Sociální pedagogika - bakalářská, kombinovaná

Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

1. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_PEDP Pedagogická propedeutika D. Klapko (přednášející), J. Němec (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_SOC1 Sociologie 1 A. Sekot (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_TPS1 Základy teorie práva a státovědy 1 J. Košíček (přednášející), J. Otoupalíková (přednášející) z 15 hodin 2
SC4BK_UFIL Úvod do filozofie T. Dvořáček (přednášející), E. Vonková (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_UPS Úvod do psychologie E. Řehulka (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_ZSOP Základy sociální pedagogiky T. Dvořáček (přednášející), D. Knotová (přednášející) zk 15 hodin 4

1. semestr - povinně volitelné

1. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1

2. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_ANTR Sociální a pedagogická antropologie T. Dvořáček (přednášející), P. Soják (přednášející) k 15 hodin 4
SC4BK_KOMP Komparativní pedagogika T. Janík (přednášející) z 15 hodin 3
SC4BK_ONPS Ontogenetická psychologie J. Veselá (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_PAT1 Sociální patologie a prevence 1 T. Čech (přednášející) k 15 hodin 4
SC4BK_TMV Teorie a metodika výchovy S. Střelec (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_TPS2 Základy teorie práva a státovědy 2 Krátký (přednášející), J. Otoupalíková (přednášející) zk 15 hodin 4

2. semestr - povinně volitelné

2. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SV4BP_KZVT Kurz výběrový (vodní turistika) T. Čech (cvičící), J. Němec (cvičící), P. Soják (cvičící) z 4 dny 1
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_DHR Deskové a jiné společenské hry P. Soják (cvičící) z   1
SZ9BP_SFPR Specifické formy primární prevence sociálně patologických jevů P. Soják (cvičící) z   2

3. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_PPV Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu J. Němec (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_PVC Pedagogika volného času T. Čech (přednášející), J. Němec (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_SoPs Sociální psychologie J. Řezáč (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_UMPr Úvod do mediace a probace J. Otoupalíková (přednášející), J. Salvet (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_VyTe Výpočetní technika A. Švec (přednášející), J. Vojáček (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_ZEEV Základy environmentální edukace B. Rychnovský (přednášející) k 8 hodin 3
SC4BK_ZMV Základy multikulturní výchovy L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) k 8 hodin 3
SC4BK_ZSP1 Základy soukromého práva 1 J. Košíček (přednášející), J. Otoupalíková (přednášející) z 15 hodin 2

3. semestr - povinně volitelné

Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_CJAN Cizi jazyk - angličtina G. Durnová (cvičící), J. Kollárová (cvičící) z 15 hodin 3
SC4BK_CJNJ Cizí jazyk - němčina M. Mészárosová (cvičící), K. Štěpánková (cvičící) z 15 hodin 3

3. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_KZTP Kurz výběrový (turistika a pobyt v přírodě) T. Čech (cvičící), J. Němec (cvičící), P. Soják (cvičící) z 3 dny 3
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1

4. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_PBP Projekt bakalářské práce J. Němec (přednášející) z 2 hodiny 2
SC4BK_PdPs Pedagogická psychologie E. Řehulka (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_PsIV Techniky psychologického a interakčního výcviku J. Řezáč (přednášející) z 10 hodin 2
SC4BK_SPr1 Sociální práce 1 L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_ZSP2 Základy soukromého práva 2 Košíček (přednášející), J. Otoupalíková (přednášející), (přednášející) zk 15 hodin 4

4. semestr - povinně volitelné

Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve volném čase D. Jonášová (přednášející), V. Mužík (přednášející), V. Nováček (přednášející), H. Šeráková (přednášející), M. Trávníček (přednášející), J. Vrbas (přednášející), J. Zachrla (přednášející) k 20 hodin 4
SC4BK_PMP Propedeutika mediace a probace J. Salvet (přednášející) k 15 hodin 4
SC4BK_SPOD Sociálně právní ochrana dětí J. Otoupalíková (přednášející) zk 15 hodin 6
SC4BK_UEEV Úvod do ekologie a environmentální vědy B. Rychnovský (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_UPVC Úvod k pohybové aktivitě ve volném čase D. Jonášová (přednášející), V. Mužík (přednášející), V. Nováček (přednášející), H. Šeráková (přednášející), M. Trávníček (přednášející), J. Vrbas (přednášející), J. Zachrla (přednášející) k 10 hodin 3
SC4BK_VPMV Vybrané problémy multikulturní výchovy E. Štěpařová (přednášející), L. Gulová (cvičící) k 15 hodin 3

4. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SV4BP_KZVT Kurz výběrový (vodní turistika) T. Čech (cvičící), J. Němec (cvičící), P. Soják (cvičící) z 4 dny 1
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_DHR Deskové a jiné společenské hry P. Soják (cvičící) z   1
SZ9BP_SFPR Specifické formy primární prevence sociálně patologických jevů P. Soják (cvičící) z   2

5. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_MAN1 Management 1 J. Šťáva (přednášející) z 15 hodin 3
SC4BK_PKOM Sociálně pedagogická komunikace J. Němec (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) z 15 hodin 2
SC4BK_PsSy Psychoterapeutické systémy P. Soják (přednášející) z 15 hodin 3
SC4BK_PZAV Patologické závislosti P. Kachlík (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_SpP Speciální pedagogika T. Čech (přednášející) zk 15 hodin 5
SC4BK_ZVP1 Základy veřejného práva 1 A. Krátký (přednášející), A. Nett (přednášející) z 10 hodin 2

5. semestr - povinně volitelné

Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_FOSE Filozofické otázky současné environmentalistiky O. Syrovátka (přednášející) zk 15 hodin 4
SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy M. Pavlovská (cvičící), L. Remsová (cvičící) z 20 hodin 4
SC4BK_NABS Náboženství světa L. Bělka (přednášející), D. Lužný (přednášející) k 15 hodin 3
SC4BK_TOPV Techniky osobnostního a profesionálního rozvoje P. Soják (přednášející) k 15 hodin 4
SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy M. Pavlovská (přednášející), L. Remsová (přednášející) k 10 hodin 4
SC4BK_ZKS Řešení konfliktních situací P. Soják (cvičící) z 15 hodin 3

5. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1

6. semestr - povinné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_BP Bakalářská práce T. Čech (přednášející), J. Němec (přednášející), T. Dvořáček (cvičící), L. Gulová (cvičící), D. Klapko (cvičící), D. Knotová (cvičící), L. Remsová (cvičící), P. Soják (cvičící), E. Štěpařová (cvičící), J. Veselá (cvičící) z konzultace 20
SC4BK_PaPs Patopsychologie J. Veselá (přednášející) k 10 hodin 3
SC4BK_PPPs Poradenský proces v psychologii J. Dan (přednášející) z 10 hodin 2
SC4BK_PPX Pedagogická praxe L. Gulová (cvičící), E. Štěpařová (cvičící) z 30 hodin 3
SC4BK_ZVP2 Základy veřejného práva 2 J. Otoupalíková (přednášející) zk 10 hodin 4

6. semestr - povinně volitelné

Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SC4BK_EKSP Ekologická výchova a environmentální vzdělávání v sociální pedagogice H. Horká (přednášející) zk 30 hodin 6
SC4BK_EVTD Úvod do estetické výchovy - tvůrčí dílny P. Kamenický (přednášející) k 30 hodin 6
SC4BK_MVSP Multikulturní výchova v sociální pedagogice L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) zk 30 hodin 6
SC4BK_PZCP Přírodovědná zájmová činnost - pokusnictví J. Trna (přednášející) k 15 hodin 3
SC4BK_SoPo Sociální politika M. Severová (přednášející) zk 15 hodin 6
SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi J. Otoupalíková (přednášející) z 15 hodin 3

6. semestr - volitelné

Kód Název Učitelé Ukon. Pozn. rozsah Kred.
SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_ATE2 Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) z 18 hodin 1
SZ9BP_DHR Deskové a jiné společenské hry P. Soják (cvičící) z   1
SZ9BP_SFPR Specifické formy primární prevence sociálně patologických jevů P. Soják (cvičící) z   2


Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů

Z nabídky povinně volitelných předmětů si student volí ve 3. semestru jeden cizí jazyk, a to angličtinu nebo němčinu, jehož absolvování je podmínkou pro ukončení studia.

Po 3. semestru studia vybírají jednu ze tří povinně volitelných profilací, která se sestává ze závazné skladby předmětů. Studenti si povinně volitelné předměty zvolené profilace registrují prostřednictvím ISu MU v pořadí, jak jsou řazeny do jednotlivých semestrů (zpravidla dva předměty v každém semestru). Počet studentů v jednotlivých předmětech je omezen horní hranicí 28 účastníků. Změna profilace během studia je možná v odůvodněných případech (změna zdravotního stavu apod.). V navazujícím magisterském studiu na tyto profilace navazují další povinně volitelné předměty, které předchozí profilaci teoreticky prohlubují.

