Scénář polo-strukturovaného rozhovoru Instrukce pro tazatele: · snažte se nechat účastníka hovořit a nenabízet mu více než otázky, které jsou uvedeny zde níže · nechť účastník uvádí co nejvíce příkladů · ať komentují – jak kdo danou věc, situaci, téma… prožívá (Sp, učitel, dítě, rodič…) Otázky pro účastníky („respondenty“): · Co vás coby speciálního pedagoga v poslední době potěšilo nebo zaujalo nebo překvapilo a nebo třeba nazlobilo? · Kdo je to podle vás speciální pedagog (Sp)? · Kdo je Sp to podle druhých? · Čemu se v roli speciálního pedagoga věnujete? o Co děláte? o S kým? (S kým pracujete nebo spolu-pracujete?) o Co považujete vy osobně za nejdůležitější úkoly speciálního pedagoga? o Jaké nástroje používáte? o Co a kdo vám v práci pomáhá? o Co a kdo vám naopak práci ztěžuje? o Jaká máte očekávání od sebe coby speciálního pedagoga? o Jaká máte očekávání od druhých? (děti, učitelé, rodiče…) · Jak toto všechno prožíváte? · Co od vás coby speciálního pedagoga druzí očekávají? (děti, učitelé, rodiče…) · Jaká je podle vás pozice speciálního pedagoga ve škole nebo v zařízení? · Jaká by měl ideálně pozice speciálního pedagoga podle vás být? o Čím to je ovlivněno? · Jak vás coby speciálního pedagoga druzí přijímají? (děti, učitelé, rodiče…) o Co pomáhá s přijímáním? o Co ho naopak znesnadňuje? · Jaké má speciální pedagogika a speciální pedagog: o silné stránky (zdroje) o slabé stránky (rizika, bariéry) o příležitosti (jak využít silných stránek) o hrozby (jak eliminovat slabé stránky) · V čem je speciální pedagogika a role/funkce/pozice speciálního pedagogova zvláštní nebo výjimečná? · Měl by být speciální pedagog spíše univerzální odborník se širokým záběrem nebo úzce a do hloubky zaměřený specialista? · Co vám poskytuje zpětnou vazbu na výkon vaší role speciálního pedagoga? o Podle čeho svou práci hodnotíte? o Podle čeho vaši práci hodnotí druzí? Jak jejich hodnocení vypadá? · S kým při výkonu role speciálního pedagoga spolupracujete? o Nejčastěji? o Kdo je vaším nejdůležitějším „spolupracovníkem“? o Je někdo, s kým si „lezete do zelí“? · Co se vám při výkonu role Sp osvědčilo? Co je dobré zopakovat? · Co se neosvědčilo? Z čeho je dobré se poučit? · Co ovlivňuje speciální pedagogiku? Co ji mění (v dobrém i špatné smyslu)? Otázka na závěr: o Co je to nejdůležitější, co bylo v tomto rozhovoru řečeno? - konec -