1 Za bezpečným vzděláváním Jak vytvořit prostředí bez projevů genderově podmíněného násilí, sexuálního obtěžování a sexismu 2 Obsah ̶ Definice genderově podmíněného násilí (GPN) a jeho projevy ̶ Právní rámec ̶ Mechanismy ohlašování a řešení GPN v organizaci ̶ Diskuse nad konkrétními příklady 3 Proč je důležité se genderově podmíněným násilím zabývat? Genderově podmíněné násilí má závažné dopady na psychické zdraví a v důsledku i na studijní a pracovní výsledky lidí, kteří jej zažívají. Dopadá ale také na osoby, které jsou tomuto jednání vystavovány z pozice přihlížejících. V důsledku tak genderově podmíněné násilí poškozuje vysoké školy a výzkumné instituce jako celek, protože narušuje důvěru v jejich fungování a schopnost zajistit bezpečné podmínky pro studium a práci. 4 Specifika prostředí VŠ ̶ Akademické prostředí je silně hierarchické. ̶ Mocenská nerovnováha v rámci pracovišť, v pravomocích vyučujících vůči studujícím, mezi osobami v raných fázích vědecké dráhy a těmi zkušenějšími. ̶ Vysoká koncentrace mladých lidí, kde může docházet ke konzumaci alkoholu či jiných látek - podhoubí pro vznik různých forem vrstevnického násilí. ̶ Tlak na udržování „dobrého jména“ jak institucí, tak jednotlivců, což může vést k utajování případů genderově podmíněného násilí. ̶ Genderově podmíněné násilí může mít výrazný dopad na vzdělání a kariéru jednotlivců. Zápatí prezentace5 Prevalence GPN (UNISAFE, 2022) ̶ přes 42 000 respondentů z evropských zemí ̶ častější u žen (66%) a osob z minoritních skupin (74 % nebinárních osob, 69 % osob z etnických minorit, 72% osob s chronickým onemocněním, 68 % LGBTQ+ osob) Zápatí prezentace6 ̶ 47 % osob incident nenahlásilo, protože si nebyli jisté, zda je incident dostatečně závažný ̶ 31 % osob chování neidentifikovalo jako GPN ve chvíli, kdy k němu došlo ̶ 26 % osob si myslelo, že se stejně nic nestane, i když případ nahlásí Zápatí prezentace7 Genderově podmíněné násilí na VŠ ̶ Násilí spojené s genderem, pohlavím či sexualitou Sexuální obtěžování Sexismus Homofobie Transfobie Diskriminace Nátlak Zesměšňování Podceňování Rozdělování na základě stereotypů Zápatí prezentace8 Projevy genderově podmíněného násilí ̶ Směřované na jednotlivce – zájem sexuální či erotické povahy směřovaný na konkrétní osobu, navazování vztahů, nevhodné dotazy na soukromý a intimní život ̶ Směřované na skupinu – sexuální vtipy či historky, zavádění řečí na osobní intimní témata, (benevolentní) sexismus Zápatí prezentace9 Proč se řešení nedaří? ̶ Zlehčování (nerozumíš vtipu, to musíš brát s nadhledem, tak je to všude, vždycky to tak bylo, chlapi jsou chlapi) ̶ Nenahlašování ̶ Mnoho mýtů (samy to chtěly, jsme přeci dospělí, chtějí někoho poškodit, démonizace obětí …) ̶ Špatná zkušenost odjinud („začalo se to řešit a otočilo se to proti nám“) Zápatí prezentace10 Právní rámec Není to otázka toho, kdo má smysl pro humor. Masarykova univerzita je vázána mezinárodními úmluvami, národní legislativou a vnitrouniverzitními dokumenty. Zápatí prezentace11 ̶ Listina základních práv a svobod ̶ Antidiskriminační zákon (Zákon č. 198/2009, Sb. o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací) ̶ Diskriminaci je nejefektivnější a nejsnazší řešit preventivně. ̶ Pokud k diskriminaci došlo, instituce své povinnosti prevence nedostála ̶ Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ̶ VŠ mají povinnost vytvářet bezpečné a nediskriminující prostředí … pěstovat kulturní rozmanitost a vzájemné porozumění Zápatí prezentace12 Mechanismy na VŠ ̶ Nástroje pro prevenci genderově podmíněného násilí ̶ Podpora a pomoc osobám, které mu byly vystaveny ̶ Nástroje pro řešení a postih GPN ̶ Ve vztahu ke studujícím: Disciplinární řízení ̶ Ve vztahu k zaměstnaným: Pracovněprávní nástroje Zaměstnané osoby Studující PREVENCE • Osvěta • Školení • Zakotvení problematiky v dokumentech a normách VŠ – Etický kodex • Veřejné deklarování postoje VŠ Zákoník práce - povinnost pracovat v souladu s pracovními předpisy - manažerská práce vedoucích pracovišť Informace na seznamovacích kurzech/setkáních Prvákoviny Atd. Zápatí prezentace14 Etický