Masarykova univerzita Filozofická fakulta Katedra filozofie Teze k doktorské státní závěrečné zkoušce Vypracoval: Jméno Příjmení včetně titulů UČO: 12345 1. První teze 2. Druhá teze 3. Třetí teze 4. Kapitola z disertační práce Brno 30. února 1870 1. Tvrzení první teze [max. 20 slov] Problém: Vymezení, proč je obsah tvrzení zajímavý, proč teze tvrdí něco podstatného/netriviálního. Kontext problému. Východisko. Vymezení terminologie. Nepoužívejte citáty. [max. tři odstavce, 250 slov] Teze: Přesná formulace teze pomocí vymezené terminologie. Teze je větné tvrzení (tj. oznamovací věta či věty), ne heslo (jako třeba „sebe-reference“), ne název ideje („spravedlnost“, „kritický racionalismus“), ne pojmenování problému („problémy definice poznání“). Tezi formulujte vlastními slovy, ne jako citát. Teze by vždy měla být kontroverzní v tom smyslu, že by mělo být možné ji vyjádřit pomocí formulace „Ačkoli XYZ, tvrdím, že T,“ kde XYZ může zastupovat názor autority, sdílené stanovisko či rozšířené intuice, a T je vaše teze. Teze, se kterou by každý souhlasil, je triviální. [max. 50 slov] Argumenty ve prospěch teze Argument 1 Uveďte, proč bychom se měli domnívat, že teze platí. [max. 200 slov] Podpora argumentu 1 Je-li to třeba, zdůvodněte možná problematická místa argumentu 1. Námitka vůči argumentu 1 Je-li to třeba, uveďte možnou námitku vůči argumentu 1. Vyvrácení námitky vůči argumentu 1 Uveďte, proč námitka nedostačuje k vyvrácení argumentu 1. Argument 2 Argument 3 [max. 4 argumenty] Závěr: Co plyne z uvedených argumentů. Porovnání jejich síly, rozsahu, relevance, důsledků. [max. 250 slov] Literatura Dodržujte aktuální[1] citační normu katedry filosofie. Příklady: Aydede, M. (2013): Pain, in Zalta, E. (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy [online], 2005-09-30, rev. 2013-01-17 [cit. 2013-12-29], dostupné z: < plato.stanford.edu/archives/spr2013/entries/pain/ >. Batens, D. (20xx): Adaptive Logics and Dynamic Proofs [dosud nepublikováno]. Beall, JC (2010): Logic: The Basics, Routledge, ISBN 978-0-415-77499-4. Brown, J. R. (1991): The Laboratory of the Mind: Thought Experiments in the Natural Sciences, Routledge. Descartes, R. (2001): Meditace o první filosfii: Námitky a autorovy odpovědi, přel. Glombíček, P. – Marvan, T. – Zavadil, P., OIKOYMENH. Feldman, F. – Skow, B. (2015): Desert, in Zalta, E. (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy [online], 2015-10-09 [cit. 2016-08-19], dostupné z: < plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/desert/ >. Foot, P. (1978): Virtues and Vices and Other Essays in Moral Philosophy, Basil Blackwell. Haenni, R. et al. (2011): Probabilistic Logics and Probabilistic Networks, Springer. Kalderon, M. E. (1997): The Transparency of Truth, Mind 106(423), 475–497, dostupné z: < jstor.org/stable/2254461 >. Kripke, S. (1975): Outline of a Theory of Truth, The Journal of Philosophy, 72(19), 690–716, dostupné z: < jstor.org/stable/2024634 >. Meheus, J. (ed.) (2002): Inconsistency in Science, Springer, dostupné z: < dx.doi.org/10.1007/978-94-017-0085-6 >. Nguyen, J. (rež.) (2010): Birdemic: Shock and Terror [film], Moviehead Pictures. Picha, M. (2012): ’Kurva’ jakožto pokyn, in Picha, M. ARGUMENTACE : verbální aktivita zaměřená na zvýšení přijatelnosti kontroverzního tvrzení racionálním sudím [online], 2012-12-19 [cit. 2016-08-19], dostupné z: < argumentace.blogspot.com/2012/12/kurva-jakozto-pokyn.html >. Picha, M. (2014): Kunda sem, in Picha, M. ARGUMENTACE: verbální aktivita zaměřená na zvýšení přijatelnosti kontroverzního tvrzení racionálním sudím [online], 2014-11-03, [cit. 2015-01-01], dostupné z: < argumentace.blogspot.jp/2014/11/kunda-sem.html >. Priest, G. (1995): Beyond the Limits of Thought, Cambridge University Press Priest, G. (1997): Yablo’s Paradox, Analysis 57(4), 236–242, dostupné z: < jstor.org/stable/3328081 >. Stránský, M. (2014): Terry Pratchett dává ruku smrti (Smrťovi), Pro-Fil [online] 15(2), 83–89, [cit. 2016-08-19], dostupné z: < dx.doi.org/10.5817/pf15-2-1037 >. Tichý, P. (1986): Constructions, Philosophy of Science 53(4), 514–534, ISSN 0031-8248, dostuné z: < jstor.org/stable/187904 >. Tichý, P. (1996): O čem mluvíme?: Vybrané stati k logice a sémantice, Filosofia. van Riel, R. – Van Gulick, R. (2016): Scientific reduction, in Zalta, E. (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy [online], 2014-04-08, rev. 201-01-29 [cit. 2016-09-01], dostupné z: < plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/scientific-reduction/ >. Walton, D. (2008): Informal Logic: A pragmatic Approach, Second Edition, Cambridge University Press. Weinberg, J. – Nichols, S. – Stich, S. (2008): Normativity and epistemic intuitions, in Knobe, J. – Nichols, S. (eds.) Experimental Philosophy, Cambridge University Press, 17–46. Wiseau, T. (rež.) (2003): The Room [film], Wiseau-Films. [3–5 stran na každou tezi] 4. Název kapitoly z disertační práce Předpoklady: Kapitolu uveďte tak, aby ji bylo možné pochopit i bez znalosti předchozích kapitol disertační práce. Můžete shrnout ty předcházející kapitoly, které jsou nezbytné k pochopení představované kapitoly. [max. 500 slov] Shrnutí: shrňte základní teze (větná tvrzení) představované kapitoly. [max. 200 slov] Text kapitoly. Můžete jej zkrátit, případně vypustit poznámky pod čarou [celkově 3 až 5 stran] Literatura Další doporučení · Teze k doktorské zkoušce není slovníkové nebo encyklopedické heslo, spíše má blíže článku v odborném časopise (avšak s tím rozdílem, že hlavní teze nemusí být originální). · Teze k doktorské zkoušce je autorské dílo, na které se vztahují všechna pravidla týkající se plagiátorství. Teze vypracujete výhradně samostatně a všechny zdroje náležitě uveďte. · U každé pasáže musí být jasné, jestli se jedná o vaše tvrzení, převzaté tvrzení, parafrázi či citát. · Uvádějte přesné reference (uvedením strany nebo sekce). Neurčité reference používejte pouze tehdy, pokud se vztahujete k celému dílu. · Citáty z primární literatury používejte tehdy, pokud síla argumentu závisí na autorově formulaci. Citáty ze sekundární literatury omezte na minimum. · Vyhněte se častým personifikacím. Místo „Hegel kritizoval Kanta“ raději „Hegel v první kapitole Fenomenologie ducha (1805, s. 34–36) kritizoval Kantovo založení veškerého poznání na smyslovém vnímání“. Obecně, rétorické figury jako personifikace, metonymie a synekdochy patří spíše do mluveného projevu. Tyto figury používejte pouze tehdy, pokud je informace, kterou figura vypouští, známá z kontextu · Vyhněte se pasivním a neurčitým konstrukcím. Ne „Tvrdí se, že…“ nebo „Toto tvrzení bylo často kritizováno.“ · Vyhněte se autorskému plurálu, který je považován za zastaralý. Např. „Tvrdíme, že…“ Plurál ale můžete použít, pokud je možné se smysluplně vztahovat k sobě (autorovi) a zároveň ke čtenáři. Např. „V následující kapitole uvidíme, že…“ · Pokuste se zachovávat aktuální větné členění (téma – tranzit – réma). · Vyhněte se nadměrnému používání nevysvětlených zkratek. Pokud se domníváte, že zkratka není obecně známá, definujte ji. · Můžete používat poznámkový aparát. · Tato šablona není závazná, pouze udává příklad vhodné struktury tezí. Průběh státní zkoušky · Termíny doktorských zkoušek jsou vyhlašovány zpravidla na přelomu ledna a února a v druhé polovině června. O přesném termínu se prosím informujte u školitele a předsedy oborové rady. · Vypracované teze je třeba odevzdat nejpozději dva týdny před konáním zkoušky školiteli a zároveň předsedovi oborové rady. · Na začátku zkoušky komise vybere jednu ze tří tezí a tu pak student/ka ihned prezentuje. Po diskuzi následuje představení kapitoly z disertační práce. · Na prezentaci teze máte 10 minut, stejně tak máte 10 minut na představení kapitoly z disertační práce. · V průběhu zkoušky nejsou povoleny žádné poznámky ani prezentace. · Všechny tři teze musí spadat do různých oborů z následujících: ontologie/metafyzika, epistemologie, etika, filosofie jazyka, filosofie vědy, filosofie společnosti (neboli žádné dvě teze nesmí spadat do stejného oboru). Pouze jedna teze může spadat do stejného oboru jako disertační práce. · Teze se nesmí krýt s tématem disertační práce, ani s tématem dílčí kapitoly. ________________________________ [1] Norma je aktuálně zde: https://elf.phil.muni.cz/elf3/mod/book/view.php?id=296195.