Pokyny pro pedagogickou praxi souvislou SPp316 6. semestr bakalářského studijního programu Speciální pedagogika (psychopedie - etopedie) Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 2 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 2 kredity Anotace předmětu: Odborná praxe souvislá je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí určeného fakultního učitele, na výstupy v oblasti zvolených výchov, zpracování případové studie/ kazuistiky, odevzdání deníku pedagogické praxe (portfolia) za celé bakalářské studium. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy z pedagogické praxe souvislé, hodnocení studenta z praxe, deníku pedagogické praxe (portfolio praxí za bakalářské studium) vložit do IS pod kód předmětu. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 2 3. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 2 4. Příprava na vyučovací jednotku 5. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívající v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen být ve škole po celou dobu vyučování 2 týdny, provádět vyučovací pokusy, náslechy a asistentské práce. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno pipekova@ped.muni.cz PhDr. Petra Röderová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno roderova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 2 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ................................................ e-mail:................................. tel: ........................ přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ......................... Datum narození:.......................................................................................... ................................... Bydliště: ................................................................................................... ...................................... Studijní obor: ................................................................................................... .............................. Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ........... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... .................... Školitel: ................................................................................................... ...................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Pedagogická praxe souvislá 2 SPp316 (SP4BP_OX2) 6. semestr Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 2 studentů 3. ročníku bakalářského studia Speciální pedagogiky. Pedagogická praxe souvislá 2 proběhne v jarním semestru akademického roku………………. od ………………. do ……………………. Praxe bude probíhat na školách pro žáky s mentálním postižením – mateřská a základní škola pro děti a žáky s mentálním postižením podle §16, odst. 9, základní škola speciální dle §48 ŠZ (dle volby studentů a dle jejich možností zajištění praxe v místě bydliště). Student jsou povinni: · být na pracovišti denně 5 hodin, · seznámit se s chodem pracoviště, · provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod vedením fakultního učitele, · sledovat metody práce speciálního pedagoga s žáky, · provést 10 hodin výstupů v oblasti volnočasových aktivit školy nebo výchov (výtvarná, hudební, tělesná, pracovní) pod vedením fakultního učitele a po prokonzultování písemné přípravy studenta na tyto výstupy, přípravy na 10 hodin výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe (portfolia), a budou podepsány fakultním učitelem se stručným hodnocením výstupu studenta, · zpracovat případovou studii / kazuistiku žáka s mentálním postižením, · o průběhu souvislé pedagogické praxe vést deník pedagogické praxe (portfolio) na jeho podkladě zpracovat zprávu o souvislé praxi, · zprávu, hodnocení studenta z praxe, deník pedagogické praxe (portfolio praxí za studium) vložit do IS pod kód praxe. · Informace o podmínkách praxí jednotlivých oborů a specializací najdete na https://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=praxe-pokyny-prezencni Příprava na vyučovací jednotku Písemná příprava se skládá obvykle z těchto částí: · výukové a vzdělávací cíle, · plán a organizace, výběr činností a rozvržení hodiny, · obsah učiva, · hodnocení. Před vypracováním přípravy se zamyslete nad tématy: · Jaké je téma vyučovací hodiny? · Pro jaký typ školy a žáky je určena? · Jaké jsou předchozí znalosti, dovednosti a zkušenosti žáků? · S jakými učebnicemi žáci pracují? · Jaké pomůcky jsou na škole ke zvolenému tématu k dispozici? · Jaké jsou ve třídě možnosti využití didaktické techniky? · Jaké metody a formy práce použijete? · Zařadíte do vyučovací jednotky ústní nebo písemné zkoušení, demonstrační ukázky apod.? · Jaké jsou mé představy o tom, co by měl žák znát po skončení vyučovací hodiny? Nezapomeňte na dodržování didaktických zásad, volení vhodných metod práce a forem. Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ................... Ročník: .................... Aprobace: .................................. Specializace: ............................................. Kód předmětu: ................................... Termín konání pedagogické praxe:....................................... Název zařízení: ................................................................................................... ............................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: