1 Zápis z jednání AS MU ze dne 16.1.2001 Přítomno: 26 senátorů podle presenční listiny, AS MU byl schopen se usnášet Hosté: Ing. František Gale, kvestor Program: 1. Změny vnitřních předpisů PgF, ESF 2. Stav příprav rozpočtu na r. 2001 3. Různé V úvodu předseda senátu informoval, že pro činnost AS MU byla vyčleněna místnost ve IV. poschodí budovy RMU /půdní vestavba/ a vyřizováním administrativní agendy spojené s činností senátu byla nově pověřena Mgr. Jana Vašinová, pracovnice Poradenského centra MU. ad 1/ Pedagogická fakulta předložila AS MU ke schválení změnu: - přílohy č. 1 statutu "Způsob projednávání a přijetí návrhu kandidáta na funkci děkana nebo odvolání děkana", a to konkrétně bodu 9, první věty, kde místo "V případě neúspěšných voleb se nové volby konají do jednoho měsíce" se nově uvádí "do šesti týdnů". ESF předložila AS MU ke schválení změnu: - čl. 8, odst. 2 statutu ESF, kde za písm. f/ se nově vkládá písm. : "g/ katedra práva" - čl. 11 statutu ESF kde se dosavadní text čl. 11 v odst. 2 nahrazuje tímto textem: "Organizační začlenění účelových zařízení je uvedeno v příloze č. 1 tohoto statutu. Jejich činnost se řídí interními předpisy". Obě navrhované změny AS MU počtem 26-ti hlasů schválil. ad 2/ Pan kvestor podal informaci o hospodaření MU v r. 2000. Nedostatek financí "v kapitole vysoké školství" má za následek, že MU je již třetí rok v propadu /za r. 2000 asi 50 mil. Kč/, který je kryt z rezervního fondu. Situace se podle předběžných zpráv nezlepší ani v r. 2001. Dotace vysokým školám, pokud jde o vzdělávací činnost je prakticky stejná jako v minulém roce. Pouze prostředky na různé rozvojové programy vzrostou asi 7x. Zvýší se však tlak na získání těchto prostředků ze strany vysokých škol. Pan kvestor dále uvedl, že pro letošní akademický rok byly při vytváření variant rozpočtu promítnuty tyto principy: - počet studentů - počet zaměstnanců - obhospodařované plochy Dr. Kolář, v zastoupení předsedy ekonomické komise /doc. J. Janyška/, ke shora uvedenému sdělil: ekonomická komise se přednesenou problematikou zabývala na svém posledním zasedání. Komise obdržela od vedení návrh 7 variant rozpočtu /k sestavení byla použita čísla r. 2000, pro letošní rok není výše přidělených finančních prostředků ještě známa/. V rámci komise se zástupci dvou fakult /přítomni byli zástupci tří fakult/ přiklonili k variantě 4. Komise se shodla na tom, že by měla být stanovena hranice, pod níž se fakulty nemohou propadnout /např. 40 % oproti minulému roku/. Komise dále konstatovala, že AS MU není informován o finančních prostředcích, které jednotlivé fakulty získají dodatečně z různých fondů v průběhu roku, což je rovněž podstatná informace pro projednávání celé věci. V diskusi o rozpočtových pravidlech tj. o mechanismu, jak je rozpočet sestavován zazněly tyto názory: - rozpočtová pravidla, měla by být konstruována tak, aby byla spravedlivá pro všechny fakulty. Nemělo by dojít k situaci, že fakulty, kterým rozpočet vyhovuje, přehlasují v AS MU ostatní fakulty - rozpočtová pravidla se každým rokem mění, fakulty neví, s čím mohou počítat - ekonomická komise neměla na svém posledním zasedání representativní zastoupení; názor dvou fakult ze 7 by neměl být rozhodujícím pro volbu varianty, která by měla být pro sestavování rozpočtu zvolena. Materiál k rozpočtu, včetně navrhovaných variant jeho sestavení, by měl být k dispozici všem senátorům, aby o věci mohli kvalifikovaně rozhodnout - senát se musí shodnout na rozpočtových pravidlech, tj. mechanismu, jak jsou finanční prostředky rozdělovány; čísla jsou zavádějící. Pokud se pak po dosazení konkrétních čísel některá fakulta ocitne v propadu, bude nutné poskytnout ji pomoc z rezervního fondu - vedení MU by mělo informovat senát o projektech, na kterých se fakulty v uplynulém roce finančně podílely, zda jsou pro MU ekonomickým přínosem /chybí zpětná vazba/ - předkládaný rozpočet by měl mít "důvodovou zprávu", aby si bylo možné udělat jasnou představu jak byl sestavován, co jsou jeho priority atd. Po skončení diskuse AS MU přijal toto usnesení: AS MU ukládá: - ekonomické komisi, aby se opětovně sešla a ke svému jednání si přizvala odborné pracovníky RMU, kteří podají podrobné vysvětlení k jednotlivým variantám rozpočtu - kvestorovi MU předložit nejpozději do 2.2.2001 ekonomické komisi pravidla pro sestavování rozpočtu s podrobným komentářem k těmto pravidlům. Ekonomická komise na příštím jednání AS seznámí plénum, zda doporučuje, aby pravidla pro sestavování rozpočtu byla jedním z vnitřních předpisů MU ve formě samostatné přílohy statutu MU. ad 3/ 3.1 Zástupci studentské komory z FI rozdali členům AS materiál "Newsová konference cz.muni.senat" a podali k němu výklad. Reagovali tak na kritiku některých senátorů, že jsou zahlcováni diskusními příspěvky, které se týkají jen určitého okruhu senátorů, aniž se k nim chtějí vyjadřovat. 3.2 Schůzka ekonomické komise se uskuteční dne 2.2.2001 v 10,00 hodin v malé zasedací místnosti RMU. 3.3 Jednání AS MU i v r. 2001 se bude konat každé první pondělí v měsíci, vždy v 16,00 hodin ve velké zasedací místnosti RMU. 3.4 Předseda AS přednesl návrh, aby AS inicioval zpracování "etického kodexu" Masarykovy university, který vymezí standardy přijatelného chování mezi všemi složkami MU (studenti, vyučující, administrativa, vedoucí a podřízení, fakulty a rektorát). Návrh pro inspiraci diskuse ve fakultních senátech rozešle členům AS v průběhu ledna. Doc. Lubomír Kostroň, CSc. Předseda AS MU Zapsala: M. Stárková