FORMULÁŘ Stipendijní program na podporu studentských komunit Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 1. Název projektu Digitální katedra a komunikační server: podpora a rozvoj komunity KISK 2a. Hlavní cíle projektu (2 až 3 věty) Cílem tohoto projektu je vytvořit sjednocený, přístupný a atraktivní komunitní prostor pro studenty, učitele a absolventy Katedry informačních studií a knihovnictví (dále jen KISK). Před pandemií jsme žili bohatým komunitním životem, který nám chybí. Cítíme potřebu transformovat naše dosavadní snažení do funkční distanční podoby a podpořit tak motivaci, well-being, smysluplné sociální interakce a také vzájemné učení se mezi aktéry KISK. 2b. Hlavní cílová skupina projektu (komu je projekt určen) Cílovou skupinou projektu jsou aktéři KISK. Rozumíme nimi převážně studenty, vyučující a absolventy KISK, ale také profesionály v našem oboru (knihovnictví, UX design, vzdělávací technologie, datová analytika a další) a zájemce o studium KISK (veřejnost). 3. Zodpovědný žadatel (tj. student zodpovědný za předkládaný projekt a jeho naplnění) 3.a Jméno žadatele Adam Melničák 3.b UČO 488350 3.c Studijní obor Informační studia a knihovnictví 4. Spolek - 5. Číslo bankovního účtu 2111249705/2700 5. Další žadatelé (tj. seznam studentů, kteří se budou na projektu podílet) Bc. Anna Puchovská, Gabriela Bušinová 1 Žadatelé si mohou upravovat velikost políček tabulky podle vlastní potřeby. 6. Popis aktivity, na kterou mají být požadované prostředky použity 6.a Termín konání Podzimní semestr 2021 6.b Celková výše požadované částky 15 600,- 6.c Jméno, UČO a pracoviště garanta z řad akademických pracovníků fakulty PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. 6.d Charakteristika projektu1 Projekt je reakcí na nynější podobu komunitního života na KISK. Vzhledem k pandemické situaci a distanční výuce nemáme mnoho příležitostí k vzájemnému potkávání se a naše sociální vazby, proces vrstevnického učení se a vzájemného motivování se ke studiu tím trpí. Naše komunita, která byla za standardních okolností živá díky různorodým aktivitám studentů a vyučujících (přednáškový cyklus KISKfórum, kreativní workshopy CraftFlow, výlety do přírody TrekFlow, deskoherní a čtenářský klub, meet upy profilací a další), je méně soudržná. S přesunem do distanční výuky se nepovedlo všechny aktivity překlopit do nové podoby (nedostatek motivace, zdrojů, těžká životní situace), čemuž lidsky rozumíme a rádi bychom podali právě prostřednictvím tohoto projektu pomocnou ruku. V rámci předvýzkumu jsme uskutečnili focus groups, na nichž jsme se ptali našich studentů: Co tvoří naši komunitu, jak ji vnímáš? Jakým způsobem v této době udržuješ vztahy se spolužáky? Co považuješ za důležité při budování nových vztahů? Ptali jsme se napříč ročníky našeho oboru. Na základě sebraných dat jsme identifikovali potřebu studentů podporovat se ve studiu, zabavit se a budovat smysluplné vztahy v rámci komunity. Komunitu na KISK bychom rádi podpořili ve dvou krocích. Prvním krokem bude vytvoření serveru na komunikační platformě Discord. Ta by měla sloužit jako bezprahový vstup do komunity - aktéři KISK by zde mohli komunikovat aktivně (psát, mluvit) nebo pasivně (číst, poslouchat) o všem, co jich v souvislosti se studiem a KISK zajímá (kanály pro důležité oznamy, FAQ, zajímavosti z oboru, profilace, zájmové kroužky, inzeráty výzkumných projektů, praxí a pracovních příležitostí, sdílení pocitů, tipy pro studium, domlouvání společného hraní, povídání si, učení se, psaní atd.). Žadatelé projektu by zde působili jako hybatelé komunitních aktivit a zároveň jako moderátoři. Počítáme s tím, že se obsah na Discordu bude tvořit organicky dle potřeb komunity a nejrůznějších aktérů KISK. Druhým krokem bude vytvoření “digitální katedry”na platformě 2gthr.online, která umožňuje synchronní videokomunikaci a digitální kolaboraci (online nástěnka, sdílení obrazovky a další). Aktéři by se zde mohli pohybovat z místnosti do místnosti dle libosti (prostory budou vytvořené grafickou designérkou na míru tak, aby vystihli genius loci FF MUNI a připomněli nám vše, co máme na prostorách univerzity rádi a chybí nám to), potkávat se “tváří v tvář”, seznamovat se (digitální katedra bude mít otevřeno 24/7) a pořádat intenzivnější komunitní akce (diskusní panely, herní večery, vycházky do přírody, společné učení se, hackathony, herní večery atd.). Zde překlopíme některé již zaběhnuté komunitní akce (KISKfórum, meet upy profilací) a rádi podpoříme vznik nových aktivit. Zavedením komunikačního serveru v spojení s digitální katedrou vytvoříme komplexní prostor, ve kterém může komunita KISK prosperovat jak v distančních, tak posléze v prezenčních podmínkách výuky. 6.e Základní cíle a přínos projektu Cílem projektu je vytvořit vhodné podmínky pro propojení veškerých aktérů našeho oboru do soudržné komunity, která bude živá také v distančních podmínkách. Za přínosy naší iniciativy pokládáme: - zefektivnění komunikace – poskytneme rychlý interaktivní komunikační nástroj, díky kterému bude lehké zjistit, co se na KISK děje, kdo co umí, na koho se obrátit v případě problému, nápadu atd.; - poskytnutí záchranného lana pro studenty (nejen) prvních ročníků – zjednodušení seznamování v nelehkých podmínkách, možnost využití psychické opory v komunitě, vzájemná inspirace a učení se, zvýšení motivace ke studiu; - propojení lidí, sdílejících zájem v oboru, bez ohledu na ročník studia či léta praxe - méně formální a autoritativní prostředí, které může zmírnit ostych z pokládání otázek a vytvářet jiné příležitosti pro učení, než poskytuje standardní výuka; - poskytnutí prostoru, kde budou moci vznikat nové projekty a iniciativy, které momentálně své místo nemají – inkubátor projektů, ať už studentských, dobrovolnických nebo profesionálních; - posílení digitálního well beingu komunity v nelehké životní situaci – více smysluplné sociální interakce, prostor pro humor, zábavu, uplatnění tvůrčích ambicí, diskuse, sdílení pocitů, peer to peer interakce atd.; - zvýšení motivace studentů na KISK nadále studovat a učitelů nadále učit – když se známe a podpoříme se ve studiu, spíše jej dokončíme (redukce neúspěšně ukončených studií), také učitele nemotivuje učit pouze mlčící kolečka v MS Teams; - udržení a rozvoj smysluplných komunitných a kulturních aktivit KISK, které slouží jako reprezentace oboru i celé FF navenek - přednáškový cyklus KISKfórum, kreativní workshopy CraftFlow, meet upy profilací atd. 6.f Harmonogram projektu Nejprve chceme oslovit veškeré potenciální aktéry s nabídkou možnosti realizovat se ve spolutvorbě naší komunity – komunita bude stavět i na aktivitě dalších členů kromě řešitelů projektu. Poté budeme designovat, testovat a nastavovat obě digitální prostředí komunikační server na Discord a digitální katedru na 2gthr.online. Vytvoříme prvotní obsah, kterým se pokusíme vzbudit zájem u co nejvíce členů naší komunity a vytvořit tak základ pro udržitelný rozvoj komunity také v distačních podmínkách. Budeme pracovat v krocích: 1. Oslovení potenciálních aktérů a společná participace v přípravě; tvorba grafického návrhu pro platformu 2gthr.online - duben až květen 2. Otestování platformy 2gthr.online na menším vzorku aktérů - květen 3. Design, průběžné testování a nastavení prostředí na platformě Discord - květen až srpen 4. Design, průběžné testování a nastavení prostředí na platformě 2gthr.online červen až srpen 5. Uvedení prostředí do života komunity - září 6. Rozvoj a udržování prostředí, realizace komunitních akcí v rozsahu dle potřeb a iniciativy aktérů - říjen až prosinec 6.g Propagace Filozofické fakulty MU v rámci projektu (Všechny propagační materiály musí obsahovat značku MUNI ARTS společně s větou: Akce/událost/projekt byl/a podpořen/a ze Stipendijního programu pro podporu studentské činnosti zaměřené na rozvoj komunit na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.) Značku MUNI ARTS společně s výše uvedenou větou uvedeme v popisu na platformě Discord i v digitální katedře na 2gthr.online, dále ve všech událostech na sociálních sítích sloužících k propagaci komunitních aktivit, které budou realizovány v období plnění projektu (případně také na plagátech a letácích, pokud by byly některé z aktivit realizovány prezenčně). 