Testy studijních předpokladů Ukázky typů položek Přípravný kurz pro zájemce o psychologii 2020 Testy studijních předpokladů – prezentace 5 Mgr. Markéta Kukaňová, Ph.D. Numerické myšlení - určování části z celku Jakou část z 0,8 představuje 0,12? z 60 představuje 1,2? a) 3⁄20; 2% b) 1,5; 1⁄50 c) 15%; 0,002 d) 0,15; 5% e) 3⁄4; 5% • celek C (v prvním úkolu 0,8) • dílčí hodnota H (v prvním úkolu 0,12) • odpověď P • H = P × C, respektive P = H / C • Vydělením dostaneme: • P1 = 0,12 ÷ 0,8 = 12⁄80 = 3⁄20 = 0,15 = 15% • P2 = 1,2 ÷ 60 = 12⁄600 = 2⁄100 = 0,02 = 2% • a) Numerické myšlení - uspořádání čísel Který z následujících souborů čísel je uspořádán vzestupně? 1,5; 10⁄7; 9⁄6 10⁄8; 1,3; 4⁄3 −3,35; −10⁄3; −√8,9 a) Všechny. b) Pouze druhý. c) První a třetí. d) Žádný. e) Druhý a třetí. • 1.soubor - číslo 10⁄7 = 1 + 3⁄7 je jistě menší než předchozí číslo 1,5 (tj. 1 + 1⁄2) vzestupně není. • 2.soubor - převést na desetinný zápis: 1,25; 1,3; 1,333.. - vzestupné uspořádání • 3. soubor, čísla záporná; desetinný zápis. Odmocnina - odmocnina z čísla menšího než 9 musí být menší než 3. Sestupné uspořádání velikostí čísel je tedy splněno – vzestupně • e) Numerické myšlení - slovní úlohy Přičteme-li k polovině čísla A dvojnásobek čísla B, dostaneme číslo A zmenšené o jedničku. Co musí platit pro A a B? a) Číslo A je čtyřnásobkem čísla (B + 1). b) Číslo B je čtvrtinou čísla (A − 2). c) Dvojnásobek čísla B je polovinou čísla (A − 1). d) Polovina čísla A je dvojnásobkem čísla (B + 1). e) Číslo B je o dvě větší než číslo A. A⁄2 + 2B = A − 1 - Vyjádříme číslo A pomocí B i naopak. Vynásobením celé rovnice dvěma získáme: A + 4B = 2A − 2 - Nyní odečteme A od obou stran rovnice: 4B = A − 2. - Z tohoto tvaru již můžeme vyjádřit A i B: Čtyřnásobek čísla B je roven číslu (A − 2). - B = 1/4(A − 2) - A = 4B + 2 - Dvojnásobek čísla B je polovinou čísla (A − 2). Atd... - b) Numerické myšlení - řady Z následujících možností vyberte čísla na místa otazníků (horní; dolní): a) −1; −1 b) −18; −0,8 c) 15; 3,8 d) 24; 6,3 e) −30; 4 • Dvě číselné řady – silná čára: −10, −9, −12, −3, ?, 51 – slabší čára: −10, −8,6, −5,8, −1,6, ?, 11 • rozdíly mezi po sobě následujícími čísly v řadě – 1, −3, 9, ?, ?. (−27 a 81) – 1,4; 2,8; 4,2; ?; ?. (5,6 a 7) • e) Numerické myšlení - propletené řady Z následujících možností vyberte čísla na místa otazníků (levý; pravý): a) 10; 11 b) 11; 3 c) 7; 4 d) 3; 27 e) 4; 27 • {1, 2, ?, 8, 16} – geometrická posloupnost s kvocientem 2 • {1, 3, 9, ?, 81} – geometrická posloupnost s kvocientem 3 • Chybějící čísla jsou 4, 27 • e) Kulturní přehled - cizojazyčné písmo Určete správné tvrzení k výše uvedenému textu: a) ukázka je v arménštině b) ukázka je ve vietnamštině c) ukázka je v turečtině d) ukázka je v hebrejštině e) ukázka je v perštině a Kulturní přehled - kultura – výtvarné umění “...zemřel ve svém vyvoleném domově Atuona na Hiva Oa (Markézské ostrovy). Byl původně bankovním úředníkem, od roku 1895 se usadil v Tichomoří, které jej fascinovalo. V malbě se zřekl realistického zobrazení přírody, barvy a formy podřídil umělecké vůli... ” Určete, o kterém francouzském malíři ukázka pojednává: a) Maurice Gaurin b) Paul Cézanne c) André Derain d) Paul Gauguin e) Adolf von Menzel d Kulturní přehled - geografie - Evropa Pro Kaliningrad platí: a) od roku 1945 je součástí Běloruska b) do roku 1939 byl součástí polského státu c) původně se nazýval Königsberg d) leží na břehu jezera Dargiejmy e) je hlavním městem Karélie c Kulturní přehled - osobnosti ČR “Presidentský úřad je těžký a zodpovědný, a vyžaduje proto