Smyslem profilací je umožnit studentům hlouběji proniknout do vybraných problémů sociální pedagogiky. Předměty v rámci profilací jsou koncipovány jako semináře. Na rozdíl od konzultací (přednášek) jsou povinné. Studenti zpracovávají seminární práce podle zadání vyučujících a obhajují je v seminářích.

Do třetího semestru jsou zařazeny úvodní přednášky k jednotlivým profilacím, jež končí zkouškou. Studenti tak získají vhled do problematiky jednotlivých profilací a mohou se rozhodnout v dostatečném předstihu pro jednu ze tří možností. Výběrem profilace se student neváže k tématu bakalářské práce. Studenti bakalářského stupně kombinovaného studia si mohou vybírat z následujících profilací:

Výchova ve volném čase
Multikulturní a environmentální výchova (tato profilace se v navazujícím magisterském studiu dále člení na Multikulturní výchovu a environmentální výchovu)
Mediace a probace

IV. semestr

Výchova ve volném čase

Úvod k pohybové aktivitě ve volném čase

Pohybové aktivity ve volném čase

Multikulturní a environmentální výchova

Úvod do ekologie a envir. vědy

Vybrané problémy multikulturní výchovy

Mediace a probace

Propedeutika mediace a probace

Sociálně právní ochrana dětí

 

V. semestr

 

Pedagogika a výchova ve volném čase

Základy dramatické výchovy

Metodika dramatické výchovy

Multikulturní a environmentální výchova

Filozofické otázky současné environmetalistiky

Náboženství světa

Mediace a probace

Techniky osobnostního a profesionálního rozvoje

Řešení konfliktních situací

 

VI. semestr

 

Pedagogika a výchova ve volném čase

Úvod do estetické výchovy – tvůrčí dílny

Přírodovědná zájmová činnost – pokusnictví

Multikulturní a environmentální výchova

Ekologická výchova a environmentální vzdělávání v so­ciální pedagogice

Multikulturní výchova v sociální pedagogice

Mediace a probace

Sociální politika

Mediace a probace v praxi

 

Obsahová náplň studia (nabídka profilových studijních předmětů vztahujících se ke studiu sociální problematiky):

 

Specifika profilace PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU

 

Výchovný vliv pozitivně tráveného volného času jako významný sociálně pedagogický faktor ovlivňuje všechny věkové a sociální skupiny populace. Z pedagogické praxe a průzkumů je známo, že aktivní a smysluplné využívání volného času je výraznou součástí prevence závislostí a dalších sociálně patologických jevů. Za důležitou se považuje nejen výchova ve volném čase, ale také výchova k volnému času.
Výchova ve volném čase má své funkce, které lze charakterizovat jako regeneraci, relaxaci, rekreaci, seberealizaci v zájmových a jiných volnočasových aktivitách, a v neposlední řadě také volný čas nabízí příležitosti k neformálnímu navazování sociálních kontaktů.
Pro realizaci takto pojímané výchovy ve volném čase je třeba vytvořit personální předpoklady vysokoškolsky vzdělaných odborníků schopných připravit podmínky pro volnočasové aktivity, připravovat zajímavé nabídky a projekty, organizovat a vést hodnotné činnosti ve volném čase.
Po společném úvodním obecném bloku Pedagogika volného času si studenti prostřednictvím povinně volitelných předmětů vytvářejí profil, který jim umožní orientovat se v základních oblastech rozvoje osobnosti (pohybové aktivity, dramatická výchova, technické a přírodovědné aktivity, ekologická výchova atd.) Profil absolventa specializace akcentuje především vědomosti a dovednosti využitelné v práci organizační, plánovací, diagnostické, animační s ohledem na jeho budoucí profesionální působení.

 

[nahoru]

 

Specifika profilace MULTIKULTURNÍ A ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
 

