Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností jste byl(a) vybrán(a) jako fakultní cvičný(á) učitel(ka) a tedy pověřen(a) přímým řízením asistentské pedagogické praxe studentů oboru speciální pedagogiky, předmětu Specifické poruchy učení. Dovolujeme si Vás tímto informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní cvičný učitel má právo: Ø rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy Ø konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: Ø seznámit studenta s chodem pracoviště, pracovními postupy a metodami používanými při výuce, diagnostickými metodami, reedukačními postupy Ø řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Ø poskytovat studentům konzultace v průběhu vykonávání asistentských činností Ø provést hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení či neudělení zápočtu, Student je povinen být ve škole po celou dobu vyučování, provádět vyučovací pokusy dle domluvy s fakultním učitelem, náslechy a asistentské práce. Povinností studenta je vypracovat deník praxe a kazuistiku vybraného žáka se specifickými poruchami učení. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích učitelů a těšíme se na další spolupráci. Mgr. Markéta Olbertová PhDr. Ivana Márová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU POKYNY PRO PRŮBĚŽNOU PRAXI STUDENTŮ VOLITELNÉ SPECIALIZACE SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Průběžná praxe studentů speciální pedagogiky proběhne v zimním nebo letním semestru dle možností studentů. Tuto praxi si povinně voli studenti, kteří chtějí složit státní zkoušku z předmětu Specifické poruchy učení. Studenti mohou průběžnou pedagogickou praxi vykonat v základních školách vzdělávajících žáky se specifickými poruchami učení (SPU), speciálních třídách a školských zařízeních dle výběru katedry speciální a inkluzivní pedagogiky či vlastního výběru. Studenti jsou povinni: Ø absolvovat průběžnou praxi, jejíž počet činí celkem 20 hodin, z toho 20 hodin asistentské praxe dle domluvy s vyučujícím v běžných či speciálních třídách, pedagogicko-psychologické poradně, Ø seznámit se s chodem pracoviště, Ø seznámit se základní dokumentací žáka (je nutné si uvědomit, že jste povinni dodržovat mlčenlivost o faktech, která jste zjistili z dokumentů, nedodržování je trestné), Ø seznámit se s metodami práce, formami hodnocení, diagnostickými postupy a podpůrnými opatřeními používanými při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ve vybrané škole/ seznámit se s metodami práce a postupy speciálně pedagogické diagnostiky na odborném pracovišti, Ø seznámit se s používanými nástroji upravujícími vzdělávání – plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, Ø vést denní záznamy pozorování vybraného žáka se specifickými poruchami učení, které budou součástí deníku praxe, Ø vypracovat kazuistickou studii o žákovi se specifickými poruchami učení s důrazem na používané metody, podmínky a podpůrná opatření ve vzdělávání, Ø odevzdat potvrzení o absolvování Pedagogické praxe, deník praxe obsahující záznam denního pozorování a kazuistickou studii dr. Márové nebo Mgr. Olbertové Požadavky vyučujících: Specifické poruchy učení: Ø praxi vykonat v základní škole vzdělávající žáky se SPU Ø asistentská praxe na 1. a 2. stupni ZŠ, Ø pozorování a zaznamenávání projevů chování žáků se SPU formou denního záznamu pozorování, který bude součástí deníku praxe Ø seznámit se s metodami a formami práce, diagnostickými postupy, kompenzačními pomůckami a reedukačními postupy Ø vypracovat kazuistiku konkrétního případu žáka Seznam zařízení doporučených pro praxi: Ø ZŠ Horní, Brno Ø Pedagogicko-psychologická poradna, Brno, Zachova 1 Ø ZŠ Bosonožská, Brno Ø ZŠ Pavlovská, Brno Ø ZŠ Gajdošova, Brno Ø další zařízení dle Vašeho výběru v místě bydliště. DOTAZNÍK pro cvičného učitele (prosím o vyplnění pro zlepšení řízení praxe) Jména a příjmení studenta ................................................................................................... ......... Jméno a příjmení učitele ................................................................................................... ............ Škola, školské zařízení........................................................................................... ....................... Adresa: ................................................................................................... ........................................ Dotazník k praxi studenta (prosím zatrhněte): Jakým činnostem se student věnoval? - asistentské činnosti ve třídě - náslechy v hodinách - asistentské činnosti při reedukaci Student byl v průběhu praxe: velmi aktivní – aktivní - spíše pasivní - pasivní Student byl přínosem pro práci učitele – Ano/Ne Student vyrobil pomůcku, kterou bylo možné v průběhu praxe ověřit – Ano/Ne Student realizoval krátkou aktivitu s žákem (žáky) v průběhu výuky – Ano/Ne Student připravil a realizoval celou vyučovací hodinu – Ano/Ne Děkujeme za vyplnění Datum …………………………… Podpis a razítko školy ……………...………………… Potvrzení o absolvování pedagogické praxe studentů předmětu Specifické poruchy učení následného magisterského studia Speciální pedagogiky. Jméno a příjmení studenta: Roč.: Praxe je konána za semestr a rok: Kód předmětu: Typ zařízení: Počet hodin: Datum:……………………… Podpis supervizora a razítko zařízení: Příklad struktury denních záznamů Denní záznam žáka Pavla (17.9 - 28.9.2018) Denní záznam bude součástí deníku praxe. Jedná se o shrnutí pozorování vybraného žáka v daném dni. Denní záznam může sloužit jako podklad ke zpracování kazuistiky vybraného žáka. Denní záznam se však může týkat jiného žáka než kazuistika. Příklad záznamů v jednotlivých dnech: Pondělí Při nacvičování nové látky v českém jazyce byl Pavel velice šikovný a dařilo se mu i s obtížnými úkoly. V hodině matematiky byl unavený. Zprvu se mu nechtělo pracovat na cvičeních, která mu připadala od pohledu těžká. Úterý První hodinu českého jazyka byl Pavel duchem nepřítomný a pomaleji se mu vpravovalo do většiny aktivit. Během dne se se stabilizoval a už bez obtíží pracoval. Středa Přítomnost dvou studentek na náslechu způsobila, že se Pavel velmi předváděl a udělal polovinu obvyklé práce. Tento výkyv v Pavlově chování je již opakovaný, hůře snáší náslechy a tyto hodiny nedopadají podle představ. Čtvrtek Dnešní den Pavel nebyl úplně v nejlepší formě. Špatně se soustředil na práci a celkově byl spíše rozmrzelý. Stihnul tak pouze část zadané práce. Pátek Po dlouhé době měl Pavel hodinu speciálně pedagogické péče a s nadšením v hodině pracoval. Kazuistika žáka se SPU Níže uvádíme náležitosti kazuistiky vybraného žáka. Tato může být založena na denním záznamu. Kazuistika však může ilustrovat případ jiného žáka než toho, který je sledován v denním záznamu. Základní charakteristika žáka: Jméno (smyšlené), Věk, Třída, Obecný popis Popis obtíží žáka ve vzdělávacím procesu * Jaké obtíže se u žáka projevují (obecně)? * Jak se tyto obtíže projevují v jednotlivých předmětech? * Popište žákovo chování ve vztahu vůči autoritám, školní práci, spolužákům. * Jaký je přístup učitele k žákovi? * Jaký máte subjektivní pocit v souvislosti se vzděláváním tohoto žáka ve třídě? Popis použitých postupů a podpůrných opatření aplikovaných u žáka * Jakým způsobem jsou kompenzovány žákovy obtíže ve třídě? * Jaká podpůrná opatření jsou při vzdělávání využívána? Který stupeň PO je stanoven? * Jsou uvedená podpůrná opatření dle Vašeho názoru dostačující? Co je třeba změnit? * Jakým způsobem (pokud) probíhá náprava SPU u žáka? * Jak probíhá spolupráce mezi rodinou, školou a žákem (pokud je možné zjistit)?