Legislativní ukotvení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Markéta Olbertová Zákonná úprava společného vzdělávání Školský zákon Zákon č.561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů Účinnost od 1. 9. 2016 • Osoba se speciálními vzdělávacími potřebami – osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. • Podpůrné opatření – se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. Definice • Pět stupňů podpůrných opatření podle náročnosti – organizační, – pedagogické a – finanční. • Podpůrná opatření různých druhů nebo stupňů lze kombinovat. • Podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům poskytování dosavadních podpůrných opatření by podpůrná opatření nižšího stupně nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností dítěte, žáka nebo studenta a k uplatnění jeho práva na vzdělávání. Stupně podpůrných opatření Pro děti, žáky a studenty – s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, – se závažnými vadami řeči, – se závažnými vývojovými poruchami učení, – se závažnými vývojovými poruchami chování, – se souběžným postižením více vadami nebo autismem. Školy, třídy, oddělení a studijní skupiny pro žáky se SVP Poradenská pomoc ŠPZ Poskytnuta na základě – Žádosti dítěte, žáka studenta zákonnému zástupci – Rozhodnutí orgánu veřejné moci – Doporučení školy, školského zařízení Výstupy ŠPZ Zpráva – Poskytuje se tomu, komu je poskytována poradenská pomoc Doporučení – Poskytuje se tomu, komu je poskytována poradenská pomoc – Škole školskému zařízení – Orgánu veřejné moci, který nařídil povinnost využít odbornou poradenskou pomoc – OSPOD na písemnou žádost Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů • Školy a školská zařízení jsou povinny vytvářet podmínky pro rozvoj nadání – Rozšířená výuka některých předmětů nebo skupin předmětů – Třídy se sportovním zaměřením nebo úprava organizace vzdělávání žáků a studentů se sportovní přípravou – Přeřazení do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku (vyjádření ŠPZ a registrujícího lékaře, vykonání zkoušek z učiva ročníku, který nebude absolvovat) IVP podle § 18 • Určen pro žáky a studenty se SVP nebo mimořádně nadané • SŠ a VOŠ – IVP i z jiných závažných důvodů • SŠ a VOŠ – IVP na základě potvrzení sportovní organizace, že je žák nebo student reprezentantem ČR Vyhláška č. 27/2016 Sb. Novelizace vyhláškou č. 270/2017 Sb. vyhláškou č. 416/2017 Sb. Obecné zásady pro postup podle této vyhlášky  Dbát, aby postupy byly v souladu s nejlepším zájmem žáka  Přihlíží se ke všem vyjádřením žáka v záležitostech týkajících se jeho vzdělávání s ohledem na jeho věk a stupeň vývoje  Žákovi se poskytují dostatečné a vyčerpávající informace pro utvoření názoru  Veškerá sdělení upravená touto vyhláškou jsou poskytována žákovi nebo ZZ srozumitelným způsobem Použití podpůrných opatření prvního stupně • První stupeň – minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání • Není normovaná finanční náročnost • U žáka se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu • Použití není podmíněno doporučením ŠPZ • Pokud nepostačuje – doporučí škola využití pomoci ŠPZ Použití podpůrných opatření vyššího stupně • Doporučení školského poradenského zařízení • Informovaný souhlas zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka • Poskytují se samostatně nebo v kombinaci druhů a stupňů – konkrétní druh pouze v jednom stupni • Členění do stupňů, pravidla pro použití a normovaná finanční náročnost – příloha č. 1 vyhlášky Zvláštní ustanovení o některých podpůrných opatřeních • IVP • Asistent pedagoga • Podpůrná opatření žákovi používajícímu jiný komunikační systém než mluvenou řeč • Tlumočník českého znakového jazyka • Přepisovatel pro neslyšící • Působení dalších osob poskytujících podporu Individuální vzdělávací plán (příloha č. 2 vyhlášky) • Doporučení ŠPZ + žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka • IVP = závazný dokument pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, vychází ze ŠVP, je součástí dokumentace žáka ve školní matrice Podpora žáka - personální podmínky Pedagog, asistent pedagoga, školní speciální pedagog, druhý učitel koordinátor zajišťující komunikaci škola- ŠPZ sociální pedagog, tlumočník českého znakového jazyka přepisovatel mluveného slova školní psycholog, poradenský pracovník ŠPZ instruktor prostorové orientace Asistent pedagoga • Podpora jinému PP při vzdělávání žáků se SVP v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1 • Pracuje podle potřeby s žákem nebo ostatními žáky podle pokynů PP a ve spolupráci s ním • Žákovi nelze doporučit současně více než jednoho AP Činnosti asistenta pedagoga § 5 odst. 3 • Přímá pedagogická činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogickou činností, • podpora žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, • výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí. Činnosti asistenta pedagoga § 5 odst. 4 • Pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, • pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, • pomoc při adaptaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školní prostředí, • pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází, • nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, • pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Kvalifikační předpoklady asistenta pedagoga a NFN • § 5 odst. 3 vyhlášky - § 20 odst. 1 zákona o PP – Minimálně SV s MZ + studium pro asistenty pedagoga – 8. platová třída, 5. platový stupeň • § 5 odst. 4 vyhlášky - § 20 odst. 2. zákona o PP – Minimálně ZV + studium pro asistenty pedagoga – 5. platová třída, 5. platový stupeň Úvazek AP (přímá a nepřímá činnost) úvazek přímá PČ nepřímá PČ 0,25 9 1 0,3889 14 1,556 0,5 18 2 0,6389 23 2,556 0,75 27 3 0,8889 32 3,556 1 36 4 Působení dalších osob poskytujících podporu • Umožní se na základě vyjádření ŠPZ • Poskytují žákovi se SVP podporu podle jiných právních předpisů (zejména osobní asistent) • Stanovisko MPSV – osobní asistent slouží pouze jako doprovod do a ze školy!!!!!!! Postup při poskytování podpůrného opatření I. stupně PLPP – nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání (§ 10 odst. 1) – v. č. 270/2017 Sb. Plán pedagogické podpory (příloha č. 3 vyhlášky) – Popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka – Podpůrná opatření prvního stupně – Stanovení cílů podpory – Způsob vyhodnocování naplňování plánu Postup před přiznáním podpůrného opatření II. - V. stupně • Povinnosti školy – Určit PP odpovědného za spolupráci se ŠPZ (konkrétně k žákovi) – Předat plán pedagogické podpory ŠPZ (pokud je zpracován) – Součinnost se ŠPZ při doporučení konkrétních podpůrných opatření (personální a materiální podmínky školy) – Na výzvu ŠPZ doložit podklady – V případě neposkytnutí součinnosti ZZ žáka – postupovat podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálněprávní ochraně dětí Zpráva a doporučení – společná ustanovení • Termín pro vydání zprávy a doporučení (§ 13 odst. 3) – Do 30 dnů – Nejpozději do 4 měsíců – účinné od 1.9.2017 – Nejpozději do 3 měsíců – účinné od 1.9.2018 – Informuje žáka nebo ZZ nezletilého žáka o obsahu – Poučí o možnosti podat žádost o revizi (§16b ŠZ) • Žák, ZZ nezletilého žáka je – Informován o obsahu – Poučen o možnosti podat žádost o revizi podle § 16b ŠZ Organizace vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními • Nejvýše 5 žáků s podpůrnými opatřeními II. – V. stupně ve třídě, oddělení, studijní skupině • Počet žáků se SVP nesmí přesáhnout 1/3 žáků ve třídě, oddělení, studijní skupině • Omezení neplatí u školy, kde platí právo přednostního přijetí do MŠ nebo ZŠ, dále u SŠ, konzervatoře nebo VOŠ • Nejvýše 4 PP souběžně ve třídě, oddělení studijní skupině • Nejvýše 4 žáci podle §16 odst. 9 – omezení neplatí pro školy, kde platí právo přednostního přijetí do MŠ nebo ZŠ, dále u SŠ, konzervatoře nebo VOŠ • Podpora pro vyšší počet žáků s SVP (vyšší než 5) – asistent pedagoga nad rámec podpůrných opatření (nezapočítávají se žáci s asistentem pedagoga) Pravidla pro vzdělávání (§ 16/9 ŠZ) • Přednostní vzdělávání v běžné škole • Povaha SVP nebo poskytování podpůrných opatření v běžné škole selhává, nedostačuje – doporučení ŠPZ k zařazení do školy zřízené podle 16/9 ŠZ • Školy, třídy, oddělení studijní skupiny podle druhu postižení – jiné postižení nesmí přesáhnout ¼ nejvyššího počtu žáků podle § 25 (14 žáků, 6 žáků) • MŠ a SŠ, konzervatoř, VOŠ – různé druhy postižení bez limitů • Ve škole, třídě, oddělení, studijní skupině zřízené pro mentálně postižené podle § 16/9 nelze vzdělávat žáka bez mentálního postižení Převedení žáka do VP ZŠ speciální • Doporučení ŠPZ – platnost nejdéle po dobu 2 roků • ŠPZ informuje – o rozdílech ve VP – o očekávaných výstupech a jejich dopadech na možnost dalšího vzdělávání a profesního uplatnění • Škola informuje – o rozdílech ve VP – o očekávaných výsledcích vzdělávání a o dopadech na možnost dalšího vzdělávání a profesního uplatnění • Písemný informovaný souhlas žáka, ZZ žáka – obsahuje písemné vyhotovení poučení s informacemi školy o rozdílech ve VP, o očekávaných výsledcích a dopadech – podpisem stvrzuje, že informacím rozuměl Počty žáků (vyjmenovaných v § 16/9 ŠZ) • Ve třídě, oddělení, studijní skupině – 6-14 žáků, popřípadě 4-6 žáků (pokud to nepostačuje k naplňování potřeb) • Odborný výcvik na SŠ §16/9 ŠZ (nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání) – v ostatních případech při praktickém vyučování 6 žáků • Škola podle § 16/9 ŠZ nejméně 10 žáků Péče o bezpečnost a zdraví žáků (vyjmenovaných v § 16/9 ŠZ) • Koupání a plavecký výcvik – 4 žáci/1PP, – popřípadě individuální výuka • Lyžařský výcvik – 8 žáků/1PP – 6 žáků/1PP – žák slabozraký, žák s tělesným postižením – 1 žák/1PP – žák nevidomý • Další svéprávný zaměstnanec školy přesahuje-li počet žáků při akci mimo školu počet žáků stanovený pro třídu nebo skupinu Vzdělávání nadaných žáků– vyhláška č. 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů • Nadaný žák – Jedinec, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, intelektových činností nebo v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech • Mimořádně nadaný žák – Žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech IVP mimořádně nadaných žáků • Vychází ze – ŠVP příslušné školy – Závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření – Vyjádření žáka nebo ZZ nezletilého žáka • Je součástí školní matriky • Zpracován nejpozději do 1 měsíce po předložení doporučení škole • Za zpracování odpovídá ŘŠ • Spolupráce školy, ŠPZ, žáka, ZZ žáka • Povinnost ŘŠ seznámit s obsahem – potvrdit podpisem Povinnosti • Škola – Seznámit s IVP PP, žáka, ZZ žáka – Poskytovat vzdělání podle IVP pouze na základě písemného informovaného souhlasu žáka, ZZ žáka • ŠPZ – Nejméně 1x ročně vyhodnocuje naplňování IVP – Poskytuje škole, žákovi, ZZ žáka podporu – V případě nedodržování IVP – informuje ŘŠ- ŘŠ nezajistí dodržování opatření do 3 měsíců – podnět ČŠI Přeřazení do vyššího ročníku • Komisionální přezkoušení • ŘŠ – jmenuje komisi • Předseda (ŘŠ nebo jím pověřený učitel) • Zkoušející učitel • Přísedící – Stanoví termín konání po dohodě s žákem, ZZ nezletilého žáka – Stanoví obsah, formu a časové rozložení zkoušky – Sdělí výsledek zkoušky prokazatelným způsobem žákovi, ZZ nezletilého žáka Příloha č. 1 – přehled podpůrných opatření • Členění a základní pravidla pro uplatňování (část A,B,C) • Část A obsahuje – Výčet a účel podpůrných opatření – Jejich členění do stupňů – Pravidla pro jejich použití s výjimkou kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek – Vyšší stupeň podpůrného opatření (poradenská pomoc školy, ŠPZ, úprava metod vzdělávání nebo školských služeb, hodnocení žáka) zahrnuje rovněž vždy podpůrná opatření stejného druhu uvedená u nižších stupňů Prováděcí předpisy ke společnému vzdělávání 2016 Přehled • Změna vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních • Změna vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři • Změna vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání • Změna vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky • Změna vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání • Změna vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání • Změna vyhlášky č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízení a školských účelových zařízeních • Změna vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech • Změna vyhlášky č. 177/2005 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou – 1. 10. 2016 Vyhláška č. 72/2005 Sb. Novela č. 197/2016 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Termíny poskytování poradenských služeb • Bez zbytečného odkladu – nemůže se této lhůty dovolávat žadatel, který neposkytl nezbytnou součinnost • Nejpozději do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti (nestanoví-li jiný právní předpis jinak) • Krizová poradenská intervence – poskytuje se bezprostředně po přijetí žádosti Škola • Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. Přílohy č. 1 – standardní činnosti poraden č. 2 Standardní činnost center č. 3 – standardní činnosti školy č. 4 – standardní činnosti pedagogických a dalších pracovníků zajišťujících poradenské služby ve školských poradenských zařízeních č. 5 - informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby a se zpracováním a uchováním osobních údajů ve školském poradenském zařízení č. 13/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů O středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři § 21 – nový text • V případě uvolnění žáka uvedeného v § 16 odst. 9 školského zákona ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení zajistí náhradní způsob vzdělávání žáka nebo náhradní činnosti v době vyučování příslušného předmětu. Na první nebo poslední vyučovací hodinu lze žáka uvolnit bez náhrady. Č. 14/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů O předškolním vzdělávání Počty dětí ve třídě MŠ • 24 – 2 děti za každé 1 dítě s přiznaným podpůrným opatřením 4. nebo 5. stupně a 3. stupeň z důvodu mentálního postižení • 24 – 1 dítě s přiznaným podpůrným opatřením 3. stupně • Postupem podle věty první a druhé lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 5 (tedy 19 dětí). • 24 (v případě výjimky až 28) – 2 děti za dítě mladší 3 let věku (bude platit až v roce 2020) • Snížení počtu dětí nelze uplatnit souběžně • Neuplatní se u školy, – které jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí – Dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u dítěte zařazeného ve třídě v průběhu školního roku Platí od 1. 9. 2020 • Ve třídě dětí ve věku od 2 – 3 let, kde jsou 4 a více těchto dětí – vedle pedagogických pracovníků vykonává souběžně nepedagogickou činnost pracovník s odbornou způsobilostí – K výkonu povolání všeobecné sestry, dětské sestry, zdravotnického asistenta, porodní asistentky, zdravotnického záchranáře – Učitele MŠ, vychovatele – Chůvy pro děti do zahájení povinné školní docházky Č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů O základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Počty žáků ve třídě ZŠ • 30 – 2 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením 4. až 5. stupně a žáka s přiznaným podpůrným opatřením 3. stupně z důvodu mentálního postižení. • 30 – 1 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením 3. stupně. • Takto lze snížit nejvyšší počet žáků ve třídě nejvýše o 5 (tedy 25 žáků). • Snížení nejvyššího počtu žáků ve třídě se neuplatní u školy – v jeho uplatnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka, – dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u žáka zařazeného ve třídě v průběhu školního roku. Shrnutí • Novely vyhlášek řeší počty dětí, žáků ve třídě MŠ a ZŠ • Právo zřizovatele udělit výjimku z počtů stanovených vyhláškou (+4, - nekonečno) děkuji za pozornost