LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných • –novela: č. 270/2017 Sb. (od 1. 9. 2017) •úprava formuláře IVP a Doporučení ŠPZ od 1.12.2017 – –novela: č. 416/2017 Sb. (od 1. 1. 2018) •úprava především problematiky AP – velikost úvazků a financování – –novela: č. 248/2019 Sb. (od 1. 1. 2020) LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) • –§ 3 a 4 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami : •§ 3 (1) … IVP se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávací plán školské poradenské zařízení zpravidla nedoporučuje, pokud jsou všechny informace podstatné pro vzdělávání žáka uvedeny v doporučení podle § 15. • LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) • –§ 3 a 4 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami : •§ 3 (3) … V individuálním vzdělávacím plánu jsou dále uvedeny zejména informace o: •a) úpravách obsahu vzdělávání žáka, •b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, •c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, •d) případné úpravě očekávaných výstupů ze vzdělávání žáka. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) • –§ 3 a 4 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami : – •§ 3 (5) Individuální vzdělávací plán je zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka • §od 1. 12. 2017 je žádost součástí Doporučení ŠPZ • LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 5 Asistent pedagoga: •(1) Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1. •(2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními s žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. •(6) AP může poskytovat podporu při vzdělávání současně nejvíce 4 žákům ve třídě LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně –§ 10 Podrobnosti k poskytování podpůrných opatření prvního stupně školou •(1) Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně –§ 10 Podrobnosti k poskytování podpůrných opatření prvního stupně školou •(2) Škola může zpracovat plán pedagogické podpory, který zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu, zejména v situaci, kdy pro poskytování podpůrných opatření prvního stupně nepostačuje samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání. • LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 11 Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně •(2) Pro účely poskytování poradenské pomoci školským poradenským zařízením zajistí škola bezodkladné předání plánu pedagogické podpory školskému poradenskému zařízení, pokud se žák podle něho vzdělával. •(4) (3) Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází mimo jiné z: •d) plánu pedagogické podpory, d) informací školy o podpůrných opatřeních prvního stupně poskytovaných žákovi LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 15 Doporučení •(3) Školské poradenské zařízení v doporučení stanoví dobu, po kterou je poskytování podpůrného opatření nezbytné; tato doba zpravidla nepřesáhne 2 roky, přičemž v odůvodněných případech lze stanovit dobu až 4 roky. Termín nového posouzení speciálních vzdělávacích potřeb uvede školské poradenské zařízení do zprávy a doporučení. •(4) Pro vzdělávání žáka lze v daném období vydat pouze 1 doporučení. Nové doporučení může školské poradenské zařízení před vypršením doby vydat, pouze pokud došlo ke změně vzdělávacích potřeb žáka nebo potřebě změny doporučeného podpůrného opatření. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 16 Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně •(4) Škola ve spolupráci se ŠPZ, žákem a zákonným zástupcem žáka průběžně vyhodnocuje poskytování PO. ŠPZ vyhodnotí poskytování PO ve lhůtě jím stanovené, nejdéle však do 1 roku od vydání doporučení ve lhůtě přiměřené povaze speciálních vzdělávacích potřeb a době platnosti doporučení; nejpozději ve lhůtě 1 roku od vydání doporučení se vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření v podobě využití asistenta pedagoga, využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi po dobu jeho pobytu ve škole podporu podle jiných právních předpisů. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními •(1) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků se SVP s přiznanými PO 2. až 5. stupně •(2) Počet žáků se SVP s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. až 5. stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině •(3) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 zákona, a ve třídách, odděleních a studijních skupinách škol, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 zákona, mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost souběžně nejvýše 4 3 pedagogičtí pracovníci. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními – •(4) Omezení podle odstavců 1 a 2 se neuplatní u mateřské a základní školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 3 zákona nebo žáka podle § 36 odst. 7 zákona. Omezení podle odstavců 1 a 2 se dále neuplatní u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) –§ 18 Podpora organizace vzdělávání •Ruší se celý paragraf. • -§ 19 – 26 Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona •§ 19 (1) Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 zákona. !!! • •§ 20 (2) Doporučení je platné po dobu nejvýše 2 let, přičemž v odůvodněných případech lze stanovit platnost až 4 roky. V případě doporučení zařazení žáka do školy nebo třídy pro žáky s lehkým mentálním postižením je první doporučení platné nejvýše po dobu 1 roku a dále pak nejvýše po dobu 2 let. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) -§ 23 Přezkoumání podmínek •(1) ŠPZ vyhodnocuje, zda vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona nebo vzdělávání podle vzdělávacího programu základní školy speciální odpovídá speciálním vzdělávacím potřebám žáka. Vyhodnocení podle věty první se provádí nejpozději do 1 roku po zařazení nebo převedení žáka; další vyhodnocení se provádí zpravidla nejpozději do 2 let od předešlého vyhodnocení, přičemž v odůvodněných případech lze vyhodnocení provést až do 4 let od předešlého vyhodnocení. •(2) V případě, že jde o doporučení k zařazení do třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené pro žáky s mentálním postižením, se vyhodnocení podle odstavce 1 věty první provádí každoročně za použití principů dynamické diagnostiky, pokud se však nejedná o žáky se středně těžkým, těžkým nebo hlubokým mentálním postižením. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) -§ 25 Počty žáků • •(2) Při odborném výcviku ve střední škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona a ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 zákona se skupiny naplňují do počtu nejvýše 7 žáků. Při ostatních součástech praktického vyučování se skupina naplňuje do počtu 6 7 žáků. LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) • -Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. - Podpůrná opatření •Členění a financování podpůrných opatření → rozšiřují se PO, u kterých se uplatňuje podmíněná normovaná finanční náročnost (NFN ředitel školy vykazuje v případě, pokud žák nemůže využít jiné PO financované ze státního rozpočtu na základě doporučení pro jiného žáka) •týká se: AP, ŠSP, ŠP, PI, PSPP, speciálních učebnic, speciálních učebních pomůcek a kompenzačních pomůcek LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) • -Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. - Podpůrná opatření •Intervence: PSPP v rámci vyučování z disponibilních hodin, také mimo vyučování – za výslednou organizaci odpovídá ředitel školy • •PSPP/PI - individuální práce pouze v případě, že pro daného žáka nelze využít skupinovou formu zařazením do již existující skupiny • LEGISLATIVA •vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – změny od 1. 1. 2020 (třetí novela č. 248/2019 Sb.) -Příloha č. 2 – Formulář IVP • úprava • -Příloha č. 3 – Formulář PLPP • ruší se • -Příloha č. 2 – Vzor – Zpráva ŠPZ • nemění se • -Příloha č. 2 – Vzor – Doporučení ŠPZ • úprava