Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol Navazující magisterský, maior/ minor Prezenční i kombinovaná forma Vymezení studijního programu ´Program má přímou návaznost na Bc. studijní program Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání. ´ ´Na doporučení RVH vznikl sloučením programů Speciální pedagogika pro učitele základních škol a Speciální pedagogika pro učitele středních škol v jeden studijní program. ´ ´programy byly sloučeny z důvodu větší univerzálnosti absolventa oboru, který bude plně kvalifikován k výkonu profese učitele ve školách hlavního vzdělávacího proudu a ve školách speciálních. ´ ´Náplní budou speciálněpedagogické strategie cílené podpory učení žáků s SVP při překonávání bariér, které jim jejich postižení přináší a které ohrožují jejich školní výsledky a motivaci k učení. ´ ´Studijní program vnitřně zohledňuje jednotlivé druhy postižení/znevýhodnění žáků se SVP. Vymezení studijního programu ´Cíl: ´připravit učitele pro výuku a speciálněpedagogickou činnost žáků se SVP na ZŠ a SŠ (hlavního i speciálního vzdělávacího proudu), ´ ´ ´připravit absolventy pro speciálněpedagogickou poradenskou a podpůrnou práci nejen se žáky s SVP, ale i s pedagogy školy, kteří žáky se SVP vyučují. ´ Profil absolventa – výstupní znalosti ´Všeobecné, společný základ: ´ ´pedagogika, ´psychologie, ´cizí jazyk, ´metodologie speciálněpedagogického výzkumu 2, ´internacionalizace speciální pedagogiky. Profil absolventa – výstupní znalosti ´Oborová část: ´Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ´Resilienční zdroje vzdělávání, ´Výuka žáků se SVP I – narušená komunikační schopnost a specifické poruchy učení, ´Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení, ´Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení. ´ ´V předmětech Výuka žáků se SVP I, II, III zpracovávají studenti metodiky s konkrétním zadáním: a)pro přímou práci s dítětem, b)b) pro práci s rodiči, c)c) pro práci s pedagogy školy. Profil absolventa – výstupní znalosti ´Oborové didaktiky: ´Inkluzivní didaktika I – funkční gramotnost, ´Inkluzivní didaktika II – strategie řízení třídy; matematická a digitální gramotnost, ´Inkluzivní didaktika III – podpora a provázení v předprofesní a profesní přípravě. ´ ´V předmětu Inkluzivní didaktiky I, II, III studenti navrhují a plánují konkrétní projekty pro podporu učení a inkluze v kontextu perspektivy kvality života v dospělosti cílové skupiny oboru. Projekty pak diskutují v týmech a vybrané realizují v průběhu studia. ´ Praxe: povinnou součástí navazujícího magisterského studijního programu Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol je učitelská praxe (1, 2, 3) ´Cílem učitelské praxe je: ´speciálněpedagogická činnost ve zvoleném speciálněpedagogickém oboru pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních, ´student si osvojí asistentské práce, ´provede 15 výstupů, ´seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, ´vypracuje případovou studii včetně individuálního vzdělávacího/intervenčního plánu, ´student si vede záznam o speciálněpedagogické činnosti, ´vytváří portfolio praxe. Uplatnění ´na základních školách, ´na středních školách, ´v intervenčních třídách střediska výchovné péče. ´ ´ ´ ´Díky obecnosti a kombinaci šíři oborů má předpoklady pro práci v řadě profesí např. ve státní správě, firemním managementu apod.