1 č.j. MU-VR/123523/2017/592256/PdF-2 Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Zápis z jednání Vědecké rady Pedagogické fakulty MU dne 7. listopadu 2017 Přítomno: 31 členů VR (z celkového počtu 34) Omluveni: 3 (doc. Porubský, doc. Slavík, doc. Trna) Program: 1. Habilitační řízení: PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D., obor: Pedagogika 2. Habilitační řízení: PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D., obor: Výtvarná výchova 3. Doktorské studijní programy 4. Nové interní předpisy pro kvalifikační řízení 5. Habilitační řízení: schválení komisí nově zahájených řízení 6. Schválení odborníků pro SZZ 7. Různé Zasedání VR zahájil děkan fakulty, přivítal přítomné členy VR. Poblahopřál členu VR PdF MU Zbyňku Janáčkovi, který byl na základě jmenovacího řízení absolvovaného na AVU v Praze od 19. 6. 2017 jmenován profesorem pro obor Výtvarné umění se zaměřením na volné umění. Dále informoval členy VR, že s ohledem na spuštění nové aplikace pro správu vědeckých rad, která mj. poskytuje přehledně a na jednom místě členům VR podklady pro jednání (https://inet.muni.cz/app/vr/zasedani, tj. https://inet.muni.cz --- sekce Výzkum a vývoj --- Vědecké rady), a v návaznosti na ustanovení čl. 18 odst. 31 nové směrnice MU č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, nebudou již množeny pro členy VR všechny podkladové materiály. Členové VR si mohou materiály nastudovat předem ze svého počítače, v průběhu zasedání se mohou připojit k síti MU prostřednictvím sítě Wi-Fi: Připojení k Wi-Fi - hlavní síť EDUROAM: UČO@eduroam.muni.cz (UČO = číslo používané jako přihlašovací jméno pro IS) sekundární heslo (tj. heslo pro přihlášení do fakultní mailové pošty) Podrobnější informace k připojení na: https://it.muni.cz/sluzby/wifi Přístup k podkladům pro VR PdF MU - intranetový server INET: https://inet.muni.cz --- sekce Výzkum a vývoj --- Vědecké rady Přihlašovací údaje: UČO primární heslo (jde o údaje dosud užívané k přihlášení do IS MU) S připojením pomůže technik PdF, který je vždy před zahájením zasedání přítomen v zasedací síni – bude nápomocen i s generováním sekundárního hesla pro členy VR, kteří jej dosud nemají. 1. Přednáška a habilitační řízení: PhDr. Jitka LORENZOVÁ, Ph.D. – odborná asistentka katedry pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Obor: Pedagogika  Řízení bylo zahájeno 15. 6. 2017, komisi schválila VR PdF MU na zasedání 20. 6. 2017.  Přednáška pro odbornou veřejnost se uskutečnila 17. října 2017 ve 13.00 hod. v zasedací místnosti děkanátu PdF MU na téma: Oborová a profesní identita sociální pedagogiky jako problém pedagogické teorie a praxe. 1 Návrh na zahájení habilitačního řízení, resp. návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem, je dostupný veřejnosti k nahlédnutí, a to prostřednictvím příslušného oddělení fakulty, resp. příslušného odboru Rektorátu MU. Informace ze spisů, které nejsou veřejnosti zpřístupněny elektronicky v souladu s čl. 19, nemá veřejnost právo užít (tj. není například povoleno dotčené podklady kopírovat, pořizovat jejich elektronický obraz, dále je šířit či zpracovávat). 2 Název habilitační práce: Jako habilitační práce byla v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, jeho § 72 odst. 3 písm. a) předložena písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky: Sociální pedagogika – věda, praxe, profese. K problému utváření oborové a profesní identity sociální pedagogiky. Téma habilitační přednášky: Koncept sociální pedagogiky v Německu a jeho přejímání ve vybraných zemích Evropy Komise: prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc., Pedagogická fakulta MU, předseda prof. PhDr. Ivan LUKŠÍK, CSc., Pedagogická fakulta TU v Trnavě - omluva doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSc., Pedagogická fakulta ZČU v Plzni - omluva doc. PhDr. Pavel VACEK, Ph.D., Pedagogická fakulta UHK - omluva doc. Mgr. Radim ŠÍP, Ph.D., Pedagogická fakulta MU Oponenti: prof. PhDr. Blahoslav KRAUS, CSc., Pedagogická fakulta UHK prof. PhDr. Jolana HRONCOVÁ, PhD., Pedagogická fakulta UMB v Banské Bystrici doc. PhDr. Vladimír JŮVA, CSc., Fakulta sportovních studií MU - omluva Předseda habilitační komise prof. Švec seznámil VR s kandidátkou a přednesl návrh komise s odůvodněním k jejímu jmenování docentkou. Habilitační přednášku vyslechli členové vědecké rady, přítomní členové habilitační komise, oponenti habilitační práce a hosté z řad odborné veřejnosti. Přednáška tematizovala odpověď na otázku, jakým způsobem se vyvinul koncept sociální pedagogiky v zemi svého původu a jak je aktuálně přejímán ve vybraných zemích Evropy. Proměna sociální pedagogiky jako jednoho z paradigmat pedagogické vědy byla zachycena od konce 19. století, kdy P. Natorp formuloval sociálně pedagogickou ideu výchovy vůle na základě společenství, až po současné pojetí sociální pedagogiky jako pomoci při zvládání nároků životní každodennosti. Důraz byl v přednášce kladen na přiblížení přínosu významných osobností a konstitutivních prvků konceptu, za něž lze považovat: vztah oboru k orientující teorii, příslušnost k vědní doméně, pojetí sociálně pedagogické pomoci. Na příkladu Španělska, Finska a Velké Británie byly dále ilustrovány aktuální možnosti implementace konceptu do pedagogické teorie a pomáhající praxe. Akcentována byla specifika těchto zemí, která mají vliv na pojetí oboru i pomáhajícího procesu. V diskusi k přednášce vystoupili: doc. Šíp (koncept sociální pedagogiky), prof. Rabušic (vztah sociální práce a sociální pedagogiky). V úvodu obhajoby habilitační práce zazněly posudky prof. Hroncové, prof. Krause a za nepřítomného doc. Jůvu přednesl výtah z jeho posudku doc. Šíp. Poté uchazečka reagovala na otázky formulované v posudcích. V diskusi položili další otázky: doc. Franiok (dělba práce mezi pracovníky školního poradenského pracoviště), prof. Šrámek (poznámka k překladu pojmů Česká republika x Česko x Čechy). Výsledek hlasování VR (31 přítomných): 30 hlasů kladných, 0 záporných, 1 neplatný. Závěr: Vědecká rada PdF MU doporučila děkanovi fakulty postoupit rektorovi MU návrh na jmenování paní PhDr. Jitky Lorenzové, Ph.D., docentkou v oboru Pedagogika. 2. Přednáška a habilitační řízení: PaedDr. Hana STADLEROVÁ, Ph.D., – odborná asistentka katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Obor: Výtvarná výchova  Řízení bylo zahájeno 31. 5. 2017, komisi schválila VR PdF MU na zasedání 20. 6. 2017.  Přednáška pro odbornou veřejnost se uskutečnila 19. října 2017 na katedře výtvarné výchovy PdF MU v posluchárně č. 15 ve 13.00 hod. na téma: Teoretické aspekty speciální výtvarné výchovy jako „pomoci“ klientům se sociálním znevýhodněním. Název habilitační práce: Jako habilitační práce byla v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, jeho § 72 odst. 3 písm. c) předložena tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky: 3 STADLEROVÁ, Hana. (2015). Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích. Brno: MU. 220 s. ISBN 978-80-210-8128-4. Téma habilitační přednášky: Speciální výtvarná výchova jako podpora seberealizace klientů se sociálním znevýhodněním Komise: prof. PaedDr. Radek HORÁČEK, Ph.D., Pedagogická fakulta MU, předseda doc. PaedDr. Hana HORKÁ, CSc., Pedagogická fakulta MU doc. PhDr. Marie FULKOVÁ, Ph.D., Pedagogická fakulta UK v Praze doc. Mgr. Jitka GÉRINGOVÁ, Ph.D., Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem - omluva prof. PaedDr. Jaroslava Anna ŠICKOVÁ-FABRICI, Ph.D., akademická sochařka, Pedagogická fakulta UK v Bratislavě - omluva Oponenti: prof. Mgr. Miloš MICHÁLEK, Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem doc. PaedDr. Daniela VALACHOVÁ, PhD., Pedagogická fakulta UK v Bratislavě doc. PhDr. Karel PANČOCHA, Ph.D., Pedagogická fakulta MU Předseda habilitační komise prof. Horáček představil kandidátku a přednesl návrh komise s odůvodněním k jejímu jmenování docentkou. Upozornil na výstavku prací, které byly v zasedací síni jako ukázka odborné práce uchazečky pro dnešní zasedání VR nainstalovány. Současně vysvětlil situaci oboru Speciální výtvarná výchova, jehož se bude týkat habilitační přednáška – katedra výtvarné výchovy se rozhodla nepředložit jej k poslední akreditaci především z důvodu finanční nákladnosti, ačkoli je pracovištěm, které obor konstituovalo. Vyjádřil domněnku, že přednáška přesvědčí o opodstatnění tohoto oboru. Habilitační přednášku doprovázenou prezentací s ukázkami prací klientů v různých zařízeních sociální péče, kde habilitantka odborně působila, vyslechli členové vědecké rady, přítomní členové habilitační komise, oponenti habilitační práce a hosté. Uchazečka představila speciální výtvarnou výchovu jako perspektivní obor, který ukazuje nové možnosti, jak pracovat s různými skupinami klientů se sociálním znevýhodněním. Poukázala na skutečnost, že odborně vedené tvůrčí aktivity by měly klientovi vždy poskytnout prostor aktivně vstupovat do tvůrčího procesu, směřovat k jeho vlastní seberealizaci. Přednáška nabídla i velkorysé a jedinečné výstupy, které jsou výsledkem zážitkové společné tvorby klientů nebo dílem výjimečných tvořivých osobností, které mohou svým přístupem k životu inspirovat další klienty a také ovlivňovat negativní postoje a předsudky některých skupin či jedinců. Prokázala tak přínos studia speciální výtvarné výchovy. V navazující rozpravě se nikdo s otázkou nepřihlásil. V úvodu obhajoby habilitační práce vystoupili s výtahem zásadních bodů z posudků oponenti: doc. Valachová, prof. Michálek a doc. Pančocha. Následně uchazečka zodpověděla otázky formulované v posudcích. V diskusi dále vystoupili: prof. Spáčilová (účast dalších odborníků – psychologů, psychiatrů ad. ve výzkumech), prof. Janáček (kladné ocenění přednášky i dalších aktivit uchazečky, zejm. práce s romskými dětmi; zamyšlení nad adjektivy „pomáhající“ profese, „speciální“ výtvarná výchova; věří, že tento obor bude znovu realizován), doc. Richter (speciální výtvarná výchova by mohla být zachována alespoň jako specializace – analogie s hudební výchovou), prof. Janáček (osobnost Petra Kamenického v práci s uprchlíky, polská praxe v této oblasti – podpora studentů z Ukrajiny v rámci Erasmu), prof. Šrámek (návrh na vytvoření nového studia s názvem Artepedagogika využívajícího a rozvíjejícího pedagogické aspekty oborů zaměřených na umění, tj. výtvarné, hudební, dramatické výchovy, slovesného umění). Výsledek hlasování VR (31 přítomných): 30 hlasů kladných, 0 záporných, 1 neplatný. Závěr: Vědecká rada PdF MU doporučila děkanovi fakulty postoupit rektorovi MU návrh na jmenování paní PaedDr. Hany Stadlerové, Ph.D., docentkou v oboru Výtvarná výchova. 