Odborná praxe souvislá 1 SPp315 Studijní program: Speciální pedagogika Termín: 8. 4. - 3. 5. 2019 4 týdny Anotace předmětu: Odborná praxe souvislá je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí vedoucího učitele s aprobací speciální pedagogika; na výstupy v oblasti zvolených výchov, cílené pozorování žáka, zpracování případové studie dle zadané osnovy strukturovaného pozorování, vedení záznamů z praxe, vedení a zpracování portfolia. Výstupy z praxe: záznam o pozorování žáka, zpráva z praxe (vychází z deníku a z reflexe), protokol o praxi. (V elektronické podobě zavěste do odevzdávárny k předmětu, v tištěné formě zařaďte do svého portfolia.) Přílohy: 1. Dopis pro vedoucího učitele 2. Protokol o přijetí studenta na praxi 3. Pokyny studentům k praxi 4. Reflexe praxe studenta učitelem 5. Protokol o praxi 6. Rámec pro zpracování případové studie 7. Dohoda o provedení práce Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 2. ročníku bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace psychopedie, etopedie. Tento dopis se týká praxe realizované v rámci specializace etopedie. Praxe navazuje na praxi průběžnou. Jde již praxi souvislou v režimu 4 souvislých týdnů. Student by měl navázat na zkušenosti a poznatky z praxe průběžné. Měl by pokračovat v pozorování žáka a vyhodnotit jeho pokroky. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi, orientovat se ve vedení dokumentace související s pedagogickou praxí. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce - volnočasové aktivity, výuka, · asistence ve výuce; asistovaná výuka - v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech, volnočasových aktivitách · dohoda přímo se školou; · denní rozsah praxe je 4 – 5 vyučovacích hodin; ve výchovných činnostech půldenní blok/den. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe, zpracování závěrečné zprávy z praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka/dítěte – nejlépe stejného jako v praxi průběžné, jinak zvoleného dle výběru a dohody s vámi –zaměřit se na pokrok žáka a na změny v jeho chování. Cílem je, aby se student učil pozorovat žáka a projevy jeho chování a vést záznam o pokroku a změnách v jeho chování. Praxe souvislá: 8. 4. - 3. 5. 2019 V případě školského zařízení může praxe probíhat v termínu a blocích dle dohody po schválení garanta praxe. Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích pedagogů a těšíme se na spolupráci. V případě potřeby se na mě obracejte nejlépe mailem. Prosíme vás o reflexi praxe studenta do přiloženého formuláře. Můžete jej zaslat i přímo na mou mailovou adresu, nebo předat studentovi. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr. Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 1 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Vedoucí učitel/jméno/aprobace: ................................................................................................. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. Poskytovatel (školitel praxe v místě jejího výkonu) garant za katedru SIP PdF MU ………………………………………….. student Odborná praxe souvislá (SPp315) 4. semestr Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 2. ročník bakalářského studijního programu Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce – volnočasové aktivity, výuka · asistence ve výuce; · asistovaná výuka – v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech. Podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: a) podmínky · vedení deníku praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka nejlépe stejného jako v praxi předchozí; · zpracování případové studie dle zadané osnovy strukturovaného pozorování, * zavěsit k předmětu do studijních materiálů IS MUNI * založit do portfolia b) deník praxe, reflexe: · popis denní činnosti, časové rozpětí; · zápis o pozorování žáka podle strukturovaného hodnocení – dle zadání ve výuce · zpráva z praxe: je to reflexe: co se dařilo; slabá místa; příležitosti, nové impulsy; perspektivní vývoj – odhad, úvaha. c) Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: 1) pozorování žáka, 2) zpráva z praxe (vychází z reflexe, 3) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, 4) protokol o přijetí studenta na praxi, 5) portfolio Praxe souvislá: 8. 4. - 3. 5. 2019 Souvislá praxe v jarním semestru navazuje na praxi průběžnou konanou v podzimním semestru a probíhá na stejné škole (školském zařízení) V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr. Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Reflexe praxe studenta učitelem Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Prosím o bodové ohodnocení a krátké slovní vyjádření ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: Protokol o praxi SPp315 Jméno studenta: Škola/školské zařízení_ přesný název: Web školy: Vedoucí učitel – jméno/vzdělání/aprobace/rok praxe: Datum Činnost/práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Počet VH Podpis vedoucího učitele a razítko školy Rámec pro zpracování případové studie (Využívá se pro dlouhodobé hodnocení problému. Nevšímá si pouze školního prostředí a chování žáka v něm, ale i rodinného prostředí, vztahu k vrstevníkům, životní historie žáka.) Pro případovou studie se řiďte následujícími otázkami: Jaké jsou základní problémy? Koho se problémy týkají? Kdo se na nich podílí, proč? Jaké jsou podrobnosti problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky Jaké jsou postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, rodičů, spolužáků, učitelů Zdroj: Strukturované hodnocení (podle Elliota, Place, 2002) Zdroj: Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích, Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0