za vznikem projektu stojí odborníci ze Státního zdravotního ústavu ve spolupráci s týmem hygieniků o vznikl jako projekt podpory zdraví o podporován Ministerstvem zdravotnictví ČR o spolupracuje se šéfkuchařem, metodičkou stravování, dietní sestrou o určen nejen institucím veřejné správy, ale všem ostatním složkám – jedincům, komunitám, neziskovému a soukromému sektoru, vzdělávacím, vědeckým a dalším institucím o v současnosti zapojeno 112 školních jídelen (MŠ i ZŠ), z toho již 29 s certifikátem „Zdravá školní jídelna“ o proškoleno více než 50 lektorů (spolupráce s KHS) o vydány elektronické a tištěné publikace o metodiky Ministerstva zdravotnictví ČR: „Nutriční doporučení ke spotřebnímu koši“, Objektivizace ukazatelů spotřebního koše“ o kurzy vaření pro vedoucí kuchařky školních jídelen Zdravá školní jídelna - v číslech o 1. Pitný režim s omezením jednoduchých cukrů o 2. Plánování jídelníčku dle ND o 3. Správné a bezchybné vedení SK o 4. Omezení používání dochucovadel a instantních dehydratovaných směsí o 5. Nepoužívání polotovarů vysokého stupně konvenience Zdravá školní jídelna – kritéria o 6. Veřejně dostupný jídelníček o 7. Kontrolovaná spotřeba soli o 8. Výzdoba jídelny o 9. Komunikace jídelny s rodiči, žáky a pedagogy o 10. Čtvero ročních období – zařazování sezónních potravin Zdravá školní jídelna – kritéria o vyřadit ta kritéria, která jsou již plněna o zařadit kritéria, která zaberou nejméně času a jsou jednoduše splnitelná o rozvrhnout kritéria dle časového harmonogramu – plán dle jednotlivých měsíců, navrhne si sama školní jídelna Seřazení kritérií o v nabídce vždy neslazený nemléčný nápoj o jako druhá volba buď mléčný (slazený či neslazený), nebo nemléčný slazený nápoj o ke sladkému jídlu a ke sladkému dezertu nabízet pouze neslazený nápoj či neochucené mléko o v případě koncentrátů používat na bázi přírodních barviv, ředit koncentrát tak, aby byl obsah cukru max. 20g/l nápoje Pitný režim o ND popisuje polévky, hlavní jídla, přílohy, nápoje, svačiny a přesnídávky - zastoupení potravin v nich a četnost o hodnotí invenci v zařazování netradičnějších potravin, receptur či kombinací o u výběrového jídelníčku se hodnotí každý výběr zvlášť o hodnocení se provádí slovně podle pravidel bodování o změny zavádět postupně - časový harmonogram Plánování jídelníčku dle Nutričního doporučení (ND) o ŠJ musí vést SK dle správného rozložení strávníků dle věkových kategorií o musí pracovat se správnými koeficienty, se správným zařazením potravin do skupin potravin o vypočítávat SK ze skutečného množství použitých surovin o nutnost vlastní kontroly SK o při vstupu do projektu provede kontrolu lektor Správné a bezchybné vedení spotřebního koše (SK) o základem receptur jsou čerstvé suroviny (nejméně 75% používaných surovin) o používat dochucovadla pouze na finální úpravu jídel o upřednostňovat dochucovadla s vyšším obsahem sušené zeleniny s co nejmenším podílem aditivních látek a soli o doporučení provést ve ŠJ „revizi“ dochucovadel (do kterých pokrmů se přidávají, jaké množství, jaká je cena, je možné je vynechat, nahradit) Omezení používání dochucovadel, instantních dehydratovaných směsí o provést „revizi“ konveniencí, zejména 2.,3. a 4. stupně o polotovary, u kterých lze uplatnit vlastní kreativitu, znalosti o zdravé výživě (instantní obilné kaše – vlastní dochucení, oslazení) o polotovary s jednoduchým složení, aditivními látkami (směs na knedlíky, halušky) o polotovary, které by Zdravá ŠJ vůbec neměla používat (instantní polévky, omáčky, bujóny jako základ pokrmů, masové šťávy, vývary jako základ) o nutnost číst obaly, informovat se o složení výrobků Nepoužívání polotovarů vysokého stupně konvenience o na stránkách školy zpřístupněný jídelníček bez hesla (transparentnost projektu, namátková kontrola) o možnost zveřejnění jídelníčku na stránkách www.zdravaskolnijidelna.cz na interaktivní mapě pod danou školou Veřejně dostupný jídelníček Kontrolovaná spotřeba soli o projekt se připojil k Výzvě Hlavního hygienika ČR „Solme s rozumem“ o v průběhu 1 roku snížení soli o 10% o zařazování receptur s obsahem méně než 5g/10 porcí o dochucovadla pouze k finální úpravě o jídelna – prostor k předávání informací o sledovat konkrétní cíl, popsat ho, zhodnotit – edukace o potravinách, stravování, výživě o nechat tvořit žáky, vést je, podporovat Výzdoba jídelny o rodiče finančně přispívají na suroviny – podíl rodičů na sestavování jídelníčku o pokud jsou rodiče informováni o filozofii školní jídelny, mohou správně podporovat stravovací návyky dětí o děti přenášejí do rodin informace získané ve škole, školní jídelně o propojení výuky se školní jídelnou (výuka ke zdraví, prvouka, přírodověda) o projektové dny (mezinárodní kuchyně, ochutnávky, soutěže o rodinný recept…) o Komunikace jídelny s rodiči a pedagogy o školní jídelna zařadí podle ročního období zejména sezónní zeleniny a ovoce o podzimní a zimní měsíce – posílit imunitu, zahřát, důraz na vit. C, D, kysané zelí o jaro, léto – čerstvé ovoce, bylinky o např. výběr svátků s tradičním jídelníčkem (jaro – Velikonoce – vejce, zelené bylinky, léto – jahody, rybíz, podzim – dýně, švestky, brambory, zima – kysané zelí, Vánoce) Čtvero ročních období – sezónní zařazování potravin Publikace Kurz vaření – podzim 2015 o Minikuchařka – receptury bezmasých pokrmů s nižším obsahem soli o Rádce školní jídelny 3 - normování, porce Připravujeme o http://www.zdravaskolnijidelna.cz o změny zavádět postupně, beze spěchu (vnímavost dětí i personálu) o nutná podpora rodičů i pedagogů (součinnost s pedagogickým procesem, spolupráce se školní jídelnou – kroužky vaření, pěstování bylinek) o změny nejsou dramatické, převratné, nepropagují alternativní směr ani bio potraviny Závěr Děkuji za pozornost