TESTY INTELIGENCE Historie a současnost DEFINICE INTELIGENCE ¢E. L. Thorndike (1903) – abstraktní, mechanická a sociální inteligence ¢Ch. Spearman (1904) – faktor obecné inteligence (g faktor) ¢L. L. Thurstone – verbální, prostorový, všímavost, uvažování, slovní pohotovost, numerický a paměťový faktor ¢J. P. Guilford (1959) – trojrozměrný model ¢R. B. Cattell (1941) – fluidní a kryslalická I ¢ DEFINICE INTELIGENCE ¢A. Binet (1905): schopnost hodnotit, chápat a usuzovat ¢W. Stern (1911): schopnost přizpůsobit se novým požadavkům tím, že se užije myšlenkových prostředků, odpovídajících účelu ¢E. Vencovský a J. Dobiáš: schopnost orientovat se správně v nové situaci a najít originální způsob k řešení úkolů a problémů POČÁTKY MĚŘENÍ ¢James McKeen Cattell – 1890 – pojem „test“ ¢A. Binet a T. Simon – 1905 – první praktické testy – dg intelekt. úrovně abnormálních dětí ¢L. M. Terman – 1906 – Stanfordská revize Binetova-Simonova testu – základ testu Termana-Merillové ¢1.světová válka —Army alfa – verbální test, 8 subtestů —Army beta – neverbální test, 7 úloh ¢Meziválečné období —Wechsler-Bellevue TESTY INTELIGENCE ¢Inteligenční kvocient IQ —IQ = mentální věk / chronologický věk x 100 — ¢Jednodimenzionální ¢Komplexní ¢ ¢Testy inteligence inteligenci skutečně měří, ale pouze za předpokladu, že budeme inteligenci definovat jako to, co měří testy inteligence JEDNODIMENZIONÁLNÍ TESTY INTELIGENCE ¢Kohsovy kostky ¢Ravenovy progresivní matice ¢D 48 Domino ¢Cattell Culture Fair Intelligence Test ¢UNESCO test ¢Krátký verbální inteligenční test KOHSOVY KOSTKY RAVENOVY PROGRESIVNÍ MATICE D 48 DOMINO CATTELL CULTURE FAIR INTELLIGENCE TEST UNESCO TEST se má k jako se má k Místo teček napiš chybějící písmena: M X M N X M N O X … … … … 1) 3) 2) Který symbol nezapadá mezi ostatní? KRÁTKÝ VERBÁLNÍ INTELIGENČNÍ TEST ¢20 slov ¢4 obrázky ¢ ¢Ke každému slovu vybrat ten nejvhodnější obrázek 1) soulad KOMPLEXNÍ TESTY INTELIGENCE ¢Wechsler-Bellevue ¢WAIS-R, WAIS-III ¢Analytický test inteligence (AIT) ¢Test struktury inteligence (I-S-T) ¢Test intelektového potenciálu (T.I.P.) ¢Mannheimský inteligenční test (MIT) ¢Test úrovně rozumových schopností (T-U-R-S) WECHSLER – BELLEVUE (W-B) ¢Verbální část —Informace —Porozumění —Čísla —Počty —Podobnosti —Slovník ¢Performační část —Uspořádání obrázků —Doplňování obrázků —Kostky —Skládání —Symboly WAIS-III ¢Doplňování obrázků ¢Slovník ¢Číselné symboly (Kódování) ¢Podobnosti ¢Kostky ¢Počty ¢Matrice ¢Opakování čísel ¢Informace ¢Řazení obrázků ¢Porozumění ¢Hledání symbolů ¢Řazení písmen a čísel ¢Skládání objektů ANALYTICKÝ TEST INTELIGENCE (AIT) ¢Obrazové řady ¢Číselné řady ¢Věty ¢Mezery ¢Kresby ¢Analogie C:\Users\Ketka\Desktop\23032012355.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012358.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012355.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012355.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012355.jpg TEST STRUKTURY INTELIGENCE (I-S-T) ¢Doplňování vět ¢Eliminace slova ¢Analogie ¢Zobecňování ¢Numerické řady ¢Volba geometrického obrazce ¢Úlohy s kostkami ¢Početní úlohy z aritmetiky ¢Pamětní učení C:\Users\Ketka\Desktop\23032012361.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012365.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012368.jpg C:\Users\Ketka\Desktop\23032012369.jpg A PAK VZNIKLY TESTY STUDIJNÍCH PŘEDPOKLADŮ …