Vzorový test - Hudební výchova Jméno a příjmení – pište do okénka Číslo přihlášky Číslo zadání 1 1 Stupnici mixolydickou od tónu f bychom zapsa- li A se dvěma bé *B s jedním bé C se třemi bé D s jedním křížkem 2 Mezi stupnice exotické nepatří A cikánská B celotónová C pentatonická *D jónská 3 Horní tetrachord e-fis-gis-a patří do *A A dur B fis moll C cis moll D E dur 4 Akord es-g-a-cis je terckvartakord *A tvrdě zmenšeně malého septakordu B zmenšeně malého septakordu C měkce velkého septakordu D měkce zmenšeně malého septakordu 5 Svrchní zvětšená kvinta od tónu fis je A e B dis C c *D cisis 6 Jako nealterovanou mimotonální dominantu v tónině F dur můžeme označit akord A c-e-g-h B b-d-f-as *C a-cis-e-g D d-fis-a-cis 7 Akord c-es-as je neapolským sextakordem v tó- nině A f moll *B g moll C H dur D A dur 8 Akord a-cis-e-g není chromaticky terciově příbuzný v tónině A C dur *B Es dur C F dur D B dur 9 Duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny je do- svědčena A není známo, kdy je dosvědčena *B v polovině 13. století C není vůbec spolehlivě dosvědčena D na počátku 19. století 10 V motetu má každý hlas A přesně stanovené rozpětí *B svůj vlastní text C text výhradně v latině D stejný text 11 Do skupiny uvedených skladatelů nepatří *A Thomas Morley B Thomas Weelkes C John Dowland D John Dustable 12 Členem Rudolfinské kapely nebyl A Philips de Monte *B Jan Franus C Charles Luython D Jakob Regnart 13 Spartace je A v lidové hudbě sestavení souboru o proměnlivém nástrojovém obsazení podle momentálních možnos- tí *B rekonstrukce partitury z jednotlivých dochovaných hlasů C rozepsání dochované partitury do jednotlivých hla- sů D starověké hudební slavnosti v řecké Spartě 14 U hraběte Questenberka v Jaroměřicích nad Rokytnou působil A Jan Dismas Zelenka *B František Václav Míča C František Ignác Tůma D Bohuslav Matěj Černohorský 15 V roce 1723 se v Praze stala významná událost, při té příležitosti *A zaznělo dílo Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi regia Bohemiae Corona J. D. Zelenky B navštívil Prahu Wolfgang Amadeus Mozart C hrál v orchestru na kontrabas Bohuslav Matěj Čer- nohorský D byla postavena koncertní síň Rudolfinum 16 Jako dirigent v Praze přechodně působil A Robert Schumann B Felix Mendelssohn-Bartholdy *C Carl Maria Weber D Franz Schubert Vzorový test - Hudební výchova Zadání č. 1 17 Hra Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka měla premiéru roku A 1792 B 1918 C 1883 *D 1834 18 Hudební festival Pražské jaro je každoročně zahajován A Janáčkovou Sinfoniettou B slavnostním koncertem na Pražském hradě C Beethovenovou Symfonií č. 9 d-moll s Ódou na ra- dost *D 12. května na počest výročí úmrtí Bedřicha Smeta- ny 19 V období hluchoty B. Smetana zkomponoval operu A Braniboři v Čechách *B Čertova stěna C Prodaná nevěsta D Libuše 20 Mezi dřevěné dechové nástroje dvouplátkové nepatří A fagot B anglický roh *C klarinet D hoboj 21 U varhan můžeme běžně nalézt rejstřík *A dvoustopý B desetistopý C pětistopý D šestistopý 22 Pokud má b-klarinet v partu b1, bude znít *A as1 B c1 C a1 D ces1 23 Je-li sonáta v c moll, mělo by být vedlejší téma v expozici sonátové formy v tónině *A Es dur B F dur C G dur D As dur 24 Pojmy dux a comes se vztahují k formě A triové sonáty B madrigalu C kánonu *D fugy 25 Do mešního ordinária nezařazujeme *A Dies irae B Agnus Dei C Benedictus D Gloria 26 Testo se vyskytuje v A benátské opeře B mši *C oratoriu D sólovém koncertu 27 Ve suitě se nemůže vyskytovat A menuet B valčík C courante *D kadence 28 Mezi kontrapunktické variace patří A oktet B rondo *C passacaglia D moteto 29 Autorem opery Il ritorno d´Ulisse in patria je A G. Caccini B J. Peri *C C. Monteverdi D M. da Gagliano 30 Quido z Arreza se zasloužil o rozvoj notace A mensurální B modální *C neumatické D písmenné 31 Autorem opery Psyché je A Giovanni Battista Pergolesi B Christoph Willibald Gluck *C Jean-Babtiste Lully D Giovanni Legrenzi 32 Tzv. „parodická“ mše využívá A mešní text k neadekvátnímu hudebnímu zpracování B vtipný, zesměšňující text *C hudební materiál jiné, i světské skladby D světský text, který použil jiný skladatel 33 Počet klavírních sonát L. van Beethovena je A 48 *B 32 C 12 D 24 34 Beethovenova symfonie, která má jiný počet vět než čtyři je *A šestá B třetí C první D osmá 35 Jméno Ludwiga Rittera von Köchla je zmiňováno v souvislosti s *A W. A. Mozartem B L. van Beethovenem C F. Schubertem D J. Haydnem Vzorový test - Hudební výchova Zadání č. 1 36 Tvůrcem první symfonické básně byl *A F. Liszt B E. Grieg C B. Smetana D P. I. Čajkovskij 37 Klavírní koncert a moll napsal A F. Liszt *B R. Schumann C F. Schubert D F. Chopin 38 Gustav Holst byl anglickým skladatelem A novoromantismu *B pozdního romantismu C klasicko-romantické syntézy D raného romantismu 39 Symfonická báseň má *A 1 větu B 6 vět C 2 věty D 4 věty 40 Operu Turandot napsal A Ch. Gounod B G. Verdi *C G. Puccini D G. Bizet 41 Členem mocné hrstky nebyl A A. Borodin B M. P. Musorgskij *C P. I. Čajkovskij D N. Rimskij-Korsakov 42 Houslový koncert nenapsal *A B. Smetana B J. Brahms C A. Dvořák D P. I. Čajkovskij 43 K představitelům minimalismu nepatří A Philip Glass *B John Cage C Terry Riley D Steve Reich 44 Autorem baletu Kamenný kvítek je A Dmitrij Šostakovič B Béla Bartók C Darius Milhaud *D Sergej Prokofjev 45 „Sčasovku“ ve své tvorbě využívá A D. Šostakovič B B. Bartók C B. Martinů *D L. Janáček 46 Maurice Ravel nenapsal A Daphnis a Chloe *B Pelléas a Melisanda C Španělská rapsodie D Dítě a kouzla 47 Opera Matka Aloise Háby využívá *A čtvrttóny B aleatoriku C minimalistické postupy D impresionistické postupy 48 Dodekafonie je spojena s A Pražskou školou B impresionismem *C 2. vídeňskou školou D Pařížskou šestkou 49 Autorem opery Cardillac je *A Paul Hindemith B Alban Berg C Krzyzstof Penderecki D Sergej Prokofjev 50 Svou profilací mezi ostatní nepatří A Čestmír Stašek B Milan Uherek *C Petr Eben D František Lýsek