dle inovovaných procesů v souladu s projektem ZIP MUNI (Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI) JS 2022 2 KDE ZÍSKÁM ZÁKLADNÍ INFORMACE? ▪ Veškeré informace a dokumenty jsou uvedeny na webu pedagogických praxí FF MU web FF MU záložka Student záložka Pedagogické praxe S dotazy vztahujícími se k obsahové náplni pedagogické praxe (osnova předmětu, rozsah a struktura hodin) je nutné obracet se na příslušné garanty a vyučující předmětu konkrétního učitelského programu. Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání všech dokumentů uvedených v této prezentaci do odevzdávárny příslušného předmětu praxe v IS, jejichž kompletnost bude potvrzena manažerkou praxí v poznámkovém bloku předmětu praxe. JAK ZJISTÍM, KTERÁ PRAVIDLA PRO MĚ PLATÍ? ▪ Základní rozdělení je dle data imatrikulace. Pro studenty 2. ročníku navazujícího magisterského studia učitelských programů platí pravidla v záložce „Informace pro studenty - imatrikulace do JS 2021.“ 3 VYBERTE SI Z NABÍDKY VOLNÝCH MÍST K PRAXI SPOLUPRACUJÍCÍCH ŠKOL PROJEKTU ZIP MUNI A REGISTRUJE SI SVOJI PRAXI V PORTÁLU PRAXÍ V IS (vyžaduje přihlášení do IS) ▪ Registrace pro JS 2022 bude možná v termínu od 2. 2. 2022 od 17:00 hod. do 21. 2. 2022. ▪ Pro pedagogické praxe využijte nabídky „Předmětové praxe“ a jako výchozí zvolte vždy filtr Filozofická fakulta. ▪ Nabídky lze dále přehledně filtrovat podle institucí (tzn. škol) nebo abecedně dle učitelských aprobací. ▪ Podrobný postup máte uveden v této nápovědě. ▪ Pokud Vám bude registrace zamítnuta, důvodem bývá zejm. překročení kapacity, opětovně zadejte svou registraci znovu na jiné Vámi vybrané místo. Nezadávejte najednou duplicitní žádosti, jsou automaticky zamítány. Svou registraci vždy navažte na konkrétní předmět praxe, který již musíte mít zapsán. ▪ Po schválení registrace vyčkejte kontaktu na svého provázejícího učitele v poznámkovém bloku předmětu praxe „Kontakt na provázejícího učitele“ a neprodleně si s provázejícím učitelem domluvte konkrétní harmonogram a detaily výkonu své pedagogické praxe. ▪ Sekce „Úkoly“ v portálu praxi je pro studenty dobrovolná a slouží k jejich vlastní evidenci splněných či nesplněných úkolů. Pozn. Portál v režimu předmětových praxí pro pedagogické praxe učitelských programů FF MU neumožňuje studentům založit vlastní místo k praxi. Místa k pedagogické praxi jsou nabízena garanty jednotlivých spolupracujících škol a jejich nabídku není možné studenty měnit. 4 ▪ V odůvodněných případech můžete nominovat školu vlastní. ▪ Vždy však musí být se školou uzavřena tzv. Dohoda o realizaci pedagogických praxí. ▪ Databázi těchto škol naleznete ZDE. ▪ Pokud vaše škola v databázi není, není možné k výkonu praxe přistoupit. Kontaktuje neprodleně manažerku praxí a domluvte se s ní individuálně na dalším postupu. ▪ Je-li se školou již dohoda uzavřena, sdělte manažerce praxí e-mailem parametry svého studia dle informací na webu (viz box „Mohu si domluvit praxi na jiné škole“). Na základě tohoto sdělení bude manažerka praxí komunikovat s ředitelstvím školy. Schválení výkonu praxe je potvrzeno kontaktem na provázejícího učitele, který naleznete v poznámkovém bloku předmětu praxe a je pro studenty pokynem k neprodlené domluvě konkrétního harmonogramu praxe s provázejícím učitelem. ▪ Nominovat vlastní školu nebo domluvit si praxi na výše uvedených spolupracujících školách lze pro výkon praxe v JS 2022 nejpozději do 28. 2. 