3. Problematika doktorských studijních programů  Doc. Janík přednesl zprávu o průběhu doktorského studia v akademickém roce 2016/2017 vycházející ze statistiky ke dni zpracování matriky, tj. k 31. 10. daného roku viz příloha č. 1 tohoto zápisu. 4 Závěr: VR PdF MU bere na vědomí zprávu o průběhu doktorského studia v akademickém roce 2016/2017.  Doc. Janík dále přednesl zprávu o výsledcích přijímacího řízení do doktorských studijních programů pro akademický rok 2017/2018 – zahájení studia podzim 2017 – stav po zápisech do studia - viz příloha č. 2 tohoto zápisu. Závěr: VR PdF MU bere na vědomí zprávu o průběhu přijímacího řízení do doktorského studia se zahájením na podzim 2017. 4. Nové interní předpisy pro kvalifikační řízení Doc. Janík informoval, že v návaznosti na novelu vysokoškolského zákona vstoupily na MU v platnost a účinnost nové interní předpisy pro kvalifikační řízení: a) Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě – https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Vnitrni_predpisy_MU/Rad_habilitacniho_rizeni_a_ rizeni_ke_jmenovani_profesorem/Rad_habilitacniho_rizeni_a_rizeni_ke_jmenovani_profesorem_na_Masarykove_univerzite__uc inny_od_1._9._2017_.pdf?info Platný je dnem registrace na MŠMT, tj. 22. 5. 2017, účinný je ode dne vyhlášení, tj. od 1. 9. 2017. Řád upravuje obecný postup při předkládání návrhů na zahájení habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem a postup při jejich projednávání na MU. b) Směrnice MU č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem – https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Smernice_MU/SM07- 17/Smernice_MU_c.7_2017_-_Habilitacni_rizeni_a_rizeni_ke_jmenovani_profesorem.pdf?info Směrnice nabyla platnosti dnem zveřejnění, tj. 30. 8. 2017, účinná je od 1. 9. 2017. Upravuje podrobně předkládání návrhů na zahájení habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem, jejich náležitosti a postup při jejich projednávání na MU; obsahuje potřebné formuláře. Dle závěrečných ustanovení uvedených dokumentů MU se jejich pravidla nevztahují na habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem zahájená přede dnem nabytí jejich účinnosti, tj. před 1. 9. 2017. c) V souvislosti se změnou výše uvedených předpisů připravuje fakulta též úpravu Zásad habilitačního řízení a řízení ke jmenován profesorem na PdF MU, tj. směrnice děkana, která konkretizuje průběh habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem realizovaných na PdF MU. Bude vycházet z původního znění (směrnice děkana č. 1/2014), navazovat na výše uvedené předpisy MU a především částečně upravovat požadavky na uchazeče. Ustanovení nových Zásad, zejm. nově formulované požadavky na uchazeče budou relevantní až pro řízení zahájená po dni jejich účinnosti. Všechny předpisy (PdF) MU ke kvalifikačním řízením (původní i nové) jsou souhrnně přístupné z http://www.ped.muni.cz/veda-a-vyzkum/habilitace-a-jmenovani-profesorem . 5. Schválení komisí pro nově zahajovaná habilitační řízení Všechna dále uvedená řízení byla zahájena před termínem účinnosti nové Směrnice MU č. 7/2017, proto budou vedena podle předchozí Směrnice MU č. 1/2016. VR PdF MU schvaluje komisi dle § 72 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů2 a Směrnice MU č. 1/2016 Habilitační a řízení a řízení ke jmenování profesorem – čl. 6 odst. 13 , odst. 24 . 2 Pokud nedojde k zastavení habilitačního řízení podle odst. 4, předloží děkan … věc vědecké nebo umělecké radě fakulty … spolu s návrhem na složení pětičlenné habilitační komise. Habilitační komise se skládá z profesorů, docentů a dalších významných představitelů daného nebo příbuzného oboru. Předsedou komise musí být profesor a nejméně tři členové musí být odborníci z jiného pracoviště než z vysoké školy, na níž se habilitační řízení koná. 3 Nedojde-li k zastavení řízení z důvodu neodstranění případných formálních nedostatků v určené lhůtě podle čl. 4 odst. 3, předkládá podklady k habilitačnímu řízení děkan vědecké radě fakulty spolu s návrhem na složení habilitační komise. Habilitační komise je pětičlenná. Jejími členy jsou profesoři, docenti a další významní odborníci v daném oboru nebo oborech příbuzných. Předsedou habilitační 5 PhDr. Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Ph.D. – odborná asistentka katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.  Zahájeno dne 23. 8. 2017  Obor: Speciální pedagogika  Habilitační práce – tiskem vydaná monografie: Bytešníková, I. (2017) Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 262 s., ISBN 978-80-210-8659-3.  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Marie VÍTKOVÁ, CSc. – ved. katedry speciální pedagogiky PdF MU, členka VR PdF MU. členové: prof. PhDr. Miroslava BARTOŇOVÁ, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU. Oblastmi jejího odborného zájmu jsou edukace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, problematika podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole, problematika přípravných tříd zejména pro děti z jiného sociokulturního etnika, zaměstnávání a poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce. Působila ve funkci odborného poradce MŠMT pro školy speciální a praktické, členky hodnoticího panelu RVVI. Je členkou řady odborných společností, členkou redakční rady odborného časopisu Špeciálny pedagog. Absolvovala řadu zahraničních stáží (Finsko, Švédsko, Německo, Francie, Holandsko, Rakousko). doc. PaedDr. Terézia HARČARÍKOVÁ, PhD. – ved. katedry špeciálnej pedagogiky PdF Univerzity Komenského v Bratislave, členka VR PdF MU. doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D. – ved. katedry speciální pedagogiky PdF UK v Praze, členka VR PdF MU. doc. PaedDr. Petr FRANIOK, Ph.D. – ved. katedry speciální pedagogiky PdF OU, člen VR PdF MU. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Bytešníkové. PaedDr. Monika ČERNÁ, Ph.D. – odborná asistentka katedry anglistiky a amerikanistiky Filozofické fakulty Univerzity Pardubice.  Zahájeno dne 24. 8. 2017  Obor: Pedagogika  Habilitační práce – soubor uveřejněných prací doplněný komentářem: Individuální příběhy učení se anglickému jazyku.  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Věra JANÍKOVÁ, Ph.D. – ved. katedry německého jazyka a literatury PdF MU, členka VR PdF MU. členové: prof. PaedDr. Zdenka GADUŠOVÁ, CSc. – katedra anglistiky a amerikanistiky FF UKF v Nitre, 2002-2010 děkanka fakulty, poté proděkanka pro vědu a výzkum. Zabývá se vzděláváním učitelů, vyučováním cizího jazyka, metodologií výuky angličtiny jako cizího jazyka. Podílela se na řešení projektů VEGA a KEGA. Působila jako koordinátorka mezinárodních vzdělávacích projektů TEMPUS a organizátorka mezinárodních konferencí. Na domovské fakultě je členkou VR a členkou AS UKF, působí ve funkci členky předsednictva KEGA. komise je profesor, zpravidla pracovník MU. Nejméně tři členové komise jsou odborníci z jiného pracoviště než MU. Členy habilitační komise a jejího předsedu jmenuje na základě schválení vědeckou radou fakulty děkan. 4 Členem habilitační komise nemůže být spoluautor díla nebo v případě souboru uveřejněných vědeckých prací či inženýrských prací spoluautor části díla, které je uchazečem předkládáno jako habilitační práce. Členem habilitační komise může být častý spoluautor uchazeče jen ve výjimečných případech, a to po schválení vědeckou radou fakulty, která je seznámena s předběžným vyjádřením prorektora pro akademické záležitosti v této věci. 6 doc. PhDr. Lucie BETÁKOVÁ, M.A., Ph.D. – ved. katedry anglistiky PdF JČU v Českých Budějovicích. Po dobu čtyř let zastávala též funkci proděkanky pro zahraniční vztahy a učitelství. Jejím hlavním profesním zájmem je výuka učitelů angličtiny jak v předškolním, tak v dalším vzdělávání. Zajímá se o jazyk učitelů anglického jazyka, kteří nejsou rodilí mluvčí, testováním jazykových dovedností, analýzou diskurzu školní třídy a vývojem materiálů školní výuky anglického jazyka. doc. PhDr. Gabriela LOJOVÁ, PhD. – katedra anglického jazyka a literatury PdF UK v Bratislavě. Její výzkumné zájmy zaměřují především na psychologii výuky cizích jazyků a výuky a výcviku učitelů EFL. O metodice SLA přednášela v USA na Montclair State University (Fulbrightova nadace). Je školitelkou v DSP Didaktika cizích jazyků a literatur. Byla řešitelkou dvou projektů VEGA: Zvyšovanie efektívnosti procesu zapamätávania pri učení sa cudzieho jazyka v mladšom školskom veku prostredníctvom personalizácie učebného obsahu (2010-11), Kontinuálne rozvíjanie deklaratívnych a procedurálnych vedomostí pri vyučovaní gramatiky angličtiny v primárnom, sekundárnom a celoživotnom vzdelávaní na Slovensku (2013-15) a projektu KEGA: Zvýšenie efektivity vzdelávacieho procesu vo vyučovaní cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní (2011-12). doc. Mgr. Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Ph.D. – ved. katedry pedagogiky PdF MU. Habilitovala se před touto VR v r. 2014. Zaměřuje se na zkoumání vhodných podmínek pro edukaci žáků 1. stupně v rámci inkluzivního vzdělávání v rovině projektového i realizačního kurikula a vhodnými výukovými strategiemi výuky v inkluzivní škole s akcentem na kooperaci žáků, zejména na využití projektové výuky. Zajímá se o kompetence studentů k tvorbě školního kurikula a k projektové výuce v rámci jejich profesní přípravy. Zabývá se problematikou hodnocení žáků, zejména vlivem sebehodnocení na motivaci žáků a jejich rozvoj, postoji rodičů k současným formám hodnocení, pojetím závěrečných zpráv sumativního hodnocení. Pro potřeby Evropských škol zpracovala analýzu hodnocení žáků Evropských škol, která se stala východiskem pro inovaci školního hodnocení žáků ve zmíněném typu škol. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Černé. PhDr. Martin LACHOUT, Ph.D. – odborný asistent katedry germanistiky Filozofické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.  Zahájeno dne 28. 8. 2017  Obor: Pedagogika  Habilitační práce: Uplatňování komunikačních strategií při mluveném projevu v cizím jazyce.  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Věra JANÍKOVÁ, Ph.D. – ved. katedry německého jazyka a literatury PdF MU, členka VR PdF MU. členové: prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc. – Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, člen VR PdF MU. doc. PaedDr. Hana ANDRÁŠOVÁ, Ph.D. – ved. katedry germanistiky PdF JČU v Českých Budějovicích. Habilitovala se před touto VR v r. 2013. Zaměřuje se na hledání způsobů efektivního osvojování základních výslovnostních dovedností a návyků v němčině u žáků mladšího školního věku, tvořivé psaní v němčině, interkulturní komunikaci žáků z různých evropských zemí, počítačem podporovanou výuku cizích jazyků, hodnocení a sebehodnocení ve výuce cizích jazyků, mnohojazyčnost v podmínkách české školy. doc. PhDr. Zuzana BOHUŠOVÁ, PhD. – katedra germanistiky FF UMB v Banské Bystrici. Zabývá se fonetikou a fonologií německého jazyka, jeho historickým vývojem, problematikou tlumočení, lingvistickými směry v 20. a 21. století, systémem jazyka a jazykovědy. Byla řešitelkou (spoluřešitelkou) řady projektů VEGA, dále SOCRATES, CEEPUS ad. Je pravidelnou účastnicí mezinárodních konferencí a kongresů, členkou redakčních a vědeckých rad několika odborných časopisů. Participuje na doktorandském studiu oboru Všeobecná jazykověda, v doktorském studiu spolupracuje i s Vídeňskou univerzitou. 7 doc. PaedDr. Eva STRANOVSKÁ, PhD. – katedra germanistiky FF UKF v Nitre. Oblastmi jejího zájmu jsou: aplikovaná psycholingvistika, psycholingvistika, kognitivní lingvistika, pragmalingvistika, didaktika a metodika cizích jazyků. Je (spolu)řešitelkou několika projektů s touto tématikou (VEGA, KEGA, UGA, APVV). Absolvovala přednáškové pobyty na univerzitách v Passau a Pécsi. Je členkou Evropské asociace jazyků pro specifické účely (Cádiz, Španělsko), Slovenské psychologické společnosti. Působí jako recenzent učebnic německého jazyka pro Ministerstvo školství SR. Spolupracuje se Slovenskou akademií věd a Výzkumným ústavem dětské psychologie a patopsychologie. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Lachouta. PhDr. Jasňa PACOVSKÁ, CSc. – odborná asistentka katedry českého jazyka a literatury Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.  Zahájeno dne 29. 8. 2017  Obor: Pedagogika  Habilitační práce – tiskem vydaná monografie: PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-264-2152-4. (242 s.)  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc. – Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, člen VR PdF MU. členové: prof. PhDr. Oľga ZÁPOTOČNÁ, CSc. – katedra školskej pedagogiky PdF Trnavskej univerzity v Trnave, Ústav výzkumu sociální komunikace SAV v Bratislave – vedoucí Centra pedagogického výzkumu. Zabývá se výzkumem čtení z pohledu kognitivních a sociokulturních teorií gramotnosti. Dále se ve svých publikacích a projektech zaměřuje na výzkum metakognitivních procesů a strategií v porozumění četbě, a to zejména z hlediska jejich potencionálního rozvíjení v předškolním věku, především u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. doc. PhDr. Jana Marie TUŠKOVÁ, Ph.D. – katedra českého jazyka a literatury PdF MU – vedoucí pracoviště. Oblasti vlastní vědecké a výzkumné činnosti: formální morfologie, korpusová lingvistika, onomastika, didaktika českého jazyka. Členka Jazykovědného sdružení ČR, členka Onomastické komise ČR, členka Pracovní skupiny pro názvosloví města Brna (poradní orgán Rady města Brna), 2013-2015: členka Názvoslovné komise Českého ústavu zeměměřičského a katastrálního. Řešitelka (spoluřešitelka) řady grantů, spoluorganizátorka mezinárodních vědeckých konferencích s tématikou jejího odborného zájmu. doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSc. – katedra výtvarné kultury PdF ZČU v Plzni, člen VR PdF MU. doc. MgA. Stanislav SUDA, Ph.D. – katedra pedagogiky a psychologie, oddělení primární a předškolní pedagogiky PdF JČU v Českých Budějovicích. Oblastmi jeho odborného zájmu jsou: autorské čtení, autorská tvorba, dramaterapie, zkušenostní učení, dialogické jednání s vnitřními partnery, sebereflexe, náhradní rodinná péče, zoorehabilitace. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Pacovské. Mgr. Pavel PECINA, Ph.D. – odborný asistent katedry fyziky, chemie a odborného vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.  Zahájeno dne 28. 8. 