Akademický senát Masarykovy univerzity Zápis z mimořádného ustavujícího zasedání ze dne 2.2.2012 Přítomni: senátoři uvedení v prezenční listině a v tabulce účasti, která tvoří přílohu č. 1 tohoto zápisu; při zahájení zasedání AS MU bylo přítomno 42 senátorů, celkem se zasedání zúčastnilo 42 členů AS Zvaní hosté: doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D., rektor prof.RNDr.Michal Kozubek, Ph.D., děkan FI Veřejnost Program: 1. Informace o výsledcích voleb do Akademického senátu MU 2. Volba předsedy AS MU 3. Personální a organizační změny na Ústavu výpočetní techniky 4. Schválení novely Statutu ESF MU 5. Schválení změny volebního řádu FF MU 6. Volba předsedy ekonomické komise senátu 7. Vývoj přípravy nového vysokoškolského zákona a postoj MU 8. Majetkové úkony schválené Správní radou MU 9. Ostatní Jednání zahájil odstupující předseda AS MU, uvítal na zasedání senátorky, senátory i hosty a konstatoval usnášeníschopnost AS MU. Ad 1) Informace o výsledcích voleb do Akademického senátu MU Úvodního slova k bodu 1 se ujal odstupující předseda AS MU doc.Křepelka a představil přítomné nově zvolené senátory a senátorky. Rovněž oznámil, že předsedou Studentské komory AS MU byl zvolen Mgr.Pavel Troubil. Dále představil kandidáty na funkci předsedy AS MU, a sice Mgr.Michala Bulanta, Ph.D. z Přírodovědecké fakulty a prof.RNDr.Jiřího Zlatušku, CSc. z Fakulty informatiky. Dále promluvil k nově zvolenému senátu odstupující předseda Studentské komory Mgr. Zdeněk Ručka, který hovořil o tom, že nový předseda senátu by neměl být volen podle toho, z jaké fakulty přichází. Řekl, že oba kandidáty na předsedu dobře zná a ani v jednom se nelze splést. Dále doporučil novému senátu zamyslet se nad zrušením pravidla o dvouhodinovém zasedání senátu. Rektor MU uvedl, že v návaznosti na dopis odstupujícího předsedy AS by rád sdělil, že nechce nijak ovlivňovat, zda se má budoucí předseda účastnit jednání vedení, podle jeho názoru by měl mít předseda senátu vždy otevřený přístup ke všem jednáním. Křepelka: Celkový počet členů AS MU je 46, obsazených mandátů je 45. Navržení kandidáti na předsedu AS jsou dva, má někdo ještě další návrh? Škop: Rád bych navrhl, aby se o funkci předsedy senátu dále ucházel dosavadní předseda doc.Křepelka, byl jsem s jeho vedením spokojen, takže bych byl rád, kdyby zvážil svou opětovnou kandidaturu. Křepelka: Říkal jsem, že už kandidovat nebudu a mé rozhodnutí platí. Nyní prosím, aby se představili oba kandidáti na předsedu AS. Bulant: Působím na Přírodovědecké fakultě, Ústavu matematiky a statistiky, mým vědeckým oborem je algebraická teorie čísel, věnuji se rovněž vzdělávací činnosti, v letech 2001 – 2010 jsem byl proděkanem PřF pro IT a ekonomiku. Pokud budu zvolen, rád bych zhodnotil zkušenosti za dobu svého působení v této funkci. Měl jsem na starosti tvorbu rozpočtu v obtížných časech, naše jednání s vedením MU byla poměrně tvrdá, tato moje kvalifikace může být nyní užitečná, neboť lze očekávat , že během našeho funkčního období dojde k úpravě legislativy. Velmi si vážím toho, že mne kolegové navrhli a v případě zvolení chci pracovat ve prospěch univerzity, nehodlám být nástrojem vedení, ale spíše organizátorem a moderátorem akademické diskuse a prosazovatelem jejích závěrů směrem k vedení univerzity, veřejnosti, ale třeba i ministerstvu. Těším se na další spolupráci, ať už v roli senátora nebo jako předseda senátu. Zlatuška: V roce 1989 jsem byl OF zvolen prorektorem univerzity, účastnil jsem se zakládání nových fakult i jednání o povaze práce ÚVT v turbulentních časech, kdy byly pokusy o jeho rušení prováděny stejně nekvalifikovaným způsobem, jako dnes, do akademické funkce jsem se vrátil v roce 1994 jako zakládající děkan na FI, poté jsem působil dvě funkční období jako rektor univerzity a další dvě jako děkan Fakulty informatiky, v pozici senátora mám první zkušenost po těchto letech v exekutivě vidět práci na univerzitě z druhé strany. Univerzita by měla spolupracovat, fakulty by neměly mezi sebou bojovat. Vím, že do volby předsedy vstupuji s hendikepem, že budu stranit vedení, měl jsem v době svého nástupce zásluhu na tom, že byl rektor Fiala vůbec ve volbě zvolen a v loňské volbě jsem po prvním kole veřejně a nepodmíněně podpořil současného rektora. Byl jsem rektorem MU od roku 1998, kdy vstoupil v platnost nový vysokoškolský zákon a kdy se z vysokých škol staly veřejné instituce. Za dobu mého působení mám dost zkušeností i představ, co slouží univerzitě ku prospěchu a co ji může ohrozit. Těším se na práci v senátu a práci pro univerzitu. Křepelka: Za členy volební komise pro volbu předsedy se přihlásili Mgr.Vrubel a Mgr.Žoudlík. Škop: Navrhuji ještě, abychom kladli kandidátům otázky. Suchý: Otázka na senátora Zlatušku – zmínil jste své zásluhy na zvolení prof.Fialy rektorem, ovšem senátoři by měli volit nezávisle. Byl jsem v době volby v akademickém senátu a vaše podpora byla některými vnímána spíše jako polibek smrti. Majerová: Jakým způsobem byste v případě zvolení podpořili nebo naopak nepodpořili nynější snahy studentů? Bulant: Nechci omezovat snahy SK, návrhy zákonů jsou nedotažené, návrh zákona o finanční pomoci studentům, obsahující několik variant řešení, není hoden podpory. Zlatuška: Já jsem podpořil snahy studentů už ve svém rozhovoru v rozhlase minulý čtvrtek a považuji za dobré, že toto prohlášení brněnských studentů iniciovalo následné prohlášení rektorů brněnských vysokých škol, věcný záměr zákona o finanční pomoci má pouze jednu variantu, uvádí se jen podpora bank, i prof.Haňka řekl, že návrh je špatný a já doufám, že ho vláda vrátí, pokud ne, podpořím všechny protesty. Co se týče návrhu vysokoškolského zákona – je zde tlak na posilování výkonné složky, zákon jde vlastně zpět proti vývoji. Zrůstová: Jaký máte názor na novelu zákona o rozpočtových pravidlech? Bulant: Neznám bohužel detaily návrhu, ale pokud tomu rozumím dobře jako návratu k omezování samostatnosti hospodaření, tak samozřejmě nesouhlasím. Souček: Jak si představujete roli senátu a vaši roli vůči vedení? Jako ryze kontrolní nebo spíše aktivní? Zlatuška: Jako rektor jsem zavedl praxi přítomnosti předsedy AS na zasedáních vedení, ovšem nepodílí se na rozhodnutích a finální slovo má vždy rektor, senát nemá výkonné pravomoci. Rektor: Souhlasím, jednoznačně je místo předsedy senátu na rozšířeném kolegiu rektora a na jednáních, pokud o to požádá. Ad 2/ Volba předsedy AS MU Křepelka: Nyní bych senát seznámil s tím, jak vyplnit volební lístky: vždy škrtnete toho kandidáta, kterého nechcete zvolit, pokud se chcete zdržet – neděláte s lístkem žádné úpravy. Pro zvolení předsedy je nutná nadpoloviční většina všech členů AS , tedy 24 hlasů. Zahajuji nyní tajnou volbu předsedy akademického senátu MU. Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Bulant: 21 pro Zlatuška: 15 pro Zdrželo se: 6 AS MU v prvním kole nezvolil předsedu AS. Proběhlo tedy druhé kolo volby předsedy AS: Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Bulant: 25 pro Zlatuška: 14 pro Zdrželo se: 3 Předsedou AS MU byl zvolen Mgr.Michal Bulant, Ph.D. Rektor: Chtěl bych vám poděkovat za zvolení předsedy, je důležité mít funkční senát a jsem připraven k otevřené spolupráci, slyšel jsem, že senát má být kritickou opozicí, ovšem v našem systému je rektor zvolen senátem, doufám, že senát bude konstruktivním aktérem při rozvoji univerzity. Křepelka: Nyní novému předsedovi předávám vedení zasedání. Bulant: Zahajuji bod týkající se situace na ÚVT. Ad 3) Personální a organizační změny na Ústavu výpočetní techniky Křepelka: Domluvil jsem si s oběma kandidáty, že budu vyvolán jako první. Rád bych k celé záležitosti sdělil právní pohled: - celou záležitost považuji za mimořádně nešťastný manažerský zásah rektora a kvestora, došlo k mobilizaci FI, ÚVT, k protestům, peticím, výsledkem je , že personální opatření se vytratila, nové vedení odstoupilo. Z právního pohledu, podle vysokoškolského zákona a Statutu MU, rektor jmenuje a odvolává ředitele vysokoškolských ústavů, tento krok byl tedy oprávněný, z pohledu právního považuji ale za sporné okamžité kroky směrem k reorganizaci s cílem přeměny ÚVT na obslužné středisko s tím, že vědecká role bude převedena na FI, tento krok již vyžaduje změnu Statutu MU, v příloze Statutu se uvádí, že ÚVT má hlavní roli ve vědecké činnosti a dále přispívá k údržbě infrastruktury, výstavbě sítí, zabývá se provozem superpočítačů. Tento druhý krok tedy porušuje Statut MU, mění definici ÚVT ve Statutu a proto podléhá schválení AS, dle mého názoru byly tímto druhým krokem porušeny vnitřní předpisy MU. Rektor: Vyzývám všechny k opatrnému zacházení se slovy, odmítám stanovisko doc. Křepelky, nedošlo k rušení oddělení a ke změně, definice zadání byla jasněji odlišit servisní a vědeckou činnost ÚVT, souhlasím, že pro vydělení vědecké činnosti by musel být předložen návrh na změnu Statutu. Prohlášení doc. Křepelky jen eskaluje výbušnou situaci. ÚVT je jedna z nejvýznamnějších položek rozpočtu MU, konzumuje nemalou část prostředků a je často kriticky diskutována ze strany uživatelů, současné uspořádání není obvyklé. Akademické svobody mají místo tam, kde se provozuje věda a výzkum, ale ne tam, kde je provozována servisní činnost. Na základě široké diskuse s představiteli fakult vím, že je pociťován deficit v průhlednosti konzumování peněz, to výrazně ovlivňuje dění na MU, od začátku jsem chtěl dosáhnout větší průhlednosti. Nyní vám promítnu platovou tabulku fakult a ÚVT. Rozdíly mezi fakultami jsou podle toho, jaké generují výnosy, jiná situace je u součástí, které konzumují prostředky z fakult, a proto je třeba dosáhnout vyšší transparentnosti. Dosavadní nastavení ÚVT neumožňuje věrohodně a průhledně ukázat zbytku MU, že nedochází k nerovným podmínkám. Základním úkolem rektora je nastavení rovných podmínek. Diskuse je ovlivněna očekáváním poklesu rozpočtu a to zatím jen o 4%, jiné univerzity klesají až o 12%, ve střednědobém výhledu lze očekávat další pokles o 12%. V této situaci musíme proto být otevřenější v tom, jak zacházíme s prostředky, které společně generujeme. Takové bylo základní zadání pro změny na ÚVT, po 4 měsících jsem dospěl k závěru, že k dosažení tohoto posunu je nutné odvolat doc. Račanského, i když si jeho zásluh vážím. Jsem připraven přiznat chyby, ale bez větší transparentnosti, co je výzkum a co ostatní služby, nelze dál. Vnímejte i druhou stranu, která chce mít možnost zasahovat do nastavení kvality služeb, které platí; od pondělí jsem se vložil do situace a od té doby jednám a chci dospět k nápravě chyb a směřování k legitimnímu cíli, což je vyšší transparentnost finančních toků a nastavení spektra služeb, které si univerzita objedná. Vydal jsem prohlášení, které může někomu připadat jako ústupek, a to oběma stranám. Není možné očekávat jednoduchá rozhodnutí, je to hra, v níž může ztratit celá MU, mohu přijmout chyby, ale nejsem ochoten rezignovat na směřování k vyšší transparentnosti využívání stomilionového rozpočtu ÚVT. S některými kolegy z ÚVT jsme dokázali dospět k řešení, kterým je návrat původní organizační struktury. RNDr. Bartošek je od zítřka pověřen jako prozatímní ředitel v době přípravy konceptu změn, o nichž se bude diskutovat dle připraveného plánu. Vznikne pracovní skupina, v níž budu chtít mít zastoupeny všechny fakulty a komunitu IT. Veškeré změny budou samozřejmě předloženy senátu, počítáme se lhůtou tři měsíce. Ať už zůstane jedna jednotka nebo vytvoříme nějakou novou, obsazení míst bude provedeno formou výběrového řízení. Ode dneška má metodické řízení ústavu na úrovni univerzity na starosti prorektor Bareš. Tento návrh dávám na stůl jako cestu pro normální fungování ÚVT a prosím o klidnou a věcnou diskusi. Nikdy jsem FI neobvinil z problematického zacházení s finančními prostředky, na ÚVT bude probíhat diskuse o vykazování výsledků, je také nutné nastavení pravidel v tom, co se děje s výsledky výzkumu. Neřekl jsem, že se fakulta obohacuje, jen jsem vyslovil pochybnost. Děkan FI: Stanovisko FI je veřejně známé, byli jsme znepokojeni situací na ÚVT a nemohli se nevyjádřit. Stanovisko jsme zaslali vedení univerzity a zveřejnili. Co se týče poslední věty – pochyby byly vyřčeny a nyní je třeba je potvrdit nebo vyvrátit. Rektor: Souhlasím. Bulant: Nyní zahajuji diskusi. Zlatuška: Co pan rektor říká, se odlišuje od toho, co bylo řečeno na akademickém shromáždění FI, myslím, že se vymýšlejí argumenty za pochodu, zejména například při předkládání v úvodu promítnuté tabulky, která bez jakékoli analýzy čísel v ní slouží jen k prvoplánovému vyvolání podvědomé závisti.. Debaty o fungování ÚVT se vedou od 90.let, zhruba za stejně nekvalifikovaných východisek, nepodložené šermování údajů bez podkladů a zástupných argumentů - nemohu například věřit, že v účetnictví univerzity se neví, kam jdou finanční prostředky. V roce 1991 proběhla na vedení MU velká debata, ze které existuje dostatečně podrobný písemný záznam, iniciovaná tehdejším kvestorem a dvěma prorektory zrušit toto pracoviště po vzoru toho, co na VUT prosazoval tamní prorektor, pozdější rektor VUT. Z této debaty vyplynuly dobré důvody, proč je na ÚVT spojena obslužná činnost s výzkumnou. Výsledkem tohoto spojení mimo jiné bylo, že univerzita získala v Brně vedoucí postavení v zavádění sítí (např.metropolitní síť), což je jinak s ohledem na existenci velké techniky v Brně anomálií (např. ve srovnání s Prahou). Představa kvestora o fungování ÚVT je představa konzumenta spotřební elektroniky, takže nepovažuji za normální postup, o kterém rektor řekl, že ho 4 měsíce připravoval. Co se týče výhrad k nejasnostem v financování a obvinění z toho, že financování výzkumu na ÚVT skrytě financuje výzkum na Fakultě informatiky, byl jsem děkanem FI v dotyčném období, je to tedy obvinění i tehdejšího vedení fakulty, měl by se tedy zodpovídat i z minulého vedení kvestor a dva prorektoři a rektor, kteří s tím měli co do činění. Proč se denunciuje vedení pracoviště, ředitel, který je bez důvodu ze svého místa odvolán. Navíc se používají obvinění, že pracovníci, kteří nebudou loajální, mohou i škodit, a posílají se na nucenou dovolenou domů. Co se týče „bodů“, ty nelze brát vážně, jestliže se dělá kontrahovaný výzkum, nemůže být vykazování „bodů“ na univerzitě, ty si vykazuje ten, kdo výzkum financuje. Takto je nastaveno financování v zákoně č.130/2002 Sb., na jehož koncipování se jako člen RVVI podílel i šéfporadce pro vědu a prorektor, kterého má pan rektor jako člena svého vedení a musí to tedy znát. Podobné výsledky ostatně vykazuje i jiný ústav na univerzitě – politologický ústav – který má zlomek přínosu ÚVT, přitom má politologie v systému bodování protekci v podobě zařazení do národního referenčního rámce, chystáte v něm také podobné kroky? Fiala: My jsme se z úsporných důvodů rozhodli, že politologický ústav zrušíme a jeho aktivity převezme FSS. Rektor: 4 měsíce jsem žádal o předložení rozpočtu ÚVT, kvůli transparentnosti, to jsem chtěl po kvestorovi, dospěl jsem k závěru, že předložený rozpočet neodpovídá, přistoupil jsem tedy k personálním změnám. Nevnucuji ÚVT žádnou strategii, ale myslím, že podceňovat RIV body, když se podle nich financuje, není dobré. Zlatuška: Když děláte kontrahovaný výzkum, dostáváte za něj peníze, ale ne body. Personální obsazení loutkového vedení bylo navíc evidentně uděláno nekvalifikovaně, např. v tom, že se na něm účastnil člověk, který se účastnil podvodného jednání schopného poškodit univerzitu (Pavlovič), který neoprávněně za Fakultu informatiky podepsal předání neexistujících výsledků proto, aby externí firma nemusela vracet peníze za voucher získaný z kraje a mohla se ucházet o další inovační vouchery. Račanský: My jsem nedostali za úkol takto zpracovat rozpočet, ale zpracovat rozpočet snížený o 30 milionů, měl být předložený do konce prosince, ale všechno bylo chystáno už v listopadu, takže rozpočet nebyl hlavní důvod. Suchý: Byl bych rád, kdyby se v diskusi odpovědělo, kam se poděly prostředky ÚVT, poskytnuté v rámci služeb. FSS používá služeb ÚVT pro elektronické testování při státních zkouškách – osobně jsme žádali svolení ředitele ÚVT a bylo nám 12 hodin před státnicemi řečeno, abychom je zrušili, protože ředitel je pryč. Za každou státní zkoušku platíme ÚVT 20 – 30 tisíc, poprvé v tomto semestru jsme byli těchto plateb zproštěni vedením MU, servisní služba je financována z prostředků všech fakult, tak nám snad nemůže nikdo diktovat kdy a jak dlouho studenty testovat. Budu rád, když se dozvím, kam tyto prostředky jdou. Rektor: Proto jsem navrhl komisi složenou ze zástupců fakult, aby bylo jasně řečeno, co je standardní a co ne. Račanský: Stížnosti by měly chodit na ředitele, máme ze strany vedení nastavena pravidla pro užívání učeben. Mazal: I když nejsem informatik, ocenil jsem nejprve, že vedení do toho šlo, ale když jsem si četl jednotlivé kroky – postup nebyl v pořádku. Loni měl ÚVT rozpočet 128 milionů, tím předběhl 5 fakult, ÚVT určitě dělá kontrahovaný výzkum i pro MU. Bartošek: Hovoří se mi těžce, před pár hodinami mne pan rektor požádal o převzetí dočasného vedení ústavu, než se zpracují analýzy; jsem tady už 30 let, tak jsem to přijal s tím, že všem jde o nalezení řešení ve prospěch MU, teď ale nevím, zda jsem udělal dobře, projev rektora s manipulativními údaji o platech mne přiměl k přemýšlení, zda jde všem o nalezení řešení ve prospěch MU. Rektor : Interpretace statistických údajů musí být citlivá, ale to, co jsem ukázal, nejsou tajné údaje a já říkám, abychom je obhájili, musíme nastavit jasné finanční toky, vyzývám k věcné debatě, k rozptýlení pochyb, nechci, abychom si něco vyčítali, ale převést debatu na úroveň komise a určit, co patří do kterého typu služeb, pojďme to rozplést a nikdo nebude pochybovat. Matyska: Od 18.ledna jsem se snažil nalézt východisko, byl jsem partnerem rektora, měl jsem za úkol pomoci najít kompromis, všechna jednání s rektorem byla korektní, nikdo na ÚVT nepopřel právo vedení pravidelně hodnotit ÚVT, i body v prohlášení rektora jsou výrazem shody. Jediný nebezpečný bod je otázka cti - za sebe řeknu, snažili jsme se najít formulaci, že proces neproběhl způsobem, jakým by měl na MU probíhat. Formulací rektora nejsem nadšen, ale nejsem ani proti. To, že rektor zahájil svůj projev promítnutím platové tabulky, je rafinované. Reorganizace je nezbytná, ale ne způsob, jakým byla provedena. Rektor: V ÚVT je zvláštní organizační nastavení, už třeba zařazení některých pracovníků do administrativy. Matyska: Ve VaVpI musí být řada manažerských pozic zařazena do administrativy, moji dva odborní zástupci například. Křepelka: Já jsem spokojen, vše se vrací do právních kolejí, proto jsem senát svolal. Ad 4) Schválení novely Statutu a dalších vnitřních předpisů ESF MU Bulant: Nyní přikročíme k projednání novely Statutu ESF a dalších vnitřních předpisů ESF podle podkladu schváleného AS ESF 12.12.2011. Žítek: Předkládáme senátu ke schválení tyto změny zejména z důvodu omezení funkčního období vedoucích kateder. Křepelka: Neodporuje-li navržený předpis zákonu, dáváme hlasovat. Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Pro : 42 Proti: 0 Zdržel se: 0 Akademický senát MU schválil změnu Statutu ESF MU . Ad 5) Schválení změny volebního řádu FF MU Bulant: Dalším bodem je návrh úpravy volebního řádu FF – vypuštění povinného kvóra, které je uplatňováno jako podmínka pro zvolení do akademického senátu MU. Vanderziel: Tato podmínka je historickou záležitostí. Bauer: Formálně se text neshoduje s částí pod čarou. Bulant: Dávám hlasovat, zda se senát bude tímto bodem zabývat. Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Pro : 38 Proti: 1 Zdržel se: 3 Bulant: Budeme se tedy tímto bodem zabývat a dávám hlasovat o návrhu změny volebního řádu FF. Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Pro : 38 Proti: 0 Zdržel se: 4 Akademický senát schválil tímto změnu volebního řádu FF MU. Ad 6) Volba předsedy ekonomické komise senátu Bulant: Pro volbu předsedy akademické komory senátu navrhuji zvláštní jednání. Škop: Prof.Nováková je nemocná, kdo jednání svolá? Bulant: Předseda AS MU. Pro přípravu rozpočtu je důležitý předseda ekonomické komise, Vyzývám tedy Ing.Žítka, aby kandidoval znovu. Prosím o vaše vyjádření k návrhu zvolit nyní předsedu ekonomické komise senátu. Pro se vyjádřilo všech 42 přítomných senátorů. Křepelka: Co se týče harmonogramu zasedání senátu, praxe byla zasedat vždy první pondělí v měsíci, takže další řádné zasedání by bylo 5.března 2012. Žítek: Mohu se této funkce ujmout i nadále. Bulant: Dávám tedy hlasovat o kandidátovi na předsedu ekonomické komise Ing.Žítkovi. Hlasování: Počet přítomných členů AS MU byl před zahájením hlasování 42. Pro : 40 Proti: 0 Zdržel se: 2 Akademický senát schválil tímto Ing.Vladimíra Žítka do funkce předsedy ekonomické komise senátu. Ad 7) Vývoj přípravy nového vysokoškolského zákona a postoj MU Zlatuška: Zprávu jsem vám všem zaslal mailem, RVŠ měla rozsáhlé připomínky a panuje nespokojenost s jejich vypořádáním. U návrhu zákona o finanční pomoci nebyly připomínky vůbec respektovány a my požadujeme vrácení návrhu k přepracování. Věcný návrh zákona o VŠ jde tedy do vlády s rozpory a ty je třeba vypořádat nebo musí být vládou projednány. MŠMT se snažilo o vypořádání bez rozporů, připomínky nejsou pro členy vlády zvlášť označeny. Je snaha domluvit se s těmi, kdo jsou apolitičtí, jako AV. Pokud si chcete přečíst věcné připomínky, stačí si otevřít adresy z mého mailu, zůstala jedna nevypořádaná připomínka - zastoupení studentů v AS. RVŠ trvala na stávajícím vymezení počtu studentů, MŠMT se snažila protlačit jiný model. MŠMT musí napsat, proč s připomínkami nesouhlasí. Dále panuje obava z posilování politických vlivů zvenčí přes navrhované rady VŠ. Další problematická oblast je otázka funkčních míst profesorů a docentů. Co se týče návrhu zákona o finanční pomoci, tak žádná debata s pracovní skupinou se nekonala, model neodpovídá programovému prohlášení vlády, má se splácet ihned po ukončení studia. Nebyly dodrženy formální požadavky, proti návrhu vystoupil i prof.Haňka. Doufám, že tento návrh bude stažen. Na druhou stranu celá příprava věcných návrhů je součástí individuálního projektu Reforma terciárního vzdělávání v hodnotě 90 milionů, které by se musely vracet, pokud by legislativní proces nepokračoval. Křepelka: Předsedové AS se opakovaně scházeli, svolal si je i ministr, debata skončila návrhem stažení, což ministr odmítl. Na ostatních českých univerzitách senáty jednaly a měl jsem pocit, že AS MU by měl začít jednat k návrhům. Rektor: Má stanoviska jsou mírně odlišná, je třeba legislativní proces zastavit, ministr i náměstek Wilhelm deklarovali ochotu modifikovat, zároveň ale trvali na pokračování legislativního procesu, k mému stanovisku se přidali i ostatní brněnští rektoři. Teď už není prostor pro úpravu sporných ustanovení, snížení počtu studentů v senátech je nepřijatelné. Další diskuse se měla konat 7.února, ale byla zrušena. Křepelka: Oceňuji, že rektor vyzval k zastavení legislativního procesu. Zlatuška: Nejsem si jistý, zda dle tvrzení ministra lze měnit koncepci zákona až v tvorbě paragrafovaného znění, protože schválený věcný záměr má pro ně být závazný. Vždy když jsme něco ve sporných otázkách kolem samosprávy a role senátů či zastoupení studentů dohodli v expertní skupině, tak K9 tlačila údajně na porušení dohod a návratu k textu před jednáním. Zrůstová: Včera na jednání s poslanci školského výboru TOP 09 byl vyjádřen nesouhlas se současnými věcnými záměry a návrh stáhnout návrh zákona o finanční pomoci. Troubil: Společné stanovisko SK je jasné – včera protestní pochod proti návrhům, pokud projdou, protesty budou pokračovat a přikročíme i k intenzivnějším akcím ve spolupráci s dalšími VŠ. Bulant: Chce někdo navrhnout usnesení k tomuto bodu? Ne. Nyní dávám hlasovat, zda se budeme zabývat bodem 8 - Majetkové úkony schválené Správní radou MU. Pro : 27 Proti : 4 Zdrželo se: 11 Ad 8) Majetkové úkony schválené Správní radou MU Rektor: Chcete podrobné referování či raději odpovědi na otázky? Bulant: Nejsem informován ohledně majetkových změn v Ceitec s.r.o. Kvestor: Zanikl důvod existence společnosti Ceitec s.r.o., byla uzavřena dohoda, že koupíme podíl VUT. Rektor: Společnost je nečinná, byla založena ve fázi přípravy projektu a krátce používána. Mazal: Mám dotaz k pozemkům v oblasti kampusu – proč byly zakoupeny, kdo je předchozím vlastníkem a co se tam bude stavět? Rektor: Je to území, které po dlouhé debatě považujeme za strategické okolí MU, je to rezerva pro případné další projekty, existuje totiž záměr RHK Brno budovat v okolí Kampusu biotechnologický park, my do toho nechceme vstupovat, spíše jen pronajímat. Měli jsme signály o dalších zájemcích, proto ze strategických důvodů jsme se rozhodli ke koupi, dlouho jsme váhali, zda si můžeme dovolit investovat, ale dnes už známe vývoj hospodaření a tato částka není na újmu MU. Bulant: Materiály byly zaslány narychlo, ale zasedání je mimořádné, jinak bude senát trvat na tom, aby byly materiály dodány v předstihu nejméně 7 dnů. Rektor: Můžeme materiály předkládat senátu. Bulant: Dávám nyní hlasovat o tom , že senát vzal na vědomí informaci o majetkových úkonech, provedených Správní radou MU. Pro : 40 Proti: 0 Zdržel se : 2 Akademický senát MU vzal na vědomí informaci o majetkových úkonech, provedených Správní radou MU. Ad 9) Ostatní Rektor: Je otázka, zda si AS přeje či nepřeje pokračovat v dosavadní praxi (na základě dopisu doc.Křepelky), já jsem jeho přístup velmi oceňoval. Považuji možnost ,aby se předseda senátu účastnil jednání vedení za rozumnou, ale zajímalo by mne stanovisko senátu, zda si přeje, aby byl předseda informován o všech materiálech vedení, kolegia rektora, apod. Můžeme rovněž uvažovat o tom, že členem kolegia rektora by mohl být též předseda komory akademických pracovníků Bulant: Už jsem se vyjádřil, že jsem připraven sledovat dění ve vedení univerzity, přenášet informace na senát a jsem připraven se účastnit jednání vedení. Mazal: Oceňuji vstřícnost vedení a pokud se předseda může účastnit jednání vedení, měli bychom se vrátit k tématu, zda by senát měl nebo neměl být rozpočtovou položkou. Rektor: Už v lednu jsem navrhoval, že jsem připraven na debatu o podpoře senátu, o prostředcích by si ale musel autonomně rozhodovat senát. Gargulák: Jaký byl důvod k názoru v dopise doc.Křepelky? Křepelka: Cítil jsem potřebu položit důraz na dělbu moci, je jen zlomek agendy, k níž se může předseda senátu vyjádřit a problémem je i časová náročnost. Jinak bych navrhoval rozpočtový rámec i pro Studentskou komoru. Fiala: Doporučil bych vysílat předsedu AS na jednání vedení, jde o to, aby viděl, jak vznikají rozhodnutí a co k nim vede a sdělit to pak AS, to je velice cenné a mrzelo by mne, kdyby tato praxe přestala. Co se týče odměn – fakulty by měly zohlednit činnost senátu, pak se může přistoupit k novému řešení. Jiná otázka je u SK, tam jsme to řešili dohodou s fakultami, na důkladnou debatu je otázka, jak odměňovat členy akademické obce. Zlatuška: Chtěl bych podpořit praxi přítomnosti předsedy senátu ve vedení, i když kdyby platilo to, co říká prorektor Fiala o postupném vzniku materiálů na vedení univerzity, byl by býval měl doc.Křepelka informace přímo z vedení a ne až dodatečně jen materiálů publikovaných na webu pracovníků ÚVT. Škop: Jistě vidí i přesvědčovací postupy, které vedou k interpretaci právních textů. Fiala: Musíte přemýšlet o tom, zda se univerzita řídí jen právními předpisy nebo ji chápeme jako společenství, pak to zde nehrozí. Rektor: Většina výstupů z jednání vedení nemá podobu právních textů, jde o koncepce, apod. Matyska: My jsme akademická obec a korporátní techniky jsou přesně to, co by mělo v tomto prostředí být hlídáno, nevidím nic špatného na tom, být přítomen v pozici pozorovatele. Křepelka: Někdy je neřešitelná situace, co je důvěrná informace a co ne. Zlatuška: Pochybuji, že jsou tam tajné informace, kromě osobních údajů. Univerzita je veřejná instituce, rozhodující mimo jiné o právech, takže jsou veškeré informace a podklady z jednání jejích orgánů přístupné podle zákona o veřejném přístupu k informacím. Bulant: Nechci před senátem nic tajit, ale ani předkládat materiály vedení, to je úkolem někoho jiného. Rektor: Já vás budu zvát a vy se sám rozhodnete. Bulant: Chtěl bych požádat senát o názor, zda ukládá předsedovi formou usnesení účast na jednáních vedení. Pro : 33 Proti: 2 Zdržel se: 5 Počet přítomných senátorů : 40 Akademický senát MU formou usnesení ukládá předsedovi AS MU účastnit se jednání a porad vedení univerzity. Škop: Stejné problémy s financováním vidím i na Rektorátě a v SKM, očekával bych stejně radikální řešení jako v ÚVT. Rektor: Rozhodl jsem se, že se bude konat audit na RMU, výsledek sdělím senátu. Kvestor: Už v letošním roce došlo ke snížení finančních prostředků pro RMU o 10%. Předseda AS poděkoval na závěr přítomným za účast a ve 20.10 hod. ukončil zasedání. Nejbližší řádné zasedání akademického senátu MU bylo stanoveno na 5.březen 2012. Zapsala : Mona Nechvátalová Mgr.Michal Bulant, PhD., předseda AS MU Příloha č. 1 Zasedání Akademického senátu MU dne 2.2.2012 Komora akademických pracovníků přítomen nepřítomen Právnická fakulta Prof. JUDr. Karel Marek, CSc. x doc.JUDr. Filip Křepelka, Ph.D. x JUDr. Mgr. Martin Škop, Ph. D. x Lékařská fakulta prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. x Prof. MUDr. Marie Nováková, Ph. D. omluvena RNDr. Josef Tomandl, Ph. D. x Přírodovědecká fakulta RNDr.Milan Baláž, PhD. x Mgr.Michal Bulant, Ph. D. x Doc.RNDr. Ctibor Mazal, CSc. x Filozofická fakulta Prof. PhDr. Petr Osolsobě, CSc. x Jeffrey A. Vanderziel, B. A. x Pedagogická fakulta Mgr.Petr Najvar, Ph.D. x Mgr.Martin Vrubel x PaeDr. Jan Šťáva, CSc. x Ekonomicko-správní fakulta RNDr.Luboš Bauer, CSc. x Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. x Ing.Radoslav Škapa, PhD. x Fakulta informatiky RNDr.Pavel Matula, Ph.D. x Prof.RNDr.Jiří Zlatuška, CSc. x Prof. RNDr. Luděk Matyska, CSc. x Fakulta sociálních studií PhDr.Michal Vašečka, Ph.D. omluven PhDr. Petr Suchý, Ph.D. x PhDr. Zdeněk Sychra, Ph. D. x Fakulta sportovních studií PaedDr. Zdeněk Janík omluven PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D. x Doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph. D. x Mimofakultní Mgr.Lenka Zouhar Ludvíková x Prezenční listina Zasedání Akademického senátu MU dne 2.2.2012 Studentská komora přítomen nepřítomen Právnická fakulta Mgr.Jan Kazda x Helena Zrůstová x Lékařská fakulta Milan Pospíšil x Magdalena Varadínková x Přírodovědecká fakulta Mgr. Eva Majerová x Mgr. Pavel Souček x Filozofická fakulta Mgr. Martin Mazánek x Mgr. Jiří Žoudlík x Pedagogická fakulta Bc. et Bc. Jan Buchta x Mgr.Petr Kopečný x Ekonomicko -správní fakulta Robert Adamčík x Jan Kadlec x Fakulta informatiky Lukáš Ručka x Mgr. Pavel Troubil x Fakulta sociálních studií Bc. Karel Gargulák x Bc. Jiří Kelnar x Fakulta sportovních studií Mgr. Petr Janáček x Bc. Pavel Myšák x