kodex MU ̶ 4.2 Respektují základní pravidla slušného chování v osobní komunikaci i korespondenci a projevují vstřícnost. ̶ 4.3 K ostatním se chovají uctivě a s respektem k jejich lidské důstojnosti a jejich roli v rámci univerzity. Nezneužívají svého postavení a vyhýbají se manipulativnímu jednání; rovněž očekávají čestný přístup od ostatních a netolerují případy manipulace a zneužívání moci. ̶ 4.5 Odmítají všechny formy obtěžování, šikany, vyhrožování, zneužívání, ponižování a ̶ diskriminace například na základě etnicity, náboženství, věku, pohlaví, genderu, sexuální ̶ orientace, politického přesvědčení či hendikepu. Zaměstnané osoby Studující POMOC • Metodika k řešení případů sexuálního obtěžování na MU • Ochránkyně práv na MU • Síť kontaktních osob na jednotlivých součástech MU, SKAS • Psychologická pomoc • Spolupráce s externími organizacemi (Persefona) Zápatí prezentace16 Kontakty ̶ OCHRÁNKYNĚ PRÁV NA MU: ̶ JUDr. Eva Janovičová: ochrance@muni.cz ̶ KONTAKTNÍ OSOBY NA PDF MU: ̶ Jozef Miškolci, M.A., Ph.D.: jmiskolci@ped.muni.cz ̶ Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.: slepickova@ped.muni.cz Zaměstnané osoby Studující POSTIH Trestněprávní rovina - trestný čin proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti (Trestní zákoník, par. 186) - povinnost zabránit trestnému činu - součinnost s orgány činnými v trestním řízení Disciplinární řízení - GPN musí být zakotveno jako nežádoucí a sankcionovatelné jednání ve vnitřních předpisech (vnitřní předpisy VŠ, kolejní řády, studentské spolky, atd.) Pracovněprávní rovina - vytýkací dopis - skončení pracovního poměru - dočasné omezení práce původce jednání - převedení na jinou práci, práce není přidělována (tzv. překážky v práci na straně zaměstnavatele) Proces nahlášení případu genderově podmíněného násilí Kontaktní osoba Ochránkyně práv na MU • Konzultace • Formulace podstaty stížnosti • Zjištění potřeb a očekávání osoby podávají podnět • Nabídka pomoci • Vysvětlení dalšího postupu Předání podnětu Ochránkyni práv na MU • Kontaktní osoba předá zabezpečenou spisovou službou podnět Ochránkyni práv Ochránkyně práv prošetří podnět a doporučí postup řešení • Seznámení s podklady a vyžádání dalších podkladů od nahlašující osoby • Setkání s nahlášenou osobou/osobami • Spolupráce s dalšími subjekty (PČR) • Formulace doporučení pro další postup pro děkana/děkanku fakulty Děkan/ka fakulty realizuje navržené řešení • rovina pracovně právní • komunikace dovnitř fakulty • Opatření v oblasti prevence atd. Zápatí prezentace19 Kde to všechno najdu ̶ Na webový stránkách fakulty ZDE Zápatí prezentace20 Konkrétní situace Zdroj: www.depositphotos.com Videa ̶ How NOT to sexually harass someone https://www.youtube.com/watch?v=TMfStd3v330 ̶ Patří sexualita do škol https://www.youtube.com/watch?v=rtQGyS3dd20&t=150s ̶ Genderově citlivá škola https://www.youtube.com/watch?v=Q8vwq-BsKpo Literatura ̶ Poradenské centrum MU (2021) Metodika k řešení případů sexuálního obtěžování na Masarykově univerzitě. Online. Dostupné z https://www.muni.cz/media/3547322/metodika-reseni-pripadu-sex- obtezovani.pdf ̶ Smetáčková, I. A kol. (2019) Prevence sexuálního obtěžování ve státní správě. Příručka pro úřady. Online. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a- muzu/Aktuality/Prevence-sexualniho-obtezovani-ve-statni-sprave.pdf ̶ Homfray, Š. (2022) Právní aspekty problematiky genderově podmíněného násilí na vysokých školách. Online. Dostupné z: https://www.soc.cas.cz/publikace/pravni-aspekty-problematiky-genderove- podmineneho-nasili-na-vysokych-skolach ̶ Mergaert, Lut, Marcela Linková, and Sofia Strid. (2023). Theorising Gender-Based Violence Policies: A 7P Framework. Social Sciences 12, no. 7: 385. https://doi.org/10.3390/socsci12070385 ̶ UNISafe Project (2022) Recommendations for higher education and research institutions towards ending gender-based violence. Online. Dostupné z: https://zenodo.org/records/8383063 ̶ Jarkovská, L., Lišková, K. (2021). Je to problém, když chodí učitel se studentkou. https://a2larm.cz/2021/07/je-to-problem-kdyz-chodi-ucitel-se-studentkou/