Pedagogická praxe souvislá 2 SPp906 obor SPZP Speciální pedagogika pro učitele specializace poruchy chování Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 3 týdny Termín pedagogické praxe souvislé: 17. 9. – 6. 10. 2018 Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením speciálního pedagoga (supervizor) ve školách a školských zařízeních odpovídající specializace. Student by měl získat praxi s výukou a intervencí dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – v riziku/s problémy/s poruchami chování/ s lehkým mentálním postižením. Součástí praxe bude diagnostika edukačních potřeb dítěte a nastavení intervenčního plánu pro změnu chování. Přílohy: 1. Dopis pro učitele supervizora praxe 2. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 1 3. Pokyny pro studenta 4. Protokol k průběhu praxe 5. Reflexe praxe učitelem - supervizorem 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) vstřícně naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 2. ročníku následného magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace etopedie. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi. Činnosti studenta na praxi: · samostatná intervenční práce pod vedením suprevizora- výuka · studium a práce s dokumentací dítěte, dokumentací třídy, skupiny; · edukační/intervenční práce se skupinou; · individuální diagnostika edukačních potřeb žáka; · vytvoření rámce pro poradenský rozhovor a individuální plán - dle zadání z výuky. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi; · zpracování případové studie – na základě konzultace s vámi; · v návaznosti diagnostika specifických potřeb dítěte/záznam poradenského rozhovoru a jeho témat/vytvoření cíleného intervenčního plánu; Termín pedagogické praxe souvislé: 17. 9. – 6. 10. 2018 Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích učitelů a těšíme se na spolupráci. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 2 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel/vedoucí pedagog: ................................................................................................... ........ Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D. v.r. Školitel/vedoucí pedagog garant ………………………………………….. student Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 2. ročník navazujícího magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace edukace jedinců s poruchami chování Činnosti studenta na praxi: · samostatná intervenční práce pod vedením suprevizora- volnočasové aktivity, výuka · studium a práce s dokumentací dítěte, dokumentací třídy, skupiny; · edukační/intervenční práce s výchovnou skupinou; účast na případové konferenci; · individuální edukační/intervenční práce; · vytvoření individuálního intervenčního plánu na základě diagnostiky, poradenského rozhovoru; · realizace intervence. Povinnosti studenta: · vedení deníku praxe; zpracování zprávy z praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na prax;i · zpracování případové studie – na základě konzultace se supervizorem; · v návaznosti záznam diagnostiky specifických potřeb dítěte/záznam poradenského rozhovoru a jeho témat/vytvoření cíleného intervenčního plánu. Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: a) diagnostika dítěte/žáka – případová studie b) témata poradenského rozhovoru – dokument a ppp, c) cílený intervenční plán dítěte, d) evidence průběhu intervence, e) zpráva z praxe (vychází z reflexe, f) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, g) protokol o přijetí na praxi, h) reflexe praxe učitelem supervizorem. Termín pedagogické praxe souvislé: 17. 9. - 6. 10. 2018 Při nástupu na praxi dejte vašemu vedoucímu učiteli/pedagogovi dohodu o provedení práce ve dvou vyhotoveních (tiskni oboustranně) honorář je 1 hodina výstupu a rozboru 100 Kč. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o praxi Jméno studenta: Škola: Studijní program: Jméno tutora: Datum činnost Počet VH Podpis tutora a razítko školy Reflexe praxe studenta učitelem po skončení pedagogické praxe Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Prosím o bodové ohodnocení[1] a krátké slovní vyjádření[2] ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: ________________________________ [1] Čím více bodů, tím lépe si student vedl. [2] Můžete využít i rubovou stranu dokumentu.