2017  Obor: Pedagogika  Habilitační práce: Výukové metody ve středoškolském technickém vzdělávání s důrazem na aktivní činnost žáků 8  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc., – Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, člen VR PdF MU. členové: prof. Ing. Milan SLAVÍK, CSc., – ředitel Institutu vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity v Praze. Odborně se zabývá celoživotním učením v návaznosti na počáteční a další profesní vzdělávání, poradenstvím v odborném vzdělávání, kariérovým poradenstvím, kompetencemi učitelů odborných předmětů. V letech 2009-2011 participoval na projektu GAČR 406/09/1479 Odborné vzdělávání a celoživotní učení v kontextu vývoje venkovského prostoru v ČR. doc. Mgr. Jiří ZOUNEK, Ph.D., – zástupce vedoucího Ústavu pedagogických věd FF MU. Odborně se zabývá dějinami pedagogiky a školství, digitálními technologiemi ve vzdělávání, problematikou e-learningu, vzděláváním učitelů, didaktikou pedagogiky. Aktuálně (2017-19) je řešitelem výzkumného projektu GAČR č. 17-06152S Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů. doc. PhDr. Tomáš SVATOŠ, Ph.D., – katedra pedagogiky a psychologie PdF UHK. Odborně se zabývá sociální a pedagogickou komunikací, komunikativní přípravou ve vysokoškolském vzdělávání, pedagogickou propedeutikou a obecnou didaktikou, pedagogickou a didaktickou technologií, pregraduální učitelskou přípravou, technickými prostředky výzkumu a výuky. doc. PaedDr. Štefan PORUBSKÝ, PhD., – katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB v Banské Bystrici, člen VR PdF MU. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Peciny. PhDr. Zora SYSLOVÁ, Ph.D. – odborná asistentka katedry primární pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.  Zahájeno dne 30. 8. 2017  Obor: Pedagogika  Habilitační práce – soubor uveřejněných prací doplněný komentářem: Vybrané aspekty profesionality učitele mateřské školy  Návrh složení habilitační komise: předseda: prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc., – Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, člen VR PdF MU. členové: prof. PhDr. Vladimíra SPILKOVÁ, CSc., – katedra anglistiky a amerikanistiky FF Univerzity Pardubice. Odborně se zabývá primární pedagogikou, obecnou didaktikou, pedeutologií, komparativní pedagogikou a vzdělávací politikou. Je (spolu)autorkou monografií: Proměny primárního vzdělávání v ČR, Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, Kvalita učitele a profesní standard, Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Je členkou redakční rady časopisu Pedagogika. prof. PhDr. Milada RABUŠICOVÁ, Dr., – Ústav pedagogických věd FF MU. Odbornice na výchovu a vzdělávání. Soustřeďuje se na srovnávací pedagogiku, vzdělávací politiku, pedagogiku rodiny a předškolního věku. V této oblasti řešila řadu grantů a výzkumných projektů. Jako členka mezinárodního expertního týmu OECD posuzovala stav péče o nejmenší děti a výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku v Maďarsku nebo ve Finsku. Je spoluautorkou studie Age management, která se zabývá možnostmi pracovního uplatnění lidí ve věkové skupině nad 50 let, a aktuálně se věnuje tématu mezigeneračního učení. 9 doc. PaedDr. Jana MAJERČÍKOVÁ, PhD., – Ústav školní pedagogiky FHS UTB ve Zlíně. Je docentkou v oboru Předškolní a elementární pedagogika (PdF PU v Prešově). Odborně se zabývá vztahem školy a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání, profesní zdatností učitele, společenskovědním vzděláváním. doc. PaedDr. Milena LIPNICKÁ, PhD., – katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB v Banské Bystrici. Oblasti jejího odborného zájmu: teorie a systém předškolní pedagogiky, mateřská škola a preprimární vzdělávání, inkluzivní edukace dětí, logopedická prevence a rozvoj řeči dětí předškolního věku, pedagogické poradenství v mateřské škole, děti s problémovým chováním v mateřské škole, diagnostické a výzkumné možnosti dětské kresby. K návrhu na složení komise nebyly ze strany členů VR žádné připomínky. Prof. Šrámek vznesl dotaz k názvu souboru prací (pojem učitel/učitelka), které jsou předloženy jako habilitační práce. Výsledek hlasování VR (28 přítomných): 28 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdržel. Závěr: VR PdF MU schválila návrh na složení komise pro habilitační řízení dr. Syslové. 6. Schválení odborníků pro státní závěrečné zkoušky V souladu s § 53 odst. 25 zákona o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů v platném znění a dle čl. 25 odst. 1 Studijního a zkušebního řádu MU6 byla předložena žádost o schválení odborníků pro komise SZZ. Ze strany členů VR nebyly vzneseny žádné připomínky a návrh, který je přílohou č. 3 tohoto zápisu, byl jednomyslně schválen. Výsledek hlasování VR (27 přítomných): 27 hlasů kladných, 0 záporných, 0 se zdrželo. Závěr: Vědecká rada schválila navržené odborníky pro státní závěrečné zkoušky. 7. Různé  Změna termínu dalšího zasedání VR PdF MU: Z původně plánovaného 16. ledna 2018 se přesouvá na 27. února 2018 z důvodu přípravy akreditačních materiálů a dalších kvalifikačních řízení.  Během jednání VR přišla zpráva o úmrtí předcházejícího děkana PdF MU doc. RNDr. Josefa Trny, CSc. Členové VR uctili jeho památku minutou ticha. V Brně dne 14. listopadu 2017 doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. děkan Zapsala: D. Nesnídalová Četl: T. Janík, proděkan 5 Právo zkoušet při státní zkoušce mají pouze profesoři, docenti a odborníci schválení příslušnou vědeckou, uměleckou nebo akademickou radou. 6 Každá ze součástí státní zkoušky se koná před zkušební komisí (dále jen ”komise”). Členy komise jsou a) profesoři a docenti jmenovaní děkanem podle § 53 odst. 2 zákona, popřípadě i b) další odborníci jmenovaní děkanem po schválení vědeckou radou fakulty podle § 53 odst. 2 zákona, přičemž Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) může jmenovat další členy zkušební komise z významných odborníků v daném oboru (§ 53 odst. 3 zákona). Předsedu komise jmenuje na návrh děkana rektor. Předsedou komise je vždy profesor nebo docent nebo odborník schválený vědeckou radou fakulty. Předseda komise řídí její jednání a odpovídá za její činnost. Komise a její členové jsou jmenováni na dobu neurčitou. Předseda a členové komise jmenovaní podle písm. a), nebo b) mohou být se souhlasem příslušné vědecké rady odvoláni orgánem, který je jmenoval. Příloha č. 1 k zápisu z jednání Vědecké rady Pedagogické fakulty MU dne 7. listopadu 2017 1 Zpráva o průběhu doktorského studia v akademickém roce 2016/2017 Zpracovala: Mgr. Hana Florková Aktivní studium ak. rok 2016/17 (stav ke dni 31. 10. 2016) Studijní program/obor Prez. Komb. Celkem Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (3letý program) 4 12 16 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (4letý program) 17 5 22 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (něm.) 0 1 1 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (angl.) 1 2 3 Pedagogika/Pedagogika (3letý program) 0 6 6 Pedagogika/Pedagogika (4letý program) 25 8 33 Pedagogika/Sociální pedagogika (4letý program) 5 1 6 Specializace v pedagogice/Hudební teorie a pedagogika 11 7 18 Specializace v pedagogice/Výtvarná výchova 20 13 33 Specializace v pedagogice/Didaktika cizího jazyka 13 13 26 Celkem 96 68 164 Aktivní studium ak. rok 2017/18 (stav ke dni 31. 10. 2017) Studijní program/obor Prez. Komb. Celkem Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (3letý program) 1 7 8 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (4letý program) 19 9 28 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (něm.) 0 0 0 Speciální pedagogika/Speciální pedagogika (angl.) 0 0 0 Pedagogika/Pedagogika (3letý program) 0 1 1 Pedagogika/Pedagogika (4letý program) 21 6 27 Pedagogika/Sociální pedagogika (4letý program) 6 2 8 Specializace v pedagogice/Hudební teorie a pedagogika 11 5 16 Specializace v pedagogice/Výtvarná výchova 17 14 31 Specializace v pedagogice/Didaktika cizího jazyka 17 17 34 Specializace v pedagogice/Didaktika geografie 3 0 3 Specializace v pedagogice/Teorie výtv. a galerijní pedagogiky 7 0 7 Filologie/Jazyková a literární komunikace 2 1 3 Celkem 104 62 166 Přerušení studia: (stav ke dni 31. 10. 2017) 6 prezenční forma (2 Hudební teorie a pedagogika, 2 Pedagogika, 1 Speciální pedagogika, 1 Výtvarná výchova) 6 kombinovaná forma (1 Hudební teorie a pedagogika, 3 Pedagogika, 2 Výtvarná výchova) Ukončení studia v kalendářním roce 2017 (stav ke dni 31. 10. 2017) Pro nesplnění požadavků: 3 (1 Didaktika cizího jazyka, 1 Pedagogika, 1 Výtvarná výchova) Zanechání studia písemným oznámením: 22* (5 Didaktika cizího jazyka, 2 Pedagogika – tříletý program, 6 Pedagogika – čtyřletý program, 5 Speciální pedagogika – tříletý program, 4 Výtvarná výchova). *Z toho 10 studentů ukončilo studium z důvodu změny formy studia nebo změny oboru. Absolventi v kalendářním roce 2017 (od 1. 1. 2017 - 31. 12. 2017) Didaktika cizího jazyka: 1 (PS) Mgr. Ivana Hovořáková - prezenční forma Hudební teorie a pedagogika: 1 (KS) Mgr. et Mgr. BcA. Lenka Kučerová – komb. forma Pedagogika (tříletý program): 3 (KS) Mgr. Alena Bendová - kombinovaná forma Mgr. Marie Doskočilová - kombinovaná forma Mgr. Ladislava Nováková - kombinovaná forma Speciální pedagogika: (tříletý program): 1 (KS) PaedDr. Renée Grenarová - kombinovaná forma Speciální pedagogika (něm): (tříletý program): 1 (KS) Dipl.-Päd. Eva Maria Dobrovits - komb. forma Speciální pedagogika (angl.): (tříletý program): 1 (PS) a 2 (KS) Tinatin Chitorelidze - prezenční forma Godwin Jude Uchenna Irokaba – komb. forma Sunil Kumar - kombinovaná forma Příloha č. 2 k zápisu z jednání Vědecké rady Pedagogické fakulty MU dne 7. listopadu 2017 1 Zpráva o výsledcích přijímacího řízení do doktorských studijních programů pro akademický rok 2017/2018 – zahájení studia podzim 2017 Obor Forma Přihlášeno Přijato Nepřijato pro neprospěch Nedostavili se k přijím. zkoušce Zapsaní Didaktika cizího jazyka prezenční 6 6 0 0 6 kombinovaná 3 3 0 0 3 CELKEM 9 9 0 0 9 Didaktika cizího jazyka (ang.) prezenční 1 1 0 0 0 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 1 1 0 0 0 Hudební teorie a pedagogika prezenční 0 0 0 0 0 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 0 0 0 0 0 Pedagogika prezenční 6 5 1 0 5 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 6 5 1 0 5 Sociální pedagogika prezenční 0 0 0 0 0 kombinovaná 1 1 0 0 1 CELKEM 1 1 0 0 1 Speciální pedagogika prezenční 1 0 0 0 0 kombinovaná 1 2 0 0 2 CELKEM 2 2 0 0 2 Speciální pedagogika AJ prezenční 0 0 0 0 0 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 0 0 0 0 0 Speciální pedagogika NJ prezenční 0 0 0 0 0 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 0 0 0 0 0 Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky prezenční 7 6 0 1 6 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 7 6 0 1 6 Didaktika geografie prezenční 4 3 1 0 3 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 4 3 1 0 3 Jazyková a literární komunikace prezenční 3 3 0 0 2 kombinovaná 0 0 0 0 0 CELKEM 3 3 0 0 2 PdF MU CELKEM prezenční 28 24 2 1 22 kombinovaná 5 6 0 0 6 CELKEM 33 30 2 1 28 Zpracovala: Mgr. Hana Florková Příloha č. 3 k zápisu z jednání Vědecké rady Pedagogické fakulty MU dne 7. listopadu 2017 1 Navrhovaný odborník (UČO) Katedra podávající návrh MgA. Matěj Smetana, Ph.D. (241373), vyučující KVV PdF MU Katedra výtvarné výchovy Studijní program Studijní obor B7507 B-SPE Specializace v pedagogice VV3 Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro ZŠ B7507 B-SPE Specializace v pedagogice VV3S Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání B7507 B-SPE Specializace v pedagogice VI3S Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání B7507 B-SPE Specializace v pedagogice SVV3S Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy VV2 Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy N7504 N-SS Učitelství pro střední školy VV2S Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy N7504 N-SS Učitelství pro střední školy VV2S Výtvarná výchova N7504 N-SS Učitelství pro střední školy VI2S Vizuální tvorba N7504 N-SS Učitelství pro střední školy GAL2S Galerijní pedagogika a zprostředkování umění N7504 N-SS Učitelství pro střední školy SVV2S Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání M7503 M-ZS5 Učitelství pro základní školy (pětileté) ZS15 Učitelství pro 1. stupeň základní školy Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (20806), vyučující KVV PdF MU Katedra výtvarné výchovy Studijní program Studijní obor N7504 N-SS Učitelství pro střední školy VV2S Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy N7504 N-SS Učitelství pro střední školy SVV2S Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání MgA. Eduard Tomaštík, Ph.D. (167868), vyučující KHV PdF MU Katedra hudební výchovy Studijní program Studijní obor N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy HV2 Učitelství hudební výchovy pro základní školy N7504 N-SS Učitelství pro střední školy HV2S Hudební výchova N7504 N-SS Učitelství pro střední školy HV2S Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy RNDr. Jiří Pecl, Ph.D. (11170), středisko Teiresiás MU Katedra matematiky Studijní program Studijní obor B7507 B-SPE Specializace v pedagogice MA3 Pedagogické asistentství matematiky pro ZŠ B7507 B-SPE Specializace v pedagogice MA3S Matematika se zaměřením na vzdělávání N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy MA2 Učitelství matematiky pro základní školy Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (233657), vyučující KOV PdF MU Katedra občanské výchovy PhDr. Radim Štěrba, Ph.D. (43487), vyučující KOV PdF MU Katedra občanské výchovy Příloha č. 3 k zápisu z jednání Vědecké rady Pedagogické fakulty MU dne 7. listopadu 2017 2 Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (22034), vyučující KOV PdF MU Katedra občanské výchovy Studijní program Studijní obor B7507 B-SPE Specializace v pedagogice OV3S Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (66500), externista KČJL PdF MU, ZŠ Úvoz 55, Brno Katedra českého jazyka a literatury Studijní program Studijní obor B7507 B-SPE Specializace v pedagogice CJ3 Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro ZŠ B7507 B-SPE Specializace v pedagogice CJ3S Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy CJ2 Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy CJC2 Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem N7504 N-SS Učitelství pro střední školy CJ2S Český jazyk a literatura N7504 N-SS Učitelství pro střední školy CJ2S Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy Mgr. Martin Hromek, Ph.D. (13700), externista KFJL PdF MU, nakladatelství Lingea Katedra francouzského jazyka a literatury Studijní program Studijní obor B7507 B-SPE Specializace v pedagogice FJ3 Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro ZŠ B7507 B-SPE Specializace v pedagogice FJ3S Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání B7507 B-SPE Specializace v pedagogice LFJ Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk B7310 B-FI Filologie FJHC Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost B7310 B-FI Filologie FJHC Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy FJ2 Učitelství francouzského jazyka pro základní školy N7503 N-ZS Učitelství pro základní školy FJJ Učitelství francouzského jazyka pro základní školy Zpracoval: Mgr. Petr Šimík