MUNI PED Okruhy ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky a psychologie: bakalářské studium Platné od 17.9. 2023. Zkouška se koná formou písemného testu, který tvoří celkem 40 otázek. Správná odpověď na každou otázku je hodnocena 1 bodem, za nesprávnou odpověď je odečítáno 0,25 bodu, otázka bez odpovědi je hodnocena 0 body. Na vypracování testu je vymezena doba 45 minut. Minimální bodová hranice pro úspěšné absolvování testu odpovídá teoreticky nejmenšímu možnému počtu bodů při správném zodpovězení 50 % testových úloh, tzn. hodnotě 15 bodů při celkovém počtu 40 testových úloh. Okruhy pokrývají disciplíny bakalářského studia: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, speciální a inkluzivní pedagogika, výzkum v pedagogické praxi, základy pedagogicko-psychologické diagnostiky, vývojová psychologie a sociální psychologie. K okruhům státní závěrečné zkoušky můžete čerpat informace z dílčích kapitol doporučené literatury. 1. Pedagogika: vědní obor, předmět, prameny poznatků, základní pojmy (edukace, edukační proces, edukační realita, výchova, vzdělávání, vzdělání,...), pedagogické disciplíny. Výzkum, mezinárodní šetření (TIMSS, PISA, TALIS atd.) a teorie jako zdroj poznání edukační reality. 2. Edukační procesy: vymezení, pojetí, determinanty. 3. Pedagogické profese: jejich podstata, legislativní ukotvení, profesní dráha učitele, profesní kompetence učitele a asistenta pedagoga, reflexe a sebereflexe učitele, profesní portfolio. 4. Žák ve škole: pedocentrismus, determinanty edukace (inteligence a nerovnost ve vzdělávání, sociální a jazyková determinovanost vzdělávání - Bernstein, kognitivní determinanty - Bloom, sexové a genderové rozdíly, etnické faktory, speciální vzdělávací potřeby). 5. Kurikulum: úrovně, dvoustupňové kurikulum, formy (zamýšlené, realizované, dosažené, skryté), národní kurikulum (rámcové vzdělávací programy), standardy pro základní vzdělávání. 6. Škola: pojetí školy (instituce, organizace, pospolitost), školský systém v ČR, mezinárodní standard klasifikace vzdělávání (ISCED), výsledky a efekty vzdělávání, mezinárodní měření výsledků vzdělávání (např. PISA, TIMSS). 7. Výchovná práce učitele: Výchova jako součást pedagogické práce učitele (gramotnost a funkční gramotnost). Práce učitele s kázní žáků, tvorba pravidel, autorita, hodnotová orientace žáků. Strategie předcházení nežádoucímu chování, šikaně aj. Význam, funkce a povinnosti třídního učitele ve výchově žáků. Rozvíjení žáků se sociálním znevýhodněním. Respektující výchova a alternativní metody výchovy. 8. Cíle a metody výchovy na druhém stupni základního vzdělávání: Etapy, principy a metody formativního procesu výchovy. Mravní, estetická, profesně-pracovní, tělesná výchova, výchova ke zdraví atd. jako klasické složky výchovy. Osobnostní, sociální, mediální, environmentálni, globální, multikulturní výchova jako průřezová témata RVP. Utváření postojů a předsudků a jejich význam pro utváření školního a třídního klimatu. Metody rozvoje kritického myšlení ve školním vzdělávání. Koncept kultury, edukační práce s kulturní rozmanitostí ve třídě. 9. Výchova žáků ve volném čase a pro volný čas: funkce volného času, metody a formy práce, instituce. Výchovný význam her (simulační, dramatické, didaktické hry, hry pro rozvoj tvořivosti a 1/4 řešení problémů). Edutainment, využití her ve výuce. Vzdělávání a výchova v měnící se (pozdně moderní) společnosti. Význam reflexe pro výchovu, proměny vědění a funkce výchovy a vzdělávání, algoritmizace vzdělávání. Výchova v rodině, styly výchovy. 10. Pedagogická komunikace a interakce: verbální (mluvená, psaná) a neverbální komunikace, využití prostoru v pedagogické komunikaci, emocionální stránka pedagogické komunikace, kladení otázek (typy otázek dle kognitivní náročnosti, zpětná vazba), dialogické vyučování, komunikace s rodiči. 11. Inkluzivní vzdělávání: teoretická východiska, legislativní rámec. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) - definice, kategorizace SVP, kategorizace žáků dle míry podpory. Metody a formy práce se žáky se SVP ve škole. Standard a náplň práce asistenta pedagoga. 12. Vzdělávací podpora žáků se SVP: komunikace, využití podpůrných opatření, adaptace prostředí, poradenství. Podpora dle: (a) zdravotního postižení/stavu (tělesné, zrakové, sluchové, lehké mentální postižení, porucha autistického spektra, narušená komunikační schopnost), (b) kulturního prostředí (žák z etnických, kulturních a jazykových menšin, z nepodnětného prostředí, azylanti), (c) rizika školního neúspěchu (žáci s rizikem poruchy chování, v hraničním pásmu mentálního postižení), (d) nadání žáka (znaky a projevy nadaných ve vzdělávání; akcelerace, obohacení). 13. Pedagogicko-psychologický výzkum: druhy výzkumu (akční, evaluační, průřezový, longitudinální, ...), designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, projekt a postup výzkumu (informační příprava výzkumu, výzkumný problém a otázka, hypotézy, operacionalizace, proměnné; výzkumný soubor a reprezentativnost), metody sběru dat (pozorování, interview, dotazník, škálování, testy,...), metody analýzy dat (kvalitativní analýza dat, základy statistické analýzy dat), výzkumná zpráva, publikační norma APA. 14. Pedagogické diagnostikování žáka: diagnóza, diagnostikování, typy diagnostické činnosti, diagnostický proces, chyby učitele v diagnostické činnosti, právní aspekty a etické zásady pedagogické diagnostiky, individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory, dynamická diagnostika. Metody diagnostiky: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů činnosti, projektivní techniky. 15. Psychologie: předmět, metody, disciplíny. Základní koncepty psychologie (podmíněnost psychiky, pojetí duševního života v hlavních proudech psychologického myšlení; vědomí, čití a vnímání; pozornost, paměť, představivost; myšlení, řešení problémů, myšlení a řeč; kognitivní procesy, inteligence, schopnosti; emoce; vůle a volní procesy, rozhodování). 16. Osobnost: vymezení, struktura a dynamika, motivace, potřeby. 17. Učení: výsledky učení, druhy učení. 18. Stres: stresory, zvládání zátěže, syndrom vyhoření, psychohygiena. 19. Vývoj jedince: východiska a metody vývojové psychologie, principy periodizace vývoje, principy vývojových změn, charakteristika vývojových fází, kognitivní a sociální charakteristiky dítěte školního věku. 20. Aspekty psychického vývoje: kognitivní vývoj (Piaget), morální vývoj (Kohlberg, Gilliganová), psychodynamická pojetí vývoje (Freud, Jung, Winnicott, Mahlerová), psychosociální vývoj (Erikson), vývoj citové vazby (Bowlby, Ainsworthová), emoční vývoj a citová deprivace (Langmeier, Matějček). 21. Socializace: sociální fenomény z hlediska evoluční psychologie, sociální mozek (Dunbar), sociální kognice (sociální stereotypy, efekt pořadí, halo efekt, teorie atribuce, atribuční chyby a kognitivní zkreslení,...)< sociální vztahy v raném dětství (vliv raných sociálních zkušeností na pozdější život), sociální vlivy při utváření osobnosti v různých věkových obdobích, rolové chování, teorie sociálního učení. 22. Meziskupinové vztahy (teorie meziskupinového chování, faktory působící v meziskupinovém chování, role sociálních skupin ve škole), sociální identita a sebepojetí (vliv členství v sociálních skupinách na jedince; sociální rysy, postoje), dynamika sociální skupiny (sociální facilitace a inhibice, sociální lenost, konformita, desirabilita, poslušnost vůči autoritě, vliv sociální role na chování jedince). 23. Emoce: komunikační funkce emocí, role neverbálního chování, agrese (teorie vzniku a průběhu agrese), konflikt (typy a průběh konfliktů, konflikt na půdě školy a jeho řešení). 24. Vliv školy ve výchově: role učitele a školy ve vývoji člověka, charakteristika malé sociální skupiny, skupinový vliv; zákonitosti, druhy a možnosti využití skupinové dynamiky v práci s dětmi. Literatura Gavora, P., Koldeová, L, Dvorská, D., Pekařova, J., & Moravčík, M. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Univerzita Komenského, http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk Helus, Z. (2007, 2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Grada. Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Portál. Hoeksema - S. Nole; Fredrickson, B. L, Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál. Kratochvílová, J., Obrovská, J., Veselá, D., Kosatková, M., Vlčková, K., Bradová, J., Koblihová, H., & Trnová, E. (2021). Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2146 Lechtá, V. (2016). Inkluzivnípedagogika (s. 26-38, 56-63, 158-190, 205-219). Portál. Mertin, V., Krejčová L, et al. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (s. 22- 73, 75-136, 339-365). Wolters Kluwer. Manuál pro citační normu APA7. ÚPV FF MU. https://pedagogika.phil.muni.cz/media/3281525/upv_apa_manual.pdf Němec, J., Gulová, L, Horká, H., Kosatková, M., Kurowski, M., Nehyba, J., & Pospíšil, R. (2022). Teorie a metodika výchovy. Elportál Masarykovy univerzity. https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika (s. 19-268, 355-422). Portál. Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (druhy výzkumu s. 183-202). Portál. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, http://www.nuv.ez/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani Šeďová, K., Šalamounova, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019). Výuková komunikace. Munipress. Střelec, S. (2011). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Masarykova univerzita. Švaříček, R., Šeďová, K., Janík, T., Kaščák, O., Mikova, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (s. 11-258). Portál. 3/4 Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt (s. 19-72, 103- 127, 144-179, 211-223, 245-266, 275-285, 307-313, 396-433). Portál. Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Karolinum. Valenta, M., Luďkova, L, Potměšil, M., Langer, J., Hutyrová, M., Mlčáková, R., Müller, O., Polínek, M. D., & Vítková, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Portál, (s. 7-149, 171-190) Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 4/4