235. schůze Akademického senátu Masarykovy univerzity Zápis z řádného zasedání ze dne 1. 4. 2019 Program zasedání 1. Zahájení 2 2. Zpráva VMK.. 2 3. Představení jednotlivých kandidátů na rektora. 2 4. Diskuse s kandidáty na rektora. 5 5. Vydání hlasovacích lístků volební komisí pro volbu kandidáta na funkci rektora Masarykovy univerzity 9 6. Volba kandidáta na rektora. 9 7. Různé. 10 Přílohy zápisu 1. Prezenční listina 2. Přijatá usnesení Přítomni Členové AS senátoři uvedení v prezenční listině a v tabulce účasti, která tvoří přílohu č. 1 tohoto zápisu; při zahájení zasedání AS bylo přítomno 49 senátorů a senátorek; celkem se zasedání zúčastnilo 50 členů AS Kandidáti na rektora prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D. doc. RNDr. Jaromír Leichmann, Dr. rer. nat. Rektor doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D., rektor Další členové akademické obce a veřejnost Definice použitých zkratek AS Akademický senát Masarykovy univerzity VMK Volební a mandátová komise Akademického senátu Masarykovy univerzity RVH Rada pro vnitřní hodnocení Masarykovy univerzity CERPEK Centrum rozvoje pedagogických kompetencí Masarykovy univerzity FSpS Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity LF Lékařská fakulta Masarykovy univerzity PřF Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity MU Masarykova univerzita PdF Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity IS MU Informační systém Masarykovy univerzity CTT Centrum pro transfer technologií Masarykovy univerzity MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 1. Zahájení Jednání zahájil předseda AS, Stanislav Balík, uvítal na zasedání všechny přítomné a konstatoval usnášeníschopnost AS. Předseda AS pověřil pořízením zápisu ze zasedání Lenku Mičkalovou. Hlasování o programu zasedání Počet přítomných členů AS byl před zahájením hlasování 49. Pro: 49 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Návrh programu zasedání byl schválen (viz program). 2. Zpráva VMK Předseda VMK informoval, že VMK provedla dne 1. 4. 2019 od 8:00 do 10:00 hod. kontrolu platnosti mandátů všech členů AS MU dle dostupných informací v IS MU a bylo ověřeno, že mandáty všech členů AS jsou platné. 3. Představení jednotlivých kandidátů na rektora Předseda AS stručně zrekapituloval dosud proběhlou část rektorské volby. V souladu se Statutem MU vyhlásil AS na svém zasedání dne 7. 1. 2019 volbu kandidáta na funkci rektora MU. Do 25. 2. 2019 do 12:00 hod. byly podány dva návrhy na kandidáty na funkci rektora MU – kandidatura prof. MUDr. Martina Bareše, Ph.D. a kandidatura doc. RNDr. Jaromíra Leichmanna, Dr. rer. nat. Následně probíhaly debaty s oběma kandidáty v on-line prostoru, v Univerzitním kině Scala, v komorách AS a na jednotlivých fakultách. Volební komise pro volbu kandidáta na funkci rektora MU vylosovala pořadí, v jakém kandidáti vystoupili se svými projevy na zasedání AS. První vystoupil doc. Leichmann. Doc. Leichmann sdělil, že pestrost pohledů, názorů a přístupů na MU je široká. MU musí tuto pestrost využívat, propojovat a vytvářet prostor pro další rozvoj, nikoliv regulovat a standardizovat. Je nezbytné věci spíše zjednodušovat a MU propojovat s respektem k odlišnostem. Z proběhlých diskusí plyne, že všechny trápí rozbujelá administrativa. Akademici potřebují profesionální a kompetentní administrativní podporu, aby měli více času věnovat se studentům a tvůrčí práci. Za současný problém považuje internacionalizaci. Při rozhovorech se studenty narazil na několik problémů, které omezují jejich snahu cestovat do zahraničí: např. v některých zemích nepokrývá výše stipendia náklady na studijní pobyt; studentská obava z kulturních rozdílů cizího prostředí či jazyková bariéra. Za každého studenta, který vycestuje do zahraničí, dostává MU určitou částku do svého rozpočtu. Podle jeho názoru není problém vyplatit její část studentovi formou stipendia, které mu může pokrýt jeho náklady na studijní pobyt. Bude se proto snažit věnovat mobilitě studentů maximální pozornost. Studenti, kteří pobývali delší dobu v zahraničí, jsou sebevědomější a zkušenější, nebudou podléhat různým populistickým a radikálním směrům. Univerzita a její absolventi se tak budou více podílet na ochraně demokratických hodnot společnosti. MU by měla pro získání co nejlepších studentů více využívat PdF, ze které odcházejí učitelé, na jejichž dovednostech, znalostech, ale i celospolečenském a finančním ohodnocení bude záviset, kolik a jakých studentů se bude hlásit na MU. Pokud se absolventům PdF podaří ve svých žácích probudit zájem o dějepis a další obory, nemusí se MU obávat o svou budoucnost. Obdobné platí pro sportovní fakulty. S jejich pomocí si MU vytváří image instituce pečující o rozvoj ducha a těla ve smyslu anticko-řecké kalokagathie. Rozvíjející spolupráce s úspěšnými sportovci může napomáhat k image MU. Všeobecnou nejistotu vyvolává Metodika 17+, která by měla přinést nový přístup v hodnocení výsledků výzkumu a schopnost dobře a současně oborově specificky porovnávat výsledky ve výzkumu. Základní nejistota pramení z převodu hodnocení na peníze ve formě institucionální podpory. Pokud bude Metodika 17+ skutečně zavedená, vyvolá tlak na změnu publikačních zvyklostí napříč MU. Tato změna může MU silně ovlivnit. Navrhuje využít centralizovaný fond provozních prostředků na podporu adaptace, kdy prostředky z tohoto fondu by byly využity na jednotlivých fakultách jako účelově vázané. Rolí rektora je i zastupovat MU směrem k MŠMT, k dalším resortním ministerstvům, ke grantovým agenturám a k dalším organizacím. Je připraven pracovat v této oblasti na 100 % a počítá s tím, že většinu času stráví na cestách mezi Prahou a Brnem. MU byla dříve velmi aktivní vůči MŠMT v oblasti legislativní a normativní. Její aktivita se výrazně projevila v úspěchu v operačním programu VaVpI a vzdělávání pro konkurenceschopnost. Aktuálně MU neví, jestli má klást důraz na množství přijímaných studentů, anebo na kvalitu svých absolventů. Silnou roli by MU měla hrát při přípravě nových operačních programů. S touto činností má bohaté zkušenosti. Jako děkan PřF silně hájil zájmy své fakulty vůči vedení MU a se stejnou intenzitou je připraven hájit zájmy MU. Za 4 roky vidí budoucnost MU tak, že ve výuce je moderní, pružná, reagující na poptávku na trhu práce, vstřícná a otevřená studentům a podporuje své absolventy v jejich profesní dráze. Podporuje špičkové vědecké týmy i jednotlivce s excelentními výsledky. Rozvíjí základní a aplikovaný výzkum navazující na vzdělávací činnost, utváří si regionální prestiž jako vzdělávací instituce, jejíž absolventi se v praxi neztratí a jsou přínosem pro region. MU poskytuje expertízy, spolupracuje se společnostmi a organizacemi v regionu. Využívá svých silných stránek v koncentraci odbornosti v oblasti práva, soudnictví a zdravotnictví a znaleckého potenciálu ve společenských a humanitních vědách. Doc. Leichmann závěrem poděkoval senátorům AS za jejich čas a ochotu naslouchat. Ke kandidatuře přistupoval podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, je konzistentní ve svých názorech a nebojí se říkat věci tak, jak jsou. V pozici rektora by uplatnil své bohaté zkušenosti, vycházel by z