ZáPIS Z JEDNáNí AS MU ZE DNE 17.3.1999 Přítomno: 30 senátorů, podle presenční listiny Hosté: rektor , prorektor pro výzkum a vývoj, kvestor Program: l/ Schválení VR ÚSS MU 2/ Rozpočet na r. 1999 3/ Různé ad l/ Pror. Schmidt požádal AS MU o schválení členů vědecké rady Ústavu strategických studií MU .VR navrhl v tomto složení: prof. RNDr. J. Zlatuška, prof. RNDr. E. Schmidt, RNDr. P.Duchoň, plk. doc. ing. K. Kotek, prof. PhDr. Ul. Možný, doc. PhDr. P. Fiala, prof. PhDr. Vl. Smékal, doc. PhDr. L. Kostroň, Frank A. Orban, USA. Ústav strategických studií sídlí na RMU a je obsazen l stálým pracovníkem. V diskusi k tomuto bodu, tj. jak o uvedené vědecké radě hlasovat / zda individuálně o každém z členů nebo o VR jako celku/ převládl názor, hlasovat o vědecké radě jako celku. Výsledek hlasování: 27 senátorů hlasovalo pro návrh, 1 senátor byl proti, 2 se zdrželi hlasování. ad 2/ Pan rektor podal výklad k materiálům o rozpočtu, tak jak byl senátorům zaslán v elektronické podobě. Předseda ekonomické komise po jeho vystoupení podrobil zaslané materiály kritice - byly zaslány pozdě, nebyly čitelné, technické chyby ,dříve odsouhlasená pravidla pro jeho sestavování byla použita pouze v nepatrné míře, rozpočet je prakticky sestaven "ad hoc" pro r. 1999 / stejně jako v minulém roce není dořešeno, jak bude postupováno ohledně peněz, které obdrží MU v rámci rozpočtové úpravy v průběhu roku, AS MU chybí kontrola čerpání přidělených finančních prostředků. K návaznosti na přednesené vystoupila k rozpočtu řada senátorů, a to: ing.R. Švehla, PřF - v předloženém materiálu jsou chyby/ viz deklarovaná potřeba FF v každém materiálu jiné číslo/, materiál je zpracován tak, aby jeho vypovídací hodnota byla co nejnižší. Navrhl, aby senátu byl předložen přehled o průměrných platech za období např. několika měsíců před l. březnem 1999 a po l.3.1999, aby se dal udělat obrázek o tom, jak v souvislosti s nabytím účinnosti vnitřního mzdového předpisu MU jednotlivé fakulty na tom s rozpočtem ve skutečnosti jsou. I když AS MU bylo ze strany vedení slibováno, že obdrží materiál k čerpání rozpočtu, nikdy se tak nestalo, - pravidla pro rozdělení fin. prostředků na jednotlivé fakulty se každý rok mění, nedodržují se vlastně žádná pravidla, takže z hlediska fakulty nemá smysl si vytvářet nějakou dlouhodobější finanční koncepci - pouze v případě PriF byl v její neprospech uplatněn zápočet mezifakultního studia / cca l mil. Kč musela převést FF/, u ostatních fakult tomu tak není, - některé fakulty tradičně , dotují jiné fakulty, které se ani nemusí snažit zlepšit své hospodářské výsledky , /získávat prostředky z grantů apod./ doc. J.Musilová: - AS MU obdrží projednávaný materiál pozdě, v termínu , že nemá možnost se s ním prakticky seznámit. Ona sama vidí s odstupem času např. chybu v tom, že AS MU schválil před projednáním rozpočtu vnitřní mzdový předpis MU, který oproti minulosti se zdál být progresivní, protože umožňuje platový postup a zařazení akademických pracovníků v závislosti na dosažení vědecko- pedagogických hodností, ale to vše za předpokladu, že škola bude mít dostatek finačních prostředků. Nyní je situace taková, že ve svém důsledku / finačních prostředků je méně/, jsou na tom fakulty hůře, protože fakulta, která má velký počet zaměstnanců v kategorii docent, profesor nemá dostatek fin. prostředků ani na pokrytí jejich základních tarifů. Řeší to tak, že zaměstnancům sice přizná základní tarif, ale sníží jim osobní ohodnocení . Pan rektor kritiku senátu uznává. Vnitřní mzdový předpis se ve svém důsledku může jevit tak,jak uvedla doc. Musilová, ale nelze vycházet z předpokladu, že finančních prostředků bude vždy nedostatek. Pokud jde o pozdní předkládání materiálů, tak tomu skutečně často je, ale někdy je MU k tomuto postupu nucena MŠMT / např. ani k datu jednání AS MU o rozpočtu, nemá MU s MŠMT uzavřenu dotační smlouvu o přidělení příslušných fin. prostředků/. doc.J. Janyška: - kritizoval praxi "zápočtu mezifakultního studia", děkan fakulty se o tom, že se rozpočet PřF snižuje o l mil, ve prospěch FF dověděl až po dohadovacím řízení .Pokud je mu známo, tak u jiných fakult nebylo k zápočtům mezifakultního studia přikročeno. Ing. A. Hlaváček - děkan ESF poslal p.rektorovi dopis, v němž poukazuje na skutečnost, že i když ESF má mezifakultní studium nebylo v její prospěch nic finančně započteno. Pan rektor konstatoval, že děkan PřF byl o věci informován v rámci dohadovacího řízení .Dopis z ESF obdržel, ale až po skončení dohadovacího řízení s děkany. Z tohoto důvody k němu nebude přihlíženo. Pror.E. Schmidt uvedl, že pí pror.Z. Brázdová byla pověřena zpracovat algoritmus započítávání "mezifakultního studiia". Pokud je mu známo, tak MŠMT pro příští rok připravuje nový způsob rozdělování fin. prostředků na jednotlivé VŠ - peníze budou přidělovány na studijní obory. Po skončení diskuse předseda AS MU přistoupil k hlasování o dané věci, tj. zda AS MU schvaluje rozpis finačních prostředků pro r. 1999 na jednotlivé fakulty MU / rozpočet/. Výsledek hlasování - 18 členů pro návrh, 5 proti, 5 se zdrželo hlasování. Bylo přítomno 28 senátorů/.Podle jednacího řádu AS MU je senát schopen se usnášet, je-li přítomna 2/3 většina jeho členů a pro přijetí návrhu je třeba souhlasu 2/3 většiny přítomných členů. Protože tyto podmínky nebyly splněny, jednání AS MU bylo ukončeno s tím, že nové hlasování o rozpočtu pro r. 1999 se uskuteční na jednání AS MU MU dne 22.3.1999 v 15,00 hodin. Pan rektor upozornil AS MU, že v uvedený den nebude přítomen / jednání v Praze/. Při jednání AS MU ho zastoupí pror. E. Schmidt. Zapsala: M. Stárková doc. dr. Vl. Palyza, CSc. předseda AS MU