plné síly. Vidím, že již nestačím, a proto se ho vzdávám.” Určete správné tvrzení ve vztahu k výše uvedenému abdikačnímu projevu: a) jedná se odchod z funkce E. Beneše v únoru 1948 b) takto abdikoval Emil Hácha v květnu 1945 c) jde o abdikaci Václava Havla v roce 1992 d) jedná se o projev T.G. Masaryka v roce 1935 e) těmito slovy se vzdal funkce Ludvík Svoboda v roce 1969 d Analytické myšlení - množiny - kombinace Ředitel divadla, dirigent a režisér rozhodují, které z oper (Carmen, Dalibor, Rigoletto a Libuše) zařadí do repertoáru. Vyjádřili se takto: První: Zařadíme buď Dalibora, nebo Libuši. Druhý: Budeme-li hrát Carmen a Rigoletta, nebudeme už hrát Dalibora. Třetí: Nějakou cizí operu (tj. Carmen nebo Rigoletta) určitě zařadíme. Vyberte tvrzení, jehož nepravdivost vyplývá z uvedených informací: a) Bude zařazena právě jedna česká a alespoň jedna cizí opera. b) Do repertoáru nemohou být zařazeny ani tři, ani čtyři z oper. c) Do repertoáru budou zařazeny dvě nebo tři opery. d) Bude se hrát více než jedna opera. e) Je možné, že se budou hrát právě tyto opery: Carmen, Rigoletto, Libuše. Analytické myšlení - poctivci a padouši Každý z obyvatel ostrova je buď poctivec (mluví vždy pravdu), nebo padouch (vždycky lže). Dva obyvatelé řekli toto: Jana: Michal je padouch nebo na ostrově není signál. Michal: Jsem padouch právě tehdy, když je padouch Jana. Vyberte tvrzení, jehož nepravdivost vyplývá z uvedených informací: a) Michal je poctivec. b) Nelze rozhodnout, zda je Jana poctivec. c) Je-li na ostrově signál, pak je Michal padouch. d) Je-li Michal poctivec, pak na ostrově není signál. e) Jana je poctivec. Analytické myšlení - zebra Astronomové Adam, Bob a David pozorují každý právě jednu z hvězd: Algol, Betelgeuze a Deneb. Každý má k dispozici právě jeden z dalekohledů: X, Y, Z. Dále víme: Jméno žádného z astronomů nezačíná stejným písmenem jako jméno hvězdy, kterou pozoruje. Adam nemá dalekohled X. Dalekohledem Z se pozoruje hvězda Algol. Vyberte tvrzení, jehož nepravdivost vyplývá z uvedených informací: a) Je-li Betelgeuze pozorována dalekohledem X, pak Adam pozoruje Deneb. b) Není možné, aby Adam pozoroval jinou hvězdu než Betelgeuze. c) Pozoruje-li Bob hvězdu Deneb, pak David používá dalekohled Z. d) Adam nepozoruje ani dalekohledem X, ani dalekohledem Z. e) Pouze z uvedených informací nelze rozhodnout, která hvězda je pozorována dalekohledem Y. Analytické myšlení - pravidlo Pravidlo zní: “Má-li žadatel dostatečný příjem a vlastní-li nemovitost, získá hypotéku; žadatel, který uvedený požadavek nesplňuje, může hypotéku získat pouze tehdy, má-li spoludlužníky.” Vyberte situaci, kdy bylo pravidlo porušeno: a) Žadatel s nemovitostí a spoludlužníky hypotéku nezískal. b) Žadatel, který měl pouze jednoho spoludlužníka, hypotéku získal. c) Žadatel s dostatečným příjmem, který neměl spoludlužníky ani nevlastnil nemovitost, hypotéku získal. d) Žadatel, který neměl dostatečný příjem, ale vlastnil nemovitost, hypotéku získal. e) Žadatel s dostatečným příjmem a spoludlužníky hypotéku nezískal. Analytické myšlení - nápisy V jedné ze tří truhlic je poklad. Na truhlicích jsou nápisy, z nichž právě jeden je nepravdivý: první: Poklad je ve druhé truhlici. druhá: Poklad je ve třetí truhlici. třetí: Není-li poklad zde, je v první truhlici. Vyberte tvrzení, jehož nepravdivost vyplývá z uvedených informací: a) Nápis na první truhlici je nepravdivý. b) Nápis na první nebo třetí truhlici je pravdivý. c) Poklad je ve třetí truhlici. d) Nápis na druhé i třetí truhlici je pravdivý. e) Nelze rozhodnout, kde je