analýz a osvědčených postupů zahraničních univerzit. Naslouchal by potřebám fakult a byl by s nimi v přímém kontaktu, navštěvoval by je a s jejich vedením by jednal o překážkách, které jim brání ve vývoji. Následně vystoupil prof. Bareš a uvedl, že má z MU výborný dojem, protože proběhlé debaty byly věcné, kultivované a korektní. Poděkoval svému protikandidátovi za férový a gentlemanský duel. Chtěl by MU směřovat ke kvalitě ve vzdělávání, vědě, výzkumu a vytvářet podmínky pro její mezinárodní viditelnost. Jeho hlavní vizí je, aby MU byla nejúspěšnější univerzitou v ČR a stala se významným hráčem ve středoevropském, evropském a světovém prostoru. Jako rektor bude jednat otevřeně, transparentně a předvídatelně. Bude vždy se členy akademické obce aktivně komunikovat o tom, co a proč vedení MU dělá. Co se týče pozice rektora směrem dovnitř MU, měl by být schopným administrátorem a odpovědným správcem, ale také tím, kdo předkládá ideje, vize a dokáže inspirovat své okolí. Rektor by měl naslouchat, být vstřícný, usilovat o dialog, být iniciátorem a moderátorem důležitých celouniverzitních debat a nalézat jednotu napříč MU. Univerzita je živé společenství, ve kterém každá fakulta a každá její součást má nezastupitelnou roli. Nedovolí, aby byla velká většina fakult někdy zatížena na úkor malé části MU. Nesmíří se s projevy povýšenosti, nekolegiálnosti a nesolidárnosti. Je obhájcem vnitřní solidarity, která je předpokladem celouniverzitní sounáležitosti a soudržnosti. Vedení MU se nesmí chovat direktivně, nesmí fakulty a součásti MU omezovat či komplikovat jim práci, naopak má podporovat jejich iniciativu a kreativitu a snažit se je uvést do harmonie v souladu se strategickou vizí MU. Za klíčovou považuje spolupráci se studenty, s nimiž by udržoval otevřenou a přátelskou komunikaci. Podpora studentské sounáležitosti s univerzitou je přirozenou součástí kvalitních světových univerzit. Co se týče působení rektora směrem navenek, měl by vystupovat s úctou k tradicím MU, prosazovat a hájit její hodnoty, a to směrem i k dalším institucím a společnosti. Rektor by měl zaujímat zásadové a pevné postoje uvnitř MU ale i navenek. Takovým rektorem v případě zvolení bude. Považuje za zásadní vytvořit předpoklady pro progresivní posun MU v příští dekádě, tj. iniciovat diskusi nad indikátory kvality, které se stanou základem dlouhodobého záměru MU pro léta 2021-2025. V oblasti studia a studentských záležitostí považuje za důležitý rozvoj flexibilní studijní nabídky, snižování studijní neúspěšnosti, rozšíření spolupráce se středními školami, rozvoj ocenění za kvalitní výuku, zintenzivnění procesu internacionalizace pedagogů, posílení motivace k dokončování doktorského studia. V oblasti vědy a výzkumu považuje za nutné provázat hodnocení vědy a výzkumu dle Metodiky 17+ na rozpočet MU. Dále je nezbytné se připravit na nadcházející období financování z evropských strukturálních fondů, rozšířit cílenou podporu špičkových vědců a posílit aplikační výzkum. V oblasti vnějších vztahů a internacionalizace bude klást důraz na lepší péči o vnější vztahy, a to získáváním většího množství kvalitnějších uchazečů o studium, prohlubování spolupráce s novými zahraničními regiony. Rád by udržoval a rozvíjel kontakty s partnery, kteří poskytnou další zdroje financování univerzitních aktivit. Důležitá je též komunikace se zaměstnanci a rozvíjení dalších forem sounáležitosti. V oblasti vnitřní správy a komunikace chce usilovat o obhájení HR Award, rozšíření elektronizace a odbourávání administrativní zátěže. Plánuje posílit metody přímého oslovování špičkových kandidátů a profesorů, podporovat rozvoj a vzdělávání stávajících zaměstnanců. Za důležitou považuje péči o zaměstnanecké benefity včetně podpory mladých rodin s dětmi. Bude důsledně dbát o nákladové stránky rozpočtu a je otevřen racionální revizi centralizovaných nákladů z hlediska jejich výše a struktury. Zdůraznil, že bude aktivním a důsledným rektorem při prosazování svých programových priorit. Nejedná se o žádné předvolební prohlášení, ale za něj mluví činy na LF, kde již naplňuje svůj program. Stejně aktivně a důsledně bude vystupovat v pozici rektora. Odmítl učinit sliby v podobě číselných závazků a časových milníků. Podobné sliby jsou neodpovědné a zavádějící. Stanovování číselných závazků bez hlubší rozvahy a diskuse v rámci MU, fakult a AS by považoval za neseriózní projev manažerismu. Manažerismus představuje hrozbu, MU nelze řídit jako firmu, protože je autonomní institucí s demokratickou samosprávou. MU má oblasti, kde existují velké rezervy. Např. nezařazení MU do žebříčku 500 nejlepších světových univerzit; neuspokojivý postup při internacionalizaci a spolupráci s aplikační sférou; nedostatečná vnitřní sounáležitost uvnitř MU; špatná implementace jednotného vizuálního stylu či špatně zvládnutá organizace kolem některých akcí v rámci 100. výročí založení MU. Shrnul i úspěchy MU – investiční rozvoj (kampus, SIMU apod.), získání institucionální akreditace ve všech oblastech studia, o něž žádala, snížení poměru studentů na učitele, zvýšení kvality výuky, dosažení nejvyšší průměrné mzdy mezi českými vysokými školami. Univerzita má být vzdělávací a výzkumnou institucí; živým, intelektuálním a duchovním společenstvím, které přispívá k pěstování svobody myšlení a kritického uvažování. Univerzita představuje důležitou kritickou instanci ve společnosti, a proto považuje za nezbytné, aby hlas rektora MU pravidelně zazníval ve veřejném prostoru a aby vstupoval do důležitých debat nejen při obhajování zájmů MU. Společenská a politická role rektora by měla být přímo odvozena od společenské a politické role a odpovědnosti univerzity, zejména to platí pro MU, která nese jméno T. G. Masaryka. Věří v MU jako celek, její intelektuální, duchovní a výzkumný potenciál. Slíbil, že pokud bude zvolen novým rektorem, pozvedne úroveň a prestiž MU. V průběhu projevů obou kandidátů dorazil na zasedání AS senátor Kerekeš. 4. Diskuse s kandidáty na rektora Dotazy mohli klást členové AS a členové akademické obce. Přednost měly dotazy členů AS. Diskuse (zápis je v tomto bodě zjednodušenou a zkrácenou verzí diskuse, nejedná se o doslovný přepis) Kumstát Jaká je představa kandidátů o podobě podpory celouniverzitního sportu? Leichmann Celouniverzitní sport by měl fungovat minimálně v takovém rozsahu, v jakém funguje nyní. Studenti by měli mít možnost v rámci volitelných předmětů si zvolit sport dle svého zájmu. FSpS má velký marketingový potenciál, který lze využít jako reklamu pro budoucí studenty. Kontakty jednotlivých pracovníků se špičkovými sportovci mohou napomoci k marketingu. V této souvislosti odkázal na Mendelovy dny, kam jsou zvaní vynikající pracovníci (kandidáti na Nobelovu cenu aj.). Stejný potenciál a dosah mohou mít obdobné aktivity FSpS. Bareš Původně měl tuto problematiku ve svém programovém prohlášení, které opakovaně upravoval. Na LF zorganizovali Campus day. Je to úžasná příležitost pro setkání studentů a akademiků, jež podporuje vnitřní sounáležitost napříč MU. Sportovní dny mají samozřejmě i marketingové účely. Bude podporovat celouniverzitní sport, přičemž bude záviset na dohodě s AS, jak bude tato oblast finančně