Pokyny pro průběžnou praxi studentů 2. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky (LOGOPEDIE směr logopedie-surdopedie) SPp314 (SP4BP_OXP) * průběžná praxe proběhne v podzimním semestru každý pátek dle harmonogramu praxí, časová dotace 4 hodiny týdně (polovinu praxe absolvujte v logopedickém zařízení a polovinu praxe v surdopedickém zařízení) Každý student si zajistí zařízení v místě svého trvalého bydliště pro vykonání průběžné praxe a nahlásí místo jejího konání ve výuce specializace logopedie. Průběžnou pedagogickou praxi budou studenti vykonávat v logopedických třídách při běžných mateřských školách, v logopedických mateřských školách a dalších logopedických zařízeních (vždy po dohodě s vyučující/m specializace). Povinnosti studentů: * být na vybraném pracovišti čtyři hodiny týdně; * seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností; * seznámit se s dokumentací, která je požadována k zařazení dětí (žáků, klientů) do zařízení; * provádět asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka; * sledovat metody logopedické intervence; * vést deník o průběžné pedagogické praxi, na podkladě deníku zpracovat zprávu o průběhu praxe; * deník a potvrzení o absolvování praxe, které potvrdí pracoviště, na němž praxe probíhala, odevzdat vyučující/mu specializace dle dohody do odevzdávárny předmětu praxe. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, dovolujeme si Vás požádat o vykonání supervize průběžné pedagogické praxe studentů 2. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky. Proto Vám k průběhu praxe podáváme následující informace. Vaším právem je * spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi; * konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající z funkce pedagoga pro supervizi spočívají v plnění těchto úkolů * řídit asistentské práce studentů s dětmi (žáky, klienty); * umožnit studentům seznámit se s provozem pracoviště, s vedením dokumentace dětí (žáků, klientů); * umožnit studentům sledovat metody a postupy, užívané při logopedické intervenci s dětmi (žáky, klienty) s narušenou komunikační schopností; * umožnit studentům sledovat práci s dětmi (žáky, klienty). Povinností studenta je být na pracovišti 4 hodiny týdně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Petr Kopečný, Ph.D. e-mail: kopecny@ped.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta MU Poříčí 9 603 00 Brno tel. 549493148 Informace pro průběžnou speciálněpedagogickou praxi ze SURDOPEDIE v průběhu podzimního semestru SPp314, SP4BP_OXP (směr logopedie-surdopedie) * 2. ročník, bakalářský studijní program speciální pedagogika - prezenční forma * průběžná praxe proběhne v podzimním semestru každý pátek dle harmonogramu praxí, časová dotace 4 hodiny týdně (polovinu praxe absolvujte v logopedickém zařízení a polovinu praxe v surdopedickém zařízení) Průběžnou pedagogickou praxi mohou studenti vykonávat v následujících zařízeních: * v mateřských a základních školách pro sluchově postižené * v organizacích zajišťující volnočasové aktivity pro děti se sluchovým postižením * v SPC pro sluchově postižené * v organizacích a klubech pro sluchově postižené * v organizacích pro osoby s hluchoslepotou * v běžné mateřské škole, ve které je integrováno dítě se sluchovou vadou * v běžné základní škole, ve které je integrovaný žák se sluchovou vadou * ve středisku Teiresiás (středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky) Povinnosti studentů: * seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností a poruchami sluchu * v případě surdopedické praxe v běžné MŠ a ZŠ, ve které je integrováno dítě nebo žák se sluchovou vadou zajistit asistentské práce a pomoc při dopoledních činnostech v MŠ a vyučování na ZŠ, příp. při přípravě na vyučování * v případě surdopedické praxe v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené a v SPC pro sluchově postižené sledovat metody logopedické a speciálně pedagogické intervence u dětí (žáků) se sluchovou vadou * provádět samostatné činnosti (průpravná, přípravná cvičení – dechová, fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky mluvních orgánů, rozvoj zrakové a sluchové percepce, prostorové orientace, rozvoj slovní zásoby gramatické složky řeči) * v případě surdopedické praxe v zařízení zajišťující volnočasové aktivity sluchově postižených dětí připravit program a vést činnosti dětí dle dohody s pracovníkem zařízení * v případě surdopedické praxe v zařízení pro dospělé sluchově postižené klienty, příp. klienty s hluchoslepotou zajistit asistentské práce, pomoc při realizaci programu pro klienty, tlumočnické služby, apod. – vše dle dohody s pracovníkem příslušného zařízení * v případě surdopedické praxe ve středisku Teiresiás se jedná o dlouhodobější spolupráci formou zajištění asistentské práce, tlumočnických služeb, zapisovatelství pro sluchově postižené studenty MU Brno, apod., vše dle dohody s pracovníkem střediska Teiresiás. Pokyny pro praxi: * Být na vybraném pracovišti čtyři hodiny týdně. * Zpracovat zprávu o průběhu praxe a podat základní charakteristiku zařízení, ve kterém byla praxe vykonána. * Vést pedagogický deník ze souvislé pedagogické praxe, ve kterém bude podrobně zhodnocena a popsána každodenní činnost. * V průběhu praxe provést pozorování vybraného dítěte (žáka, klienta) se sluchovou vadou. Na základě pozorování a analýzy získaných materiálů a dokumentů vypracovat případovou studii. * Zprávu o průběhu praxe v surdopedickém zařízení, deník a případovou studii odevzdat po ukončení praxe do odevzdávárny předmětu praxe. * Zápočet za praxi Vám bude uložen do ISU po splnění praxe z logopedie a surdopedie. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, dovolujeme si Vás požádat o vykonání supervize průběžné pedagogické praxe studentů 2. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky. K průběhu praxe Vám podáváme následující informace. Vaším právem je: * spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi * konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající z funkce pedagoga pro supervizi spočívají v plnění těchto úkolů: * řídit asistentské práce studentů s dětmi (žáky, klienty) * umožnit studentům sledovat práci s dětmi (žáky, klienty) a příp. metody a postupy užívané při práci s dětmi (žáky, klienty) se sluchovým postižením * umožnit studentům seznámit se s provozem pracoviště a s vedením dokumentace dětí (žáků, klientů). Povinností studenta je být na pracovišti 4 hodiny týdně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Radka Horáková, Ph.D. e-mail: rhorakov@mail.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta MU Poříčí 9 603 00 Brno tel. 549494969