poklad. Úsudky Určete větu (z níže uvedených možností), která odpovídá dané větě (je dané větě ekvivalentní): Je to skutečnost naprosto zásadní nebo to zajímá jen mého šéfa. a) Není to skutečnost naprosto zásadní nebo to zajímá jen mého šéfa. b) Jestliže je to skutečnost naprosto zásadní, tak to nezajímá jen mého šéfa. c) Je to skutečnost naprosto zásadní a nezajímá to jen mého šéfa. d) Jestliže to není skutečnost naprosto zásadní, tak to zajímá jen mého šéfa. e) Je to skutečnost naprosto zásadní a zajímá to jen mého šéfa. Forma věty dané je "p nebo q", tj. (p∨q). Tomuto je ekvivalentní (na základě De Morganova zákona) např. ¬(¬p∧¬q), ale to v nabídce není. Ekvivalentní je však i (¬p→q), což je forma d). Úsudky Určete větu (z níže uvedených možností), která je správným opakem věty dané: Program je chybný nebo nefunguje počítač. a) Jestliže je program chybný, počítač funguje. b) Program není chybný nebo počítač funguje. c) Jestliže program není chybný, nefunguje počítač. d) Program není chybný a počítač funguje. e) Program je chybný a počítač funguje. Věta daná je formy "p nebo ne-q", tj. (p∨¬q). Její přímou negací je ¬(p∨¬q). Tomu je na základě De Morganova zákona ekvivalentní (¬p∧¬¬q). To na základě zákona dvojí negace upravíme na (¬p∧q), což je forma věty d). Úsudky Určete větu (z níže uvedených možností), která je správným opakem věty dané: Žádní vojáci nejsou zbabělí. a) Někteří vojáci jsou zbabělí. b) Všichni vojáci jsou zbabělí. c) Někteří vojáci nejsou zbabělí. d) Žádní zbabělí nejsou vojáci. e) Někteří, co jsou zbabělí, nejsou vojáci. Věta daná je tvaru "Žádní A nejsou B". Dle logického čtverce je její negací (správným opakem) věta a), neboť je tvaru "Někteří A jsou B". Nápověda  Správný opak věty: • žádní → alespoň jeden ano • všichni → alespoň jeden ne Úsudky Za předpokladu, že následující dvě tvrzení jsou pravdivá: Nemám židli a mám stůl. Nemám skříň nebo nemám stůl. můžeme tvrdit další pravdivá tvrzení. Jedno z níže uvedených tvrzení však pravdivě tvrdit nemůžeme, neboť (při daném předpokladu) pravdivé není; toto tvrzení určete. a) Jestliže nemám skříň, tak nemám stůl. b) Nemám skříň nebo nemám stůl. c) Mám skříň nebo nemám židli. d) Jestliže mám skříň, tak nemám židli. e) Jestliže nemám skříň, tak mám stůl. První věta daná má formu (¬ž∧s). Protože je pravdivá, tak ¬ž=1 (čili ž=0) a s=1 (čili ¬s=0). Druhá věta daná má formu (¬k∨¬s). Je pravdivá, ale protože ¬s=0, tak to musí být kvůli ¬k, tj. ¬k=1 (čili k=0). Za těchto okolností (tohoto rozložení pravdivostí) jsou všechny z možností b)-e) pravdivé. Možnost a), která má formu (¬k→¬s), však nikoli, je proto správnou odpovědí. Úsudky Určete větu (z níže uvedených možností), která z daných vět logicky vyplývá (je korektní ji odvodit): Jestliže si budu číst nebo budu studovat, tak nebudu spát. Nebudu studovat. a) Jestliže si budu číst, tak budu spát. b) Nebudu spát nebo si budu číst. c) Nebudu si číst nebo nebudu spát. d) Budu spát. e) Jestliže nebudu spát, tak si budu číst. Vyjdeme z toho, že nějaká věta vyplývá z vět daných tehdy, pokud je pravdivá za těch okolností, za nichž jsou věty dané pravdivé; neboli, že pravdivost vět daných se přenese na onu větu. Aby byla pravdivá druhá věta daná, tak ¬s=1, čili s=0. Prvá věta daná má formu (č∨s)→¬p a má být pravdivá. Její pravdivost však není přímo ovlivněna tou s. Můžeme tedy říci, že buď ¬č nebo ¬p (ekvivalentním způsobem: jestliže č, tak ¬p). A to vlastně sděluje c), neboť má formu (¬č∨¬p). Kritické myšlení - vědy o Zemi Tvrzení: “V tropických oblastech může mít horní vrstva