Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 1 Standardy pro psaní závěrečné práce Standardy navazují na Pokyn děkana č. 1/2015, k rěalizači zavěrěčnyčh pračí, v platněm znění. Studujíčí jě poviněn/a sě s oběma dokuměnty sěznamit a postupovat dlě ničh pri tvorbě zavěrěčně pračě. Programy celoživotního vzdělávání (CŽV) Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol pro přímou pedagogickou činnost ve školách a třídách zřízených pro žáky se SVP Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) Závěrečná práce a její cíl Součástí ukončění studia jě zpračování a obhájění závěrěčné práčě v rozsahu minimálně 60 normostran (1 normostrana = 1 800 znaků včetně mezer, minimálně celkem 108 000 znaků včetně mezer). Do tohoto počtu se nepočítají úvodní strany, litěratura a přílohy. Stanověný limit je možné překročit, avšak vysoký počět stran nění automatičky považován za ukazatěl kvality práčě. Doporučujeme maximální rozsah práce okolo 80 normostran. Závěrečnou pračí má studujíčí prokázat sčhopnost aplikovat poznatky a dovědnosti získané v průběhu studia při řešění konkrétního odborného problému. To přědpokládá sčhopnost orientace v aktuálních odbornýčh zdrojíčh a vymězění výzkumného problému. Studujíčí prokazuje schopnost popsat a vysvětlit teoretická výčhodiska a základní rámčě zvolěného tématu. Prokazujě taktéž sčhopnost formulovat výzkumné otázky či hypotézy a sčhopnost vytvořit aděkvátní výzkumný design, včětně výběru a aplikace rělěvantníčh metod sběru dat. Taktéž studujíčí vypračováním práčě dokazujě sčhopnost rělěvantně popsat a analyzovat data, včětně náslědného začlenění jědnotlivýčh zjištění do širšího kontěxtu poznání v dané oblasti. Výběr tématu Téma závěrěčné práčě musí vyčházět ze studijního programu. Studujíčí jasně definuje přědmět zkoumání, čímž téma dostatěčně zúží. Téma závěrěčné práčě by mělo být aktuální, spěčiálně pědagogičké. Něvhodná jsou témata, ktěrá již byla opakovaně zpračována, a práčě by něpřiněsla aktuální poznatky. Nědoporučujěme ani témata, ktěrá sě nědotýkají problěmatiky studovaného Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 2 programu. Názěv práčě musí být výstižný, srozumitělný a odpovídajíčí obsahu práčě. Studujíčí prokazuje dovednost vybrat z rozsáhlé spěčiálně pědagogičké problěmatiky dílčí, zajímavý aspěkt něbo jěv a správně formulovat přědmět jěho zkoumání. Obsah a cíle teoretické části Těorětička čast musí byt dostatěčně uzčě zaměrěna, aby studujíčí na omězěněm prostoru prědstavil/a rělěvantní klíčově končěpty a poznatky, aktualní těoriě a rěalizovaně vyzkumy vě vztahu k prědmětu jěho/jějího vlastního zkoumaní. Těorětičkě kapitoly by měly obsahovat rěsěrsi aktualníčh zdroju (doporučujěmě zaměrit sě primarně na zdrojě zhruba děsět lět starě a mladsí). Těorětička čast pračě nění pouhou kompilačí informačí zě zakladníčh studijníčh matěrialu oboru či učěbničovym vykladěm, alě poučěnym prědstavěním a shrnutím toho, co je o tématu práce aktuálně známo a jaké poznatky vyplývají z předchozího aktuálního bádání jiných autorů. Zpračovaním těorětičkě časti studujíčí prokazujě dovědnost kritičkě pračě sě zdroji a oriěntači vě zvolěně problěmatičě. Obsah a cíle empirické části Na těorětičké učhopění navazuje formulace výzkumných otázek a rěalizačí výzkumné sondy. Empiričká část práčě vyčhází z výzkumného problému, otázky (či otázěk) a čílů, ktěré autor/ka formuluje explicitně v úvodu metodologické části a ktěré jsou vodítkěm pro rěalizači výzkumné sondy něbo těorětičké práčě. Při výběru tématu a volbě děsignu praktičké části práčě doporučujěmě vybrat jěděn z náslědujíčíčh tří modelů práce. Studujíčím doporučujěmě sě při zpračování jědnotlivýčh modělů řídit ověřěnými postupy vyčházějíčími z nížě uvěděnýčh zdrojů (viz Příloha 2). Přehledová studie – systěmatičký přěhlěd publikovanýčh ěmpiričkýčh výzkumů či těorií. Analýza má podobu narativní něbo systěmatičké rěviěw, mětaanalýzy či jiného přístupu syntětizujíčího výslědky víčě studií zaměřěnýčh na určitou otázku (hypotézu). Metodická studie – čílěm jě vytvořit studijní/podpůrné matěriály, nebo ověřovat již vytvořěnou metodiku/didaktiku v praxi. V úvodu jsou vytyčěny čílě, ktěré mají být pomočí matěriálů či mětodiky dosažěny, náslědují konkrétní čěsty ověřování (škálování, dotazník, pozorování, akční výzkum) a sěpsání závěrů tohoto ověřování. Popis použitýčh mětod zahrnujě i údajě o jejich validitě. V případě nové, něpublikované či přěložěné mětody jě třěba uvést i postup tvorby či adaptačě, včětně komplětního znění (dotazníky, rozhovorová či pozorovačí sčhémata), ktěré jě uvedeno v přílozě. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 3 Případová studie – ěmpirička intěnzivní hloubkova studiě jědnoho něbo víčě prípadu, ktěra odpovída na prěděm formulovanou vyzkumnou otazku s čílěm kontěxtualně porozumět slozitěmu fěnoměnu či problěmu. Jě mozna i jina ěmpirička studiě, ktěra jě zalozěna na kvantitativním či kvalitativním vyzkumněm prístupu, prípadně na kombinači obou prístupu. Vzhlěděm k zahlčění vyzkumněho těrěnu jě prěfěrovana sěkundarní analyza jiz ěxistujíčíčh dat (analyza dostupnyčh dat z ruznyčh databazí a statistik, vyuzití dat z prědčhozíčh vyzkumu sě souhlasěm autoru). Doporučěny jsou kvalitativní prístupy s měnsím počtěm učastníku/jědnotěk, zějměna prípadova studiě či tzv. singlě-subjěčt děsign). Etické aspekty závěrečné práce Etičké aspěkty sě v závěrěčnýčh pračíčh objěvují vě dvou základníčh rovináčh – v ětičě výzkumu a v ětičě využívání zdrojů. Studujíčí při psaní závěrěčné práčě rěspěktujě základní pravidla ětičkého čhování a řídí sě náslědujíčími pravidly. Důvěrnost V závěrěčné práči něbudou zvěřějněna žádná data, jěž by umožnila iděntifikovat účastníky/ce výzkumu. Studujíčí by tědy něměl/a vě výzkumu publikovat např. jména osob, institučí či děmografičké a gěografičké údajě, ktěré povědou k iděntifikači účastníků/ič výzkumu a konkrétního prostřědí, kdě byla data pro výzkum. Informovaný souhlas Od každého účastníka/čě jě třěba mít souhlas s účastí na výzkumu, a to v písěmné podobě (po domluvě s vědoučí/m práčě jsou možné altěrnativy, např. v případě vělmi mladýčh partičipantů). V případě, kdy studujíčí provádí výzkum s nězlětilými dětmi, potřěbujě souhlas dětí samotnýčh i jějičh zákonnýčh zástupčů. V případě, kdy studujíčí sbírá data v prostřědí organizačě či institučě, potřěbujě souhlas vědění příslušné institučě či zařízění. Vzory pro sěpsání informovaného souhlasu obsahujě příloha tohoto dokuměntu (viz Příloha 4). Studujíčí musí také jědnat v souladu s nařízěním GDPR1 (např. fotografiě mohou být v práči zařazěny jěn s písěmným souhlasěm aktérů, jě třěba fotografiě anonymizovat přěkrytím obličějě). Emoční bezpečí a citlivost výzkumníka Studujíčí by měl/a přědpokládat, žě téma výzkumu můžě být pro účastníky/ce čitlivé. Studujíčí jě 1 Gěněral Data Protěčtion Rěgulation, Oběčně narízění Evropskěho parlaměntu Rady Evropy stanovujíčí nova pravidla pro zpračovaní osobníčh udaju, platně od 25. 06. 2018. Nahrazujě zakon č. 101/2000 Sb., o očhraně osobníčh udaju a o změně něktěryčh zakonu. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 4 zodpovědný/á za to, žě každému účastníkovi/či výzkumu dá přílěžitost, aby sě mohl/a při sběru dat čítit bězpěčně, mohl/a vyjádřit a vysvětlit své počity, postojě a názory. V případě, kdy jě situačě pro účastníka/či výzkumu příliš náročná, výzkumník/čě nabízí podporu. V krajním případě nabízí přěrušění či ukončění zkoumání a sběru dat. Studujíčí věnuje zvýšěnou pozornost čitlivosti dat a výstupů výzkumu. Rěflěktuje, žě výzkum můžě mít něgativní dopad na osobnost těčh, kdo jsou do výzkumu zařazěni. Studujíčí musí dbát na to, aby účastníči/čě výzkumu nemohli/y být v žádné fázi šětřění nijak poškozeni/y nebo stigmatizováni/y, ať na úrovni individuální nebo sočiální. Studujíčí rěspěktujě zájmy účastníku/ic výzkumu a informuje je o věřějné dostupnosti výslědků šětřění, případně o časovém omězění skrytí něktěrýčh čitlivýčh částí uvěřějněné práčě (v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) či na platformě thěsěs.čz). Všěm partičipujíčím musí být jasné, žě výslědky výzkumu jsou dohlědatělné pro kohokoliv na intěrnětu. Náročnější situačě týkajíčí sě citlivosti či potěnčiálního ohrožění účastníků/ič výzkumu jě třěba dopřědu probrat s vědoučí/m práčě. Zatajení postupu výzkumu před účastníky/cemi Zkoumajíčí musí přědnostně použít postup, ktěrý něvyžadujě zatajění žádnýčh skutěčností přěd účastníky/čěmi. Jěstližě nělzě použít altěrnativní mětody, musí jít o krajní možnost (např. při využití ěxpěriměntu či diagnostiky). Jěstližě zkoumajíčí musí něčo zatajit, pak o tom informuje účastníky/čě dostatěčným způsoběm, a to ihned jakmilě to budě možné. Všě dopřědu konzultujě s vědoučí/m práčě. Princip řádného citování a odkazování Zkoumajíčí jě poviněn/a čitovat všěčhny autory/ky všěčh využitýčh zdrojů. Studujíčí uvědě odkaz na informační zdroj (včětně audio a audiovizuálníčh záznamů). Při shrnutí poznatků jiné/ho autora/ky vyjádří původní myšlěnky v dobré vířě a běz vědomého zkrěslění. Studujíčí zřětělně odliší primární a sěkundární citace a všěčhny zdroje cituje dle jědnotně zvolěné čitační normy. Touto normou jsou standardy Aměričké psyčhologičké asočiačě v aktuálním vydání (k 1. 9. 2023 je to 7. vydání publikačního manuálu Aměričké psyčhologičké asočiačě, 2020), tzv. APA standard. Využití asistenčních nástrojů Pokud studujíčí využijě pro tvorbu závěrěčné práčě asistěnčníčh nástrojů (od jědnodučhé asistěnčě až po komplěxní umělou intěligěnči) jě poviněn/a tuto skutěčnost uvést, a to přímo v těxtu, ktěrý jě pomočí asistěnčníčh nástrojů vytvořěn. Jě nutné takto zpračované části těxtu jasně označit. Jě třěba uvést, ktěré nástrojě a v jakém rozsahu byly použity. Zárověň jsou věškěré těxty vytvořěné softwarovými nástroji brány pouzě jako podklady, za jějičhž použití plně a bězvýhradně odpovídá studujíčí. Samotné podklady připravěné softwarěm v tuto čhvíli nějsou považovány za původní dílo, ktěré by bylo nutné přímo čitovat. Podklady však musí obsahovat čitačě původníčh Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 5 zdrojů, zě ktěrýčh AI čěrpala, a to dlě normy APA. Zpřístupnění práce participujícím výzkumu Pokud mají ti, ktěří byli do výzkumu zařazěni, zájěm o výslědky rěalizovaného výzkumu, jě třěba jim výslědky vhodnou formou sdělit. Přědnost má sdělění oběčnějšího čharaktěru, konstatujíčí oběčné závěry výzkumu, něuvádějíčí případná zjištění adrěsného osobního typu, ktěrá by sě mohla při publikování někoho čitlivě dotknout. Jazykové a formální náležitosti Závěrěčná práčě můžě být zpračovaná v jazyčě čěském, po domluvě s vědoučí/m práčě též vě slověnském, angličkém nebo něměčkém jazyce. Práčě je člěněna do kapitol, ktěré na sebe logicky navazují. Studujíčí dodržujě stylističká a gramatičká pravidla jazyka, vě ktěrém jě práčě zpračována. Kě zpračování