CŽV – Závěrečné práce a okruhy Speciální pedagogika – specializace somatopedie Závěrečná zkouška: 1) Somatopedie – ústní zkouška 2) Závěrečná práce (kroužková vazba v rozsahu 30 normostran, 54 000 znaků včetně mezer) Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 3 kapitoly: 2 teoretické a 1 praktická – případová studie; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele - hned v prvním semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy k ZZ 1. Historický vývoj přístupů k osobám s tělesným postižením (se zdravotním znevýhodněním). 2. Somatopedie jako vědní obor (předmět, hlavní představitelé oboru, obsah somatopedie, spolupráce s dalšími obory). 3. Klasifikace pohybových vad. 4. Mozková obrna (klasifikace, etiologie a charakteristika MO). 5. NKS u dětí s MO (nápadné znaky orálního vývoje, charakteristika, symptomatické poruchy řeči, alternativní a augmentativní komunikace). 6. Specifika v procesu učení u dětí a žáků s MO (mentální procesy u žáků s tělesným postižením - poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 7. Kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením. 8. Intervence v oblasti léčebné podpory (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobath koncept). 9. Intervence v oblasti rozvoje grafomotoriky a psaní. Náhradní způsoby psaní. 10. Zvláštnosti u žáků s progresívním onemocněním - DMD. 11. Specifika přístupů u dětí se zdravotním znevýhodněním - diabetes, astma, cystická fibróza, onkologická onemocnění. 12. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých). 13. Snoezelen (historie snoezelenu., význam a cíl, cílová skupina, výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností, organizace snoezelenu, dokumentace, metodické jednotky, zásady). 14. Bazální stimulace (využití konceptu bazální stimulace, filosofie, cílová skupina, základní a nástavbové smysly, iniciální dotek, polohování, možnosti využití v edukaci). 15. Epilepsie (charakteristika, vzdělávání, specifika práce se žáky s epilepsií, somatické, psychické a sociální aspekty neurologického onemocnění, zásady první pomoci při záchvatu). 16. Školní zralost u dětí s tělesným postižením (vymezení, specifika). 17. Vzdělávání jedinců se zdravotním postižením. Specifika výuky. 18. Poradenské služby (charakteristika, intervence v oblasti spolupráce rodiny, školy a poradenských pracovišť). 19. MO jako kombinované postižení, možnosti vzdělávání, specifika (speciální škola – alternativní programy). 20. Další podpůrné terapie (canisterapie, hypoterapie, muzikoterapie, arteterapie).