oceánu teplotu nad 25 °C, ale v hloubce 1 km teplota vody nepřevyšuje 5 °C.” Vyberte správný závěr, resp. argumentaci. a) Z tvrzení lze vyvodit, že Slunce intenzivně prohřívá pouze horní vrstvy oceánu. Rozdílu teplot mezi hladinou a hlubšími vrstvami by se tak v principu dalo využít k výrobě elektrické energie. b) Tvrzení je nepravdivé. Je totiž známo, že teplota v kilometrové hloubce je vyšší než teplota na povrchu. c) Tvrzení je nepravdivé. Oceán by byl značně nerovnovážným systémem, a po jisté době by proto muselo dojít k vyrovnání teplot. d) Tvrzení se může vztahovat pouze k denním hodinám, neboť v noci teplota horní vrstvy oceánu výrazně klesá. e) Tvrzení je nepravdivé. Za popsaných okolností by totiž docházelo k promíchávání vodních mas, což se nepozoruje. a) správná- Z tvrzení v zadání (ať již je správné, či nikoli) lze totiž skutečně vyvodit, že Slunce intenzivně prohřívá pouze horní vrstvy oceánu. Také je pravdou, že rozdílu teplot by se dalo v principu využít k sestrojení cyklicky pracujícího tepelného stroje, a tím k výrobě elektrické energie. Pro úplnost vyloučíme ostatní odpovědi. b) nesprávná- Obecně totiž neplatí, že teplota zemského tělesa s hloubkou roste. c) nesprávná- Teplota se s hloubkou skutečně může měnit (jednotlivé vrstvy přijímají energii a následně se jí zbavují tepelnou výměnou s vrstvami okolními, čímž může vznikat popsané teplotní rozvrstvení). d) nesprávná- Vodní masy totiž mají velkou “velkou tepelnou paměť”, proto v průběhu čtyřiadvaceti hodin není kolísání teplot horní vrstvy oceánu, zejména v tropických oblastech, příliš výrazné. e) nesprávná- Jednak se teplota s hloubkou skutečně mění, jednak k promíchávání vodních mas kvůli různosti teplot nedochází, neboť teplejší vrstvy mají menší hustotu, a proto nemohou klesat dolů. Kritické myšlení - technika K alternativním zdrojům elektrické energie patří vodní elektrárny. Vyberte správné tvrzení. a) Vodní elektrárny jsou zcela bezpečné a nikterak nenarušují ekosystém ani vzhled krajiny ve svém okolí. b) Podíl výroby elektrické energie ve vodních elektrárnách je v České republice poměrně nízký. Vodní elektrárny stále slouží pouze jako doplňkový zdroj k elektrárnám tepelným a jaderným. c) Elektrická energie vzniká ve vodní elektrárně tím, že proudící voda roztáčí turbínu. Podobně je tomu i v jaderné elektrárně, kdy turbínu roztáčejí urychlené produkty jaderného štěpení. d) Výkon vodní elektrárny závisí pouze na výškovém rozdílu vodních hladin a na technických parametrech turbíny. e) Myšlenka využívat energie vody se objevila v polovině minulého století, a to v souvislosti se stavbou velkých přehradních nádrží určených k regulaci vodních toků. a) Nesprávná odpověď. Lze ji vyloučit ihned například proto, že stavby u vodních toků určitě narušují vzhled okolní krajiny. b) Správná odpověď. Pokud si nejsme zcela jisti, raději ještě vyloučíme ostatní odpovědi. c) Nesprávná odpověď. Vyloučíme ji na základě znalosti, že v jaderné elektrárně neroztáčejí turbínu urychlené produkty jaderného štěpení, ale pára vzniklá zahřátím vody energií uvolněnou při jaderném štěpení. d) Nesprávná odpověď. Výkon elektrárny totiž závisí také na množství vody roztáčející turbínu. e) Nesprávná odpověď. Vodní energie se využívalo již mnohem dříve než v polovině minulého století (přinejmenším z klasických českých pohádek jsou známy vodní mlýny). Kritické myšlení - lidský organismus, zdraví Ke zdravému životnímu stylu patří dostatečný přísun vitamínů. Vyberte správné tvrzení, resp. argumentaci. a) Zdrojem vitamínů je pouze rostlinná