zajištěna. Foletti Položil dotaz oběma kandidátům. Jak se bude MU stavět nejen k velkým tématům typu demokracie apod., ale též k jiným společensky důležitým tématům jako je např. ekologie, rovné příležitosti, postavení menšin, postoj ke slabým ve společnosti? Bareš Jedná se o zásadní otázky, které ovlivňují každého z nás. Všechny vnitřní předpisy MU jsou nastaveny rovně, aplikace může být někdy problematická. MU by měla jít příkladem, a to i z pragmatických důvodů. Např. aktuálně zjistil, že došlo zdražení elektrické energie, což nás z ekonomického hlediska donutí k tomu, abychom se k této problematice ekologie stavěli otevřeněji. K otázce menšin má díky své profesi osobní postoj. Jedná se o jednu z rolí, kterou by měl rektor zastávat s podporou MU. Leichmann Velká část těchto otázek je předmětem expertíz jednotlivých fakult, které provádějí aktivní výzkum. Výsledky výzkumů by měly být komunikovány s veřejností. Florian Jak se oba kandidáti staví k rozvoji pedagogických kompetencí doktorandů a akademických pracovníků? Leichmann CERPEK může poskytovat užitečný servis ve dvou oblastech - akademikům a doktorandům, kteří se ucházejí o pozici odborného asistenta nebo o pedagogické místo na fakultě. Může však poskytovat i základy komunikačních dovedností apod. pro absolventy, kteří nezůstávají na fakultě, ale budou odcházet do praxe, kde využijí komunikační dovednosti. Bareš CERPEK vznikal pod jeho dohledem. Využili tehdy příležitosti programu MUNI 4.0. Rozšířil by cílovou skupinu mimo jiné na doktorandy a začínající akademiky. Domnívá se, že se již tak děje. CERPEK prokázal svou životaschopnost a za 2 roky svého působení poukázal na cestu, na kterou se zapomnělo v minulosti a která se projevuje např. při hodnocení habilitačních a profesorských řízeních, kde je upřena větší pozornost na kvalitu. Při kompetencích pedagogických je to spíše o určení učil/neučil. CERPEK bude mít jeho plnou podporu. Najvar Doc. Leichmannovi položil dotaz, do jaké míry by případný jeho rektorský mandát znamenal kontinuitu stávajícího desetiletého až patnáctiletého směru MU? A do jaké míry je třeba vykročit směrem jiným, tj. učinit zásadní diskontinuitu tohoto směru? Leichmann Směr, kterým se MU vyvíjí, kdy se stává významnou vědecko-výzkumnou středoevropskou institucí, by byl zachován. MU se musí rozvíjet i v oblasti pedagogické a v několika oblastech vědecké sféry. Diskontinuita spočívá v tom, že má jiný názor na to, jak tento rozvoj zajistit. Kubíček Položil dotaz oběma kandidátům, aby vyjmenovali tři univerzity, které je inspirovaly? A proč tyto univerzity zvolili? Bareš Vídeňská univerzita, protože je blízka místem i vývojem; University of Minnesota, kde strávil část své kariéry. Pařížskou univerzitu označil za třetí zdroj své inspirace, protože s touto univerzitou je zajištěna dlouhodobá odborná spolupráce v oblasti neurologie. Tyto univerzity ho inspirovaly kvalitou, neformálními diskusemi vědců, kteří se chovali nikoliv povýšeně vůči svým kolegům i studentům a dále pak vyzdvihnul prvek kolegiálnosti. Každý systém však není úplně přenositelný do našeho prostředí. Leichmann Inspiroval se evropskými univerzitami, které fungují v obdobném prostředí – Vídeň, Mnichov a Ženeva. Vurm Dotaz týkající se koheze MU – konkrétně otázka programů maior a minor, jestli by oba kandidáti podpořili možnost kombinovat cokoliv s čímkoliv minimálně na úrovni fakult, případně i dále. Moderovali by tuto diskusi? Pokud ano, kdo by měl koordinovat detailní otázky související s touto problematikou – rozvrhy, atd.? Leichmann Možnost mezioborového nebo dvouoborového studia minor a maior je zajímavá. Velká část programů si možnost maior a minor nechala akreditovat. Univerzita je musí nabízet a je otázkou času, jakým způsobem se bude tento systém vyvíjet. Není asi možné kombinovat vše se vším. Jedná se o výbornou možnost pro rozšíření nabídky studia, bude však záviset na studentech, zda této nabídky využijí. Současný systém spíše upřednostňuje jednooborové vzdělávání. Pokud by byl zájem o toto studium, závisí na tom, zda je to zájem např. mezi dvěma či třemi fakultami a bude stačit, že se mezi sebou tyto fakulty domluví. Pokud by zájem šel napříč fakultami a byl by zájem o to, aby studium bylo prováděno jednou fakultou v kombinaci s jinou, koordinaci by zajistila MU - prorektor pro studium. Bareš Podpořil by všechny rozumné kombinace. Koordinační roli by plnil prorektor pro studium po dohodě s příslušnými fakultami. Pokud je o to zájem, podpořil by uskutečňování těchto kombinací a související diskusi s tímto spojenou. Diskusi by nemohl nařídit, protože je výsadním právem fakult uzpůsobit si své studijní programy po dohodě s RVH. Pitner Oba kandidáti zmiňovali v diskusích fenomén manažerismu. Je to skutečně něco, co by nás omezovalo? Pokud ano, jak lze vůči němu účinně postupovat? Bareš Za projev manažerismu by považoval to, kdyby říkal např. že v první den své funkce by provedl nějaký úkol; ve stý den jeho funkce bude MU vypadat tak či onak, nebo že by někomu slíbil, že bude o 100 mil. Kč méně nákladů bez předchozí zevrubné analýzy atd. Odmítá takový přístup. Leichmann Manažerismus je jev, kdy kontrolu nad univerzitou se snaží převzít manažeři a ne akademici. Je to jev obecný, rozšířený a objektivní, který vychází z vnějšího světa. Vnější svět působí na akademiky celou řadou různých regulací. Akademici se tomuto jevu brání tím, že si budují val manažerů a dalších lidí, kteří se starají o to, aby je tyto problémy příliš nezatěžovaly. Pokud tento jev začne zasahovat do rozhodování MU o tom, jak se bude vyvíjet, jaké budou její strategické záměry, je to nebezpečné. Díval se na analýzy a rozpočty jiných českých vysokých škol, a proto ví, co je ve skutečnosti za jednotlivými čísly. Králová Oba kandidáti prezentovali, že po nástupu do funkce rektora provedou audit práce Rektorátu MU. Zajímalo jí, jak by prakticky byl proveden zmíněný audit. Zdůraznila, že celá akademická obec by měla mít možnost předat své podněty k tomuto auditu, případně zda vůči výsledku auditu by mohl být proveden vnitřní či vnější oponentský panel? Leichmann Jeden audit byl proveden již v roce 2013. Audit by musel být nejdříve zpracovaný, jeho výsledky by byly předány prostřednictvím děkanů jednotlivým fakultám k vyjádření. Bareš Diskutoval by závěry auditu s AS a děkany. Janouškovcová Dotaz na oba kandidáty ohledně avizované spolupráce s aplikační sférou. Jak motivovat výzkumníky? Je to role centra či případně zapojit fakulty tak, aby se více účastnili výzkumníci, kteří dosud s aplikační sférou příliš nespolupracují? Bareš Je to mimo jiné role CTT. Toto téma musí být šířeji diskutováno a měly by se zvážit další finanční pobídky. V minulosti se nepodařilo prosadit větší míru spolupráce s dalšími univerzitami a Jihomoravským krajem. Očekával by větší zapojení CTT. Leichmann Má bohaté zkušenosti s aplikovaným výzkumem. Výzkumu se obávají firmy, jelikož nejsou nastaveny na komunikaci s akademickým prostředím a nejsou schopny dlouhodobě financovat takové výzkumy. Mohly by existovat malé start-upy, kdyby MU z fondu provozních prostředků zafinancovala krátkodobý rozvoj a jednalo by se ve své podstatě o bezúročnou zápůjčku. Fakulta, ústav či pracovní skupiny ve spolupráci s firmou by se zavázaly k výzkumu, muselo by dojít k vyhodnocení rizikovosti a návratnosti, a pokud by firma neměla dostatek peněz, tak by určitou část mohla od MU dostat a poté vrátit. Lízal Dotaz na oba kandidáty týkající se kritérií hodnocení kvality výuky nejen u absolventů, ale i u probíhající výuky. Mají v této souvislosti nějakou konkrétní představu? Leichmann Toto téma se musí primárně řešit na ústavu či katedře. Již dnes se dají nalézt kritéria hodnocení. Za jeho působení na pozici děkana PřF obdržel každý ředitel ústavu ze systému shrnutí parametrů, jakým způsobem dotyčný pracovník funguje, shrnují se též parametry výuky, i když jsou spíše kvantitativní. Pokud má k těmto údajům ředitel odpovědný přístup, může získat i kvalitativní výstupy. Tento systém by měl umožňovat přímému nadřízenému každoročně podle výsledku daného pracovníka ho ohodnotit a stanovit mu osobní příplatek či osobní ohodnocení. Je nutné zvažovat jednotlivé role pracovníků – odlišovat pracovníky, kteří provádějí výzkum (kvantita) a pracovníky, kteří zajišťují výuku (hodnocení podle ankety a výukových výstupů). Bareš Role děkana je jednoznačná. Např. LF činí změny v magisterských a bakalářských programech, a proto zapojují do hodnocení absolventy. Není možné tuto problematiku nechat na dané klinice či ústavu, protože by se nezměnilo nic. S tímto má osobní zkušenost. Je nutná zpětná vazba. Jedná se komplexní problém. Rektor může k této problematice přistupovat přes RVH, což je pozitivum nově nastaveného systému akreditací. 5. Vydání hlasovacích lístků volební komisí pro volbu kandidáta na funkci rektora Masarykovy univerzity Předseda AS shrnul, jakým způsobem bude probíhat samotná volba, přičemž v této souvislosti zrekapituloval informace z přílohy č. 1 ke Statutu MU. Předseda volební komise pro volbu kandidáta na rektora informoval, že byly přepočítány obálky a hlasovací lístky 3x a bylo zjištěno, že je nachystáno 50 obálek a 50 hlasovacích lístků. Dále uvedl, v jakých případech by byl hlasovací lístek označen za neplatný. Předseda této komise pak ukázal všem přítomným, že volební urna byla před hlasováním prázdná a připravena k samotné volbě. Následně členové volební komise pro volbu kandidáta na funkci rektora vydali všem členům AS hlasovací lístky včetně volebních obálek. 6. Volba kandidáta na rektora Poté proběhla samotná volba. Po vhození posledních hlasovacích lístků do urny převzali členové volební komise pro volbu kandidáta na funkci rektora urnu a provedli přepočítání hlasovacích lístků v oddělené místnosti. Předseda AS poté seznámil všechny přítomné s výsledky 1. kola volby kandidáta na funkci rektora MU. 1.kolo volby rektora Tajné hlasování Počet přítomných členů AS byl před zahájením hlasování 50. Bylo odevzdáno 50 volebních obálek a 50 hlasovacích lístků. Z 50 odevzdaných hlasovacích lístků bylo 47 platných a 3 neplatné. Navržený kandidát Pro prof. Martin Bareš, Ph.D. 36 doc. RNDr. Jaromír Leichmann, Dr. rer. nat. 11 Přijaté usnesení: Akademický senát Masarykovy univerzity zvolil prof. MUDr. Martina Bareše, Ph.D. kandidátem na funkci rektora Masarykovy univerzity pro funkční období od 1. září 2019 do 31. srpna 2023. Prof. Bareš poděkoval všem, kteří mu vyjádřili důvěru, a slíbil, že je nezklame. Současně poděkoval i těm, kteří ho nevolili, protože mu dávají důvod k zamyšlení, aby o svých směrech dokázal přesvědčovat ostatní a uvažovat nad tím, zda je jeho směřování správné. Poděkoval svému protikandidátovi za korektní, otevřenou a slušnou volební kampaň. Závěrem poděkoval své rodině, která ho plně podporovala. Současný rektor MU poděkoval AS za rychlou a zřetelnou volbu. Slíbil, že ihned začne zasvěcovat zvoleného kandidáta do agendy a předávat mu vše, co je potřebné pro výkon této funkce. Bude zvát zvoleného kandidáta na zasedání vedení MU tak, aby rozhodnutí, která budou přijímána a která mají dopad do volebního období nového rektora, byly přijímány konsensuálně s navrženým kandidátem. 7. Různé Nikdo nevznesl podněty či připomínky. Nejbližší řádné zasedání Akademického senátu MU bylo svoláno na 6. května 2019. Na závěr předseda AS poděkoval všem přítomným za účast a ukončil zasedání v 15.55 hod. Zapsala: JUDr. Lenka Mičkalová. Text schválil: prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D., předseda AS, dne 11. 4. 2019. Zápis zveřejněn po sedmidenní lhůtě na uplatnění připomínek členů AS dne 19. 4. 2019. …………………………………………. prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D. Příloha č. 1 PREZENČNÍ LISTINA Zasedání Akademického senátu MU dne 1. 4. 2019 Komora akademických pracovníků Přítomen Nepřítomen Právnická fakulta prof. JUDr. Josef Bejček, CSc. X JUDr. Klára Drličková, Ph.D. X JUDr. Veronika Smutná, Ph.D. X Lékařská fakulta prof. MUDr. Milan Brázdil, Ph.D. X Mgr. Bc. Michal Koščík, Ph.D. X doc. RNDr. Josef Tomandl, Ph.D. X Přírodovědecká fakulta prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc. X prof. RNDr. Zdeněk Glatz, CSc. X RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. X Filozofická fakulta doc. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres X Mgr. Petr Vurm, Ph.D. X Mgr. Daniel Vázquez Touriňo, Ph.D. X Pedagogická fakulta Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. X doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. X doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. X Ekonomicko-správní fakulta Mgr. Maria Králová, Ph.D. X Mgr. Josef Menšík, Ph.D. – předseda KAP X doc. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. X Fakulta informatiky prof. RNDr. Ivana Černá, CSc. X prof. RNDr. Michal Kozubek, Ph.D. X doc. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. X Fakulta sociálních studií prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D. X doc. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. X PhDr. Petr Suchý, Ph.D. X Fakulta sportovních studií Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. X Mgr. Eduard Hrazdíra, Ph.D. X Mgr. Michal Kumstát, Ph.D. X Vysokoškolské ústavy Mgr. Karel Kubíček, Ph.D. X Mgr. Kamila Novotná X PhDr. Renata Prucklová X PREZENČNÍ LISTINA Zasedání Akademického senátu MU dne 1. 4. 2019 Studentská komora Přítomen Nepřítomen Právnická fakulta Lukáš Buchta X Oldřich Tristan Florian X Lékařská fakulta Bc. Natália Antalová X Albert Štěrba X Přírodovědecká fakulta Mgr. Michaela Tvrdoňová – předsedkyně SK X Bc. Ondřej Vymazal X Filozofická fakulta Mgr. et Mgr. Tomáš Varga X Mgr. et Mgr. Jan Werner X Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil X Pedagogická fakulta Karel Doleček X Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková X Ekonomicko-správní fakulta Alexandra Bečková X Ing. Martin Murín X Mgr. Ing. Ondřej Špetík X Fakulta informatiky Mgr. Jakub Peschel X RNDr. Vladimír Štill X Fakulta sociálních studií Ing. Mgr. Daniel Kerekeš X Bc. Jiří Němec X Fakulta sportovních studií Mgr. Tereza Králová X Bc. Martin Zobač X Příloha č. 2 PŘIJATÁ USNESENÍ Zasedání Akademického senátu MU dne 1. 4. 2019 1. Akademický senát Masarykovy univerzity zvolil prof. MUDr. Martina Bareše, Ph.D. kandidátem na funkci rektora Masarykovy univerzity pro funkční období od 1. září 2019 do 31. srpna 2023.