2022. Pozn. Prosím pozor! Při výběru praxe na školách Dohody o realizaci pedagogických praxí studenti neprovádí registraci přes portál praxí. Každý předmět praxe musí být dojednán samostatně, i při „pokračování praxe“ z předchozího semestru je nutné informovat manažerku praxí, která je v součinnosti s garantem praxí na škole. VÝSTUPNÍMI DOKUMENTY KAŽDÉHO PŘEDMĚTU PEDAGOGICKÉ PRAXE JSOU: ▪ Sebe / hodnoticí nástroj - k dispozici v IS, prosím prostudujte si důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nezapomeňte svému provázejícímu učiteli zaslat link na jeho část odpovědníku. Na vypracování tohoto dokumentu se podílí student společně s provázejícím učitelem a didaktikem. Dokument je veden v elektronické podobě v IS a po jeho kompletaci jej student vloží do odevzdávárny předmětu praxe ve formátu tisku do PDF. K práci se Sebe / hodnoticím dokumentem v IS můžete využít tuto nápovědu. ▪ Reflektivní deník – k Vaší dispozici je elektronická verze Reflektivního deníku, kterou doplníte dle požadavků studijního programu. Pro jeho finální podobu je možné využít podklady k diskusi. Odevzdání dokumentu je vyžadováno v elektronické podobě, kterou student vloží po ukončení praxe do odevzdávárny předmětu praxe. ▪ Učitelské portfolio - dle definice je „uspořádaný soubor prací studenta za průběh pedagogické praxe“. Jeho obsahem (vyjma Sebe / hodnoticího nástroje a Reflektivního deníku, tedy povinných dokumentů) by měly být dále např. náslechové listy, textové, grafické a jiné výstupy studenta, přípravy na výuku, učební pomůcky, prezentace, seminární práce atd. Pozn. Celkem tedy všichni studenti odevzdávají minimálně 3 dokumenty, všechny v elektronické podobě. 5 POKUD JSTE SI K PRAXI VYBRALI ŠKOLU ZAPOJENOU DO PROJEKTU ZIP MUNI ▪ (tzn. registrovanou přes portál praxí) nemusíte dokládat žádné další dokumenty. Povinnými jsou pro Vás pouze dokumenty uvedené na snímku 5. Konkrétní požadavky na jednotlivé části učitelského portfolia dle specifik Vašeho programu Vám sdělí Váš didaktik. STUDENTI VYKONÁVAJÍCÍ SVOU PRAXI NA SMLUVÍCH ŠKOLÁCH DOHODY O REALIZACI PEDAGOGICKÝCH PRAXÍ ▪ dokládají před začátkem pedagogické praxe Protokol o přijetí spolupracující školou podepsaný studentem, provázejícím učitelem a didaktikem. Podpis dokumentu lze administrovat skenem a do odevzdávárny předmětu praxe se vkládá také pouze sken. 6 7 VYŘIZUJI JEŠTĚ NĚJAKÉ DALŠÍ SMLOUVY/DOKUMENTY S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM? ▪ Nikoliv, smluvní zajištění provázejícího učitele probíhá bez součinnosti studenta. Pokud Vás provázející učitel přesto pověří doručením nějakého dokumentu k rukám manažerky praxí, může se tak stát na základě jeho rozhodnutí, prosím informujte o této skutečnosti manažerku praxí e-mailem a následně dokument vložte na podatelnu budovy D, Arna Nováka 1, do schránky „Pedagogické praxe.“ TÝKAJÍ SE MĚ PŘI VÝKONU PRAXE OPATŘENÍ PROTI ONEMOCNĚNÍ COVID 19? ▪ Ano, školy mohou v době prezenční výuky požadovat po praktikujících studentech dokument potvrzující lhůtu 14 dní po druhé dávce očkování, ochrannou lhůtu po prodělání nemoci COVID 19 nebo platný certifikát PCR testu. Prosím pozor - školy praktikujícím studentům testy ani neposkytují ani nehradí. DOKDY MUSÍM MÍT PRAXI SPLNĚNU? ▪ U škol projektu ZIP MUNI je v tomto semestru výkon praxe na škole dle registrace v portálu ukončen k 31. 5. 2022. ▪ Všechny povinné dokumenty je potom potřeba vložit do odevzdávárny předmětu praxe nejpozději do 10. 6. 2022. ▪ U spolupracujících škol Dohody o realizaci pedagogických praxí dbejte pokynů Vašich didaktiků a harmonogramu Vašeho studia. 8 Mgr. Dorota Egerlová manažerka praxí dorota.egerlova@phil.muni.cz +420 771 126 602