Multikulturní výchova
 

V současné době vyvstávají otázky vzájemného soužití mezi národy, etniky a různými skupinami obyvatel stále zřetelněji na povrch společenského dění. Vedle předsudků a projevů xenofobie majoritní skupiny se stále více setkáváme s projevy fašismu, šovinismu, nacionalismu, apartheidu aj.
Multikulturní výchova je oblast praxe, edukační a osvětové činnosti realizované ve školách a institucích celoživotního vzdělávání za účelem sbližování a spolupráce mezi etniky, národy, kulturami, rasami aj. Jedná se o oblast praktické výchovné a vzdělávací činnosti, která se realizuje v osvětově zaměřených projektech, na výstavách, festivalech, v publikacích různých vládních a nevládních organizací, národních a mezinárodních, ve školských i mimoškolských zařízeních, v projektech mezinárodní spolupráce, např. v rámci Evropské unie zaměřené na mezinárodní výměnu mládeže, studentů a učitelů, spolupráci škol a různých organizací, nadací, obcí, regionů, spolků, knihoven a jiných institucí.
Multikulturní výchova v našich i evropských podmínkách hledá nové možnosti vzájemného soužití a spolupráce mezi majoritní většinou a romským obyvatelstvem. Intenzivně vyvstává potřeba připravit sociální pedagogy také pro oblast výchovné a vzdělávací práce s imigranty, s dětmi, mladými i dospělými lidmi, kteří žádají v naší republice o azyl. Oblast sociální pedagogiky nabízí řadu eventualit pro práci s romskými dětmi a mládeží a také pedagogické činnosti směrem k příslušníkům jiných národnostních menšin.
Součástí vzdělávání v oblasti multikulturní výchovy je rozpracování různých témat a jejich následná aplikace do praxe. Profilace v bakalářském studiu má jak teoretický, tak praktický rozměr, studenti mají možnost vstřebávat poznatky jednak prostřednictvím interkulturních aktivit, různých diskusí a hravých činností, ale i teoretickým studiem spojeným s drobnými výzkumnými studiemi zaměřenými na oblast multikulturní výchovy. Určitá pozornost je věnována světovému náboženství, jehož jednotlivé aspekty mohou vést k střetům rámci civilizací.

Environmentální výchova
 

Ve vzdělávání učitelů se stále více otevírají filosofické otázky spojené s postupnou změnou chápání postavení člověka nikoliv jako představitele transcendentního přístupu k přírodě a ke společnosti, ale člověka jako bytosti, která vnímá sama sebe jako součást celé biosféry. Tento posun by měl být zachycen také v přípravě budoucích sociálních pedagogů, a to v pregraduálním ekologickém a environmentálním studiu, jehož principy vycházejí z chápání světa jako komplexního a důsledně provázaného, nyní však ohroženého ekosystému, jehož součástí je samozřejmě také člověk i celá lidská společnost.
V bakalářském a následném magisterském studiu sociální pedagogiky s profilací ekologická výchova a environmentální vzdělávání se studenti seznámí se současným pojetím ekologie jako vědy, se základními problémy dnešní environmentalistiky a budou vybaveni teoretickými i metodickými poznatky v oblasti ekologické a environmentální výchovy. Předpokládáme, že vzdělání v této profilaci budou moci využít jednak ve své práci sociálního pedagoga ve volnočasových institucích, např. jako vedoucí dětských a mládežnických zájmových oddílů ve střediscích ekologické výchovy, případně v centerech volného času a dalších osvětových a kulturně vzdělávacích zařízeních, jako pracovníci správ chráněných krajinných oblastí, nebo také ve funkci koordinátorů environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve státní správě (viz Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Součást implementace směrnice č. 90/313/EHS, o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí). Své uplatnění mohou absolventi tohoto typu studia najít také v neziskovém sektoru (občanská sdružení, veřejně prospěšné společnosti, nadace), poradenských institucích nebo v organizacích, které zajišťují zprostředkování informací o environmentální problematice (provozovatelé serverů, vydavatelé literatury, ostatní média).
 

[nahoru]


Specifika profilace MEDIACE A PROBACE

 

Specializace vychází ve své koncepci z aktuálních požadavků MŠMT na přípravu odborníků pro pozici Metodika prevence kriminality v působnosti jednotlivých krajů republiky a navazuje na původní specializaci Mediace a probace, jejíž oblast je dílčí součástí nově koncipované specializace.
Koncepce vychází z předpokladu, že studiem oboru Sociální pedagogika získá absolvent odborné kompetence pro sociální prevenci a intervenci a prohloubením povinného základu (především předmětů Sociální patologie a prevence, Úvod do mediace a probace, Teorie a metodika výchovy, Sociální práce, Management, základy jednotlivých právních disciplín aj.), o specifické rozvíjející oblasti (viz předměty v rámci specializace). Získá hlubší manažerské a organizační kompetence pro roli koordinátora, metodika a manažera prevence na jednotlivých úrovních státní správy, ale rovněž v neziskových organizacích (nadacích, charitách) a konkrétních výchovných zařízeních včetně škol zabývajících se preventivní činností. Předpokladem přípravy v rámci specializace je tedy vysoce vzdělaný odborník pro oblast prevence a intervence všech forem rizikového chování s kompetencemi pro organizátorskou a manažerskou činnost v rámci této oblasti. Součástí je rovněž zmiňovaná problematika mediace a probace rozšířena o komplexnějším pohled na danou problematiku včetně zájmu o všechny věkové skupiny, tedy děti, mládež i dospělé jedince.

 

[nahoru]