Akademický senát Masarykovy univerzity Zápis z řádného zasedání ze dne 7. 4. 2008 Přítomni: senátoři dle prezenční listiny (v příloze tohoto zápisu) – celkem 28 Hosté: prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., rektor prof. Ing. Antonín Slaný, CSc., prorektor doc. JUDr. Jan Svatoň, CSc., prorektor doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph. D., MBA, kvestor Program: 1. Rozpočet MU na rok 2008 2. Novela Statutu LF 3. Statut ESF 4. Různé Ad 1. Rozpočet MU na rok 2008 (v příloze tohoto zápisu) Jednání zahájil předseda AS MU JUDr. Filip Křepelka, Ph. D., přivítal hosty, dále konstatoval, že senát je usnášení schopný, neboť je přítomno 28 senátorů a předal slovo rektorovi. K rozpočtu na rok 2008 rektor uvedl, že je příznivý k součástem univerzity; celkový růst je o 6 %, růst týkající se součásti je 7 %, centralizované prostředky rostly o 3,4 %. Kvestor informoval o normativu, dále o mandatorních výdajích a příspěvcích a rozpočtu neinvestiční části a investiční části s tím, že investiční rozvoj je limitován, protože prostředky jsou alokovány do prostředků výstavby UKB. Předpokládaný nárůst centralizace investičních prostředků není očekáván. Proúčtování hospodářského výsledku za rok 2007 do fondů (10% do fondu odměn, 10% do fondu odměn fakult, 80% do FRIMu) - součástí výsledné zprávy o hospodaření. Diskuse: Doc. Sedláček, předseda ekonomická komise: žádná fakulta nedala negativní stanovisko, komise doporučuje schválit rozpočet Doc. Trunec: upozorňuje na nedorozumění o průměrném výpočtu počtu osob k 1. 1. 2008 v rozpočtových pravidlech Rektor: počítat k jednomu dni je riskantní, opuštění metody ročního průměru nenastala Kvestor: základní znění se nezměnilo, tzn. roční průměr, pouze se posunovaly termíny doc. Mazal: pravidla jsou příliš složitá, takže rozpočet nepodpořím z důvodu složitých pravidel; proč jsou pravidla takto nastavena? Podle mého názoru je mnoho studentů na malém prostoru, což není účelem vědecko-výzkumné instituce; proč se na plochy dává 0,4 Rektor: příjem prostředků z různých zdrojů, což v principu brání jednoduchosti rozpočtu; centralizované prostředky neznamená rektorát; efektivnost administrativních činností je evidentní; rozpočet je v dané situaci jednoduchý Kvestor: plochy jsou neustále požadovány; počet zaměstnanců je odečítán v rámci projektů; počet studentů se zvyšuje Rektor: podpora výzkumných fakult, zmiňovaný princip by šlo aplikovat na jiný způsob řízení univerzity; před 3 lety byly rozpracovány modelové rozpočty a došlo k dohodě o současném rozpočtu. Doc. Mazal: centralizované rozpočty nebyly ztotožňovány s prostředky RMU; změny významně nepomáhají výzkumným fakultám Kvestor: odvod se počítá z celkového výnosu; problém jsou režijní náklady projektů; čeká nás full-cost model režií; šetří se nepřímé náklady, takže normativní složka Mgr. Čech: z celku se ukrojí a fakultám se musí najít prostředky k zaplacení z daného celku Rektor: chyba je ve financování vědy a výzkumu v ČR; normativní peníze jsou na studenty; nejsou institucionální peníze; dostáváme peníze podle různých pravidel; řada výzkumných záměrů není oddělena od kateder; pravidlo „dejte nám peníze z čeho chcete“ je výhodnější, protože fakulty mají volné ruce; otázka počtu studentů spíše souvisí se strukturováním studentů (chybí DSP), ale s menším počtem studentů dostaneme méně peněz Kvestor: nerozlišuje se mezi přímými a nepřímými náklady; způsob řízení by měl být na fakultách (samostatnost hospodaření), důsledně se aplikují pravidla na LF, na PřF vůbec Doc. Mazal: dokážeme správně ocenit výnosy? Kvestor: plánovaní rozpočtu u projektů, většinou chybí institucionální náklady a způsob jejich odvedení Kvestor: motivační faktory se nám jeví jako lepší Mgr. Čech: aktuální stav fondů? Kvestor: uvedeno ve výroční zprávě; jedná se o plán výnosové a nákladové složky fondů Mgr. Čech. Fondy jsou součástí rozpočtu? Kvestor: celkový stav fondů je k dispozici ve výroční zprávě ; na fondech nelze tvořit hospodářský výsledek; v příštím roce lze doplnit rozpočet o informace o stavech fondů Hlasování o schválení předloženého rozpočtu na rok 2008: pro 25, proti 2, zdržel se 1 – návrh byl schválen. Ad 2. Novela Statutu LF (v příloze tohoto zápisu) Jedná se pouze o legislativně-technickou změnu. Hlasování o schválení předložené novely Statutu LF: pro 28, proti 0, zdržel se 0 – návrh byl schválen. Ad 3. Statut ESF (v příloze tohoto zápisu) Jedná se o novelu. Diskuse: Dr. Šmíd: osoby pověřené vedením matriky jsou na fakultách, na RMU se matrika nevede. Předseda AS MU navrhuje schválit Statut ESF s výjimkou druhé věty odst. 2 čl. 45 (centrálně za všechny fakulty vede RMU) Dotaz: manažer vnitřních vztahů v čl. 20 odst. 6 písm. c) zařadit do čl. 4? Rektor: nestavět na roveň proděkanů, je přímo řízen děkanem, což vyplývá z organizačního řádu Mgr. Čech: opakované schvalování statutů ESF, je to nutné? Odpověď: neschvaluje se stále stejný předpis Hlasování o schválení předloženého Statutu ESF: pro 26, proti 0, zdržel se 2 – návrh byl schválen. Ad 4. Různé Mgr. Mozga: navrhuji, aby byl u závěrečných prací oboustranný tisk kvůli ochraně ŽP Rektor: navrhuji, aby primárně jednotlivé fakultní AS danou záležitost probraly; podnět je rozumný Další zasedání AS MU bude 5. května 2008. USNESENÍ AKADEMICKÉHO SENÁTU MASARYKOVY UNIVERZITY ZE DNE 7. 4. 2008 1. AS MU schválil v souladu s § 9 odst. 1 písm. c) vysokoškolského zákona rozpočet MU pro rok 2008 (v příloze tohoto zápisu). 2. AS MU schválil v souladu s § 9 odst. 1 písm. b) vysokoškolského zákona novelu Statutu LF (v příloze tohoto zápisu). 3. AS MU schválil v souladu s § 9 odst. 1 písm. b) vysokoškolského zákona Statut ESF (v příloze tohoto zápisu). Zapsala: Michaela Poremská