Pokyny pro odbornou praxi souvislou studentů 2. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky (LOGOPEDIE, směr logopedie-surdopedie) (SPp315, SP4BP_OX1) * Odborná praxe souvislá 1 proběhne v období 4 týdnů v jarním semestru dle harmonogramu praxí (2 týdny v logopedickém zařízení a 2 týdny v surdopedickém zařízení). Odbornou praxi souvislou budou studenti vykonávat v logopedických třídách při běžných mateřských školách, v logopedických mateřských školách a dalších logopedických zařízeních (vždy po dohodě s vyučující/m specializace). Nepodaří-li se studentovi samostatně v místě bydliště praxi zajistit, oznámí to na počátku semestru vyučující/mu specializace a ve spolupráci s ní/ním naleznou řešení situace. Povinnosti studentů: * být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně; * seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností; * seznámit se s dokumentací, která je požadována k zařazení dětí (žáků, klientů) do zařízení; * provádět asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka; * sledovat metody logopedické intervence; * vést deník o pedagogické praxi, na podkladě deníku zpracovat zprávu o průběhu praxe; · odevzdat 2x originál dohody o platbě za praxi cvičnému učiteli (viz Manuál k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe – http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=praxe-pokyny-prezencni-bc-jednoobor) v případě samostatných výstupů studentů; * deník a potvrzení o absolvování praxe, které potvrdí pracoviště, na němž praxe probíhala, odevzdat vyučující/mu specializace dle dohody. Zápočet za praxi bude do informačního systému zapsán po splnění praxe z logopedie a surdopedie!!! Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, děkujeme Vám, že jste přijal(a) na pedagogickou praxi studenta/studentku 2. ročníku bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · budete řídit asistentské práce studenta s dětmi (žáky, klienty); · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s dětmi/žáky, orientovat se ve vedení dokumentace související s logopedickou intervencí; · umožnit studentovi sledovat metody a postupy, užívané při logopedické intervenci s dětmi (žáky, klienty) s narušenou komunikační schopností; · máte možnost sledovat deník praxe, který si student povinně vede; · máte možnost sledovat a zhodnotit závěrečnou zprávu z praxe studenta. Vaším právem je * spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi; * konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc * být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy (logopedickou intervenci) pod supervizí učitele v rozsahu 5 hodin. Povinností studenta je být na pracovišti 4 hodiny denně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů – logopedických asistentů a logopedů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Petr Kopečný, Ph.D. e-mail: bockova@ped.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta MU Poříčí 9 603 00 Brno tel. 549493148 Pokyny pro odbornou praxi souvislou studentů 2. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky (SURDOPEDIE, směr logopedie-surdopedie) (SPp315, SP4BP_OX1) * Odborná praxe souvislá 1 proběhne v období 4 týdnů v jarním semestru dle harmonogramu praxí (2 týdny absolvujte v logopedickém zařízení a 2 týdny praxe v surdopedickém zařízení). Nepodaří-li se studentovi samostatně v místě bydliště praxi zajistit, oznámí to na počátku semestru vyučující specializace a ve spolupráci s ní naleznou řešení situace. Odbornou praxi souvislou 1 ze surdopedie mohou studenti vykonávat v následujících zařízeních: * v mateřských a základních školách pro sluchově postižené * v organizacích zajišťujících volnočasové aktivity pro děti se sluchovým postižením * v SPC pro sluchově postižené * v organizacích a klubech pro sluchově postižené * v organizacích pro osoby s hluchoslepotou * v běžné mateřské škole, ve které je integrováno dítě se sluchovou vadou * v běžné základní škole, ve které je integrovaný žák se sluchovou vadou * ve středisku Teiresiás (středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky při MU v Brně) Povinnosti studentů: * být na vybraném pracovišti 4 hodiny denně * seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností a poruchami sluchu * v případě surdopedické praxe v běžné MŠ a ZŠ, ve které je integrováno dítě nebo žák se sluchovou vadou zajistit asistentské práce a pomoc při dopoledních činnostech v MŠ a vyučování na ZŠ, příp. při přípravě na vyučování * v případě surdopedické praxe v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené a v SPC pro sluchově postižené sledovat metody logopedické a speciálně pedagogické intervence u dětí (žáků) se sluchovou vadou * provádět samostatné činnosti (průpravná, přípravná cvičení – dechová, fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky mluvních orgánů, rozvoj zrakové a sluchové percepce, prostorové orientace, rozvoj slovní zásoby gramatické složky řeči) * v případě surdopedické praxe v zařízení zajišťující volnočasové aktivity dětí se sluchovým postižením připravit program a vést činnosti dětí dle dohody s pracovníkem zařízení * v případě surdopedické praxe v zařízení pro dospělé klienty se sluchovým postižením, příp. klienty s hluchoslepotou zajistit asistentské práce, pomoc při realizaci programu pro klienty, tlumočnické služby, apod. – vše dle dohody s pracovníkem příslušného zařízení * v případě surdopedické praxe ve středisku Teiresiás se jedná o dlouhodobější spolupráci formou zajištění asistentské práce, tlumočnických služeb, zapisovatelství pro studenty se sluchovým postižením MU Brno apod., vše dle dohody s pracovníkem střediska Teiresiás. Pokyny pro praxi: * být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně; * zpracovat zprávu o průběhu praxe a podat základní charakteristiku zařízení, ve kterém byla praxe vykonána; * vést pedagogický deník z průběžné pedagogické praxe, ve kterém bude podrobně zhodnocena a popsána každodenní činnost; · v průběhu praxe provést pozorování vybraného dítěte (žáka, klienta) se sluchovou vadou / hluchoslepotou. Na základě pozorování a analýzy získaných materiálů a dokumentů vypracovat případovou studii; · odevzdat potvrzení o absolvování praxe, které potvrdí pracoviště, na kterém praxe probíhala; · odevzdat 2x originál dohody o platbě za praxi (viz Manuál k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe) · vše odevzdat vyučující na semináři specializace surdopedie po ukončení praxe. Nepodaří-li se studentovi samostatně v místě bydliště praxi zajistit, oznámí to na počátku semestru vyučující specializace a ve spolupráci s ní naleznou řešení situace. Zápočet za praxi bude do informačního systému zapsán po splnění praxe z logopedie a surdopedie!!! Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, děkujeme Vám, že jste přijal(a) na pedagogickou praxi studenta/studentku 2. ročníku bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika. Vaším právem je: * spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi * konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc * být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy (surdopedickou intervenci) pod supervizí učitele v rozsahu 5 hodin. Povinnosti vyplývající z funkce pedagoga pro supervizi spočívají v plnění těchto úkolů: · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; * budete řídit asistentské práce studentů s dětmi (žáky, klienty) se sluchovým postižením / hluchoslepotou; * umožníte studentům sledovat práci s dětmi (žáky, klienty) se sluchovým postižením / hluchoslepotou a příp. metody a postupy užívané při práci s dětmi (žáky, klienty) se sluchovým postižením / hluchoslepotou; * poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení); * umožníte studentům seznámit se s provozem pracoviště a s vedením dokumentace dětí (žáků, klientů) se sluchovým postižením / hluchoslepotou; · máte možnost sledovat deník praxe, který si student povinně vede; · máte možnost sledovat a zhodnotit závěrečnou zprávu z praxe studenta. Povinností studenta je být na pracovišti 4 hodiny denně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Radka Horáková, Ph.D. E-mail: horakova@ped.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky