Jak napsat závěrečnou práci (bez dotazníku) Lucie Jarkovská, Ph.D. •Závěrečná práce ≠ dotazník Dotazník ≠ výzkum • •Proč studující volí dotazník? •Myslí si, že •to tak být musí •to po nich chce vedoucí •je to důkaz píle, snahy a kvality •nebude to jen opisování z knih, ale bude v tom vlastní přínos • • • „Chtěla bych udělat dotazník na téma…“ •Výběr tématu a definice cíle předchází výběru metod •Výběr tématu – návaznost na zájmy a možnosti studujících - čemu se věnují - co je zajímá - v jakém prostředí se pohybují (práce/praxe) - s jakými tématy a daty přichází do styku „přirozeně“ •Téma zúžené tak, aby bylo možné ho obsáhnout a dávalo to smysl •Dostupná literatura • K čemu slouží diplomová práce? • •Vypracování závěrečné (bakalářské nebo diplomové) práce je jednou z nejdůležitějších součástí studia, jíž prokazujete schopnost samostatného myšlení a analýzy problémů. •Studijní a zkušební řád MU • •Studující by měli prokázat, že umí aplikovat to, co je definováno v profilu absolventa oboru. •Skrze diplomovou práci by studující měli dále kultivovat dovednosti, které budou potřebovat při výkonu své profese (anamnéza klienta, diagnostika, návrh opatření, příprava výukových pomůcek/metodik, ověření jejich fungování) • Profil absolventa •Je schopen aplikovat znalosti z oblasti speciálně pedagogické diagnostiky, přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na pozici asistenta pedagoga, má osvojené teoretické poznatky o společném vzdělávání • Ovládá práci s dětmi/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na pozici asistenta pedagoga •Je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat případovou studii žáka se SVP, reflektovat praxi a má základní informace o kvalitativním a kvantitativním speciálně pedagogickém výzkumu. •Dokáže kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga. •Dokáže s porozuměním používat základní odbornou terminologii a informační zdroje pedagogické a školní psychologie při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických výukových situací. •Na konkrétním příkladu ze svého portfolia popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení. Vlastními slovy shrne na základě doporučení odborníků ze školního, školského poradenského zařízení výsledky odborného vyšetření a zásady práce •Reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení •Vysvětlit a při své výchovně-vzdělávací činnosti reflektuje principy inkluzivního vzdělávání na úrovní kultury, politiky a praxe školy Cíl práce •Věnujte velkou pozornost definování cíle práce • •K čemu to je? •Komu to pomůže? •Jak tím studující prokáže, že mu studium k něčemu bylo a něco díky absolutoriu umí • Struktura práce (45 stran) •Cíl práce (1 strana) •Teorie (10 - 15 stran) - kontextualizace: kontext tématu (historický, právní, politický) - konceptualizace: jaké koncepty jsou využity, jaké je teoretické ukotvení, definice termínů ve vztahu k zkoumanému tématu – liší se v jejich pojetí u různých autorů •Řešení (cca 30 stran) Typy prací •Teoretická (např. srovnání různých pojetí inkluze a jejich překlad do vzdělávacích politik) •Praktická (navržení konkrétních cvičení, ověření v praxi, informační leták) •Analytická/výzkumná (např. obsahová analýza mediálních debat o inkluzi, sekundární analýza dat) Příklady prací prakticky orientovaného oboru •Práce na katedře porodní asistence •Zuzana Adámková: Utajené porody. Manuál pro porodní asistentky. •Jana Mrákotová: Povědomí veřejnosti o depresích po porodu (leták o poporodních depresích pro ženy po porodu/jejich rodiny) •Kristána Grznárová: Kdo se může stát rodičem? (srovnání podmínek pro asistovanou reprodukci a adopci) •Eva Jelenová: Péče o ženu po potratu. Komparativní studie – Česká republika a Velká Británie •Natálie Sedlická: Jak se rodí? Komparativné studie českého a holandského porodnictví • • Prakticky orientovaná diplomka •Využití zkušeností z praxe •Využití kazuistik •Evaluace realizovaných intervencí • •Možná struktura • - anamnéza -popis metody/intervence -evaluace realizovaného postupu -Reflexe toho, co fungovalo, co ne a proč -doporučení dalšího postupu - • • • • • • •Praktické výstupy • •Pracovní list •Informační leták •Pomůcka •Metodický návod k cvičení/hře Případová studie (case study, kazuistika) •detailní studium jednoho či několika málo případů za účelem aplikace získaných poznatků při porozumění případům obdobným (Hendl 1997) •Prozkoumání případu v kontextu a za využití různých metod (rozhovor, pozorování, studium dokumentů…) •Úzké propojení mezi výzkumnicí a participanty/tkami výzkumu •Konstruktivistické paradigma, pluralistická perspektiva – důraz na subjektivitu utváření významů, ke kterému však dochází v strukturním kontextu Typy studií •Explanatorní – hledáme kauzální vztahy •Exploratorní – prouzkoumáváme fenomén (jeho podobu, hranice atp.) •Deskriptivní – smyslem je popis sám o sobě (metody, intervence atp.) •Instrumentální – případ je využit jako ilustrace, jeho analýza není cílem sama o sobě •… Co může být případem •Člověk •Skupina lidí (rodina, komunita, parta) •Instituce (třída, škola) •Fenomén (politické opatření, zákon…) •Lokalita (město, území…) •… Co by měla práce využívající případové studie obsahovat? •Cíl práce (+ výzkumná otázka) - od začátku musí být zřejmé, proč případová studie, k čemu to bude •Kontextualizace + konceptualizace tématu •Metodologie – co je zvolený případ, jak a proč byl vybrán (extrémní, typický, dva pro stovnání…), jaké postupy sběru dat uplatníme (co děláme a proč, jak nám to pomůže dosáhnout cíle/odpovědět na otázku) •Vlastní řešení – kontext případu (anamnéza), data a jejich analýza/reflexe, praktický výstup (pokud to bylo cílem) • •Hancock, D. R., & Algozzine, B. (2006). Doing case study research: A practical guide for beginning researchers. New York: Teachers College Press. •Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage. •Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.