potrava, proto je nezbytné denně konzumovat ovoce a zeleninu. b) Zvýšený přísun vitamínů nepřináší žádný prospěch, ale také neškodí, neboť nadbytečné množství vitamínů dokáže organismus vyloučit. c) Nedostatek vitamínů se projeví zdravotními poruchami, ty však po vyrovnání deficitu opět rychle odezní. d) Vitamíny zajišťují správný vývoj a funkci tkání, proto by měl být v období růstu přísun vitamínů několikanásobně vyšší než v dospělosti. e) Obsah vitamínů v potravě může záviset například na způsobu jejího skladování. a) Nesprávná odpověď. Jednak není zdrojem vitamínů pouze rostlinná potrava, ale rovněž živočišná, jednak není nezbytné konzumovat ovoce a zeleninu denně. b) Nesprávná odpověď. Organismus se nedokáže zbavit přebytku vitamínů rozpustných v tucích. Navíc je známo, při přebytku například vitamínu A může hrozit i smrt. c) Nesprávná odpověď. Vitamíny mají vliv na správné fungování organismu a jejich nedostatek může mít za následek závažné nebo nevratné poruchy. d) Nesprávná odpověď. Není totiž pravda, že potřeba vitamínů v období růstu je mnohonásobně vyšší než v dospělosti. e) Správná odpověď. Způsobem skladování (například při vysokých teplotách) může obsah vitamínů v potravě klesnout. Kritické myšlení - interpretace předpisů Ustanovení Zákona o rodině: “Uzavřou-li rodiče manželství po narození svého dítěte, bude mít dítě příjmení určené pro jejich ostatní děti. Uzavře-li manželství matka dítěte, jehož otec není znám, mohou manželé před matriční úřadem souhlasně prohlásit, že příjmení určené pro jejich ostatní děti bude mít i toto dítě.” Vyberte správné tvrzení. a) Dítě bude mít vždy příjmení jednoho z rodičů. b) Z ustanovení vyplývá, že dítě, jehož matka je provdána, bude mít stejné příjmení jako její děti narozené z tohoto manželství. c) Z ustanovení vyplývá, že všechny děti, které mají stejného otce, ponesou stejné příjmení. d) Sňatkem rodičů se může změnit příjmení dítěte. e) Dítě může nést příjmení matky jen v případě, že není provdána. a) Nesprávná - Pokud se např. dítě narodí neprovdané ženě a nese její příjmení, nemusí se toto příjmení sňatkem matky s mužem, který není otcem dítěte, změnit. b) Nesprávná - Pokud se svobodná matka provdá za muže, který není otcem jejího dítěte, mohou mít děti narozené z tohoto manželství jiná příjmení než dítě (viz (a)). c) Nesprávná - Má-li například svobodný muž děti s více ženami, mohou některé z těchto dětí nést příjmení matky. d) Správná - Pokud dítě svobodné matky nese její příjmení, může se sňatkem matky s otcem dítěte toto příjmení změnit. Pro úplnost vyloučíme poslední odpověď. e) Nesprávná - Pokud je matka provdána a dítě se narodí v manželství, může nést její příjmení (a to dokonce i v případě, že si žena po sňatku ponechá svoje příjmení – stačí, aby se snoubenci před sňatkem dohodli, že toto příjmení ponesou jejich děti). Prostorová představivost - kvantifikace plochy • Určete, kolik procent čtverečkované plochy je natřeno černou barvou. Prostorová představivost - šachovnice Na šachovnici je rozmístěna skupina figurek, kterou vidíme z bočního pohledu na šachovnici. Na které z níže znázorněných šachovnic z nadhledu stojí tato skupina figurek? Prostorová představivost - klíč Na obrázku je oboustranný klíč. Který z níže znázorněných otisků části klíče nepatří tomuto klíči? Prostorová představivost - kostka Která ze sítí může patřit k této kostce? Prostorová představivost - krychle Kolik kostek je potřeba k doplnění viditelné části zobrazeného objektu tak, aby se z něj stala krychle? Vyberte z možností a) až e). a) 20 b) 22 c) 21 