MANUÁL PRO PROVÁZEJÍCÍ UČITELE NJ Pedagogické praxe ÚGNN FF MU imatrikulace od PS 2021 > > Třída JAK FUNGUJÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE? KDO V CELÉM PROCESU HRAJE JAKOU ROLI? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) STUDENT (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) MANAŽER PRAXÍ (FF MU) ADMIN. PRAXÍ (SŠ) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM KROK 2 Náplň spolupráce může tvořit: PROFESNÍ, INSTITUCIONÁLNÍ a OSOBNOSTNÍ AGENDA, tedy: •náslechy v hodinách PU, tandemová výuka: student + PU, vlastní výuka studenta, konzultace příprav, reflexe •doprovodná pedagogická činnost: provoz školy, dozory, administrativa, komunikace s rodiči i s dalšími kolegy, reflexe •budování osobnostní důvěry, time management, zátěžové faktory a stres, riziko vyhoření, reflexe Provázející učitel nechává studenta nahlédnout do své vlastní praxe, postupně ho zapojuje do výuky a posléze nechá studenta vést vlastní výuku, na jejíž podobě se se studentem domlouvá: student Vám má být nápomocen, neváhejte mu zadávat cíle hodin, jak jen budete potřebovat, může Vám být při ruce i při opravování domácích úkolů, testů apod. Vše se odvíjí od nastavení spolupráce mezi Vámi provázejícími učiteli a Vašimi praktikanty! Provázející učitel dává studentovi feedback (= REFLEXE) na jeho vlastní výuku (i další pedagogické činnosti), poukazuje na to, co se studentovi povedlo, ale i na to, co méně a na čem by bylo dobré ještě zapracovat. Reflektovat můžete jednu vyučovací hodinu, jeden den, pojetí výuky, ale i komplex profesních činností. Určete si svou vlastní hranici, do jakého typu otázek jste se studentem ochotni jít a kam již ne (fokus: profesní konkrétní i obecné otázky). Provázející učitel přijímá omluvenky studenta kvůli krátkodobé absenci. Více k Vaší roli: workshop Stínování (ZIP MUNI) PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE SE STUDENTEM PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S MANAŽERKOU PRAXÍ (FF MU) S manažerkou praxí Mgr. Dorotou Egerlovou budete řešit vše administrativní, tedy především smlouvu s provázejícím učitelem. KONTAKT: Mgr. Dorota Egerlová, manažerka praxí konzultace podle domluvy e-mail: dorota.egerlova@phil.muni.cz tel.: +420 549 49 3483 nebo +420 771 126 602 PROV. UČITEL (SŠ) MANAŽER PRAXÍ (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S OBOROVÝM DIDAKTIKEM (FF MU) Oborový didaktik komunikuje s provázejícím učitelem ohledně procesu praxí, objasní vše potřebné ohledně organizace, spolupráce se studentem, výstupy apod. (VIZ TENTO MANUÁL!) Oborový didaktik je provázejícímu učiteli v případě potřeby k dispozici buď na e-mailu nebo na osobní konzultaci (MS Teams nebo dle domluvy). S oborovým didaktikem je možné konzultovat organizaci, náplň i reflexi praxí studentů. K diskuzi je vytvoření platformy pro provázející učitele NJ a oborového didaktika, kde naleznete tento manuál a veškeré potřebné informace a dokumenty a kde bude možné konat podle potřeby společná setkání. Součástí praxe studenta je i hospitace oborového didaktika ve výuce studenta se souhlasem provázejícího učitele. Zprostředkovává student po domluvě se všemi účastníky! PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) PROVÁZEJÍCÍ UČITEL (PU) SPOLUPRÁCE S OBOROVÝM DIDAKTIKEM (FF MU) SPOLEČNÝ CÍL: SPOLEČNÝMI SILAMI DOPROVÁZÍME STUDENTA V JEHO PROFESNÍM SEBEROZVOJI KONTAKT: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: trombikova@mail.muni.cz Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D., oborová didaktička ÚGNN e-mail: marketa.hotarova@mail.muni PROV. UČITEL (SŠ) OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT •POČET SEMESTRŮ PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •POČTY HODIN PRAXE? (viz přehledová tabulka 1, 2) •NÁPLŇ PRAXE? •VÝSTUP Z PRAXE? •HARMONOGRAM SEMESTRU/ TERMÍNY? •Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? OBOROVÝ DIDAKTIK (FF MU) PROV. UČITEL (SŠ) STUDENT (FF MU) Podmínky praxe u jednooborového studia 1. semestr PRAXE se nekoná 2. semestr PRAXE 1 3. semestr PRAXE 2 4. semestr PRAXE 3 Stínování 12 hod (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem Náslechy 18 hod s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 12 hod náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 8 hod náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem Vlastní výuka 4 vyučovací hodiny + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 12 hod + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 16 hod + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem Výuka v tandemu, popř. asistence PU při výuce či jiné pedagogické činnosti 6 vyučovacích hodin + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 8 hod + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 4 hod + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem Reflexe s provázejícím učitelem viz výše u jednotlivých činností viz výše u jednotlivých činností viz výše u jednotlivých činností Další činnost mimo výuku + příprava výuky 20 hod dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad. 28 hod dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení; případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) ad. 32 hod dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem. CELKEM NA SŠ 70 HOD 70 HOD 70 HOD Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) Podmínky praxe u sdruženého studia 1. semestr PRAXE se nekoná 2. semestr PRAXE 1 3. semestr PRAXE 2 4. semestr PRAXE 3 Stínování 6 hod (1 den po šesti hodinách) + 1 hod reflexe s provázejícím učitelem Náslechy 9 hod náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hod reflexe s PU 6 hod náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s PU 4 hod náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hod reflexe s PU Vlastní výuka 2 vyučovací hodiny + 1 hod reflexe s PU 6 hod + 2 hod reflexe s PU 8 hod + 3 hod reflexe s PU Výuka v tandemu, popř. asistence PU při výuce či jiné pedagogické činnosti 3 vyučovací hodin + 1,5 hod reflexe s PU 4 hod + 2 hod reflexe s PU 2 hod + 1 hod reflexe s PU Reflexe s provázejícím učitelem viz výše u jednotlivých činností viz výše u jednotlivých činností viz výše u jednotlivých činností Další činnost mimo výuku + příprava výuky 10 hod dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti) 14 hod dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.) 16 hod dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti) CELKEM NA SŠ 35 HOD 35 HOD 35 HOD Další činnost – účast na workshopech na FF, Asistence, hospitace, exkurze, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad zpracování úkolů z praxe, tvorba zprávy) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT VÝSTUP Z PRAXE 1. Student si během praxe píše REFLEKTIVNÍ DENÍK: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#programydokumenty 2. Student si během praxe vede (elektronické) učitelské PORTFOLIO: sbírá materiály k výuce, komentované přípravy, shromažďuje své poznámky k absolvovaným pedagogickým workshopům apod. 3. Student na konci praxe vyplňuje SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT (online) - tak i provázející učitel a oborový didaktik! https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe#uciteleinfo S (FF MU) OD (FF MU) S (FF MU) S (FF MU) PU (SŠ) CO VYPLŇUJE PROVÁZEJÍCÍ UČITEL V SEBEHODNOTÍCÍM DOKUMENTU? Část pro provázející učitele I. Hodnocení studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou 1) Prosím zde vyplňte závěrečné hodnocení studentova/studentčina působení na škole: Jednal/a se mnou a s dalšími pracovníky školy s respektem. Přistupoval/a k praxi a k úkolům z ní vyplývajících odpovědně. Diskutoval/a se mnou, v čem konkrétně se chce profesně rozvíjet, a systematicky na tom pracoval/a. Vykonávané činnosti na praxi realisticky zpětně reflektoval/a). Jevil/a zájem o celkové dění na škole. 2) Pokud jste se při spolupráci se studentem/studentkou při realizaci praxe setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 3) Nejvíce oceňuji, že student/studentka: 4) Příležitost k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/studentky vidím zejména v: 5) Další případné komentáře PU (SŠ) KDE NAJDE PROVÁZEJÍCÍ UČITEL SEBEHODNOTÍCÍ DOKUMENT? Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek. PU (SŠ) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT HARMONOGRAM SEMESTRU/ TERMÍNY TERMÍNY SI HLÍDÁ STUDENT!!! Praxe se konají v 1. PODZIMNÍM SEMESTRU (PRAXE 2) 2. JARNÍ SEMESTRU (PRAXE 1, PRAXE 3) O přesných termínech jsou studenti informováni každý semestr mailem jak manažerkou praxí, tak i oborovým didaktikem. Aktuální harmonogramy období k nahlédnutí zde: https://is.muni.cz/predmety/obdobi STUDENT (FF MU) POVINNOSTI STUDENTA, O KTERÝCH BY MĚL PROVÁZEJÍCÍ UČITEL VĚDĚT Z ČEHO STUDENT VYCHÁZÍ? MÁ NĚJAKÉ MATERIÁLY? Student absolvuje v rámci svého studia Učitelství NJ na FF MU teoretické přednášky i prakticky orientované semináře: •Pedagogicko-psychologický základ: Školní pedagogika, Kompendium pro učitele, Školní didaktika; Psychologie pro učitele, Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika •Didaktika NJ I, II, III •Didaktická dílna: jazyk a literatura •PRAXE se koná v rámci extra předmětu Praxe 1-3: Paralelně k tomuto předmětu je vypsán předmět REFLEKTIVNÍ SEMINÁŘ 1-3 = společná reflexe praxí s oborovým didaktikem. V rámci předmětu PRAXE se studenti účastní různých workshopů k vybraným tématům jako např. využití moderních technologií ve výuce. •Student má k dispozici materiály vycházející z těchto předmětů, popř. dalších workshopů pro studenty učitelství nabízených FF MU. STUDENT (FF MU) Důležité informace naleznete na webových stránkách k pedagogickým praxím: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe PROSTOR PRO DALŠÍ NÁMĚTY A OTÁZKY! Děkujeme za pozornost a spolupráci! Martina Trombiková Markéta Hotařová Oborové didaktičky ÚGNN