NÁVOD na vedení kvalitativního rozhovoru – co, kdy a jak[1] Před zahájením rozhovoru: Vyřídit s účastníkem informovaný souhlas · Vysvětlit cíl výzkumu, průběh, zpracování dat, anonymizaci, archivaci · Info o průběhu rozhovoru, nahrávání na diktafon, svolení · Vyžádat si podpis na informovaný souhlas Po skončení rozhovoru Vyhraďte si alespoň 15 minut na zapsání terénních poznámek: Jak rozhovor probíhal? · Datum a čas. · Přibližná délka. · Kde proběhl (stačí město a typ instituce nebo typ místa – kavárna…) · Kdo se ho zúčastnil (ne jména, pouze pracovní role) - pohlaví, praxe, zaměření – pédie, další identifikace specializace (pracuje s dětmi – věkové kategorie...) atp. · Cokoli dalšího, co vám připadne důležité… Vystihněte klíčová témata, myšlenky, body, závěry, nápady… rozhovoru Jaké další otázky vás nyní k výzkumu napadají? Co by bylo zajímavé zkoumat, jakým směrem se vydat? (i „brain-storming“) Záznam rozhovoru (v elektronické podobě) + podepsaný informovaný souhlas předejte Karlovi Červenkovi. ________________________________ [1] Účastník výzkumu (ten, koho se budeme ptát) by měl splňovat: o vystudoval speciální pedagogiky (mgr.) a praktikuje ji ve formální roli „speciální pedagog“ o praxe v oboru alespoň 5 let · měl by to být člověk „v první linii“ (přímo pracuje s dětmi) Půjde o výzkumný rozhovor v rozsahu cca 60-90 minut (možno i déle)