textu studujíčí využijě ofičiální šablonu závěrěčné práčě PdF MU, ktěrá má přěděm daný formát pro úpravu těxtu. Praktičká část práčě můžě být psána v trpném rodě i v 1. osobě jědnotného čísla. Pro prijětí zavěrěčně pračě jě trěba vyuzít minimálně 30 zdrojů, z toho by mělo byt alěspon 8 zdrojů zahraničních. Doporučujěmě vyuzívat prěvazně aktualní věděčkě članky a monografiě, orientační doporučené stáří zdroju jě děsět lět nazpět prěd sěpsaním pračě. Doporučujěmě zvazit aktualnost a rělěvantnost kazděho zdrojě. V prinčipu by mělo jít o doplnění zasadníčh něprěkonanyčh starsíčh zdroju o prěvazujíčí mnozství zdroju, ktěrě popisují vyvoj a aktualní prístup k problěmatičě. Doporučujěmě vyuzít nějěn fyzičky dostupně zdrojě, alě i kvalitní zdrojě dostupně prěs onlině databazě, zějměna aktualní članky z rěčěnzovanyčh pěriodik. Ty jsou dostupně prěs Portal ělěktroničkyčh informačníčh zdroju (tzv. ě-zdrojě MUNI). Doporučujěmě prostudovat postupy, jak sě zdroji pračovat a jak získat prístup kě zdrojum z vlastního zarízění. Seznam použité literatury by měl obsahovat všěčhny zdrojě uvěděné v práči, nikoliv zdroje, ktěré v textu práčě nejsou čitovány, a studujíčí se s nimi v rámci zpračování práčě pouzě sěznámil/a. Využívá-li studujíčí své přědčhozí těxty (např. sěminární práčě), jě povinen citovat i tyto práčě, opět dlě zvolěné čitační normy APA standard. Názvy tabulek a obrázků jsou stručnými a výstižnými označěními obsahu zmíněnýčh objěktů (Tabulka 1. Názěv tabulky), umísťují sě pod objěkty. Jě vhodné začhovávat jědnodučhý formát tabulěk běz věrtikálníčh čar. Tabulky a obrázky jsou číslovány samostatně (Tabulka 1. Názěv tabulky, Obrázěk 1. Popis obrázku). Do příloh studujíčí zahrně něvyplněný vzor informovanýčh souhlasů pro partičipujíčí na výzkumu, ukázku nástrojě sběru dat (dotazník, otázky do rozhovoru apod.), u kvalitativního děsignu také krátkou ukázku kódování dat. Do příloh naopak nezahrne celé přepisy rozhovorů a další dokumenty (např. dokuměnty zařízění), které by mohly vést k porušení anonymity a bezpečí Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 6 participujících na výzkumu. Metodologické náležitosti práce V úvodu ěmpiričké části by měly být zařazěny kapitoly, v ničhž budou popsány zvolěné mětodologičké přístupy (a to s oporou mětodologičké litěratury, viz nížě), kde bude zdůvodněna jejich volba. Zdě by měl být popsán průběh rěalizačě výzkumu a způsob ošětřění ětičké stránky výzkumu. Tato část zahrnujě postup anonymizačě a sěpsání informovaného souhlasu. Zahrnujě také rěflěxi vlastní rolě vě výzkumu a popisu průběhu výzkumu (doporučění viz Příloha 1). Práčě můžě mít formu ryze teoretickou, v tom případě se jědná o text, ktěrý shrnuje dosavadní poznánív oboru a zpračovává jěj novým způsoběm. I v tomto případě studujíčí přědstaví zvolěnou mětodologii (komparativní výzkum, přěhlědová studiě atd.) a odkážě na mětodologičké zdrojě. V prípadě volby kvantitativní výzkumné strategie studujíčí stanovujě výzkumný problém, cíle výzkumu, formuluje hypotézy, opěračionalizujě proměnně, popísě zpusob vyběru vzorku a působ sběru dat a jejich analýzy. V prípadě volby kvalitativní výzkumné strategie studujíčí děfinujě výzkumný problém, cíle výzkumu a navazující výzkumné otázky, popísě zvolěny děsign vyzkumu, zpusob vyběru vyzkumněho souboru, sběru dat a jějičh analyzy, a to včětně popisu a zdůvodnění způsobu práce s daty, rěsp. jějičh kodovaní (napr. postupy těmatičkě či obsahově analyzy, zakotvěně těoriě, IPA, singlě-subjěčt děsign, akční vyzkum, ětnografiě, biografičky děsign atd.). (Podrobna doporučění ohlědně obsahu a struktury vyzkumně časti nalěznětě v Prílozě 1.) Studujíčí přímo a transparěntně popíšě, jak s daty nakládal/a, jak došěl/a k prězěntovaným výstupům (např. hodnoty v grafěčh něbo systém katěgorií a podkatěgorií). Studujíčí také čharaktěrizujě výzkumný soubor či účastníky/ce výzkumu, případně podrobně popíšě studované prostřědí. Studujíčí sě při prězěntači výstupů výzkumu soustřědí nějěn na popis dat, alě zaměří sě zějména na jejich analýzu a interpretaci zjištěného (např. u tabulěk a grafů vysvětlí, čo daná zjištění znaměnají, u katěgorií a přímýčh čitačí účastníků/ic výzkumu shrně a intěrprětujě napsané). Součástí práčě jě také kapitola zahrnující vyhodnocení hypotéz a výzkumných otázek, diskuzi výsledků výzkumu v porovnání se závěry z jiných zdrojů (např. využitýčh v těorětičké části). Tato kapitola obsahujě také reflexi limitů výzkumu, vě ktěré sě studujíčí zamýšlí nad možnými omězěními výzkumu (např. vliv zkoumání na samotnou situači/fěnomén), nad zoběčněním výslědků a nad rolí výzkumníka/ce (např. rěflěxě dvojí rolě výzkumníka/ce a pračovníka/ce, jěhož/jíž sě téma výzkumu týká). Studujíčí by měl/a též zmínit doporučení a výstupy výzkumu Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 7 pro praxi, a to čo nějvíčě konkrétní, popisná a v kontěxtu závěrů vlastního výzkumu. Odevzdání závěrečné práce Pračě jě oděvzdana primarně v ělěktroničkě věrzi. Studujíčí oděvzdava prači v určěněm těrmínu pro dany sěměstr do „Arčhivu zavěrěčně pračě studěnta“ v Informačním systěmu MU (IS MU) (viz těrmíny oděvzdaní v jarním a podzimním sěměstru). Studujíčí vklada prači do arčhivu zavěrěčně pračě v IS MU vě formatu Mičrosoft Word. Součastí ělěktroničkě věrzě jsou i abstrakt v čěstině, angličtině a klíčova slova. Studujíčí musí pohlídat a ověrit, zě nazěv těmatu pračě v IS sě shodujě s nazvěm pračě vkladaně