Zápis z výjezdního zasedání Rady pro vnitřní hodnocení MU 11. až 12. ledna 2016 v Rozdrojovicích Přítomni: dle prezenční listiny Program: · Základní informace o právních a dalších dokumentech věnujících se zajišťování kvality · Právní zakotvení činnosti RVH v rámci MU · Základní informace k organizaci vnitřního systému zajišťování kvality na MU · Představení současné situace v oblasti studijních programů · Organizace činnosti RVH · Představení a diskuse nad tezemi vnitřní normy o studijních programech Úvodem přítomné přivítali prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., místopředseda Rady pro vnitřní hodnocení (dále pouze „RVH“), společně s prorektorem pro studium a IT MU Mgr. Michalem Bulantem, Ph.D. a představili agendu a cíle zasedání. Tematické bloky zasedání dále konkrétněji rozvedla Mgr. Soňa Nantlová, vedoucí Odboru pro kvalitu MU, který činnost RVH organizačně zajišťuje. 1. Základní informace o právních a dalších dokumentech věnujících se zajišťování kvality Mgr. Donika Zůbková z Odboru pro kvalitu MU seznámila přítomné s dopady novely zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, z pohledu zajišťování a hodnocení kvality vysokých škol. Shrnula, jaké požadavky klade na vysoké školy nová legislativa, včetně nařízení č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství a nařízení č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství. Předmětem diskuze v rámci bloku byla zejména právní stránka transformace studijních oborů na studijní programy, průběh akreditačního procesu nebo příprava institucionální akreditace na MU. 2. Právní zakotvení činnosti RVH v rámci MU Mgr. Soňa Nantlová seznámila přítomné s dokumenty, od kterých se budou odvíjet pravomoci a činnost RVH. Jedná se zejména o Statut MU, dále Pravidla systému zajišťování kvality a Jednací řád RVH, které jsou ve fázi přípravy. 3. Základní informace k organizaci vnitřního systému zajišťování kvality na MU Mgr. Jakub Vykydal z Odboru pro kvalitu MU představil hlavní mechanismy systému zajišťování kvality MU a seznámil přítomné s dosavadními zkušenostmi z vnitřních hodnocení studijních programů od roku 2008. 4. Představení současné situace v oblasti studijních programů Prorektor pro studium a IT MU Mgr. Michal Bulant, Ph.D. s pomocí základních dat a grafů představil aktuální stav v oblasti studijních programů uskutečňovaných na MU. Přítomní byli seznámeni s aktuálními počty studijních oborů, jejich pravděpodobným zařazením do oblastí vzdělávání, počty studentů a vývojem vnitřních evaluací studijních programů. 5. Představení a diskuse nad tezemi vnitřní normy o studijních programech Předmětem jednání byly teze připravovaného vnitřního předpisu o řízení, schvalování a hodnocení kvality studijních programů (dále pouze „norma o studijních programech“). Na základě této normy bude RVH jako pověřený univerzitní orgán schvalovat studijní programy a hodnotit kvalitu uskutečňovaných vzdělávacích činností. Mgr. Soňa Nantlová představila obecná východiska tezí a seznámila přítomné s jednotlivými tematickými oblastmi. Teze doprovodila schématy znázorňujícími procesy schvalování studijních programů. Následně místopředseda RVH prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc. otevřel diskuzi pro komentáře a návrhy přítomných k předkládanému textu. Předmět diskuze bylo upřesnění role a pravomocí aktérů procesů schvalování studijních programů, zejména děkana, RVH, programové rady a koordinátora oblasti vzdělávání. Přítomní také debatovali o složení charakteristiky studijního programu, která bude vymezovat základní definiční znaky studijních programů. Převažující část diskuze byla věnována navrženým procesům schvalování, rozšíření, prodloužení, změny a zániku studijního programu. Byly vydefinovány dokumenty, které je třeba k návrhu vzniku studijního programu předložit. Byl upřesněn obecný schvalovací systém v rámci fakulty před předložením návrhu RVH. Rovněž byla otevřena otázka potřeby konzultační podpory pro rozhodování RVH ze strany odborníků v příslušných oblastech vzdělávání. Přítomní navrhli pro nadbytečnost zrušení navrhované pozice koordinátora oblasti vzdělávání, jehož roli (posouzení souladu záměru s danou oblastí vzdělávání) by převzala RVH. Bylo zdůrazněno, že regulace procesu schvalování studijních programů vyplývající z navrhované normy dále bude podle potřeby promítnuta do vnitřních předpisů jednotlivých fakult. 6. Organizace činnosti RVH Mgr. Soňa Nantlová představila, jak bude organizačně a administrativně zajištěna práce a komunikace členů RVH. Členové RVH budou moci průběžně komunikovat, sdílet kalendář a pracovní dokumenty ve speciální skupině v rámci Office 365. Shrnula také, jaká agenda RVH v roce 2017 čeká, včetně přípravy jednacího řádu. Závěrem seznámil prorektor pro studium a IT MU Mgr. Michal Bulant, Ph.D. přítomné s plánovanými termíny zasedání RVH v první polovině roku 2017: 28. 2., 28. 3., 18. 4., 30. 5., 20. 6., zpravidla 9.00-12.00 ve velké zasedací místnosti Rektorátu MU. Závěr: V období do konání dalšího zasedání RVH bude dále rozvíjena platforma pro online komunikaci a sdílení mezi členy. Budou také vyjasněny administrativní a personální záležitosti pro řádné zajištění činnosti RVH, zejména evidence zápisů RVH podle pravidel spisové služby, uzavření dohody o spolupráci se členy RVH apod. Doporučení vzešlá ze zasedání budou promítnuta do dalších prací na přípravě normy o studijních programech – členům budou představena revidovaná schémata a návrh paragrafovaného znění normy. Termín dalšího zasedání: Další zasedání RVH se uskuteční 28. února 2017. Zapsala: Mgr. Donika Zůbková Schválil: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.