d) 19 e) 18 Prostorová představivost - rotace desky Dřevěná deska je protnuta třemi stejně dlouhými tyčemi, které deskou procházejí přesně v polovině své délky. Vaším úkolem je vybrat z pěti možností označených a) až e) tu, která odpovídá pohledu na desku rotovanou o 180 stupňů (podle osy y). Verbální myšlení - skládání slov Většina českých složených slov (tj. slov utvořených ze dvou nebo více slov) má význam, který lze složit z původních slov. Přičemž většinou platí pravidlo: význam složeného slova závisí především na významu slova vpravo, k němuž slovo vlevo přidává specifikaci (ohnivzdorný je přídavné jméno, které označuje vlastnost “býti odolný proti ohni”, a ne typ ohně, který je vzdorný). Najděte příklad, kde tomu tak není. a) malotraktor b) úzkokolejný c) úzkoprsý d) dřevorubec e) libozvuk nové slovo ze dvou existujících slov platí pravidlo, které lze nazvat “pravidlem pravé ruky”: slovo, které je lineárně napravo, určuje hlavní komponent významu i formy složeného slova význam vychází ze slova stojícího vpravo c) protože význam celku neodpovídá prostému složení částí a pravidlu pravé ruky: úzkoprsý neoznačuje vlastnost, která by byla přičitatelná lidem s úzkými prsy Verbální myšlení - dokonavost a nedokonavost Slovesa v češtině se podle vidu rozdělují na slovesa dokonavá a nedokonavá. Určete v následujících dvojicích tu, kde prvním slovesem není sloveso nedokonavé a druhým slovesem je sloveso dokonavé. a) nabídnout : přicházet b) ztratit : odvést c) pustit : srážet d) uklízet : snášet e) psát : napsat • Nedokonavý vid slouží k popisu události tak, že si všímáme kvality děje, ale nezáleží nám na jeho časovém ohraničení (psát, plakat, skákat, běhat), • dokonavá slovesa slouží k popisu děje časově ohraničeného, ať už jde o děj okamžitý (střelit, skočit), začátek děje (vyběhnout, rozplakat se) nebo – a to nejčastěji – o konec děje (dopsat, doběhnout, vyplakat se). • a) obsahuje dokonavé a nedokonavé sloveso; možnost (c) dokonavé a nedokonavé sloveso; možnost (d) dvě nedokonavá slovesa a možnost (e) nedokonavé a dokonavé sloveso Verbální myšlení - významové vztahy Následující výrazy jsou vůči sobě v jistém významovém vztahu: hoch : chlapec. Která z následujících dvojic je ve stejném vztahu? a) černý : bílý b) jazykověda : etymologie c) pes : jezevčík d) mladý : starý e) dopis : psaní • antonymie (slova opačného významu), např. pomalý – rychlý; • homonymie (slova, která mají dva a více různých významů): rys, kolej; • synonymie (dvě různá slova mají stejný význam) • hyperonymní a hyponymní vztahy (hyperonyma označují množiny objektů, které se skládají z objektů označených hyponymy: např. slovo strom je hyperonymem ke slovu jabloň a slovo kapr je hyponymem ke slovu ryba). Verbální myšlení - víceznačnosti Některé výrazy přirozeného jazyka mají více než jednu interpretaci – např. výraz Petr viděl Karla na hrázi může znamenat to, že na hrázi byl Petr nebo že na hrázi byl Karel. Najděte takový příklad: a) Na hrnce Petr koupil pokličku z nerezu. b) Petr dal pokličku na hrnec z nerezu. c) Petr uviděl hrnce z nerezu. d) Petr koupil nerezovou pokličku na hrnce. e) Petr koupil pokličky na hrnce z nerezu. • strukturní víceznačnost - přestože věta neobsahuje žádná víceznačná slova, má více možných významů • pouze příklad (e), kde výraz z nerezu může být přívlastkem buď k podstatnému jménu hrnce nebo k podstatnému jménu pokličky • V žádném jiném příkladu nemůže výraz z nerezu, případně nerezový, rozvíjet nic jiného než výraz, se kterým bezprostředně sousedí. DĚKUJI ZA POZORNOST A HODNĚ ŠTĚSTÍ