Odborná praxe průběžná SPp314 Studijní program: Speciální pedagogika Anotace předmětu: Odborná praxe průběžná je zaměřena na poznání školského prostředí, asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí vedoucího učitele s aprobací speciální pedagogika; na výstupy v oblasti zvolených výchov, pozorování žáka, vedení záznamů z praxe, zavedení portfolia praxe studenta. Přílohy: 1. Dopis pro vedoucího učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi průběžnou 1 3. Pokyny studentům pro Odbornou praxi průběžnou 4. Reflexe praxe studenta učitelem 5. Protokol o praxi 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 2. ročníku bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace psychopedie, etopedie. Tento dopis se týká praxe realizované v rámci specializace etopedie. Praxe probíhá v podzimním semestru jako praxe průběžná v režimu jednoho dne v týdnu. Následně v jarním semestru proběhne již praxe souvislá v režimu 4 souvislých týdnů. Se studentem budete tedy pracovat po dobu celého školního roku. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi, orientovat se ve vedení dokumentace související s pedagogickou praxí. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce - volnočasové aktivity, výuka – v praxi průběžné; · asistence ve výuce; asistovaná výuka - v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech, volnočasových aktivitách - v praxi souvislé; · dohoda přímo se školou; · denní rozsah praxe je 4 – 5 vyučovacích hodin; ve výchovných činnostech půldenní blok/den. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe, zpracování závěrečné zprávy z praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · pozorování 1 žáka/dítěte zvoleného dle výběru a dohody s vámi – v praxi průběžné bude pozorování již cílené se zaměřením na pokrok žáka a na změny v jeho chování. Praxe průběžná: zahájení třetí týden v podzimním semestru (obvykle v pátek)^^[1] Praxe souvislá: v jarním semestru dle harmonogramu praxí Praxe probíhají v jednom akademickém roce ve stejné škole (zařízení). Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích učitelů a těšíme se na spolupráci. V případě potřeby se na mě obracejte nejlépe mailem. Prosíme vás o reflexi praxe studenta do přiloženého formuláře. Můžete jej zaslat i přímo na mou mailovou adresu, nebo předat studentovi. Doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi průběžnou Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Vedoucí učitel/jméno/aprobace: ................................................................................................. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Odborná praxe průběžná (SPp314) 3. semestr Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 2. ročník bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace psychopedie, etopedie. Mějte na paměti, že během BP studia musíte realizovat praxi z obou specializací. Ve druhém ročníku jde o praxi etopedie - praxe průběžná i souvislá. Ve třetím ročníku to bude praxe psychopedická. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce – volnočasové aktivity, výuka · asistence ve výuce; · asistovaná výuka – v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech. Podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: a) podmínky · vedení deníku praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · pozorování 1 žáka zvoleného dle výběru * zavěsit k předmětu do studijních materiálů IS MUNI * založit do portfolia b) deník praxe, reflexe: · popis denní činnosti, časové rozpětí; · zápis o pozorování žáka podle strukturovaného hodnocení – dle zadání ve výuce · zpráva z praxe: je to reflexe: co se dařilo; slabá místa; příležitosti, nové impulsy; perspektivní vývoj – odhad, úvaha. c) Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: a) pozorování žáka, b) zpráva z praxe (vychází z reflexe, c) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, Praxe průběžná: probíhá jednou týdně od třetího týdne podzimního semestru (obvykle v pátek)^^[2] Praxe souvislá: Praxe probíhají v jednom akademickém roce ve stejné škole (zařízení). Souvislá praxe v jarním semestru navazuje na praxi průběžnou konanou v podzimním semestru a probíhá na stejné škole (školském zařízení) doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D vojtova@ped.muni.cz Reflexe praxe studenta učitelem Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Prosím o bodové ohodnocení a krátké slovní vyjádření ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: Protokol o praxi Jméno studenta: Studijní program/kód předmětu: Škola/školské zařízení_ přesný název: Web školy: Vedoucí učitel – jméno/vzdělání/aprobace/rok praxe: Datum Činnost/práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Počet VH Podpis vedoucího učitele a razítko školy ________________________________ [1] Je možné i jiný den podle dohody mezi studentem a školou/zařízením. [2] Je možné i jiný den podle dohody mezi studentem a školou/zařízením.