6.i Zapojení studentů FF MU v rámci projektu Aktérem naší komunity můžeme označit kohokoliv se zálibou v našem oboru a odvětvích, které zkoumáme. Tudíž se může zapojit kterýkoliv student FF MU. Předpokládáme zapojení především studentů KISK, ale také například studentů Teorie interaktivních médií, Pedagogiky, Počítačové lingvistiky, Filozofie a jiných. 6.j Odhadovaný počet zapojených osob celkem Odhadujeme zapojení přibližně 100 osob. 6.k Předchozí zkušenosti žadatelů Adam Melničák je studentem bakalářského studia KISK. Organizátor a kurátor studentské komunitní akce KISKfórum. Výzkumník v projektu Humans of UX (zkoumání komunity UX designérů). Má hned několik zkušeností ze stáží v oboru UX design. Zároveň píše bakalářskou práci na téma podpory studentských komunit na univerzitě, která může sloužit jako relevantní zdroj při administraci a tvorbě prostředí. Bc. Anna Puchovská je studentkou magisterského studia KISK. Má četné zkušenosti z oboru e-learningu (výzkumně jako řešitelka projektu FRMU a asistentka na projektu TA ČR), především s tutorováním (KPI11), designováním a učením online kurzů na FF MU (ISKM71). V rámci studií na Semináři estetiky a posléze na KISK se aktivně zapojuje do organizace komunitních událostí (Estetická konference, meet up EdTech profilace, Jarní škola). Gabriela Bušinová je studentkou bakalářského studia Teorie interaktivních médií. Má zkušenosti s kreslením už od útlých let. Kresby a designové návrhy vytváří také na objednávku. Navštěvuje kurzy typografie a grafického designu na Fakultě informatiky. 6.l Doplňující informace (informace, které mohou ovlivnit rozhodnutí komise ve prospěch udělení stipendia) 7. Finance 7.a Celkový rozpočet projektu 15 600,- Žadatel souhlasí se zveřejněním základních údajů žádosti na webových stránkách fakulty (tj. jméno studenta/studentů, název spolku, název projektu a jeho popis). Žadatel souhlasí se zveřejněním fotografií či jiných záznamů realizovaného projektu na webu a sociálních sítích FF MU. Žadatel souhlasí s tím, že při propagaci akce bude využívat jednotný vizuální styl MUNI a bude spolupracovat se zaměstnanci Oddělení vnějších vztahů FF MU na pořizování a tvorbě propagačních materiálů. Příloha: (ve formě naskenovaného dokumentu vložte do IS nebo připojte k tomuto formuláři) 1. Doklad o doporučení navrhovaného projektu některým z akademických pracovníků fakulty. 2 Žadatelé si mohou upravovat velikost políček a počet řádků tabulky podle vlastní potřeby. 7.b Finance z jiných zdrojů (pokud ano, tak z jakých a v jaké výši) - 7.c Výčet položek financovaných tímto stipendijním programem2 Položka Suma Předplatné platformy 2gthr.online na 6 měsíců 3600 Design a administrace komunitního prostředí v 2gthr.online - Melničák 4500 Design a administrace komunitního prostředí v Discord - Puchovská 4500 Grafické práce - Bušinová 3000 8. Prostor pro další informace o předkládaném projektu dle vlastního uvážení Platforma 2gthr.online s námi svolila sjednat spolupráci. Nabídla nám první tři měsíce zdarma na vyzkoušení, poté nám bude účtovat sjednaný (měsíční) poplatek. Tato platforma je otevřená budoucí spolupráci s univerzitou v případě úspěchu, ale i neúspěchu našeho projektu. V tomto projektu vidíme velký potenciál ať už z pohledu používaných technologií, které budou svůj obsah stále více přizpůsobovat pro účely komunitního budování, tak i z pohledu vzdělávání a práce, které se bude v budoucnu stále více zaměřovat na spolupráci a podporu vzájemné interakce mezi studenty/pracovníky. Datum: 31.3.2021 Podpis žadatele: