Směrnice Filozofické fakulty Masarykovy univerzity č. 2/2022 O ZPŮSOBECH A ZÁSADÁCH INTERNÍ A EXTERNÍ KOMUNIKACE FILOZOFICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů vydávám tuto směrnici: Článek 1 Východiska a předmět úpravy (1) Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (dále jen „FF MU“ nebo „fakulta“) usiluje o zajištění dobré dostupnosti informací určených zaměstnancům, studujícím, uchazečům o studium nebo o pracovní pozice a také široké veřejnosti. Využívá k tomu takové způsoby komunikace, které umožňují distribuovat relevantní informace těmto cílovým skupinám (dále jen „komunikační kanály“). (2) Tato směrnice stanovuje jednotlivé komunikační kanály pro komunikaci uvnitř fakulty i směrem k veřejnosti a jejich rámcový způsob využití. Stanovuje také základní zásady komunikace. (3) Podrobněji jsou způsoby práce s jednotlivými komunikačními kanály a komunikační zásady rozpracovány metodickými listy. Článek 2 Definice pojmů (1) Zkratkou „IS MU“ v textu se rozumí Informační systém Masarykovy univerzity dostupný na adrese www.is.muni.cz. Zkratkou „Inet“ se rozumí Ekonomicko-správní informační systém Masarykovy univerzity dostupný na adrese www.inet.muni.cz. Pojmem „Portál“ se v textu rozumí Portál pro zaměstnance Masarykovy univerzity dostupný na adrese www.portal.muni.cz. (2) Pro účely této směrnice se rolí či funkcí uvedenou ve formě generického maskulina rozumí role nebo funkce, kterou vykonávají osoby různého genderu, tedy: a) „děkanem“ děkan či děkanka; b) „tajemníkem“ tajemník či tajemnice; c) „zaměstnancem“ zaměstnanec či zaměstnankyně; d) „studentem“ student či studentka; e) „uchazečem“ uchazeč či uchazečka f) atd. Článek 3 Komunikační kanály (1) Pro prezentaci FF MU navenek slouží především tyto komunikační kanály: a) Webové stránky fakulty na doméně www.phil.muni.cz a webové stránky fakultních pracovišť na příslušných subdoménách. i. Cílovou skupinou webových stránek jsou uchazeči o studium, zájemci o nabízené pracovní pozice a mimofakultní veřejnost; ii. Samostatná sekce centrálního webu je vyčleněna pro aktuální studenty (viz níže bod 2b). Obdobně mohou být vyčleněny speciální sekce pro studenty také na webech jednotlivých pracovišť; iii. Samostatná sekce centrálního webu je vyčleněna pro prezentaci vědecko-výzkumných projektů, výstupů a tvůrčích počinů fakultní akademické obce se speciálním zřetelem k jejich společenskému přesahu; iv. Způsob užívání webových stránek a důraz na jednotlivé cílové skupiny vychází z aktuálního strategického záměru fakulty. b) Doplňkové webové stránky projektových a dalších aktivit, jejichž povaha vyžaduje šíření informací k cílovým skupinám mimo fakultu. c) Úřední deska fakulty přístupná na Dokumentovém serveru v IS MU. d) Celofakultní profily a profily jednotlivých fakultních pracovišť na sociálních sítích. e) Kontaktní popularizační akce pro uchazeče o studium a veřejnost. (2) Pro komunikaci uvnitř fakulty slouží především tyto komunikační kanály: a) Webový Portál pro zaměstnance i. Jeho cílovou skupinou jsou zaměstnanci fakulty a studenti v doktorských studijních programech, přičemž jeho obsah je přístupný pouze po přihlášení. ii. Sdružuje na jednom místě především následující informační zdroje: 1. Statické webové stránky děkanátních a účelových pracovišť s informacemi, pokyny a návody členěnými dle jednotlivých agend; 2. Webové články s aktuálními informacemi děkanátních a účelových pracovišť směrem k zaměstnancům a doktorským studentům; 3. Kalendář akcí s pozvánkami na fakultní události; 4. Zápisy z porad vedení fakulty, kolegia děkana a akademického senátu přístupné na Dokumentovém serveru v IS MU; 5. Upozornění z e-mailové schránky v Microsoft 365; 6. Upozornění a náhled na vybrané aplikace z IS MU a Inet. b) Sekce pro studenty na webu fakulty i. Její cílovou skupinou jsou aktuální studenti fakulty. ii. Sdružuje na jednom místě především následující informační zdroje: 1. Statické webové stránky děkanátních a účelových pracovišť s informacemi, pokyny a návody týkajícími se studia; 2. Webové články s aktuálními informacemi děkanátních a účelových pracovišť určenými studentům; 3. Zápisy z porad vedení fakulty, kolegia děkana a akademického senátu přístupné na Dokumentovém serveru v IS MU. c) Fakultní newsletter i. Je pravidelně zasílán studentům i zaměstnancům a shrnuje důležité zprávy z webu fakulty či z Portálu pro zaměstnance. d) LCD obrazovky a inzertní plochy i. FF MU v rámci ekologicky odpovědného přístupu preferuje inzerci na LCD obrazovkách na chodbách fakultních budov namísto vyvěšování tištěných plakátů. Těm jsou v případě potřeby vyhrazeny konkrétní inzertní plochy. Umisťovat jakoukoliv inzerci mimo ně není dovoleno. ii. LCD obrazovky slouží primárně ke sdílení pozvánek na akce pořádané fakultními pracovišti a spolky nebo k informačním kampaním ze strany děkanátních a účelových pracovišť. e) Informační systémy (především IS MU a Inet) i. Zaměstnanci i studenti do nich využívají autentizovaný přístup. ii. IS MU slouží především pro potřeby studijní administrativy, e-learningu a agend vnitřní evidence. Inet slouží především ke správě provozních agend. iii. Speciální aplikace v IS MU slouží k seznamování s interními předpisy, ke školení v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a řízení referentských vozidel. f) Hromadná e-mailová korespondence i. Na důležité informace upozorňuje vedení fakulty nebo děkanátní či účelové pracoviště relevantní skupinu studentů či zaměstnanců také hromadným e-mailem. ii. Studenti i zaměstnanci jsou povinni sledovat svou e-mailovou schránku v IS MU, resp. v Microsoft 365. iii. Studenti i zaměstnanci jsou při interní fakultní komunikaci nebo při externí komunikaci jménem instituce povinni využívat e-mailovou adresu s univerzitní či fakultní doménou. g) Další aplikace sady Microsoft 365 (především MS Teams) i. Slouží k operativní komunikaci v menších pracovních skupinách a týmech. h) Interní pošta i. Slouží k zasílání fyzických dokumentů prostřednictvím fakultní podatelny. Článek 4 Základní zásady komunikace (1) V rámci externí komunikace jsou dle Statutu MU, čl. 3 odst. 5, členové akademické obce povinni dbát dobrého jména Masarykovy univerzity. (2) Zejména v externí komunikaci jménem fakulty jsou studující i zaměstnanci povinni respektovat alespoň minimální požadavky jednotného vizuálního stylu univerzity. a) Materiály vyhotovené v jednotném vizuálním stylu musí respektovat všechny jeho zásady. b) Materiály vyhotovené ve vlastním vizuálním stylu musí obsahovat alespoň logo fakulty odpovídající zásadám jeho použití. (3) Relevantní interní komunikace musí respektovat zásadu dvojjazyčnosti a musí být vedena v českém i anglickém jazyce. a) Relevantní interní komunikací se rozumí komunikace směrem k cílové skupině zahrnující osoby nehovořící česky nebo situace, kdy lze předpokládat předání informace dalším takovým osobám mimo původní cílovou skupinu. (4) V rámci veškeré komunikace se doporučuje vhodným způsobem dbát na genderově senzitivní jazyk. (5) Webové stránky musí dbát na zásadu přístupnosti osobám se zrakovým postižením, jež využívají asistivní čtečky. Článek 5 Závěrečná ustanovení (1) Touto směrnicí se ruší pokyn FF MU č. 2/2021 Používání anglického jazyka v interní komunikaci Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ze dne 7. března 2022 s účinností od 7. března 2022. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji proděkana pro přijímací řízení a komunikaci s veřejností. (3) Kontrolu dodržování této směrnice vykonává vedoucí Oddělení vnějších vztahů FF MU, které zároveň poskytuje v dané oblasti základní metodickou i uživatelskou podporu. (4) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. (5) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2023. doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. děkanka