Pedagogická praxe souvislá 2 SPp517 obor SPZP Speciální pedagogika Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 3 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 2 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Student si po absolvování předmětu osvojí asistentské práce, hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy, následně po hospitacích provede 15 výstupů dle vlastní volby. Seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, sleduje metody, které používá speciální pedagog při speciálně-pedagogické diagnostice v rámci edukačního procesu. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu oborové praxe, vedení deníku pedagogické praxe (portfolio) a na jeho podkladě zpracování zprávy o oborové praxi, zprávu, deník pedagogické praxe, přehled hospitací a hodnocení studenta odevzdává student určenému pracovníku katedry. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 2 3. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 2 4. Formulář Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe 5. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika a Speciální pedagogika pro učitele, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen plnit praxi v délce 3 týdnů a být na škole přítomen po celou dobu vyučování. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální pedagogiky PdF MU pipekova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 2 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: Datum narození: Bydliště: Studijní obor: Praxe proběhne ve dnech: Místo výkonu praxe: Školitel: Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Pedagogická praxe souvislá 2 (SPp517) 3. semestr Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 2 studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika Studenti musí vykonat souvislé pedagogické praxe v rámci navazujícího magisterského studia na školách pro žáky s mentálním postižením (na ZŠ podle §16 odst. 9 a ZŠ speciální) a na školském poradenském zařízení (nejlépe SPC v rámci Pedagogické praxe souvislé 3). Součástí úkolů je vypracování kazuistiky žáka s mentálním postižením (termín do skončení povinných praxí na magisterském studiu, kazuistika bude součástí předkládaného portfolia u SZZ). Školy a školské poradenské zařízení si student volí dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na škole po celou dobu vyučování, tj. minimálně 6 hodin, · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů na škole podle určení vedení školy, a to nejméně 4 hodiny denně, následně po hospitacích provést 15 výstupů, přípravy na výstupy a rozbor výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe, přípravy budou podepsány fakultním učitelem se stručným hodnocením výstupu studenta, · přípravy a rozbory hodin budou využívány v další výuce v tomto semestru, · provádět asistentské práce, opravovat sešity, vykonávat dozory, · seznámit se s chodem pracoviště, · účastnit se porad, třídních schůzek, dalších akcí pořádané školou, · na souvislé pedagogické praxi je možno uskutečňovat práce spojené s výzkumnou částí diplomové práce, · seznámit se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, podpůrnými opatřeními u žáků SVP, · sledovat metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice, výukové metody při edukaci žáků, · po skončení praxe odevzdat určenému pracovníkovi vyplněné formuláře, deník pedagogické praxe a 2x originál dohodu o provedení práce (vytisknutou oboustranně) podepsanou fakultním učitelem, který praxi vede. Učiteli náleží odměna 100 Kč za 1 hodinu provedených rozborů výstupů studenta. · Informace o podmínkách praxí jednotlivých oborů a specializací najdete na http://www. ped.muni.cz/wsedu/: studium, praxe-pokyny prezenční studium. Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída:.......................................................................... Datum:.................................................... Vyučovací hodina: ................................................................................................... .................... Počet žáků: ................................................................ Skupiny ve třídě: ano ne Motivace žáků k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení žáků, přístup učitele, komunikace se žáky): Klima třídy (zapojení žáků, udržení pozornosti, spolupráce mezi žáky, řešení problémových situací): Průběh a náplň vyučovací hodiny: Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta: Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová…) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje/nedodržuje, improvizuje, příprava má účel, působí neúčelně…) · motivace žáků (funkční, verbální, situační, neúčelná…) · otázky učitele (zjišťovací, připravené, nepřipravené, nahodilé…) · organizace podmínek (připravené pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky…) · aktivita žáků (třída reaguje/ reaguje jednotlivec, žáci nereagují…) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá…) · hodnocení hodiny (učitel ji hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení…) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, smysluplný závěr hodiny…) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · zda zvolené vyučovací metody byly účelné · jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků · jak učitel pracuje s chybou · způsob zápisu na tabuli a do sešitu · jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků · jak reaguje učitel na nepředvídané situace Co má student sledovat: · způsob komunikace učitel – žák, žák – žák, žák – žáci, učitel – třída · aktivitu žáků · časový průběh a organizace hodiny · používané formy a metody práce, motivace, využívání pomůcek · zda učitel používá nové pojmy · reakce žáků na způsob výuky Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: