STATUT PRÁVNICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY Akademický senát Právnické fakulty Masarykovy univerzity navrhl, Akademický senát Masarykovy univerzity schválil, děkan a předseda senátu Právnické fakulty vyhlašují znění Statutu a dalších vnitřních předpisů Právnické fakulty: ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Čl. 1 Právnická fakulta (dále jen "fakulta") je součástí Masarykovy univerzity (dále jen "univerzita") pro vzdělávací a vědeckou činnost v oblasti práva. Fakulta byla zřízena vládním nařízením ČSR č. 35/1969 Sb., o zřízení právnické fakulty na Univerzitě J. E. Purkyně v Brně a fakulty technologické na Vysokém učení technickém v Brně. Čl. 2 [1] Fakulta jako součást univerzity rozvíjí vzdělanost, zaručuje svobodu výuky, nezávislé vědecké poznání, výzkumnou a další tvůrčí činnost, doplňkovou činnost, a vytváří pro tyto činnosti podmínky. [2] Postavení fakulty a její vztahy k univerzitě jsou vymezeny zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách; dále jen "zákon"), ve znění pozdějších předpisů, vnitřními předpisy univerzity a vnitřními předpisy fakulty. Čl. 3 [1] Fakulta poskytuje na základě tvořivého vědeckého bádání vysokoškolské vzdělání v akreditovaných studijních programech v oblastech práva a souvisejících společenských věd. [2] Fakulta navrhuje univerzitě, aby absolventům přiznala: a. v bakalářském studijním programu akademický titul "bakalář" (ve zkratce "Bc." uváděné před jménem), b. v magisterském studijním programu akademický titul "magistr" (ve zkratce "Mgr." uváděné před jménem), c. v doktorském studijním programu akademický titul "doktor" (ve zkratce "Ph.D." uváděné za jménem). [3] Fakulta uskutečňuje rigorózní řízení a navrhuje univerzitě, aby absolventům magisterského studijního programu, kteří vykonali v oblasti práva státní rigorózní zkoušku, jejíž součástí je obhajoba rigorózní práce, udělila akademický titul "doktor práv" (ve zkratce "JUDr." uváděné před jménem). Čl. 4 [1] Orgány fakulty mají právo rozhodovat nebo jednat jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty uvedených v § 24 odst. I zákona, a rozhodovat v dalších věcech univerzity svěřených jim statutem univerzity (čl. 29 odst. 4 statutu univerzity). [2] Ve věcech fakulty jedná a rozhoduje děkan, pokud zákon nestanoví jinak. ČÁST DRUHÁ ČINNOST FAKULTY Čl. 5 Vzdělávací činnost [1] Vzdělávací činnost fakulty se uskutečňuje: a. v jednotlivých akreditovaných studijních programech a oborech bakalářského studia, b. v jednotlivých akreditovaných studijních programech a oborech magisterského studia, c. v jednotlivých akreditovaných studijních oborech doktorského studia, d. v programech celoživotního vzdělávání. [2] Vzdělávací činnost fakulta uskutečňuje v souladu se studijními (vzdělávacími) plány, které vyhlašuje děkan fakulty. [3] Fakulta realizuje kurzy celoživotního vzdělávání, a to podle vlastních akreditovaných studijních programů, akreditovaných vzdělávacích programů, dále pak ve spolupráci se zahraničními institucemi programy LL.M. a MPA, a vzdělávací kurzy pro veřejnost. Čl. 6 Vědecká činnost a zahraniční styky [1] Nedílnou součástí pracovní náplně každého učitele fakulty je vědecká činnost jako nezbytný předpoklad pro pedagogické působení na základě svobody vědeckého bádání, výzkumu a další tvůrčí činnosti, a zveřejňování jejich výsledků. [2] Vědeckou činnost fakulta uskutečňuje v oblasti právní a státní vědy a v souvisejících oblastech. [3] Základem pro rozvoj vědecké činnosti je zaměření kateder, které přitom vycházejí i ze styků se zahraničními pracovišti a podílejí se na řešení společných mezinárodních projektů. [4] Fakulta vytváří podmínky pro zahraniční styky, podporuje aktivní činnost učitelů a pracovišť ve vědeckých a nestátních organizacích, jakož i zveřejňování výsledků výzkumné a vědecké činnosti v zahraničí, popř. v cizojazyčných publikacích. [5] Fakulta rovněž vytváří podmínky pro vědeckou činnost a zahraniční styky studentů. Čl. 7 Doplňková činnost fakulty V souvislosti s plněním své základní úlohy fakulta vykonává doplňkovou činnost, zejména: a. poskytuje poradenskou a expertizní činnost, b. další vzdělávací činnost, c. ediční a vydavatelskou činnost. ČÁST TŘETÍ ORGANIZACE FAKULTY Čl. 8 [1] Fakulta se člení na pracoviště, jimiž jsou: a. katedry, b. ústavy, c. účelová zařízení, d. děkanát. [2] Vedoucí kateder, vedoucí ústavů a účelových zařízení jsou odpovědni děkanovi za plnění povinností vyplývajících pro ně z ustanovení vnitřních předpisů fakulty. [3] Pracoviště se mohou členit na oddělení a jiné útvary (dále jen "oddělení"), které zřizuje vedoucí pracoviště s předchozím souhlasem děkana. Vedoucí oddělení odpovídá vedoucímu pracoviště. Vedoucího oddělení ustanovuje vedoucí pracoviště s předchozím souhlasem děkana. Katedry Čl. 9 [1] Katedra je základní organizační jednotkou pro řízení a rozvoj vzdělávací a tvůrčí činnosti. Katedra, která zajišťuje tyto činnosti ve více oblastech, se dále člení na oddělení. Působí v ní alespoň 3 pracovníci. Na fakultě působí katedry: a. dějin státu a práva b. právní teorie c. občanského práva d. obchodního práva e. pracovního práva a práva sociálního zabezpečení f. ústavního práva a politologie g. správní vědy a správního práva h. trestního práva i. mezinárodního a evropského práva j. finančního práva a národního hospodářství k. práva životního prostředí a pozemkového práva. [2] Na fakultě dále působí oddělení univerzitního Centra jazykového vzdělávání. Čl. 10 Vzdělávací zaměření kateder [1] Katedry zabezpečují výuku povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů v jednotlivých studijních programech a oborech. [2] Skladba a rozsah těchto předmětů odpovídá schváleným a každoročně uveřejňovaným studijním plánům fakulty. Čl. 11 [1] Katedru tvoří: a. učitelé, tj. profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti a lektoři, b. vědečtí a výzkumní pracovníci, kteří se podílejí na výuce, c. interní studenti doktorského studia, jimž může být na návrh vedoucího katedry děkanem udělen status lektora. [2] Na katedře působí i neakademičtí pracovníci. [3] Na katedře mohou dále působit: a. externí odborníci a stážisté, b. externí studenti doktorského studia, c. studenti fakulty, zejména jako studentské síly a členové vědeckých týmů, d. zahraniční hosté. Čl. 12 Vedoucí katedry [1] Katedru řídí její vedoucí, který je jmenován zejména z řad profesorů a docentů děkanem na základě výběrového řízení, po projednání katedrou a v akademickém senátu. Vedoucí katedry odpovídá děkanovi za pedagogickou a vědeckou činnost katedry, hospodaření katedry a její administrativu. Funkční období vedoucího katedry je tříleté. Vedoucího katedry odvolává děkan po projednání v akademickém senátu. V mimořádných případech může být vedením katedry pověřen též akademický pracovník, který není profesorem nebo docentem, s titulem CSc., Dr., nebo Ph.D., případně může být pověřen vedením i jiný vedoucí jiné katedry. [2] Vedoucí katedry předkládá děkanovi návrhy týkající se: a. činnosti katedry a fakulty podle čl. l, 5, 6 a 7, b. materiálního a finančního zabezpečení této činnosti, c. personálního zabezpečení této činnosti vč. personálních, mzdových a kvalifikačních záležitostí pracovníků katedry (čl. 11), d. organizace katedry. [3] Zásadní věci projednává vedoucí katedry předem se členy katedry. [4] Vedoucího katedry zastupuje zástupce určený vedoucím, a to v rozsahu jím stanoveném, v době nepřítomnosti ve všech věcech, které nesnesou odkladu. K ustanovení zástupce se vyžaduje předchozí souhlas děkana. Není-li zástupce stanoven, zastupuje v nepřítomnosti služebně nejstarší profesor, docent, či jiný učitel. [5] Tajemník katedry, jehož pověřuje vedoucí katedry, pomáhá vedoucímu katedry v jeho řídící a organizační činnosti. Čl. 12a Ústavy [1] Ústav je zvláštní pracoviště fakulty, které vykonává vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost ve vymezené odborné oblasti. Ústav se spolu s katedrami podílí na uskutečňování akreditovaných studijních programů, nebo jejich částí. [2] O zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení, nebo zrušení ústavu rozhoduje na návrh děkana akademický senát. Ústav může být zřízen na dobu určitou. [3] Ústavy působící na fakultě jsou uvedeny v organizačním řádu. [4] V čele ústavu stojí vedoucí, kterého jmenuje a odvolává děkan po projednání v akademickém senátu. [5] Na ústavy se dále přiměřeně použijí ustanovení statutu o katedrách. Účelová zařízení Čl. 13 Ústřední knihovna [1] Ústřední knihovna slouží především rozvoji vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty a členů akademické obce. Rozvíjí odbornou knihovnickou, bibliografickou a informační činnost. [2] Ústřední knihovna je knihovnou vědeckého typu. Spravuje všechny knihovní a vědecké informační fondy uložené centrálně, i užívané pracovišti, organizuje jejich získávání a výměnnou i výpůjční službu vnitrostátní a zahraniční. Metodicky řídí zpracování a správu vědeckých informací v rámci fakulty, podílí se na přípravě studentů vysokoškolského studia a doktorandů v metodice tvůrčí činnosti. [3] Ústřední knihovnu řídí vedoucí, kterého jmenuje děkan na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí ústřední knihovny je podřízen děkanovi a v otázkách hospodářskosprávních spolupracuje s tajemníkem fakulty. [4] Další podrobnosti o organizaci, řízení a činnosti ústřední knihovny stanoví organizační řád. Práva a povinnosti uživatelů ústřední knihovny upravuje knihovní řád. Organizační a knihovní řády vydává děkan. Čl. 14 Centrum informačních technologií [1] Centrum informačních technologií slouží rozvoji vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty a členů akademické obce. [2] Činnost Centra informačních technologií řídí jeho vedoucí jmenovaný děkanem na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí Centra informačních technologií je podřízen tajemníkovi fakulty. Čl. 15 Centrum dalšího vzdělávání [1] Centrum dalšího vzdělávání slouží rozvoji a podpoře dalšího vzdělávání a praxe členů akademické obce a veřejnosti zejména v oblasti: a. organizace akreditovaných a dalších vzdělávacích programů k prohloubení znalostí právních předpisů a k seznámení veřejnosti s nejnovějšími vědeckými a aplikačními poznatky, jakož i konzultační, expertizní a posudkové činnosti, b. organizace vzdělávání v programech poskytovaných zejména na základě institucionálních dohod, c. dovednostní výuky a právních klinik, d. mezioborového a mezifakultního studia, e. odborné a praktické kompetence. [2] Centrum dalšího vzdělávání se v oblastech uvedených v odst. [1] písm. b. až písm. e. podílí spolu s katedrami nebo samostatně na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí. [3] Při akcích v oblastech uvedených v odst. [1] písm. a. a písm. b. akademičtí a další pracovníci fakulty spolupracují za úplatu, mohou v nich působit i učitelé a vědečtí pracovníci jiných vysokých škol a odborníci z praxe. [4] Činnost centra řídí jeho vedoucí jmenovaný děkanem na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí je podřízen děkanovi, v hospodářskosprávních záležitostech spolupracuje s tajemníkem fakulty. ČÁST ČTVRTÁ SAMOSPRÁVA FAKULTY Čl. 16 Akademická obec [1] Akademickou obec fakulty tvoří akademičtí pracovníci zaměstnaní na Masarykově univerzitě (§ 70 odst. l zákona), kteří působí na fakultě, a studenti zapsaní na fakultě. [2] Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři, vědečtí a výzkumní pracovníci podílející se na pedagogické činnosti (§ 70 odst. 2 zákona). Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména Masarykovy univerzity a Právnické fakulty. [3] Každý člen akademické obce požívá akademických svobod a akademických práv. [4] Každý člen akademické obce je povinen dodržovat statut fakulty a statut univerzity. Čl. 17 Samosprávné akademické orgány Samosprávnými akademickými orgány fakulty jsou: a. akademický senát, b. děkan, c. vědecká rada, d. disciplinární komise. Čl. 18 Akademický senát Akademický senát fakulty (dále jen „senát“) je jejím samosprávným zastupitelským akademickým orgánem. Čl. 19 Náklady na činnost senátu a jeho orgánů jsou hrazeny z finančních prostředků fakulty. Čl. 20 Složení a orgány akademického senátu [1] Senát má 20 členů volených akademickou obcí z jejích řad a zastupujících její zájmy. [2] Z řad akademických pracovníků fakulty (čl. 16 odst. 2) je voleno 10 členů senátu, kteří tvoří komoru akademických pracovníků senátu, z řad studentů zapsaných na fakultě je voleno 10 členů, kteří tvoří studentskou komoru. [3] Ustavující zasedání komory svolá její dosavadní předseda nejpozději do konce druhého týdne výuky jarního semestru, který následuje po volbách do komory. [4] Členství v senátu je čestnou funkcí. Členem senátu nemůže být rektor, prorektor, děkan a proděkan. Člen senátu odpovídá za výkon své funkce akademické obci a může být z jejího rozhodnutí odvolán. [5] Volby do jednotlivých komor vyhlašují jejich předsedové tak, aby se konaly před koncem funkčního období stávající komory. V případě, že funkční období skončí podle § 26 odst. 3 zákona, vyhlašuje volby do 30 dnů děkan. [6] Kandidát na člena senátu je povinen nejméně 14 dnů před prvním dnem voleb do příslušné komory zveřejnit svoje členství ve statutárním nebo dozorčím orgánu právnické osoby, která je oprávněna působit jako soukromá vysoká škola podle § 39 zákona, nebo vlastnictví podílu na této právnické osobě. Tuto skutečnost musí bezodkladně zveřejnit i zvolený člen senátu, pokud nastane během jeho členství v senátu. [7] Členem senátu se člen akademické obce stává v den, kdy začíná funkční období komory, do níž byl zvolen. [8] Členství v senátu zaniká: a. uplynutím funkčního období komory, jejímž je členem [čl. 29 písm. a.], b. ztrátou volitelnosti do senátu, c. vzdáním se členství do rukou předsedy senátu, d. odvoláním, e. jmenováním do funkce, jejíž výkon je neslučitelný s členstvím v senátu. [9] Způsob volby a odvolávání členů senátu, postup v případě uprázdnění mandátu během funkčního období, jakož i kontroly řádného průběhu voleb a volebních výsledků, stanoví volební řád (vnitřní předpis č. 10). Čl. 21 [1] Řádné zasedání senátu se koná nejméně dvakrát za semestr. [2] Mimořádné zasedání senátu svolává předseda senátu a v době jeho nepřítomnosti kterýkoliv místopředseda senátu na odůvodněnou žádost: a. nejméně čtvrtiny všech členů senátu, b. některé z komor, c. děkana fakulty nebo d. nejméně jedné padesátiny členů akademické obce. [3] Zasedání senátu jsou veřejná. Každý senátor může navrhnout neveřejné projednání určité věci. Zápisy z jednání se zveřejňují způsobem umožňujícím dálkový přístup. [4] Senát může zahájit jednání za přítomnosti alespoň třetiny všech senátorů. Je způsobilý se usnášet za přítomnosti nadpoloviční většiny všech senátorů. [5] Není-li uvedeno jinak, ke schválení usnesení senátu stačí nadpoloviční většina přítomných členů senátu. [6] Návrh na jmenování děkana je přijat, jestliže se pro něj vyslovila nadpoloviční většina všech členů senátu. Návrh na jeho odvolání je přijat, jestliže se pro něj vyslovily nejméně tři pětiny všech členů senátu. [7] Ke schválení návrhu statutu fakulty a volebního řádu senátu je třeba třípětinová většina hlasů přítomných senátorů, nejméně však nadpoloviční většina všech senátorů. [8] V dalších případech uvedených v čl. 24 odst. (1) písm. a., b., c. je návrh schválen, jestliže pro něj hlasovala nadpoloviční většina všech členů senátu. [9] V případech uvedených v čl. 24 odst. (1) písm. d., e., f., h., je návrh schválen, jestliže pro něj hlasovala nadpoloviční většina přítomných členů senátu. Čl. 22 [1] V čele senátu stojí předseda senátu (dále jen "předseda"), který řídí a organizuje jeho činnost, zastupuje senát navenek a zabezpečuje výkon jeho rozhodnutí. Předseda rovněž svolává, řídí, přerušuje, ukončuje a odročuje zasedání senátu. [2] Místopředseda senátu vykonává pravomoci, kterými ho pověří předseda, a zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti. [3] Místopředsedou senátu je z titulu své funkce každý předseda komory. Předseda komory nemůže být současně předsedou senátu. [4] Pokud předseda nepověří žádného místopředsedu podle odst. 2, pak jej v době jeho nepřítomnosti zastupují v následujícím pořadí: a. předseda učitelské komory, b. předseda studentské komory. [5] Předsedou je zvolen ten člen senátu, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech členů senátu v tajném hlasování. Předsedovi může být vyjádřena nedůvěra nadpoloviční většinou hlasů všech členů senátu. [6] Texty listin pocházejících ze senátu, podepsaných předsedou se ukládají do archívu akademického senátu a jsou zde v oficiálním znění. Archiv je přístupný všem členům akademické obce a je povoleno z něj pořizovat výpisy a kopie. [7] Archiv vede a pečuje o něj předseda senátu. Čl. 23 [1] Senátor má povinnost účastnit se jednání senátu a jeho orgánů, do kterých byl zvolen. To platí i pro členy senátních komisí, kteří nejsou senátory. [2] Děkan, proděkani fakulty a zástupci fakulty v senátu univerzity, jakož i senátem pozvaní hosté, se mohou účastnit jeho jednání s hlasem poradním. [3] Každý člen akademické obce je povinen dostavit se na vyzvání k jednání senátu, jeho komise nebo komory, do níž je voličem. Tato povinnost se vztahuje i na zaměstnance univerzity působící na fakultě. [4] Iniciativa navrhovat usnesení a činit k nim pozměňovací návrhy přísluší děkanovi, komorám, senátním komisím a každému senátorovi. [5] Každý senátor má právo při jednání předkládat svoje návrhy, podněty a připomínky k otázkám v působnosti senátu a požadovat jejich řešení. [6] Každý senátor má právo klást otázky akademickým funkcionářům, jejichž povinností je na ně náležitě odpovědět. Na vyžádání tazatele musí být odpověď podána písemně do 15 dnů. Senát se může usnést na tom, že tuto odpověď považuje za nedostačující a vyžádat si odpověď novou. Čl. 24 Pravomoc akademického senátu [1] Senát: a. na návrh děkana rozhoduje o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení, nebo zrušení pracovišť fakulty uvedených v čl. 8 odst. l písm. a., b., c., b. na návrh děkana schvaluje návrh vnitřních předpisů fakulty a postupuje je ke schválení Akademickému senátu Masarykovy univerzity, c. schvaluje rozdělení finančních prostředků fakulty předložené děkanem a kontroluje jejich využívání, d. schvaluje výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření fakulty předkládané děkanem, e. schvaluje na návrh děkana podmínky pro přijetí ke studiu ve studijních oborech studijních programů uskutečňovaných na fakultě, f. schvaluje návrh děkana na jmenování a odvolání členů vědecké rady fakulty a disciplinární komise fakulty, g. usnáší se o návrhu na jmenování děkana, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce, h. schvaluje dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, nebo další tvůrčí činnosti fakulty, vypracovaný v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, po projednání ve vědecké radě fakulty. [2] Senát se vyjadřuje zejména: a. k návrhům studijních programů a studijních plánů uskutečňovaných na fakultě, b. k záměru děkana jmenovat vedoucí kateder, vedoucí ústavů, tajemníka fakulty a vedoucí účelových zařízení, c. k záměru děkana jmenovat nebo odvolat proděkany. [3] Senát dále: a. zřizuje své komise, které jsou mu za svou činnost odpovědné, a volí své zástupce do jiných orgánů, b. projednává zprávy proděkanů, vedoucích kateder, tajemníka fakulty a jiných vedoucích pracovníků, c. projednává další otázky s významem pro celou fakultu a pro uskutečňování akademických svobod v jejích podmínkách, d. projednává návrh děkana na konkrétní výši poplatků spojených se studiem pro akademický rok ve smyslu čl. l odst. 3 Přílohy č. 6 Statutu MU, e. vykonává další pravomoci, které mu svěřují právní předpisy a vnitřní předpisy univerzity a fakulty. Čl. 25 Děkan [1] V čele fakulty je děkan, kterého na návrh akademického senátu fakulty jmenuje a odvolává rektor. Návrh na jmenování děkana předkládá předseda akademického senátu fakulty rektorovi nejpozději jeden měsíc před koncem funkčního období dosavadního děkana. O vyhlášení voleb, přijetí kandidátů a termínu zasedání akademického senátu fakulty, jehož předmětem je jednání a usnášení se o návrhu děkana, včetně představování kandidátů a jejich programových prohlášení, vyrozumí předseda senátu rektora, který je oprávněn se tohoto jednání zúčastnit. Rektor může odvolat děkana z vlastního podnětu, a to pouze po předchozím vyjádření akademického senátu fakulty a se souhlasem Akademického senátu Masarykovy univerzity v případě, kdy děkan závažným způsobem neplní své povinnosti, nebo závažným způsobem poškozuje zájem Masarykovy univerzity nebo Právnické fakulty. [2] Funkční období děkana je čtyřleté. Funkci děkana může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. [3] Děkan řídí fakultu v souladu se zákonem, vnitřními předpisy univerzity a vnitřními předpisy fakulty. Rozhoduje a jedná jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty, pokud zákon a statut univerzity nestanoví jinak. V tomto rozsahu je oprávněn vydávat vnitřní akty řízení (organizační řád, směrnice, pokyny a opatření). [4] Děkan kromě působnosti a pravomoci podle odst. 3 zejména: a. podává senátu návrh na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakultních pracovišť, b. podává senátu návrh na rozdělení finančních prostředků a umožňuje kontrolu jejich využívání, c. podává senátu výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření fakulty, d. podává senátu návrh na jmenování a odvolání členů vědecké rady a disciplinární komise, e. podává senátu návrh na schválení podmínek pro přijetí ke studiu ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, f. podává senátu k vyjádření návrhy studijních programů uskutečňovaných na fakultě, g. podává senátu k vyjádření svůj záměr jmenovat nebo odvolat proděkany, h. podává senátu k vyjádření svůj záměr jmenovat nebo odvolat vedoucí kateder, tajemníka fakulty a vedoucí účelových zařízení, i. jmenuje a odvolává proděkany, vedoucí kateder, tajemníka fakulty, vedoucího účelového zařízení fakulty, a to po předchozím projednání v senátu; ukládá jim úkoly a kontroluje jejich činnost, j. jmenuje a odvolává ostatní vedoucí pracovníky; jmenuje předsedu disciplinární komise z řad jejích členů, k. uzavírá jménem univerzity pracovní smlouvy se zaměstnanci univerzity působícími na fakultě a rozhoduje o tvůrčím volnu akademických pracovníků (§ 76 zákona), l. navrhuje rektorovi univerzity předsedy zkušebních komisí státních zkoušek a komisí pro doktorské a rigorózní zkoušky, a jmenuje jejich členy, pokud obecně závazný právní předpis nestanoví jinak, m. předsedá vědecké radě fakulty, n. rozhoduje o přijetí ke studiu (§ 50 odst. 2 a odst. 7 zákona), o právech a povinnostech studentů (§ 68 zákona a čl. 20 statutu univerzity), podává návrh na zahájení disciplinárního řízení se studentem fakulty, na návrh disciplinární komise ukládá sankci (§ 65, 67 a 69 zákona), o. vyhlašuje stipendijní programy a rozhoduje o stipendiích. [5] Rektorovi univerzity děkan odpovídá zejména za: a. dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů univerzity a fakulty, b. organizaci pedagogické, vědecké a další činnosti a za vytváření podmínek pro tuto činnost, c. hospodaření s finančními prostředky v souladu se schváleným rozpočtem. [6] Stálým poradním orgánem děkana je kolegium děkana. Jeho členy jsou děkan, proděkani, tajemník fakulty a další členové jmenovaní děkanem. Čl. 26 [1] Proděkany jmenuje po vyjádření senátu děkan, který také rozhoduje o jejich počtu a náplni jejich činnosti. [2] Proděkani za svěřené oblasti odpovídají děkanovi a jsou mu podřízeni. [3] Proděkani ve svěřeném úseku činnosti zastupují děkana a vystupují v řídících a jiných vztazích v rozsahu stanoveném vnitřními předpisy fakulty. [4] Proděkani se vzájemně zastupují způsobem, který určí děkan. V nepřítomnosti zastupuje děkana v plném rozsahu ve věcech, které nesnesou odkladu, proděkan určený děkanem. Neučiní-li tak, má se za to, že tímto proděkanem je věkem nejstarší z proděkanů. Čl. 27 Vědecká rada [1] Členy vědecké rady jmenuje a odvolává se souhlasem senátu děkan z řad významných představitelů oborů, v nichž fakulta uskutečňuje vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a další tvůrčí činnost. Nejméně jedna třetina členů jsou jiné osoby, než členové akademické obce Masarykovy univerzity. [2] Předsedou vědecké rady je děkan. [3] Vědecká rada zejména: a. projednává dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové nebo další tvůrčí činností fakulty, vypracovaný v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, b. schvaluje studijní programy, které mají být uskutečňovány na fakultě, c. vykonává působnost v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem v rozsahu stanoveném zákonem (§ 72 a násl. zákona), d. schvaluje návrh děkana na udělení medaile za vědeckou a pedagogickou práci. [4] Děkan svolává a řídí zasedání vědecké rady nejméně jedenkrát za semestr. Zasedání je povinen svolat, požádá-li o to nejméně jedna třetina členů vědecké rady nebo akademický senát. [5] Vědecká rada je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů. Pro přijetí návrhu se musí vyslovit nadpoloviční většina přítomných členů vědecké rady. O výsledku habilitace docentů a o návrzích na jmenování profesorů rozhoduje vědecká rada tajným hlasováním. K platnosti usnesení je třeba přítomnosti nejméně dvou třetin všech členů vědecké rady. Pro přijetí návrhu se musí vyslovit většina všech členů vědecké rady. [6] Členství ve vědecké radě zaniká zejména uplynutím funkčního období vědecké rady, odvoláním děkanem, nebo vzdáním se funkce. Čl. 28 Disciplinární komise [1] Členy disciplinární komise jmenuje se souhlasem senátu děkan z řad členů akademické obce fakulty. Polovinu členů disciplinární komise tvoří studenti. [2] Předsedu disciplinární komise jmenuje děkan. [3] Disciplinární komise projednává disciplinární přestupky studentů zapsaných na fakultě a předkládá návrh na rozhodnutí děkanovi. Bližší podrobnosti upravuje Disciplinární řád (vnitřní předpis č. 8). Čl. 29 Funkční období dalších samosprávných akademických orgánů Funkční období: a. obou komor akademického senátu začíná 1. ledna roku bezprostředně následujícího po volbách do příslušné komory a trvá dva roky. Funkční období všech členů senátu skončí, jestliže po dobu šesti měsíců senát nekoná podle § 27 zákona, b. vědecké rady je tříleté a začíná 1. září roku, v němž toto období uplynulo, c. disciplinární komise je nejvýše dvouleté a je určeno přímo v dekretech jmenujících členy. ČÁST PÁTÁ ADMINISTRATIVA FAKULTY Čl. 30 Tajemník fakulty [1] Tajemník fakulty řídí hospodářskou a vnitřní správu fakulty v rozsahu stanoveném vnitřními předpisy, organizačním řádem a vnitřními akty řízení děkana; odpovídá děkanovi za hospodárné využívání finančních prostředků fakulty podle jejich schváleného ročního rozdělení. [2] Tajemníka fakulty jmenuje na základě výběrového řízení a po vyjádření senátu děkan; je odvoláván děkanem. [3] Tajemník fakulty spolupracuje s proděkany, vedoucími kateder a oddělení. Čl. 31 Děkanát [1] Děkanát je administrativně výkonným útvarem fakulty. [2] Děkanát administrativně zabezpečuje řídící, právní, personální, materiální, ediční a finanční činnosti fakulty. [3] Připravuje podklady pro činnost a rozhodování samosprávných akademických orgánů fakulty, děkana a proděkanů, tajemníka a vedoucích pracovišť fakulty. [4] Zabezpečuje a provádí zejména organizačně technickou stránku přijímacího řízení, vedení matriky studentů, realizace studijních programů, rigorózního řízení, dokladů o studiu a poplatků spojených se studiem, výběrového a kvalifikačního řízení na fakultě, vědy, výzkumu, další tvůrčí činnosti a zahraničních styků. Čl. 32 Fakulta používá: a. na rozhodnutích a jiných listinách osvědčujících důležité skutečnosti kulaté úřední razítko 1, na němž je uvnitř kruhu vyobrazen malý státní znak, a na jehož obvodu je text: „Masarykova univerzita Právnická fakulta“ a pořadové číslo, b. v ostatních případech razítko zahrnující stejný text bez státního znaku. 1 Podrobnosti upravuje ustanovení § 6 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. ČÁST ŠESTÁ STUDENTI, AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI Čl. 33 Studenti [1] Studentem fakulty se rozumí student bakalářského studia, magisterského studia a doktorského studia. Práva a povinnosti studentů stanoví §§ 62 a 63 zákona. [2] Do bakalářského a magisterského studia se přijímají uchazeči s úplným středním vzděláním. Do navazujícího magisterského studia se přijímají uchazeči, kteří řádně ukončili studium v bakalářském studijním programu v totožném či příbuzném oboru. Do doktorského studia se přijímají uchazeči s ukončeným vysokoškolským vzděláním v magisterském studijním programu Právo a právní věda, obor Právo. Bližší podmínky přijetí ke studiu jsou vyhlašovány děkanem pro daný akademický rok po schválení akademickým senátem. [3] O přijetí rozhoduje děkan. Zastoupení uchazeče v průběhu celého přijímacího řízení je nepřípustné. [4] Přijatý uchazeč se stává studentem dnem zápisu, a to jen ve lhůtě stanovené fakultou. Studentem přestává být přerušením studia, řádným ukončením studia (čl. 40), nebo v případech a termínech uvedených v čl. 41. [5] Povinnosti studentů podrobněji vymezuje Studijní a zkušební řád MU a související vnitřní předpisy fakulty. Čl. 34 Akademická pochvala Za zvláště příkladné plnění akademických povinností může děkan studentovi udělit akademickou pochvalu. S pochvalou může být spojena peněžitá nebo věcná odměna z vlastních prostředků fakulty. Čl. 35 Akademičtí pracovnicí [1] Na fakultě působí akademičtí a neakademičtí pracovníci. [2] Akademickými pracovníky fakulty jsou zaměstnanci univerzity, kteří na fakultě vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména univerzity (§ 70 odst. l zákona). Tito akademičtí pracovníci plní funkcí učitelů fakulty (dále jen "učitelé") a jsou jimi profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí a výzkumní pracovníci podílející se na pedagogické činnosti (§ 70 odst. 3 a 2 zákona). [3] Učiteli fakulty se na jeho žádost poskytne tvůrčí volno v délce šesti měsíců jedenkrát za sedm let, nebrání-li tomu závažné okolnosti týkající se plnění vzdělávacích úkolů fakulty. Po dobu tvůrčího volna náleží učiteli mzda (§ 76 zákona). [4] Děkan stanoví podmínky, za nichž se pedagogické činnosti mohou účastnit akademičtí pracovníci působící na jiných fakultách univerzity či jiných vysokých školách, a další odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. [5] Postavení hostujících profesorů stanovuje čl. 25 Statutu univerzity. ČÁST SEDMÁ ZÁKLADNÍ PRINCIPY STUDIA NA FAKULTĚ Čl. 36 Sdělením rozhodnutí o přijetí ke studiu vzniká přijatému uchazeči právo na zápis do studia, a to jen ve lhůtě stanovené fakultou. Tímto dnem se stává studentem se všemi právy a povinnostmi. Čl. 37 Bakalářský studijní program v jednotlivých oborech je realizován jako tříletý a probíhá podle schválených studijních plánů. Bakalářské studium je řádně ukončováno státní závěrečnou zkouškou, jejíž součástí je obhajoba bakalářské práce. Absolventi získávají akademický titul „bakalář“ (ve zkratce „Bc.“ uváděné před jménem). Čl. 38 Magisterský studijní program Právo a právní věda je realizován jako pětiletý a probíhá podle schválených studijních plánů. Magisterské studium je řádně ukončováno státní závěrečnou zkouškou, jejíž součástí je obhajoba diplomové práce. Absolventi získávají akademický titul „magistr“ (ve zkratce „Mgr.“ uváděné před jménem). Magisterský studijní program Veřejná správa, který navazuje na bakalářské studium, je realizován jako dvouletý. Navazující magisterské studium je řádně ukončováno státní závěrečnou zkouškou, jejíž součástí je obhajoba diplomové práce. Absolventi získávají akademický titul „magistr“ (ve zkratce „Mgr.“ uváděné před jménem). Čl. 39 Doktorský studijní program Teoretické právní vědy je realizován jako čtyřletý. Probíhá podle individuálního studijního plánu pod vedením školitele. Studium se řádně ukončuje státní doktorskou zkouškou a obhajobou dizertační práce. Absolventi získávají akademický titul „philosophiae doctor“ (ve zkratce „Ph.D.“ uváděné za jménem). Čl. 40 [1] Studium se řádně ukončuje absolvováním studia v příslušném studijním programu. Dnem ukončení studia je den vykonání státní závěrečné zkoušky předepsané na závěr studia (její poslední části); v případě doktorského studijního programu vykonáním státní doktorské zkoušky a obhajobou disertační práce (§ 55 odst. l a § 47 odst. 4 zákona). [2] Dokladem o ukončení studia a o získání příslušného akademického titulu je vysokoškolský diplom, vysvědčení o státní zkoušce a „dodatek k diplomu“ (tzv. diploma supplement). Tyto doklady se vydávají zpravidla při akademickém obřadu (57 odst. 8 zákona). Čl. 41 [1] Studium se dále ukončuje (§ 56 odst. l a 2 zákona): a. zanecháním studia, tj. dnem, kdy bylo fakultě doručeno písemné prohlášení jejího zapsaného studenta o zanechání studia, b. nesplní-li student požadavky vyplývající ze studijního programu podle studijního a zkušebního řádu, tj. dnem, který je stanovený studijním a zkušebním řádem, c. odnětím akreditace studijního programu, tj. nejpozději dnem, kdy uplynula lhůta stanovená v rozhodnutí ministerstva, d. zánikem akreditace studijního programu podle § 80 odst. 4 zákona, tj. dnem, ke kterému univerzita oznámila zrušení studijního programu, e. vyloučením ze studia podle § 65 odst. l písm. c) nebo podle § 67 zákona, tj. dnem, kdy rozhodnutí o vyloučení ze studia nabylo právní moci. [2] Osoba, která ukončila studium ve studijním programu podle odst. (1) obdrží doklad o vykonaných zkouškách. ČÁST OSMÁ ZÁSADY HOSPODAŘENÍ Čl. 42 [1] Fakulta zabezpečuje vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a další tvůrčí činnost a zahraniční styky z přidělených finančních prostředků a z prostředků získaných doplňkovou činností fakulty. [2] Hospodaření fakulty musí být v souladu s vnitřními předpisy univerzity a fakulty. [3] Orgány fakulty jednají jménem univerzity také o nakládání s majetkem univerzity v rozsahu uvedeném v čl. 32 statutu univerzity. [4] Fakulta v rámci svých možností pomáhá členům akademické obce v řešení jejich sociálních problémů. ČÁST DEVÁTÁ DOKUMENTY Čl. 43 Hodnocení činnosti a dlouhodobý záměr [1] Z ustanovení čl. 33 Statutu univerzity vyplývají povinnosti univerzity v oblasti vypracování výročních zpráv, hodnocení činnosti a vypracování a projednání dlouhodobého záměru vzdělávání, výzkumné a vývojové, nebo další tvůrčí činnosti a investičního a dislokačního rozvoje (dále jen "dlouhodobý záměr") univerzity. [2] Fakulta v termínu určeném rektorem univerzity poskytuje pro zpracování hodnocení činnosti univerzity a pro vypracování jejího dlouhodobého záměru, včetně jeho každoroční aktualizace, úplné a objektivní údaje. [3] Bližší podmínky činnosti fakulty v souvislosti s postupem uvedeným v odst. (2) stanoví podle potřeby opatření děkana fakulty. Čl. 44 Matrika studentů [1] Matrika studentů, která je podle čl. 34 statutu univerzity vedena centrálně univerzitou za všechny fakulty, slouží k evidenci studentů a k rozpočtovým a statistickým účelům. [2] Na fakultě je matrika studentů vedena zaměstnanci studijního oddělení na základě zvláštního pověření děkana. ČÁST DESÁTÁ Čl. 45 Stipendia Zásady pro poskytování stipendií studentům univerzity stanoví v souladu se zákonem a s čl. 36 Statutu univerzity Stipendijní řád MU, který je vnitřním předpisem univerzity. ČÁST JEDENÁCTÁ AKADEMICKÉ INSIGNIE A OBŘADY Čl. 46 [1] Vnějším výrazem pravomoci a odpovědnosti děkana a proděkanů fakulty a akademických tradic jsou akademické insignie fakulty (akademická žezla a řetězy) a taláry. [2] Pravidla pro užívání akademických insignií a talárů a pro konání akademických obřadů na univerzitě a fakultě tvoří Příloha č. 9 Statutu univerzity. Čl. 47 [1] V souladu s akademickými tradicemi může děkan vyhlásit pro příslušný studijní program konání slavnostního obřadu imatrikulace. Imatrikulační slib skládá student magisterského studia po předchozím souhlasu rektora do rukou děkana. Slib zní: "Slibuji, že budu řádně plnit povinnosti studenta Právnické fakulty Masarykovy univerzity, uchovám provždy v úctě její slavnou humanistickou a demokratickou tradici, budu respektovat rozhodnutí rektora univerzity, děkana fakulty, akademického senátu i dalších akademických hodnostářů. Slibuji, že budu studovat tak, aby má činnost přinášela národu i lidstvu všestranný užitek." [2] Bakalářské, magisterské a doktorské promoce absolventů se zpravidla konají za účasti rektora, děkana a promotora. Slib zní: a. při bakalářské a magisterské promoci "Slavnostně slibuji, že budu vždy usilovat o to, abych svých, na univerzitě nabytých vědomostí, užíval(a) ve prospěch naplňování idejí spravedlnosti a právního státu. Prohlašuji, že své vzdělání budu i nadále prohlubovat a zdokonalovat. Masarykovu univerzitu, na níž jsem svá studia s úspěchem ukončil(a), uchovám provždy ve věčné paměti." b. při promoci při udělení titulu doktora práv (JUDr.) "Slavnostně slibuji, že budu veškerou svou činností naplňovat ideje spravedlnosti a právního státu a zachovám lásku a vděčnost naší univerzitě, na níž jsem dosáhl(a) hodnosti doktora práv, prohlašuji, že poznatky a vědění, které jsem získal(a), budu dalším studiem rozvíjet a přenášet výsledky své činnosti do praxe k obecnému prospěchu. Slibuji, že svým čestným chováním a obecně prospěšným úsilím ponesu titul, který jsem nyní obdržel(a) po celý život." c. při doktorské promoci (Ph.D.) "Slavnostně slibuji, že budu veškerou svou činností naplňovat ideje spravedlnosti a právního státu a zachovám lásku a vděčnost naší univerzitě, na níž jsem dosáhl(a) hodnosti doktora, prohlašuji, že poznatky a vědění, které jsem získal(a), budu dále rozvíjet a přenášet výsledky své činnosti do praxe k obecnému prospěchu. Slibuji, že svým čestným chováním a obecně prospěšným úsilím ponesu titul, který jsem nyní obdržel(a), po celý život." [3] Promoce při udělování čestné vědecké hodnosti a další užívání insignií a talárů při akademických obřadech a slavnostech upravuje příloha č. 9 Statutu univerzity. Čl. 48 Historické pečeti užívá fakulta zejména k označení bakalářských, magisterských a doktorských diplomů, vysvědčení, publikací, tiskovin a dopisů akademických orgánů a děkanátu. Čl. 49 [1] Fakulta může udělit zaměstnancům, studentům a jiným osobám, které se zasloužily o rozvoj fakulty, vědy, vzdělanosti a akademických svobod, medaile podle zvláštního statutu. [2] Medaile uděluje po schválení vědeckou radou děkan jménem fakulty. ČÁST DVANÁCTÁ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Čl. 50 Úřední deska a doručování rozhodnutí Fakulta zřizuje úřední desku. Obsah úřední desky je zpřístupněn způsobem umožňujícím dálkový přístup (prostřednictvím sítě Internet). Na úřední desce se v souladu se zákonem o vysokých školách a čl. 40 Statutu MU vyvěšují písemnosti týkající se fakulty, případně univerzity. V případech stanovených v čl. 21 Statutu MU jsou prostřednictvím úřední desky doručovány písemnosti. Čl. 51 Přechodná ustanovení Ustanoveními tohoto statutu se řídí i právní vztahy vzniklé před jeho účinností. Studenti - cizinci, kteří zahájili studium ve studijním programu uskutečňovaném fakultou před 1. lednem 1999 a ve studiu pokračují, dokončí studium za podmínek stanovených ve smlouvách uzavřených před l. lednem 1999, pokud tyto smlouvy nejsou v rozporu s právními předpisy. Závěrečná ustanovení Čl. 52 [1] Vnitřními předpisy fakulty jsou, kromě Statutu fakulty, následující předpisy: 1. vypuštěn 2. vypuštěn 3. vypuštěn 4. vypuštěn 5. vypuštěn 6. vypuštěn 7. vypuštěn 8. Disciplinární řád 9. Jednací řád Akademického senátu PrF MU 10. Volební řád Akademického senátu PrF MU 11. Řád pro volbu zástupců Právnické fakulty do Akademického senátu MU 12. Jednací řád Vědecké rady PrF MU 13. vypuštěn [2] Statut fakulty a další vnitřní předpisy fakulty jsou uloženy na rektorátu MU a na děkanátu fakulty. Čl. 53 [1] Zrušuje se Statut fakulty ze dne 29. 4. 1991 ve znění pozdějších změn a doplňků. [2] Podle úst. § 27 odst. l písm. b) zákona schválil tento Statut Akademický senát fakulty dne 6. 12. 1999. [3] Podle úst. § 9 odst. l písm. b) zákona schválil tento Statut Akademický senát univerzity dne 19. 12. 1999. [4] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválí změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 10. 5. 2001 a Akademický senát univerzity dne 26. 11. 2001. [5] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 27. 11. 2001 a Akademický senát univerzity dne 25. 3. 2002. [6] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 11. 3. 2003 a Akademický senát univerzity dne 2. 6. 2003. [7] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 27. 6. 2006 a Akademický senát univerzity dne 2. 10. 2006. [8] Členům akademického senátu, kteří zastávali funkci členů senátu k 21. 11. 2006, končí funkční období 31. 12. 2006. [9] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 15. 5. 2007 a Akademický senát univerzity dne 4. 6. 2007. [10] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 22. 4. 2008 a Akademický senát univerzity dne 2. 6. 2008. Tato změna nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2008. [11] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto Statutu Akademický senát fakulty dne 12. 11. 2009 a Akademický senát univerzity dne 7. 12. 2009. [12] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto statutu Akademický senát fakulty dne 1. 6. 2011 a Akademický senát univerzity dne 19. 9. 2011. [13] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto statutu Akademický senát fakulty dne 18. 3. 2015 a Akademický senát univerzity dne 30. 3. 2015. [14] Dle výše citovaných ustanovení zákona schválil změny tohoto statutu Akademický senát fakulty dne 5. 10. 2015 a Akademický senát univerzity dne . . 2015. doc. JUDr. Markéta Selucká, Ph.D., v.r., děkan