Pedagogická praxe souvislá 1: SPp905 Obor SPZP Speciální pedagogika, SPPU Speciální pedagogika pro učitele Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 2 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 2 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Student si po absolvování předmětu osvojí asistentské práce pod vedením fakultního učitele ve speciálních školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Součástí praxe je provést 10 hodin náslechů a 6 hodin výstupů dle pokynů k praxím. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu oborové praxe, vedení deníku pedagogické praxe, odevzdání hodnocení studenta; zprávu, deník pedagogické praxe, přehled hospitací, hodnocení studenta a odevzdání 2x originál dohody o provedení práce (tisknout oboustranně) odevzdat určenému pracovníku katedry. Student vypracuje případovou studii vybraného dítěte/ žáka. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 1 3. Přehled hospitací 4. Formulář Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe 5. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 6. Dohoda o provedení práce Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika nebo Speciální pedagogika pro učitele, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, * konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, * být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), * poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, * hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, * řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen plnit praxi v délce 2 týdnů a být na škole přítomen po celou domu vyučování. Děkujeme za Vaši spolupráci a čas věnovaný přípravě budoucích speciálních pedagogů. PhDr. Petra Röderová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU roderova@ped.muni.cz Příloha 2: Pokyny pro Pedagogickou praxi 1 Pedagogická praxe souvislá 1 SPp905 2. semestr Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 1, studentů 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika a Speciální pedagogika pro učitele. Pedagogická praxe souvislá 1 proběhne v jarním semestru akademického roku……….. od …………. do ………… Studenti vykonávají souvislé pedagogické praxe v rámci navazujícího magisterského studia na školách, kde jsou vzděláváni žáci se zrakovým postižením (žáci inkludovaní v hlavním vzdělávacím proudu, žáci ve školách či třídách zřízených dle §16 odst. 9 školského zákona, případně žáci s postižením zraku vzděláváni ve škole pro žáky s více vadami (ZŠS)) a na školském poradenském zařízení (nejlépe SPC, studenti oboru Speciální pedagogika v rámci Pedagogické praxe souvislé 3). Školu a školské poradenské zařízení si student volí dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na škole po celou dobu vyučování · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů na škole podle určení vedení školy, a to nejméně celkem 10 hodin z Českého jazyka a literatury, Matematiky a její aplikace nebo dalších předmětů, následně po hospitacích provést 6 výstupů ze zvolených předmětů; záznamy z hospitací, přípravy a rozbor výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe, přípravy budou podepsány fakultním učitelem se stručným hodnocením výstupu studenta, (učiteli náleží odměna za provedený rozbor přípravy na vyučovací hodinu a rozbor výstupu studenta ve výši 100,- Kč za 1 vyučovací hodinu), · provádět asistentské práce, opravovat sešity, vykonávat dozory, · seznámit se s chodem pracoviště, · účastnit se porad, třídních schůzek, dalších akcí pořádaných školou, · sledovat metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice, · seznámit se s náplní práce pracovníků školního poradenského pracoviště a metodami, které používají v rámci poradenské činnosti na škole, * po skončení praxe odevzdat zprávu z praxe, vyplněné hodnocení studenta, deník pedagogické praxe, vypracovanou případovou studii vybraného žáka, 2x originál dohody o provedení práce (vytisknuté oboustranně) podepsané fakultním učitelem. Příloha 3: Přehled hospitací Přehled hospitací Jméno a příjmení studenta: ………………………………………………………………… Ročník: …………………….. Kód praxe: SPp905 Datum ……………………… Předmět: …………………………. Třída: ………………… ………………………………………. Podpis učitele, razítko školy Příloha 4: Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída:.......................................................................... Datum:.................................................... Vyučovací hodina: ................................................................................................... .................... Počet žáků: ................................................................ Skupiny ve třídě: ano ne Motivace žáků k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení žáků, přístup učitele, komunikace se žáky): Klima třídy (zapojení žáků, udržení pozornosti, spolupráce mezi žáky, řešení problémových situací): Průběh a náplň vyučovací hodiny: Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta: Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí,…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý,…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje, nedodržuje, improvizuje, …) · motivace žáků (funkční, verbální, situační, neúčelná) · otázky učitele (zjišťovací, kontrolní, nahodilé,…) · organizace (pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky, modely,…) · aktivita žáků (reakce kolektivu, reakce jednotlivce, bez odezvy,….) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá,…) · hodnocení hodiny (učitel hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, …) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · účelnost zvolených vyučovacích metod · způsob prověřování vědomostí žáků · jak učitel pracuje s chybou · způsob zápisu na tabuli a do sešitu · způsob udržování aktivity a kázně žáků · zvládání učitele nepředvídatelných situací Co má student sledovat · způsob komunikace (učitel-žák, žák-žák, žák-žáci, učitel-třída) · aktivitu žáků · časový průběh a organizaci hodiny · používané formy a metody práce · motivace · využívání didaktických pomůcek · využití kompenzačních pomůcek · reakce žáků na způsob výuky Příloha 5: Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: