Vzorový test - Logopedie a surdopedie Jméno a příjmení – pište do okénka Číslo přihlášky Číslo zadání 1 1 Skloňování se ve vývoji řeči objevuje mezi: A 1. a 2. rokem *B 2. a 3. rokem C 3. a 4. rokem D 4. a 5. rokem 2 K příznakům breptavosti na III. úrovni nepat- ří: *A bezobsažná řeč B rychlé tempo řeči C nepravidelné tempo řeči D monotónní řeč 3 Mezi příznaky afázie patří parafázie: A echolalická B logofobická C fluentní *D sémantická 4 Frikativa tvořená na III. artikulačním okrsku je: A ň B š *C j D ch 5 Součástí Lechtova pojetí základního logopedického vyšetření je: A foniatrické vyšetření *B vyšetření motoriky C test inteligence D neurologické vyšetření 6 Mezi frikativy neřadíme hlásku: *A č B š C ž D ř 7 Mezi terapeutické strategie při afázii nepatří: A kognitivně-neuropsychologický přístup B skupinová terapie *C primární stimulace artikulačních mechanismů D pragmatický přístup 8 Při Token testu je využit následující postup: A fonograforytmika *B manipulace s geometrickými tvary C akustická analýza D perseverační strategie 9 Myofunkční terapie je zaměřena především na oblast: *A motorických cvičení artikulačního systému B fatických funkcí C sluchové analýzy a syntézy D rozvoje morfologických struktur 10 Motorická vlákna V. páru hlavových nervů mimo jiné zásobují: A jazyk B ret C hrtan *D žvýkací svalstvo 11 Jméno Zbigniew Tarkowski je spojeno především s problematikou: *A narušení plynulosti řeči B narušení zvuku řeči C narušení článkování řeči D poruch hlasu 12 Mezi sluchové výkony související s CAPD dle J. Dvořáka (2003) neřadíme: A sluchovou soudržnost *B sluchovou připravenost C sluchovou pozornost D sluchovou diskriminaci 13 Systém Makaton patří do kategorie systémů: A aided B unaided *C aided+unaided D hightech 14 Souvětí je dítě obvykle schopno tvořit mezi: A 1. a 2. rokem *B 2. a 3. rokem C 3. a 4. rokem D 4. a 5. rokem 15 Metodika D. B. Elkonina je zaměřena především na: A rozvoj hybnosti měkkého patra B posílení svalové rovnováhy *C trénink jazykových schopností D rozvoj prostorové orientace 16 Vývojovou dysfázii nelze zaměnit za: A vývojovou dysartrii B opožděný vývoj řeči prostý *C hyponazalitu D těžkou dyslalii 17 Termín „rhinolalia aperta“ označuje: A patologicky sníženou nosovost B patologicky smíšenou nosovost *C otevřenou huhňavost D střídavou nazalitu 18 Z tzv. sekundárního patra se vyvíjejí: A ret a měkké patro *B tvrdé patro a měkké patro C alveolární výběžek a tvrdé patro D ret a alveolární výběžek Vzorový test - Logopedie a surdopedie Zadání č. 1 19 Terapie R. C. Moralese je primárně zaměřena na: *A orofaciální oblast B psychosociální oblast C rozvoj zrakového vnímání D rozvoj fatických funkcí 20 Vertikalizace kolem 1. roku věku dítěte má primárně pozitivní vliv na mluvní orgány, neboť: A dítě lépe vidí na matku B se dítěti dostává více zrakových podnětů *C se mluvidla dostávají do typicky „lidské“ pozice D se vyhraňuje lateralita dítěte 21 Mezi nejčastější příčiny tinnitu nepatří: A Meniérova choroba B ateroskleróza *C cerumenová zátka D otoskleróza 22 Zkratka ASNEP označuje: *A Asociaci organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel B Federaci rodičů a přátel sluchově postižených C Asociaci přátel a rodičů neslyšících a nedoslýcha- vých D Agenturu pro děti se sluchovým postižením, jejich rodiče a přátele 23 Mezi komunikační systémy osob s hluchoslepotou, vycházející z českého jazyka, řadíme: A modifikovaný znakový jazyk B znakování ruku v ruce C taktilní formu znakového jazyka *D Braillovo písmo v taktilní podobě 24 O využití BAHA systému je možné uvažovat u: A jedince s centrální poruchou sluchu B jedince s kongenitální malformací vnitřního ucha *C jedince s atrézií zvukovodů D jedince s nefunkčními sluchovými nervy 25 Včasnou sluchově-řečovou výchovou u dětí se sluchovým postižením se zabýval(a): A Wiliam Stokoe *B Warren Estabrooks C Dorothy Shiffletová D Thomas Hopkins Gallaudet 26 Mezi ústavy pro hluchoněmé založené v 18. století nepatří ústav v/ve: A Lipsku B Praze C Vídni *D Valašském Meziříčí 27 V rámci klasifikace znaků v sémiotickém pojetí dle Ferdinanda de Saussereho, které třídíme podle vztahu nosiče k tomu, co zastupuje, se nesetkáme s/se: A indexy *B cherémy C ikonami D symboly 28 Znakový jazyk byl v naší legislativě poprvé definován v roce: A 1989 B 1995 *C 1998 D 2008 29 Příčinou převodních poruch a vad sluchu může být: A nefunkčnost vláskových buněk B kongenitální aplasie sluchového nervu *C kongenitální malformace středního ucha D osifikace hlemýždě 30 Výzkumu znakového jazyka se ve světě jako jeden z prvních na počátku druhé poloviny 20. století věnoval: A Roy Holcomb *B William Stokoe C Thomas Hopkins Gallaudet D Antoine Sicard 31 U dětí s prelingválním sluchovým postižením percepčního typu se zpravidla nesetkáme s: A dyslálií B dysprosodií C dysfonií *D dysfagií 32 Cortiho orgán se nachází v/ve: *A vnitřním uchu B středním uchu C Heschlových závitech D spánkovém laloku 33 Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob nedefinuje: A daktylografii B daktylotiku C simultánní přepis mluvené řeči *D pomocné artikulační znaky 34 Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením jsou legislativně ošetřeny: A v zákoně č. 329/2011 Sb. *B v zákoně č. 108/2006 Sb. C ve vyhlášce č. 70/2012 Sb. D ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. 35 Mezi subjektivní zkoušky sluchu patří: A otoakustické emise B BERA *C prahová tónová audiometrie D tympanometrie Vzorový test - Logopedie a surdopedie Zadání č. 1 36 Preventivní prohlídky zaměřené na vyšetření sluchu jsou realizované v následujících měsících věku dítěte (do 3 let): A 2., 4. - 5., 8., 12., 18., 24. a 36. B 4. - 5., 8., 12., 18., 24. a 36. *C 4. - 5., 8., 12., 18. a 36. D 1., 4. - 5., 8., 12., 18. a 36. 37 Mezi organizace pro hluchoslepé nepatří: A LORM *B Ulita C Záblesk D Klub přátel červenobílé hole 38 Lormova abeceda je: *A dotyková dlaňová abeceda, při které se jednotlivá písmena vyznačují pomocí ustálených pohybů a dotyků prováděných na dlani a prstech ruky příjemce sdělení B vpisování velkých tiskacích písmen zpravidla do dlaně ruky příjemce C vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání vibrací hlasivek, pohybů dolní čelisti, rtů a tváří mluvčího D prstová abeceda v taktilní formě, která využívá formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně jedné ruky nebo prstů a dlaní obou rukou k zobrazování jednotlivých písmen české abecedy 39 Mezi manuální komponenty českého znakového jazyka řadíme: A polohu, pohyb, místo artikulace, mimiku B gesta, postoj těla, místo artikulace, vztah ruky k ru- ce *C polohu, pohyb, místo artikulace, vztah ruky k ruce D mimiku, gesta, pohyb, místo artikulace 40 Při vyšetření zevní části ucha a bubínku se uží- vá: A stetoskopu B ladiček C fonendoskopu *D otoskopu