Pokyn Filozofické fakulty Masarykovy univerzity č. 2/2019 ADMINISTRACE NÁKUPŮ (ve znění účinném od 7. června 2021) Podle čl. 12 Organizačního řádu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity vydávám tento pokyn: Článek 1 Úvodní ustanovení Tento pokyn je určen jako instrukce pro všechny zaměstnance, kteří se podílejí na realizaci nákupů na jednotlivých akademických i neakademických pracovištích Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „FF MU‟). Článek 2 Východiska předpisu (1) FF MU při obstarání dodávek či služeb hospodaří s veřejnými prostředky a patří mezi povinné subjekty – zadavatele v režimu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon‟). FF MU se při zadávání veřejných zakázek dále řídí směrnicí Masarykovy univerzity č. 10/2015, Pravidla pro zadávání veřejných zakázek (dále jen „Směrnice MU‟). (2) Dle zákona je zadavatelům uložena povinnost zohlednit při zadávání veřejných zakázek, u nichž je to vzhledem k jejich povaze a smyslu možné, rovněž zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací (dále jen „společensky odpovědné zadávání‟). Aplikace těchto zásad se řídí metodickým listem Odboru veřejných zakázek Rektorátu Masarykovy univerzity (dále jen „OVZ RMU‟). (3) Zároveň je fakulta povinna všechny smlouvy s hodnotou plnění vyšší než 50 000 Kč bez DPH zveřejňovat v Registru smluv v souladu se zákonem č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv. Článek 3 Proces administrace nákupů (1) V souladu s povinnostmi uloženými předpisy shora uvedenými rozlišují zaměstnanci při administraci dodávek a služeb následující kategorie: a) režim zákona o zadávání veřejných zakázek – dodávky a služby od předpokládané hodnoty 2 000 001 Kč bez DPH a výše: - fakulta zadává přes elektronický nástroj E-ZAK, - řeší administrátor veřejných zakázek (resp. právník fakulty), velké a specifické dodávky poté manažer veřejných zakázek OVZ RMU. O konkrétním způsobu realizace rozhodne tajemník fakulty. - pracoviště poskytuje součinnost, proces zadávání však probíhá shora uvedeným způsobem, - smlouva se zveřejňuje v Registru smluv; b) mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek – tzv. zakázka malého rozsahu, do hodnoty 2 000 000 Kč bez DPH: - podléhá Směrnici MU, ta dále člení zakázky dle hodnoty na: 1. zakázky od 500 000 Kč bez DPH a výše: - fakulta zadává přes elektronický nástroj E-ZAK, - řeší administrátor veřejných zakázek (resp. právník fakulty), specifické dodávky poté manažer veřejných zakázek OVZ RMU, - pracoviště poskytuje součinnost, proces zadávání však probíhá shora uvedeným způsobem, - smlouva se zveřejňuje v Registru smluv; 2. zakázky do 499 999 Kč bez DPH: - dle Směrnice MU není nutné, ale je možné zadat přes elektronický nástroj E-ZAK, - pokud není pořizováno přes E-ZAK, je nutné výběr dodavatele zachytit v průzkumu trhu (i když kvůli hodnotě nepodléhá zakázka režimu zákona, je u všech nákupů potřeba postupovat transparentně, nediskriminačně, dodržovat zásadu přiměřenosti, zohledňovat zásady společensky odpovědného zadávání), pro průzkum trhu je používán formulář dle vzoru v příloze tohoto pokynu; i. u dodávek a služeb v hodnotě 50 001 Kč bez DPH a vyšší: - je vždy nutné pečlivě zvážit související plnění poskytovaná s dodávkou či službou a dále zvážit, zda nemá být vztah s dodavatelem ošetřen písemnou smlouvou; v případě pochybnosti konzultovat s administrátorem veřejných zakázek (resp. právníkem), - po vyřešení této otázky je nutné provést průzkum trhu dle vzoru v příloze č. 1 tohoto pokynu, - samotný nákup je potřebné realizovat objednávkou akceptovanou dodavatelem (jednotný formulář pro celou FF MU dle vzoru v příloze č. 3 tohoto pokynu), - smlouva nebo objednávka akceptovaná dodavatelem se zveřejňuje v Registru smluv, - finanční plnění fakulty i plnění dodavatele nemůže nastat dříve, než bude smlouva či dodavatelem akceptovaná objednávka zveřejněna v Registru smluv, této skutečnosti musí odpovídat i daňové doklady vystavené dodavatelem; ii. u dodávek a služeb do 50 000 Kč bez DPH: - je nutné zvážit případnou potřebu zakázku ošetřit smluvně kvůli specifičnosti dodávky/služby, - pokud smlouva není nutná, je třeba provést průzkum trhu (dle vzoru v příloze č. 2 tohoto pokynu), - samotný nákup je potřebné realizovat objednávkou vytvořenou v ekonomickém informačním systéme Magion, - průzkum trhu není nutné provádět v situacích, kdy náklady jeho realizace přesahují hodnotu pořizované dodávky či služby, a to s ohledem na zásadu efektivnosti, účelnosti a přiměřenosti, za takovou hodnotu je obvykle považována částka ve výši 10 000 Kč bez DPH, - písemné odůvodnění zásad společensky odpovědného zadávání není nutné realizovat s ohledem na zásady efektivnosti, účelnosti a přiměřenosti, - smlouva nebo objednávka akceptovaná dodavatelem se nezveřejňuje v Registru smluv. (2) V případech, kdy je dodávka či služba pořizována v rámci projektu (dotace), bude pro zachycení průzkumu trhu použit příslušný vzorový formulář dle přílohy pokynu doplněný o údaje projektu a případná loga, a to v souladu s pravidly publicity daného programu či poskytovatele dotace. Zároveň je pořizovatel povinen konzultovat s oddělením výzkumu a vývoje FF MU potřebu zhotovení průzkumu trhu i v hodnotách nižších, než je stanoveno tímto pokynem. (3) Vzorové formuláře pro průzkum trhu zachycují hodnocení tří různých nabídek. Tento počet je minimální nutný. V případě potřeby může pracoviště hodnotit i více nabídek získaných průzkumem trhu. Nižší počet nabídek je přípustný u výrobků a služeb, které dodává nižší počet dodavatelů, resp. v situacích, kdy dodavatel neučinil nabídku a výrobek či služba není dodáván jiným dosud neosloveným dodavatelem. (4) Vzorové formuláře pro průzkum trhu zachycují hodnocení dle kritéria nejnižší ceny bez DPH. Jedná se nejobvyklejší způsob hodnocení. Pracoviště má možnost hodnotit nabídky i dle jiných objektivně stanovených kritérií. Za předpokladů stanovených metodickým listem OVZ RMU je pracoviště povinno aplikovat zásady společensky odpovědného zadávání. (5) Za účelem hodnocení nabídek je nutné stanovit objektivně měřitelné technické podmínky. Tyto je potřebné stanovit určitě, nikoliv však diskriminačně pro konkrétní produkt. Článek 4 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem pokynu a jeho aktualizací pověřuji právníka FF MU. (2) Kontrolu dodržování pokynu provádí vedoucí Ekonomického oddělení FF MU. (3) Tento pokyn nabývá platnosti dnem podpisu. (4) Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 7. června 2021. podepsáno elektronicky Ing. Ivo Jurtík tajemník Přílohy: č. 1 Vzorový formulář pro průzkum trhu od 50 001 Kč č. 2 Vzorový formulář pro průzkum trhu do 50 000 Kč č. 3 Vzorový formulář objednávky s akceptací dodavatelem