V edukaci a v intervenci lidí se speciálními vzdělávacími potřebami (praxe) Ve speciálně pedagogických přístupech (teorie, koncepce) Mise KSIP (nutné ještě stylisticky doladit, krátké věty, precizní formulace) Speciální pedagogika je oborem vycházejícím z respektu a citlivého vnímání životní situace lidí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejímž cílem je podpořit je ve využívání svého potenciálu, zdrojů, v hledání místa v životě a společnosti. Každý den se učíme společně – naslouchat, rozumět a sdílet. Ve výzkumu podrobujeme relevantní faktory kritickému zkoumání a snažíme se uchopit jejich možný rizikový či ochranný potenciál a souvislosti, za nichž se projevují. Zaměřujeme se na rozpoznání překážek a strategií, které souvisejí s rozvojem osobnosti a kvality života lidí se SVP. Výzkumná oblast (pole): Resilientní zdroje a rizika ve speciální pedagogice FORMULACE POTŘEB SPOLUPRÁCE STRATEGIE zvládání výstupy pro praxi FORMULACE POTŘEB • Co? Jak? Kdo? Odlišnosti, rizikové charakteristiky, faktory Ochranné charakteristiky, faktory Funkční / dysfunkční strategie Identifikace edukačních potřeb Potenciality… SPOLUPRÁCE • Kdo realizuje strategie? • S kým? Efektivita, přesahy, kompetence Rodiče, odborníci, záchranná síť STRATEGIE zvládání – Jak na to? – edukace (výchova a vzdělávání) •Prevence •Intervence •Rehabilitace / reedukace výstupy pro praxi Skrze slova Jak? Co? Kdo? apod. budou proliky k informacím následujícího typu: o kvantitativní studie (studie na větších populačních vzorcích, typicky školní studie, přehled, popis a hodnocení stavu indikátorů, procesů, hledání souvislostí, zobecňování…); o kvalitativní studie (studie s malými počty účastníků, hlubší a podrobnější analýza specifických problémů, větší prostor k subjektivnímu vyjádření, individualizace…); o smíšené studie (spojení nástrojů a výhod kvalitativního a kvantitativního šetření s různým zastoupením obou typů dle charakteru studie…); o teoretické studie (přehledové studie, rešerše na základě práce s odbornými literárními zdroji, východiska k formulaci a pochopení problémů před jejich podrobnějším zkoumáním, východiska pro stanovování cílů, úkolů a hypotéz…); o didaktické výstupy (pracovní listy, didaktické hry, inovace výuky různých předmětů a postupů, metodiky k výuce a práci se žáky, názorné pomůcky, publikace v tištěné i elektronické podobě…). o cílové skupiny daných projektů/výzkumů FORMULACE POTŘEB • Co? Kdo? Proč? Jak? Odlišnosti, rizikové charakteristiky, faktory Ochranné charakteristiky, faktory Funkční / dysfunkční strategie Identifikace edukačních potřeb Potenciality… SPOLUPRÁCE • Kdo realizuje strategie? • S kým? Efektivita, přesahy, kompetence Rodiče, odborníci, záchranná síť STRATEGIE zvládání – Jak na to? – edukace (výchova a vzdělávání) •Prevence •Intervence •Rehabilitace / reedukace výstupy pro praxi Ve výzkumech analyzujeme situace, charakteristiky a formulujeme potřeby nejen lidí se specifickými vzdělávacími potřebami, nýbrž i lidí s nimi spojených jak formálními (pomáhající profesionálové), tak neformálními (rodina, přátelé, vrstevníci) vztahy. K uvažování o dané problematice přistupuj eme optikou konceptu resilience - relevantní faktory podrobujeme kritickému zkoumání a hledáme v možný rizikový či ochranný potenciál a souvislosti, za nichž se projevují. Snažíme se rozpoznávat jak překážky či ne-funkční strategie, tak zdroje a funkční strategie, které souvisí s rozvojem osobnosti a kvality života lidí se SVP. Naše výzkumné snahy směrujeme též na využití zjištěných poznatků pro formulaci cest/strategií edukace lidí se SVP a to ve všech jejích fázích (prevence, intervence, rehabilitace) Uvědomujeme si též nezbytnost spolupráce v mnoha formách a na mnoha úrovních, kdy společnými silami z různých úhlů nahlížíme problematiku a hledáme komplexní cesty řešení.