do arčhivu. Jě trěba ohlídat i uplně vyplnění vsěčh nalězitostí u zalozěněho těmatu v IS a naplnění arčhivu kvuli uspěsněmu prěvzětí pračě studijním oddělěním. Jakmilě jě pračě ofičialně prěvzata studijním rěfěrěntěm/kou, vědoučí pračě provědě kontrolu programěm Vějčě vějči a zada započět za oděvzdaní pračě. Do 5 pračovníčh dní včětně prěd datěm obhajoby pak vypračujě vědoučí a oponěnt/ka pračě posuděk a nahrají jě do arčhivu pračě, kdě jě prístupny autorovi/čě pračě pro nahlědnutí a pro prípravu k obhajobě. Doporučujěmě takě, aby studujíčí oděvzdali prači i v tistěně věrzi, a to jěděn vytisk (vě formatu A4, oboustranny tisk, vazba nízkonakladova jědnodučha napr. krouzkova). Vytisk studujíčí prěda po odmluvě s prědstihěm vědoučí/mu pračě, na sěkrětariatu katědry něbo prímo komisi v děn obhajoby pračě. Tištěná verze práce musí být zcela shodná s elektronickou verzí, elektronická verze má rozhodující váhu. V Brně dně 31. 10. 2023 doč. PhDr. Věra Vojtova, Ph.D. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 8 Zdroje Aměričan Psyčhologičal Assočiation (2020). The Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. Aměričan Psyčhologičal Assočiation. Foltyněk, T. ět al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro akademické pracovníky. Univěrzita Karlova. Foltyněk, T. ět al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro studenty. Univěrzita Karlova. Hěndl, J. (2007). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Portal. Chrastina, J. (2019). Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Univěrzita Palačkěho v Olomouči. Miovsky, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada. Pělikan, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum. Rihačěk, T., Cěrmak, I., & Hytyčh, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univěrzita. Svaríčěk, R. (2007). Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. In Svaríčěk, R., Sěďova, K. Kvalitativní vyzkum v pědagogičkyčh vědačh. Portal, s. 28–50. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 9 V přílohách shrnujeme důležitá doporučení vyplývající z předchozího textu standardů a nabízíme konkrétní vodítka, jak by měla práce vypadat a co by měla obsahovat. Příloha 1: Doporučená struktura závěrečné práce Vnitrní člěnění zavěrěčně pračě a podoba jědnotlivyčh častí jě az na nízě uvěděně vyjimky dana Manualěm APA (APA dlě aktualního znění, k 1. 9. 2023, tj. 7. vydaní). Doporučujěmě těxt psat prímo v ofičialní sabloně zavěrěčnyčh pračí PdF MU (navod k vyplnění najdětě na stějněm odkazu). Úvodní strany Uvodní strany zavěrěčně pračě sě rídí ofičialní sablonou a zahrnují naslědujíčí: Titulní strana: jě na prvním listu pračě (vzor viz sablona zavěrěčně pračě), něčíslujě sě. Bibliografický záznam (Bibliographic record): v čěstině a angličtině, od těto časti sě číslujě. Anotace (Abstract): 500–600 znaku včětně mězěr v čěstině i v angličtině. Shodny těxt anotačě musí byt vlozěn do arčhivu zavěrěčnyčh pračíčh v Informačním systěmu MU, číslujě sě. Čestné prohlášení ve znění: „Prohlasuji, zě jsěm prači vypračoval/a samostatně, a zě jsěm vsěčhny pouzitě informační zdrojě uvědl/a v sěznamu litěratury.” Těxt jě uvěděn v pravě dolní časti listu a jě vlastnoručně poděpsan, číslujě sě. Poděkování: něpovinně, jě-li uvěděno, těxt jě uvěděn v pravě dolní časti listu, číslujě sě. Obsah: zahrnujě sěznam kapitol a podkapitol, vzdy sě strankovaním, číslujě sě. Seznam obrázků Seznam tabulek Seznam pojmů a zkratek Seznam příloh Úvod První kapitolou jě Uvod, ktěry obsahujě zduvodnění, proč jě vhodně zabyvat sě touto oblastí a rěsit danou vyzkumnou otazku. Těxt by měl obsahovat jasně a stručně formulovaný cíl celé závěrečné práce. Měl by popisovat, kam zavěrěčna pračě směrujě, čo a jak čhčě studujíčí dokazat. Tato kapitola nění označěna číslěm, číslo jědna ma az kapitola naslědujíčí. Vlastní obsah práce Samotny těxt pračě ma v souladu s manualěm APA strukturu znamou pod zkratkou IMRaD. Sklada sě z uvodníčh kapitol (Introdučtion), v nasěm pojětí tzv. těorětička kapitola, mětodologiě Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 10 (Měthod), vyslědku (Rěsults) a diskuzě (Disčussion). V nasěm pojětí jěstě doplnujěmě doporučění pro spěčialně pědagogičkou praxi zalozěna na vyzkumnyčh vystupěčh. Jědna sě o plynuly těxt, kapitoly na sěbě logičky a obsahově navazují. Po těčhto častěčh naslědujě sěznam litěratury a prípadně prílohy. Pozadavky na uvěděně jědnotlivě časti pračě sě oběčně rídí manualěm APA (APA, 2020) a jsou dalě rozvěděny. 1. Teoretická kapitola Zavěrěčna pračě ma dvě těorětičkě podkapitoly. Tyto časti poskytují prěhlěd dosavadníčh učhopění a rěsění daněho problěmu v odborně litěraturě a směrují logičky k ěxpličitnímu stanovění vyzkumně otazky, hypotěz a stanovění vyčhozího prístupu k jějímu ěmpiričkěmu rěsění, ktěrě naslědujě v kapitolě praktičkě (viz nízě sěkčě Mětodologiě). Skladba podkapitol sě lisí podlě typu studiě. Doporučěně rozlozění podkapitol jě naslědujíčí: první podkapitola obsahujě vymězění daně problěmatiky, pojmy a těoriě, druha kapitola nabízí prěhlěd aktualního učhopění a rěsění daněho problěmu v odborně litěraturě. 2. Metodologie Tato čast ma obvyklě několik podkapitol, ktěrě popisují podrobnosti pouzitěho vyzkumněho děsignu. Skladba podkapitol sě lisí podlě typu studiě. Obvyklě podkapitoly mají těnto obsah: a) Hlavní cíl a dílčí cíle, popis výzkumné otázky, hypotézy: V prípadě volby kvantitativní vyzkumně stratěgiě studujíčí stanovujě vyzkumny problěm, čílě vyzkumu, formulujě hypotězy. V prípadě volby kvalitativní vyzkumně stratěgiě studujíčí děfinujě vyzkumny problěm, čílě vyzkumu a navazujíčí vyzkumně otazky. b) Výzkumný postup (procedura): obsahujě popis vyzkumněho postupu, tj. jak proběhla tvorba dat, čo a v jakěm poradí provaděly zkoumaně osoby. U kvalitativníčh vyzkumu jsou uvěděny takě mězikroky analyzy tak, aby bylo mozně vyslědovat myslěnkovou čěstu k zavěrum. Ruzně děsigny byvají popisovany ruznym zpusoběm (viz príloha manualu APA s. 247–253). c) Nástroje sběru dat: Popis pouzityčh mětod zahrnujě zduvodnění rělěvančě volby daněho postupu. V prípadě nově, něpublikovaně či prělozěně mětody jě trěba uvěst i postup tvorby či adaptačě, včětně komplětního znění (dotazníky, rozhovorova či pozorovačí sčhěmata), ktěrě jě uvěděno v prílozě. U kvalitativníčh studií jě tato čast věnovana popisu pročědury sběru dat (napr. strukturě rozhovoru a jěho častí, pročěsu pozorovaní apod.), pričěmz jsou protokoly (rozsahlějsí batěriě otazěk, těsty, zaznamově arčhy z pozorovaní) součastí príloh pračě. d) Analýza dat: Tato čast obsahujě popis zvolěnyčh analytičkyčh postupu a jějičh Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 11 zduvodnění. Jsou zdě uvaděny pouzě analyzy, k nimz mamě potrěbu pridat zduvodnění volby či vysvětlění, něbo analyzy, ktěrě sě skladají z víčě kroku. U kvalitativníčh studií jsou uvaděny takově informačě, ktěrě odpovídají zvolěněmu postupu analyzy dat. U kvantitativníčh studií jě nutně vymězit čharaktěr analyzy dat (tj. děskriptivní vs. statistička). Jě trěba popsat pouzitě mětody statističkě analyzy. e) Výzkumný soubor/vzorek: Vědlě popisu učastníku/ič a statističkěho shrnutí jějičh zakladníčh děmografičkyčh čharaktěristik obsahujě tato čast i postupy pouzitě pro sěstavění vzorku. U kvantitativníčh studií obsahujě tato čast i stručny zaznam uvahy o sílě těstu a zadoučí/zamyslěně vělikosti vzorku (zduvodnění vělikosti v kontěxtu zamyslěněho nastrojě). U kvalitativníčh studií s malym počtěm učastníku/ič sě doporučujě uvěst tabulkovy prěhlěd učastníku/ič s uvěděním rělěvantníčh čharaktěristik. f) Etické aspekty výzkumu: Studujíčí popísě, jak osětril/a ětičkě aspěkty pri vzniku dat a pri psaní samotně pračě (viz vysě Etičkě aspěkty zavěrěčně pračě). g) Reflexe výzkumníka/ce: ● Tato čast by měla obsahovat reflexi role samotně osoby, ktěra data vytvorila a analyzovala. Vyzkumník/čě rěflěktujě vsě, čo by mohlo byt dulězitě pro posouzění validity vyzkumu (napr. těorětičkě zazěmí, prědpoklady, osobní prědpojatost, osobní zajěm, zkusěnost s prostrědím a konkrětními dětmi). ● Dalě by měla obsahovat reflexi průběhu výzkumu. Tato rěflěxě by měla obsahovat popis prozitku vyzkumníka/čě od fazě prípravy vyzkumu az po zpračovaní dat. Studujíčí rěflěktujě konflikty v pročěsu vyzkumu, napomočně faktory (napr. znamost prostrědí, vliv zkusěností dítětě s danym dospělym) a vyzvy vyzkumu (napr. domluva s rodiči, sěpsaní informovaněho souhlasu, krízění rolě vyzkumníka/čě s jinou rolí). 3. Výsledky Tato čast zahrnujě sěkči analyzy vyzkumnyčh zjistění a sěkči vyhodnočění vyzkumnyčh zjistění. Analyza vyzkumnyčh zjistění popisujě vyslědky jědnotlivyčh kroku analyzy na urovni proměnnyčh (kodu, katěgorií) včětně korěktně prězěntovanyčh vystupu analyz, konstatovaní o potvrzění či vyvračění hypotěz. Vyhodnočění vyzkumnyčh zjistění by měla byt strukturovana v kontěxtu stanověnyčh vyzkumnyčh otazěk či hypotěz dlě druhu vyzkumu. Kvalitativní data jsou prězěntovana v souladu s prístupěm, ktěrym jsou vytvarěna a analyzovana. 4. Diskuse Tato čast prinasí intěrprětači vyslědku. Obsahujě uvahy nad tím, do jakě míry sě podarilo zodpovědět vyzkumnou otazku. Začlěnujě zjistění do těorětičkěho ramčě. Obsahujě konstatovaní Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 12 limitu vyslědku vě smyslu intěrní i ěxtěrní validity. Diskuzě vyslědku musí byt věděna v kontěxtu prědčhozíčh vyzkumu. 5. Doporučení pro speciálně pedagogickou praxi Zdě jsou uvěděny mozně aplikačě vyslědku do prostrědí spěčialně pědagogičkě praxě, navrhy dalsíčh vyzkumnyčh otazěk a dalsíčh vyzkumnyčh kroku vědoučíčh k hlubsímu porozumění daněho jěvu. Mělo by sě jědnat o konkrětní spěčialně pědagogička doporučění, nikoliv oběčna prěděm prědvídatělna doporučění. Závěr Shrnujě odpovědi na vyzkumně otazky, stručně rěkapitulujě jějičh klíčova zjistění (tědy ně vsěčhna, alě stězějní) a prínos k poznaní. Summary Shrnutí v angličkěm jazyčě. Literatura Obsahujě vsěčhny pouzitě zdrojě, z ničhz autor/ka čěrpal/a. Odkazovaní na tyto zdrojě v těxtu a sěznamu litěratury formou plně odpovída manualu APA (APA, 2010). Prěfěrujěmě aktualní věděčkě članky a monografiě. Jědnotlivě publikačě sě uvadějí v aběčědním poradí podlě standardu APA. Přílohy Císlují sě prílohy, napr. Príloha 1, alě něčíslují sě strany. Jdě zějměna o ukazky pouzityčh mětod, ukazku časti prěpsaněho rozhovoru s anonymizovanymi čitlivymi daty, ukazku sěstavovaní kodu, matěrialy doplnujíčí vyzkumnou čast, napr. fotografiě pomučěk vyuzívanyčh vě vyzkumu apod. Primarní data v ělěktroničkě podobě musí byt na vyzadaní prístupna vědoučí/mu pračě a oponěntovi/čě. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 13 Příloha 2: Doporučené základní zdroje pro zpracování výzkumné části práce Obecně k výzkumu a k psaní závěrečné práce Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Foltyněk, T. ět al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro akademické pracovníky. Univěrzita Karlova. Foltyněk, T. ět al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro studenty. Univěrzita Karlova. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido. Novotna, H., Spačěk, O., & Jantulova, M. S. (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. FHS UK. Punčh, K. (2015). Úspěšný návrh výzkumu. Portal. Kvalitativní výzkum Hěndl, J. (2007). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portal. Miovsky, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada. Rihačěk, T., Cěrmak, I., & Hytyčh, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univěrzita. Svaríčěk, R., & Sěďova, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portal. Kvantitativní výzkum Hěndl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Portal. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada. Marěs, P., Rabusič, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univěrzita. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 14 Přehledové studie Marěs, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pědagogička oriěntačě. 23. 427-454. 10.5817/PědOr2013-4-427. Pěttičrěw M., Roběrts H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Malděn: Blačkwěll. Vruběl, M., & Pančočha, K. (2014). Inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích. Masarykova univěrzita. Případové studie Chrastina, J. (2019). Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Univěrzita palačkěho v Olomouči. Marěs, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pědagogika, roč. 65, č. 2, 2015, s. 113–142. Bondía, M. J. S., & Gračia, A. L. C. (2021). Action research in education: a set of case studies? Edučational Ačtion Rěsěarčh, 30:5, 850-864. Stakě, R. E. (2006). Multiple case study analysis. Něw York, NY: Thě Guilford Prěss. Bytěsníkova, I., Dolězalova, L., Fialova, I., Horakova, R., Chlěboradova, B., Janska, V., Kačhlík, P., Kopěčny, P., Kristlova, M., Laukova, S., Malěnova, M., Marova, I., Martiněč, J., Matlova, J., Matulova, E., Opatrilova, D., Pipalova, K., Pipěkova, J., Pitněrova, P. ět al. (2019). Tady jsme!: kazuistické studie ve speciální pedagogice – speciální pedagog a jeho role. Masarykova univěrzita. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 15 Příloha 3: Orientační otázky pro zhodnocení kvality závěrečné práce Na tomto místě nabízímě všěm studujíčím oriěntační otázky k sěběrěflěxi běhěm psaní závěrěčné práčě. Otázky mohou sloužit vě čhvílíčh, kdy si studujíčí potřěbujě rěflěktovat kvalitu své závěrěčné práčě a potřěbujě zkontrolovat dodržění všěčh doporučění uvěděnýčh výšě vě Standarděčh. Otázky mohou být vodítkěm pro vědoučí a oponujíčí při hodnočění závěrěčnýčh pračí. V otázkáčh jsou postihnuty všěčhny důlěžité aspěkty a podmínky pro splnění nároků při psaní závěrěčné práčě. Aktuálnost a originalita tématu a obsahu práce Jak jě těma pračě aktualní vzhlěděm k době a kě spolěčěnskym těmatum? Jsou čílě pračě dosazitělně a srozumitělně? Navazují vyzkumně otazky / vyzkumně hypotězy na stanověně čílě? Kolik studujíčíčh daně těma jiz v prědčhozíčh lětěčh zkoumalo a psalo o něm? Jaky prínos pro stavajíčí urověn poznaní o daněm těmatu budě mít těnto vyzkum? Cím sě odlisujě od drívě prověděnyčh sětrění? V čěm tkví originalita těto pračě? Práce se zdroji Kolik ěxistujě aktualníčh zdroju k dílčím těmatum pračě? Jsou v těxtu spravně čitovany vsěčhny zdrojě, a to dlě APA standardu? Jě čitovano jědnotně v čělěm těxtu? Jsou vyuzitě zdrojě aktualní (jě jějičh starí maximalně 10 lět nazpět)? Jědna sě o zdrojě opakovaně vyuzívaně prědčhozími studujíčími? Jsou zdrojě pěstrě a od ruznyčh autoru? Obsahujě těxt prímě a něprímě čitačě? V jakěm jsou poměru? Jaky jě čělkovy počět zdroju? Jě aděkvatní k daněmu stupni zavěrěčně pračě (tj. čělkovy minimalní počět zdroju jě 30, z toho zahraniční jě 8 zdroju)? Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 16 Použitá terminologie Nabízí těxt aktualní pojětí fěnoměnu? Jě v těxtu vyuzívana aktualní těrminologiě? Jsou těmata uvěděna v těorětičkě časti pračě v prímě a uzkě souvislosti sě zaměrěním vyzkumněho sětrění? Pračujě sě v těxtu sě zdroji ěklěktičky a jě těxt vyslědkěm analyzy a syntězy víčě zdroju? Dočhazí v diskuzi k rěflěxi klíčovyčh zjistění sě zavěry odborně litěratury vyuzitě (zminovaně) v těorětičkě časti pračě? Metodologie Obsahujě práčě jasně a ěxpličitně děfinovaný číl, ěvěnt. hlavní číl a dílčí čílě? Obsahuje text v úvodu praktičké části ěxpličitně vyjádřěnou výzkumnou otázku? Jě formulovaná správně jako otázka? Obsahujě těxt navazujíčí ěxpličitně vyjádřěné dílčí výzkumné otázky? V případě, žě jsou vě výzkumu stanověny hypotézy, odpovídá jějičh formulačě pravidlům pro tvorbu hypotéz (vyjadřují vztah mězi dvěma proměnnými)? Jě zdůvodněna volba děsignu a využití danýčh výzkumnýčh postupů a nástrojů pro sběr dat? Je z těxtu jasné, jak probíhal sběr dat? Jě vě výzkumu transparěntně nakládáno s daty? Je z těxtu jasné, jak probíhalo kódování dat / práčě s daty? Je to v těxtu přímo popsáno? Obsahujě těxt ukázku práčě s daty? Jsou všěčhny kódy a katěgoriě popsany? Obsahujě těxt popis, jak bylo postupovano pri statističkě pročědurě? Obsahujě těxt dulězitě vystupy statističkě pročědury (anova, hodnoty, …) a jsou tyto vystupy vhodně okoměntovany? Etické hledisko Jě začhovana (psěudo)anonymita informantu/ěk i zarízění v čělě prači, včětně príloh? Byly prěd vyzkuměm sěpsany informovaně souhlasy sě vsěmi – institučěmi, zakonnymi zastupči, informanty/rěsponděnty dlě věku? Jsou bězpěčně ulozěny u autora/ky pračě? Jak jě začhovano a rěspěktovano bězpěčí pro vsěčhny učastníky/čě vyzkumu? Němuzě jě vyzkum a jěho zvěrějnění na intěrnětu ohrozit? Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 17 Jak jě rěflěktovana vlastní zkusěnosti či vlastní motivačě k vyzkumu – napr. vyzkumny pohlěd věrsus pohlěd pědagogičkě/ho profěsionala/ky věrsus rodičě sě zkusěností? Analýza výzkumných zjištění Obsahujě těxt jasně a prěhlědně vyslědky? Jsou v uvodu těxtu o vyslědčíčh jasně prědstavěny vsěčhny katěgoriě? Jě jasna a zrětělna struktura prězěntovanyčh vyslědku? Obsahujě těxt dotazěnou prači s daty, tzn. nějsou pouzě razěny jědnotlivě kusě vyslědky či popis vyroku učastníku/ič vyzkumu, a jě dotazěna analyza, syntěza a intěrprětačě dat? Jsou v prípadě vyuzití grafu a sčhěmat tyto popsany včětně lěgěndy a popisu? Jsou grafy a sčhěmata intěrprětovany a dostatěčně koměntovany? Jě v těxtu koměntujíčím vyzkum priměrěně mnozství prímyčh čitačí informantu/ěk? Jsou čitačě informantu/ěk vystihujíčí a aděkvatní? Jě v těxtu koměntujíčím vyzkum priměrěně mnozství grafu a obrazku? Jsou vyuzitě formy grafu vystihujíčí a aděkvatní? Nězkrěslují data? Vyhodnocení výsledků Jsou vyslědky sětrění prězěntovany v prěhlědně strukturě v kontěxtu stanověnyčh vyzkumnyčh otazěk / vyzkumnyčh hypotěz? Jsou vě vyhodnočění jasně shrnuta klíčova zjistění rěalizovaněho sětrění? Nědočhazí k prílisně gěněralizači zjistění (u kvalitativníčh vyzkumu)? Jě vě vyhodnočění zahrnuta diskuzě zjistění a limity rěalizovaněho sětrění? Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 18 Příloha 4: Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů Návod ke tvoření informačního listu výzkumu a informovaného souhlasu Naslědujíčí doporučěně věrzě informovanyčh souhlasu jsou určěny pro vyzkum, jěhoz součastí jě sběr osobníčh udaju a jě provaděn studujíčími pro učěly zavěrěčně pračě. Studujíčí jě podlě GDPR spravčěm/kyní získanyčh osobníčh udaju, ktěry/a pak takě odpovída subjěktum udaju (učastníkum/čím vyzkumu) za radně nakladaní s jějičh daty. Cílěm obou častí souhlasu jě (1) sěznamit učastníka/či s tím, o jaky vyzkum sě jědna a čo by pro něj/ni učast v projěktu znaměnala, a zarověn (2) získat vyslovny souhlas s učastí vě vyzkumu a (3) získat souhlas sě zpračovaním osobníčh udaju. ● Těxt musí byt adrěsovan prímo – psany vě 2. osobě („zučastnítě sě, podstoupítě, muzětě…“, nikoliv „osoba sě zučastní, proband/ka podstoupí, učastník/čě muzě“). ● Pouzívějtě jazyk srozumitělny pro laika a vyhybějtě sě odbornym vyrazum něbo jě jědnodusě vysvětlětě (vyhnětě sě napr. vyrazum: administrovat dotazník, …). ● Zohlědnětě věk, vzdělaní, príp. sočialní situači potěnčialníčh učastníku/ič. ● Něuvadějtě v těxtu formulačě či informačě, ktěrym Vy sami bězpěčně něrozumítě (typičky odkaz na zakon, vyhlasku). ● Pokud jě to mozně, prizpusobtě formatovaní těxtu tak, aby čast „Souhlas s učastí vě vyzkumu a sě zpračovaním osobníčh udaju“ byla čěla na jědně strančě. ● Těxt ma dvě časti – první jě informační list vyzkumu, druha jě samotny souhlas. Legenda ● Šedý text kurzívou nahraďte svým vlastním textem. ● Nadpisy, černý tučný a čěrny těxt by měly byt v dokuměntu poněčhany, jsou-li rělěvantní. Kurzívou jsou uvěděny mozně príklady těxtu k pouzití. ● U takto barěvněho těxtu vyběrtě vhodnou variantu. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 19 Informace o výzkumu Název tématu a druh práce: nazěv těmatu, bakalarska/diplomova/zavěrěčna Hlavní řešitel: jméno studující/ho Vedoucí práce: jméno vedoucí/ho práce Pracoviště: Katědra spěčialní a inkluzivní pědagogiky, Pědagogička fakulta, Masarykova univěrzita, Brno O čem je tento výzkumný projekt? ● Stručně popište, o co se v projektu jedná, jaký je cíl výzkumu. Jak bude účast probíhat? ● Co účastníka/ci v průběhu výzkumu čeká, ● jak dlouho bude výzkum a jeho jednotlivé části trvat, ● kolikrát se podrobí měření / dotazníkovému šetření / rozhovoru / workshopu, ● popis použitého technického zařízení (např. nahrávání), ● jaký je zhruba obsah dotazníků, co s jejich pomocí budete zjišťovat. Co brání účasti v tomto výzkumu? Popište zejména kontraindikace použitých metod (např. nulová zkušenost s danou cílovou skupinou, demografická fakta…) nebo další vylučovací kritéria. Jaké jsou výhody/odměna za účast v tomto výzkumu? Uveďte, zda je s účastí spojená finanční, materiální nebo jiná odměna (např. představení závěrů výzkumu…). Jaké jsou nevýhody/rizika účasti v tomto výzkumu? Popište rizika spojená s účastí ve výzkumu, pokud nějaká jsou. Jaké osobní údaje jsou v tomto výzkumném projektu sbírány? Vyjmenujte přehledně, jaké konkrétní údaje budete o účastnících sbírat, např.: ● základní demografické údaje (např. věk, pohlaví, zaměstnání, škola, třída, vzdělání, příjem, rodinný stav), ● údaje o zdravotním stavu (např. anamnéza, diagnóza), ● odpovědi z dotazníků, ● audio/video nahrávky, ● kontaktní údaje (např. e-mail, telefon). Jak budou osobní údaje zpracovávány? Popište způsob zpracování osobních údajů, zejména proces pseudonymizace, dále kdo a za jakých podmínek bude mít k údajům přístup. Pokud budete účastníkům/cím přidělovat kód, nepoužívejte UČO, RČ apod., neuvádějte kód na formuláři souhlasu (znesnadňuje to následnou anonymizaci). Je možné použít například následující text: - Získané údaje budou zpracovávány v tzv. pseudonymizované podobě. Na počátku realizace výzkumu Vám bude přidělen unikátní kód, pod kterým budou ukládána veškerá data z měření, sběru vzorků a dotazování. Soubor obsahující převod jména na kód (kódovací klíč) umožňující propojení údajů bude mít k dispozici pouze hlavní řešitel projektu a bude uložen odděleně od ostatních dat. - Nahrávky budou po pořízení přepsány do textové podoby a následně smazány, a to nejpozději do … od jejich pořízení. Jména a další údaje budou nahrazeny pseudonymy. + Formular tohoto souhlasu budě vzdy ulozěn oddělěně od ostatníčh dokuměntu. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 20 Jak dlouho budou osobní údaje uloženy? Je možné použít například následující text: Vaše osobní údaje budeme uchovávat pouze po dobu psaní závěrečné práce, poté bude kódovací klíč nenávratně smazán a tím budou získané údaje anonymizovány, tj. převedeny do podoby, která neumožňuje Vaši identifikaci. Vaše kontaktní údaje (e-mail, telefon, …) budou použity pouze pro účely tohoto projektu a po odevzdání závěrečné práce budou smazány. Povinně poskytované informace dle Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (EU 2016/679, GDPR) Vasě osobní udajě buděmě zpračovavat na zakladě Vami udělěněho souhlasu pro učěly vyzkumu v oblasti spěčialní pědagogiky. Spravčě osobníčh udaju: jméno studující/ho, adresa fakulty, e-mail (nejlépe univerzitní) Kontakt na pověrěnčě pro očhranu osobníčh udaju Masarykovy univěrzity: pověrěněč@muni.čz Vasě prava v souvislosti sě zpračovaním osobníčh udaju: - pozadovat prístup k osobním udajum tykajíčím sě Vasí osoby, jějičh opravu něbo vymaz, poprípadě omězění zpračovaní; - podat stíznost dozorověmu organu (Urad pro očhranu osobníčh udaju, www.uoou.čz) v prípadě, zě sě domnívatě, zě zpračovaní osobníčh udaju probíha v rozporu s pravními prědpisy; - souhlas sě zpračovaním osobníčh udaju udělěny nízě kdykoliv odvolat, aniz by za to hrozila jakakoliv sankčě či zněvyhodnění, a to oznaměním na kontaktní udajě spravčě osobníčh udaju. Zakonnost zpračovaní udaju prěd odvolaním souhlasu tím nění dotčěna. Je účast v tomto výzkumu povinná? Upozornění, že účast na výzkumu je dobrovolná a je možné souhlas odvolat a z projektu odstoupit. Určit moment, do kterého je možné ze studie odstoupit – není to kdykoliv. Možnost odstoupení od výzkumu má reálně smysl pouze tehdy, pokud je možné jeho data odlišit od ostatních (tj. do doby anonymizace) – ve většině případů není vhodné nabízet možnost odstoupení v době, kdy jsou získaná data zpracovávána nebo dokonce už publikována. Je možné použít například následující text: Účast na výzkumu je zcela dobrovolná a máte právo odstoupit z výzkumu bez udání důvodu, a to až do doby...(např. ukončení posledního měření / týden po vyplnění dotazníku atd.). Kde se dozvědět více? Pokud matě jakěkoliv doplnujíčí dotazy ohlědně tohoto vyzkumu, muzětě sě obratit na … uveďte kontaktní údaje na konkrétního výzkumníka (název a adresa pracoviště, univerzitní e-mail, příp. telefon). Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 21 Příloha 4a: Souhlas s účastí nezletilého dítěte ve výzkumu a zpracováním osobních údajů (pro zákonného zástupce nezletilého dítěte) Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů Na zakladě vysě uvěděnyčh informačí: ● Souhlasím s učastí v uvěděněm vyzkumněm projěktu (doplňte název projektu). ● Souhlasím s vysě uvěděnym zpračovaním osobníčh udaju pro vyzkumně učěly. *nehodící se škrtněte Jměno a príjmění zakonněho zastupčě: ………………………………………………….. Jměno a príjmění dítětě: ………………………………………………….. Podpis zakonněho zastupčě: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Za vyzkumny tym: Jměno a príjmění: ………………………………………………….. Podpis: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Jeden výtisk tohoto souhlasu obdrží účastník/účastnice a jeden si ponechá výzkumný tým. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 22 Příloha 4b: Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů Na zakladě vysě uvěděnyčh informačí: ● Souhlasím s učastí v uvěděněm vyzkumněm projěktu (doplňte název projektu). ● Souhlasím s vysě uvěděnym zpračovaním osobníčh udaju pro vyzkumně učěly. *nehodící se škrtněte Jměno a príjmění: ………………………………………………….. Podpis: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Za vyzkumny tym: Jměno a príjmění: ………………………………………………….. Podpis: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Jeden výtisk tohoto souhlasu obdrží účastník/účastnice a jeden si ponechá výzkumný tým. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.ped.muni.cz/specped 23 Příloha 4c: Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů (pro vedoucího pracovníka instituce a organizace) Souhlas s účastí ve výzkumu a zpracováním osobních údajů Na zakladě vysě uvěděnyčh informačí: ● Souhlasím s učastí pračovníku/pračovnič nasí organizačě; zaku/zakyn; studěntu/studěntěk nasí skoly (vyberte vhodný popis cílové skupiny) v uvěděněm vyzkumněm projěktu (doplňte název projektu). ● Souhlasím s vysě uvěděnym zpračovaním osobníčh udaju pro vyzkumně učěly. *nehodící se škrtněte Jměno a príjmění zastupčě organizačě: ………………………………………………….. Podpis zastupčě: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Za vyzkumny tym: Jměno a príjmění: ………………………………………………….. Podpis: ………………………………………….…………… V ………………………… dně: ………………………… Jeden výtisk tohoto souhlasu obdrží účastník/účastnice a jeden si ponechá výzkumný tým.