Pedagogická praxe souvislá: SPp906, SPSMP_PXS2 2. ročníku navazujícího magisterského studia speciální pedagogiky pro učitele (prezenční jednooborové studium) Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 3 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 2 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Student si po absolvování předmětu osvojí pedagogické práce, hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy, následně po hospitacích provede 15 hodin výstupů dle vlastní volby. Seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, sleduje metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice v rámci edukačního procesu. Přípravy na výstupy budou součástí pedagogického deníku, rozbor výstupů bude též zaznamenán v pedagogickém deníku, Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu oborové praxe, vedení deníku pedagogické praxe, přehled hospitací, vypracovanou případovou studii vybraného dítěte/ žáka. hodnocení studenta a odevzdání 2x originál dohody o provedení práce (oboustranně) Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3. Formulář Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe 4. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 5. Dohoda o provedení práce Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika nebo Speciální pedagogika pro učitele, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen plnit praxi v délce 3 týdnů a být na škole přítomen po celou domu vyučování. Děkujeme za Vaši spolupráci a čas věnovaný přípravě budoucích speciálních pedagogů. doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU opatrilova@ped.muni.cz Příloha 2: Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou Pedagogická praxe souvislá 2 (SPp906, SPSMP_PXS2) 3. semestr Pokyny pro pedagogickou praxi souvislou 2, studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogiky pro učitele. Studenti musí vykonat souvislé pedagogické praxe v rámci navazujícího magisterského studia na školách pro žáky s více vadami (ZŠS). Školské zařízení si student volí dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na škole po celou dobu vyučování, tj. minimálně 6 hodin; · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů na škole podle utčení vedení školy, a to nejméně 4 hodiny denně, následně po hospitacích provést 15 výstupů, přípravy na výstupy a rozbor výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe, přípravy budou podepsány fakultním učitelem se stručným hodnocením výstupu studenta; · provádět asistentské práce, opravovat sešity, vykonávat dozory; · seznámit se schodem pracoviště; · účastnit se porad, popř. třídních schůzek, dalších akcí pořádaných školou; · na souvislé pedagogické praxi je možné uskutečňovat práce spojené s výzkumnou částí diplomové práce; · seznámit se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu; · sledovat metody, které používá speciální pedagog při speciálně pedagogické diagnostice; · po skončení praxe odevzdat doc. PhDr. Dagmar Opatřilové, Ph. D. zprávu z praxe, vyplněné formuláře, deník pedagogické praxe, 2x originál dohody o provedení práce (vytisknuté oboustranně), zpracovanou případovou studii žáka/ dítěte. Příloha 3: Přehled hospitací Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída:.......................................................................... Datum:.................................................... Vyučovací hodina: ................................................................................................... .................... Počet žáků: ................................................................ Skupiny ve třídě: ano ne Motivace žáků k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení žáků, přístup učitele, komunikace se žáky): Klima třídy (zapojení žáků, udržení pozornosti, spolupráce mezi žáky, řešení problémových situací): Průběh a náplň vyučovací hodiny: Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta: Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí,…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý,…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje, nedodržuje, improvizuje, …) · motivace žáků (funkční, verbální, situační, neúčelná) · otázky učitele (zjišťovací, kontrolní, nahodilé,…) · organizace (pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky, modely,…) · aktivita žáků (reakce kolektivu, reakce jednotlivce, bez odezvy,….) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá,…) · hodnocení hodiny (učitel hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, …) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · účelnost zvolených vyučovacích metod · způsob prověřování vědomostí žáků · jak učitel pracuje s chybou · způsob zápisu na tabuli a do sešitu · způsob udržování aktivity a kázně žáků · zvládání učitele nepředvídatelných situací Co má student sledovat · způsob komunikace (učitel-žák, žák-žák, žák-žáci, učitel-třída) · aktivitu žáků · časový průběh a organizaci hodiny · používané formy a metody práce · motivace · využívání didaktických pomůcek · využití kompenzačních pomůcek · reakce žáků na způsob výuky Příloha 4: Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: