STÁTNÍ ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OFTALMOPEDIE Bakalářské studium 1. Oftalmopedie/tyflopedie – specifikace oboru. Okruh osob se zrakovým postižením a klasifikace dle různých kritérií. Edukační prostředí a podpůrná opatření pro žáky s těžkým postižením zraku se zaměřením na podmínky a vybavení. 2. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince s ohledem na dobu vzniku a stupeň postižení zraku (vliv na psychické procesy - vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč a komunikace). Komunikace osob se zrakovým postižením – specifika komunikačního procesu. Braillovo písmo a jeho zápis. 3. Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením (vývojové etapy, specifika, možnosti podpory a intervence). Zraková terapie – specifikace, význam. Kompetence zrakového terapeuta a náplň práce. 4. Vývoj zrakového vnímání – vývoj dle věku; příznaky narušeného zrakového vnímání u dětí předškolního a školního věku. Speciální optické pomůcky a pomůcky pro výuku žáků a studentů s oslabeným viděním, zraková hygiena. 5. Raná péče – klientela; služby nabízené rodinám dítěte se zrakovým postižením. Možnosti rozvoje zrakového vnímání v raném věku. Speciální pomůcky v edukaci nevidomých žáků s ohledem na věk. Přístup k informacím. 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova a specifika, příprava na školu, rodina, poradenské instituce). Podpora dospělých osob se zrakovým postižením v různých oblastech zvládání každodenního života a v oblasti zaměstnávání (poskytovatelé sociálních služeb a specifikace podpory). 7. Rodina dítěte/ mladého člověka s postižením zraku – specifika, možnosti poradenství a intervence. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením (specifika slabozrací/nevidomí; speciální pomůcky; poradenské instituce). 8. Dítě s kombinovaným postižením s postižením zraku. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých. Poradenské služby pro žáky se zrakovým postižením v oblasti edukace a v oblasti tyflorehabilitace (SPC, Střediska při VŠ). 9. Dítě s narušeným binokulárním viděním – projevy, možnosti podpory a reedukace těchto vad. Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR se zaměřením na speciální vzdělávací potřeby těchto žáků. 10. Diagnostika zrakového postižení se zaměřením na funkční vidění. Mezioborová spolupráce. Profesní příprava mladých lidí se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání. 11. Sociální služby a jejich poskytovatelé – význam pro život a celoživotní vzdělávání osob s postižením zraku. Narušení zrakového vnímání s ohledem na zrakové funkce a stupně postižení zraku – specifikace, vliv na sebeobslužné činnosti a práci s informacemi. 12. Historický vývoj péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. Současné trendy. Sport a volnočasové aktivity nevidomých a slabozrakých (možnosti, specifika; instituce).